Wel of geen bontje onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RobinandBart

Re: Wel of geen bontje onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:22

Volgens mij moet je doen wat volgens jou het beste voor je paard is, meningen zijn zo verschillend! Ik rij zelf zonder bontje. In de zomer lijkt het me niet fijn, zo warm, paarden zweten ook wel zonder bontje. ;)

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:39

Chaos schreef:
Als jij een zadel hebt met een ruime kamer en al helemaal als je een teruggesneden kamer hebt is er meer dan genoeg ruimte voor een bontje. :)

Maar waarom zou je het dan doen? Wat is de toegevoegde waarde? Het bontje zorgt niet voor betere drukverdeling en dat het zachter voor de rug is is ook een fabeltje.

Nadeel is ook nog eens dat het bontje officieel is ontwikkeld om het op de blote paardenrug te leggen tussen de rug van het paard en je zadel, op deze manier wordt de warmte afgevoerd naar achteren via het bontje (heb ik me laten vertellen door de zadelmaker). Met een schabrak ertussen slaat dat argument echter helemaal nergens op en creëert het bontje enkel extra warmte. Als je dan ook nog eens die 'nieuwe' schabrakken (pads) gebruikt wordt het helemaal een broeikas op de rug van je paard aangezien de warmte dan helemaal niet weg kan.

tobyy_mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:34

ik rijd altijd met een bontje,
maar het zadel van my ligt nagsteeds heel goed,
:D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:06

Denise_84 schreef:
Chaos schreef:
Als jij een zadel hebt met een ruime kamer en al helemaal als je een teruggesneden kamer hebt is er meer dan genoeg ruimte voor een bontje. :)

Maar waarom zou je het dan doen? Wat is de toegevoegde waarde? Het bontje zorgt niet voor betere drukverdeling en dat het zachter voor de rug is is ook een fabeltje.

Nadeel is ook nog eens dat het bontje officieel is ontwikkeld om het op de blote paardenrug te leggen tussen de rug van het paard en je zadel, op deze manier wordt de warmte afgevoerd naar achteren via het bontje (heb ik me laten vertellen door de zadelmaker). Met een schabrak ertussen slaat dat argument echter helemaal nergens op en creëert het bontje enkel extra warmte. Als je dan ook nog eens die 'nieuwe' schabrakken (pads) gebruikt wordt het helemaal een broeikas op de rug van je paard aangezien de warmte dan helemaal niet weg kan.

De toegevoegde waarde is dat het voor mij de klappen iets opvangt in MIJN rug, dus niet die van mijn paard maar die van mij. En iedereen heeft zijn eigen mening dus wij hoeven elkaar niet te overtuigen, maar ik geloof wel degelijk dat een bontje iets de klappen opvangt. Het is onzin om te geloven dat alles er net zo hard doorheenklapt zonder dat het bontje en evt. shabrak wat van de schok opvangen.

+ ik vindt een bontje er mooi uitzien onder het zadel. En zolang het geen kwaad kan, en dat heeft het tot nog toe bij geen van mijn paarden gedaan, waarom zou ik het dan laten? Mijn paarden hebben geen van allen ooit kapotte ruggen/schoften, bultjes of andere drukplekken gehad, dus ik zie geen enkele rede om het te laten! :)

En dan heb ik nog een rede; mijn zadels passen prima op mijn paarden, maar ik laat nooit zadels op maat maken omdat paarden verandern en ik teveel paarden heb staan om te blijven aanpassen. Zadels die dus op meerdere paarden liggen hebben een bontje, zodat het toch net wat fijner aansluit op de diverse paardenruggen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:51

inderdaad als het om de klappen opvangen gaat,kan je beter een bontje op het zadel nemen,fijner voor je paard als je zadel al goed past zonder(evt een nep-pad eronder,met zo'n rand)

en dat iemand veel paarden heeft,geeft geen garantie voor zadelkennis

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 08:14

Chaos schreef:
De toegevoegde waarde is dat het voor mij de klappen iets opvangt in MIJN rug, dus niet die van mijn paard maar die van mij. En iedereen heeft zijn eigen mening dus wij hoeven elkaar niet te overtuigen, maar ik geloof wel degelijk dat een bontje iets de klappen opvangt. Het is onzin om te geloven dat alles er net zo hard doorheenklapt zonder dat het bontje en evt. shabrak wat van de schok opvangen.

Ik ben ook helemaal niet van plan om je te overtuigen hoor. Ik stel alleen maar een kritische vraag meer niet.

_Leonieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 08:17

Als je zadel al goed ligt en het er niet beter op wordt, waarom zou je dan met bontje rijden? Het gaat tenslotte niet om de mooi. Maar als je paard er geen last van heeft, heb ik geen bezwaar. :j

Clauwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 08:28

Een bontje zomaar onder je zadel plakken terwijl je zadel goed ligt das gewoon geen optie. Dan krijg je echt drukplekken, en je paardje krijgt echt een zere rug...Als je t nou wel wil, altijd met bontje rijden*voor de mooi ofzo* dan kan je altijd nog je zadel aan laten passen dat ie dus goed ligt mét bontje!

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 08:30

Maar als je het over "klappen" opvangen hebt, ik weet niet maar ik "klap" normaliter niet terug in men zadel dan moet ik wel heel ongecontroleerd door de baan gaan als dat gebeurd maar ik kan het mis hebben natuurlijk.. :-s

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:49

Geen bontje, wanneer een zadel goed past is het ook niet nodig. Dit kan alleen maar lijden tot 'misvorming' van het zadel. ;)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:43

Geen bontje, tenzij je zadel niet goed ligt!

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 18:32

Ik snap niet hoe sommige tot misvorming en smalle kamer van het zadel komen?

Even uitgetekend:
Afbeelding

Het bontje wordt onder het zadel geplaatst. Het zadel komt er op te liggen. Hoe kan misvorming ontstaan? Het bontje gaat niet in de kamer liggen. Iig, dat is niet de bedoeling. "Het vult de kamer op", zeg maar. Dus je krijgt aan de onderkant van het zadel een egaal "platvorm" (Als je dus het zadel omkeerd) Het bontje moet ook niet de kamer ingetrokken worden want dan ontstaat er onregelmatigheid.

Dus hoe ontstaat misvorming en een smalle kamer? :o?

Als sommige het zo goed weten leg dat maar eens uit.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:44

omdat die platvorm op de rug drukt,en het bontje neemt toch plaats in,ruimte die er wel was is er dan niet meer

tja ieder zn ding hoor,ik heb me voorgenomen om me er niet meer druk om te maken en er maar vanuit te gaan dat iedereen het beste wil.

dus sorry voor iedereen die zich aangesproken voelde

en wat bedoel je met 'als sommigen het zo goed weten'?
je vind toch ook dat je het zelf weet?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 20:42

Een paard met een ruggengraat heeft last van dit deken omdat hij deze hierop drukt. Die kamer zit er immers niet voor niets. De ruggengraat zal deze de kamer in proberen te duwen maar hier niet volledig in slagen. Hierdoor is én de breedte minder voor de ruggengraat en kan hij hier last van krijgen (minder buigingsmogelijkheden) en wordt het gedrukt op de ruggenwervels, waarvan hij last van kan krijgen (minder buikspieren spannen omdat hiermee de ruggenwervels klem worden gezet - resultaat is rug wegdrukken)

wanuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 22:09

Als het zadel gewoon goed past is het niet nodig om hier een bontje onder te leggen, dan is er alleen maar kans dat het juist gaat knellen. Misschien als die iets te wijd is dat je wel een bontje eronder kunt leggen.
Je kunt hierbij denken aan een goed passende schoen met dikke sokken, dat knelt toch ook?

Paardengek13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 12:25

Als je zadel goed past heb je ook geen bontje nodig. :o

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 11:46

Snoevie schreef:
omdat die platvorm op de rug drukt,en het bontje neemt toch plaats in,ruimte die er wel was is er dan niet meer

tja ieder zn ding hoor,ik heb me voorgenomen om me er niet meer druk om te maken en er maar vanuit te gaan dat iedereen het beste wil.

dus sorry voor iedereen die zich aangesproken voelde

en wat bedoel je met 'als sommigen het zo goed weten'?
je vind toch ook dat je het zelf weet?

Hoe zit dat dan met westernzadels? Die hebben toch ook geen kamer zoals een engels zadel? En die gebruiken ook dikke pads? Ik ben er heel benieuwd naar, want ik rijd ook met een bontje onder mijn zadel omdat mijn paard een gevoelige rug heeft. Ik heb het idee dat het inderdaad wat zachter is en wat dempt. Ik heb ook niet het idee dat mijn zadel knelt omdat ik er een bontje onder heb. Ik heb pas geleden toevallig mijn zadelmaker gesproken het hem gevraagd. Die zei dat het onzin is dat je de kamer van een zadel versmalt door een bontje. Het zadel komt verder van de rug af te liggen, je hoogt het zadel als het ware op, maar goedpassend zadel zal nooit met een bontje opeens knellen. Dan was het zadel al niet passend/te smal.

Maaike14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 11:53

Ja ik rijdt af en toe met een lamsvel bontje onder het zadel omdat ik het mooi vind!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 11:58

Mijn dressuurzadel ligt 'naakt' maar als ik straks ga springen kies ik er wel voor om een bontje oid onder mijn zadel te leggen. Voor het opvangen van de klappen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:00

Maaike14 schreef:
Ja ik rijdt af en toe met een lamsvel bontje onder het zadel omdat ik het mooi vind!

Oeh pas op. Bontjes zijn nu ineens erg schadelijk :=

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:04

eenitraM schreef:
Maaike14 schreef:

Oeh pas op. Bontjes zijn nu ineens erg schadelijk :=

Ik mag hopen dat ieder mens kan snappen dat de breedte van je zadel kleiner wordt wanneer je er een bontje tussenpropt? Dat bont verdwijnt echt niet zomaar hoor :+

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:05

En ze zijn niet ineens schadelijk, dat waren ze al! :o

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:16

ik rij nooit met een bontje tenzij tijdelijk als m'n paard is afgevallen en m'n zadel iets dieper zakt. Of op een paard met wat ze hier een koude rug noemen, omdat het dus warmer is.
Een zadel moet goed liggen op een blote paardnrug. Je gebruikt eigenlijk alleen een dekje om het zweet op te vangen en niet om de haren te beschermen, want die schuren niet kapot als je zadel echt goed ligt en past. Dus alles wat je er extra tussen steekt KAN het goed aansluiten negatief beïnvloeden, is ook afhankelijk van de bouw van je paard.
Soms gebruik ik ook een gelpad op een vreemd paard dat moet getest worden en waarbij ik dus niet weet of m'n zadel wel echt goed past (ik kijk wel na of het niet knelt, maar veel verder reikt mijn zadelpas kennis niet echt).

Maaike14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:18

Oeh pas op. Bontjes zijn nu ineens erg schadelijk :=[/quote]

IK bepaal altijd zelf nog wel wat ik doe en zo schadelijk is het niet want mijn paard heeft er in die 3 jaar nog nooit last van gehad dus! ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:20

Een paard is vaak ook te goed om aan te geven of ze ergens last van hebben...... kijk naar al die manegepony's met slechtpassende zadels... kan je mij niet vertellen dat ze er geen last van hebben.