Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Chaos schreef:Als jij een zadel hebt met een ruime kamer en al helemaal als je een teruggesneden kamer hebt is er meer dan genoeg ruimte voor een bontje.
Denise_84 schreef:Chaos schreef:Als jij een zadel hebt met een ruime kamer en al helemaal als je een teruggesneden kamer hebt is er meer dan genoeg ruimte voor een bontje.
Maar waarom zou je het dan doen? Wat is de toegevoegde waarde? Het bontje zorgt niet voor betere drukverdeling en dat het zachter voor de rug is is ook een fabeltje.
Nadeel is ook nog eens dat het bontje officieel is ontwikkeld om het op de blote paardenrug te leggen tussen de rug van het paard en je zadel, op deze manier wordt de warmte afgevoerd naar achteren via het bontje (heb ik me laten vertellen door de zadelmaker). Met een schabrak ertussen slaat dat argument echter helemaal nergens op en creëert het bontje enkel extra warmte. Als je dan ook nog eens die 'nieuwe' schabrakken (pads) gebruikt wordt het helemaal een broeikas op de rug van je paard aangezien de warmte dan helemaal niet weg kan.

Chaos schreef:De toegevoegde waarde is dat het voor mij de klappen iets opvangt in MIJN rug, dus niet die van mijn paard maar die van mij. En iedereen heeft zijn eigen mening dus wij hoeven elkaar niet te overtuigen, maar ik geloof wel degelijk dat een bontje iets de klappen opvangt. Het is onzin om te geloven dat alles er net zo hard doorheenklapt zonder dat het bontje en evt. shabrak wat van de schok opvangen.

Snoevie schreef:omdat die platvorm op de rug drukt,en het bontje neemt toch plaats in,ruimte die er wel was is er dan niet meer
tja ieder zn ding hoor,ik heb me voorgenomen om me er niet meer druk om te maken en er maar vanuit te gaan dat iedereen het beste wil.
dus sorry voor iedereen die zich aangesproken voelde
en wat bedoel je met 'als sommigen het zo goed weten'?
je vind toch ook dat je het zelf weet?
eenitraM schreef:Maaike14 schreef:Ja ik rijdt af en toe met een lamsvel bontje onder het zadel omdat ik het mooi vind!
Oeh pas op. Bontjes zijn nu ineens erg schadelijk