jodi schreef:Waarom kan je je paard niet een paar rondjes laten doen met alleen een halster?
aan een longeerlijn met en zonder bit dat moet toch wel lukken?
goed initiatief van lijntje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
jodi schreef:Waarom kan je je paard niet een paar rondjes laten doen met alleen een halster?
Arabesk schreef:@ myfairytale je mist het punt van deze discussie, dit gaat niet over huisvesting, voeding, ijzers, hoe scherp bitten en bitloze optomingen kunnen zijn etc, maar over het effect van een bit en bijzetten op de ademhaling
Door dit soort reacties te plaatsen lok je alleen maar weer natural-normal gevechten uit, die hier absoluut niet ter zake zijn.
En ik ga nu weg, dus als ik de rest van de dag niet meer online kom is dat geen negeeractie.
Oja en mochten er nog anderen zijn die net als gister proberen de discussie te laten ontsporen, persoonlijke beledigingen/aanvallen kunnen per pb verstuurd worden. Hoeft het topic daar niet mee vervuild te worden.
Gewoon wegblijven uit het topic is misschien nog beter voor sommigen.Als ik je niet aansta kun je me ook onder de foeiknop stoppen, hoef je mijn posts niet te lezen en hoef je je ook niet te ergeren. Jij blij, wij blij, ik blij.
![]()
Tjonge jonge, moet tegenwoordig een hele disclaimer onder mijn posts zetten.
Myfairytale schreef:Jee, sorry dat ik het zeg, maar dit is wel een vrij opvliegende reactie...
lijntje87 schreef:bitloos? ik doe niet aan bitloos.
dat laat ik aan iemand anders over
Arabesk schreef:
Ninx schreef:Nu breekt me de klomp hoor....
Dat er mensen zijn die hun paard niet durven te bekruipen zonder bit (ik neem dat 'risico' wel, want als 400/500 kilo het op een lopen wil zetten doet dat het toch... met of zonder bit), dat begrijp ik nog wel... Een soort mentale gewenning die je zelf ook hebt, het idee van 'controle' door het bit. Ook ik zet mijn eerste stappen daarmee alleen in de bak, tussen mijn oren durf ik het ook nog niet buiten.
Maar niet kunnen longeren zonder bit en/of bijzet....??????
Als dat al niets eens kan doen we echt iets verkeerd met z'n allen. Ik ben de 30 gepasseerd en rijdt al vanaf mijn tiende. Ook ik weet niet beter dan rijden met bit, en heb ook wedstrijden gereden zoals velen hier.
Evengoed douw ik dat ding (bit) er niet bij iedere handeling in.... het is niet nodig. Bij het longeren wil ik toch ook totale ontspanning, veel schakelen, en dat kan uitstekend met alleen een halster.
En als je dan toch wilt 'werken' kan dat met dubbele lijnen.... dan 'voel' je tenminste wat je doet.
Een 'dood' ding als 'touwtjes' of een 'slof' tijdens het longeren vind ik naar het paard toe slechte reclame voor een bit.... je controleert de 'druk' nl niet optimaal. Een onverhoedse beweging kan een ruk veroorzaken.... ik vind dat kwalijk.
Resume: mijn gevoel en mijn mening.... iedereen die het 'anders' doet is niet 'slecht'. Maar ik ga er vanuit dat het altijd 'vriendelijker' kan.... en anderen hopelijk ook.
lijntje87 schreef:en, ja, ik klink vastbesloten omdat ik achter mijn theorie sta.
als je twijfelt gaat er iets mis denk ik
Apple schreef:Nu kan ik het filmpje hier niet zien, maar uit de begeleidende tekst bij het filmpje blijkt dat het gaat om een pony met een medisch probleem bij de luchtwegen. Geen normaal gezonde pony dus.
Esther28 schreef:Apple schreef:Nu kan ik het filmpje hier niet zien, maar uit de begeleidende tekst bij het filmpje blijkt dat het gaat om een pony met een medisch probleem bij de luchtwegen. Geen normaal gezonde pony dus.
Kijk dan krijgt het verhaal al meteen weer een hele andere wending.
VInd het kort door de bocht, want het zou betekenen dat ieder paard met bit ademhalingsproblemen zou moeten hebben. Zouden er toch weinig ruiters/amazones in de topsport rijden denk k.
Apple schreef:Neuh, maar als je dat dus werkelijk wilt weten dan zul je met een gezonde pony opnames moeten maken en niet dit als afschrikwekkend voorbeeld nemen.