Wat een bit en bijzetten met de ademhaling van je paard doet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Wat een bit en bijzetten met de ademhaling van je paard doet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 13:14

jodi schreef:
Waarom kan je je paard niet een paar rondjes laten doen met alleen een halster?

aan een longeerlijn met en zonder bit dat moet toch wel lukken?

goed initiatief van lijntje OK dan! dat is buitengewoon constructief in deze discussie Ja

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 13:14

Ik ben van mening dat ieder paard verschillend is.
Ook ben ik van mening dat iedereen het beste voor zijn/haar paard wil.

Zo zit ik er tussen in, tussen de naturals en de normals.
Mijn paarden rijd ik met bit, aangezien zij veel sterker zijn dan mij en als ik buiten rijd (wat voor beiden leuker is dan alleen in de bak) wil ik wel iets kunnen doen, mocht mijn paard op hol slaan omdat het schrikt en ik zijn/haar neus en kaken niet fijn wil knijpen.
Zo staan ze weer niet op ijzers en in principe wel 24 u/pd buiten, maar als het dagenlang achtereen regent wel een x op stal of met deken. Ook staan ze met meerdere paarden in de wei, zodat ze elkaar kunnen ruiken, zien en voelen, ook mijn hengsten. Ik bekijk het per paard en per situatie.

Wel ben ik van mening dat ik het paard dankbaar ben dat het mij op zijn rug wil dragen. Als dank daarvoor probeer ik dan ook de beste zorg te verlenen en het zoveel mogelijk paard te laten zijn, maar waar ik het dier helpen kan om het leven aangenamer te maken, doe ik dat graag.

Helaas is het wel zo dat een grote groep mensen echt te ver doorslaat in bepaalde dingen en dan van beide kanten... vervelend is ook dat sommigen hun mening echt enorm opdringen. Als je iets ziet of constateert waar je het niet mee eens bent, ga dan naar die persoon toe en zeg dan goed onderbouwd waar jij denkt dat het anders/c.q. beter kan.
Ik ben van mening dat het zo weinig zin heeft en dat er veel met modder gegooid wordt. Ik wijs niemand aan overigens, geen naturals, maar ook geen normals!

Goed initiatief van lijntje87 trouwens (zie net dat Arabesk dat er ook al neer gezet heeft)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 13:18

ik moet je eerlijk zeggen dat ik mijn paard nog nooit zo heb horen ademen toen ik nog trainde,met bit en uitzich zelf vrij laag lopend....en ik heb hele goede oren....kun je dit alleen horen met een microfoon dan?
Dat zou dan willen zeggen dat alle paarden die met bit gereden worden en laag lopen bijna stikken?
Ik kan daar niet inkomen eerlijk gezegd....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 13:19

@ myfairytale je mist het punt van deze discussie, dit gaat niet over huisvesting, voeding, ijzers, hoe scherp bitten en bitloze optomingen kunnen zijn etc, maar over het effect van een bit en bijzetten op de ademhaling
Door dit soort reacties te plaatsen lok je alleen maar weer natural-normal gevechten uit, die hier absoluut niet ter zake zijn.

En ik ga nu weg, dus als ik de rest van de dag niet meer online kom is dat geen negeeractie.

Oja en mochten er nog anderen zijn die net als gister proberen de discussie te laten ontsporen, persoonlijke beledigingen/aanvallen kunnen per pb verstuurd worden. Hoeft het topic daar niet mee vervuild te worden. Knipoog

Gewoon wegblijven uit het topic is misschien nog beter voor sommigen. Koe Als ik je niet aansta kun je me ook onder de foeiknop stoppen, hoef je mijn posts niet te lezen en hoef je je ook niet te ergeren. Jij blij, wij blij, ik blij. Pling

Tjonge jonge, moet tegenwoordig een hele disclaimer onder mijn posts zetten. Sigaar

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 13:32

Arabesk schreef:
@ myfairytale je mist het punt van deze discussie, dit gaat niet over huisvesting, voeding, ijzers, hoe scherp bitten en bitloze optomingen kunnen zijn etc, maar over het effect van een bit en bijzetten op de ademhaling
Door dit soort reacties te plaatsen lok je alleen maar weer natural-normal gevechten uit, die hier absoluut niet ter zake zijn.

En ik ga nu weg, dus als ik de rest van de dag niet meer online kom is dat geen negeeractie.

Oja en mochten er nog anderen zijn die net als gister proberen de discussie te laten ontsporen, persoonlijke beledigingen/aanvallen kunnen per pb verstuurd worden. Hoeft het topic daar niet mee vervuild te worden. Knipoog

Gewoon wegblijven uit het topic is misschien nog beter voor sommigen. Koe Als ik je niet aansta kun je me ook onder de foeiknop stoppen, hoef je mijn posts niet te lezen en hoef je je ook niet te ergeren. Jij blij, wij blij, ik blij. Pling

Tjonge jonge, moet tegenwoordig een hele disclaimer onder mijn posts zetten. Sigaar

Jee, sorry dat ik het zeg, maar dit is wel een vrij opvliegende reactie... Bloos
Ik heb het topic doorgelezen en ben me terdege bewust waar het omgaat.
Gaf alleen aan dat het dus verstandig is om het per dier en per situatie te beoordelen... Vork

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 13:32

"Tjonge jonge, moet tegenwoordig een hele disclaimer onder mijn posts zetten. "

Wie wind zaait,zal storm oogsten Clown Knipoog

suzanne_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 13:34

haha idd jodi.
x

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 13:35

Myfairytale schreef:
Jee, sorry dat ik het zeg, maar dit is wel een vrij opvliegende reactie... Bloos

niet om jou persoonlijk maar ánderen zullen maar wat graag jouw post aangrijpen om hun modderkanonnen weer op te starten Knipoog

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 13:42

lijntje87 schreef:
bitloos? ik doe niet aan bitloos.
dat laat ik aan iemand anders over

ehm, maar je gaat dan toch ook zonder bit longeren neem ik aan? Met 'bitloze optoming' bedoel ik ook een gewoon stalhalster hoor Tong uitsteken

edit: oh, ik lees net dat je dat al gaat doen. Super OK dan!
Laatst bijgewerkt door HELder op 12-11-08 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 13:45

Arabesk schreef:

Alweer zo'n suggestieve foto, een paard/pony zie ik zelden zo staan, of er moet een ruiter bovenop zitten die aan het zagen oid is. Mijn paarden staan zo niet. Dit nodigt mij in ieder geval niet uit om dat boek te gaan kopen als de eerste foto die ik zie al zo suggestief is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-11-08 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Juiste naam in quote gehaald + img-codes verwijderd.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 13:48

Nu breekt me de klomp hoor....
Dat er mensen zijn die hun paard niet durven te bekruipen zonder bit (ik neem dat 'risico' wel, want als 400/500 kilo het op een lopen wil zetten doet dat het toch... met of zonder bit), dat begrijp ik nog wel... Een soort mentale gewenning die je zelf ook hebt, het idee van 'controle' door het bit. Ook ik zet mijn eerste stappen daarmee alleen in de bak, tussen mijn oren durf ik het ook nog niet buiten.
Maar niet kunnen longeren zonder bit en/of bijzet....??????

Als dat al niets eens kan doen we echt iets verkeerd met z'n allen. Ik ben de 30 gepasseerd en rijdt al vanaf mijn tiende. Ook ik weet niet beter dan rijden met bit, en heb ook wedstrijden gereden zoals velen hier.
Evengoed douw ik dat ding (bit) er niet bij iedere handeling in.... het is niet nodig. Bij het longeren wil ik toch ook totale ontspanning, veel schakelen, en dat kan uitstekend met alleen een halster.
En als je dan toch wilt 'werken' kan dat met dubbele lijnen.... dan 'voel' je tenminste wat je doet.
Een 'dood' ding als 'touwtjes' of een 'slof' tijdens het longeren vind ik naar het paard toe slechte reclame voor een bit.... je controleert de 'druk' nl niet optimaal. Een onverhoedse beweging kan een ruk veroorzaken.... ik vind dat kwalijk.

Resume: mijn gevoel en mijn mening.... iedereen die het 'anders' doet is niet 'slecht'. Maar ik ga er vanuit dat het altijd 'vriendelijker' kan.... en anderen hopelijk ook.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 13:54

Ninx schreef:
Nu breekt me de klomp hoor....
Dat er mensen zijn die hun paard niet durven te bekruipen zonder bit (ik neem dat 'risico' wel, want als 400/500 kilo het op een lopen wil zetten doet dat het toch... met of zonder bit), dat begrijp ik nog wel... Een soort mentale gewenning die je zelf ook hebt, het idee van 'controle' door het bit. Ook ik zet mijn eerste stappen daarmee alleen in de bak, tussen mijn oren durf ik het ook nog niet buiten.
Maar niet kunnen longeren zonder bit en/of bijzet....??????

Als dat al niets eens kan doen we echt iets verkeerd met z'n allen. Ik ben de 30 gepasseerd en rijdt al vanaf mijn tiende. Ook ik weet niet beter dan rijden met bit, en heb ook wedstrijden gereden zoals velen hier.
Evengoed douw ik dat ding (bit) er niet bij iedere handeling in.... het is niet nodig. Bij het longeren wil ik toch ook totale ontspanning, veel schakelen, en dat kan uitstekend met alleen een halster.
En als je dan toch wilt 'werken' kan dat met dubbele lijnen.... dan 'voel' je tenminste wat je doet.
Een 'dood' ding als 'touwtjes' of een 'slof' tijdens het longeren vind ik naar het paard toe slechte reclame voor een bit.... je controleert de 'druk' nl niet optimaal. Een onverhoedse beweging kan een ruk veroorzaken.... ik vind dat kwalijk.

Resume: mijn gevoel en mijn mening.... iedereen die het 'anders' doet is niet 'slecht'. Maar ik ga er vanuit dat het altijd 'vriendelijker' kan.... en anderen hopelijk ook.

ik doe niet aan bitloos omdat ik dat niet durf (geloof me, ben een van de meest levensmoeie mensen hier)
maar omdat ik daar niet in geloof. of hoe je dat wil noemen.

de reden dat ik een slof gebruik en geen dubbele lijnen, is omdat met dubbele lijnen nog steeds IK degene ben die "trekt" (niet echt, maar we begrijpen elkaar) een "dooiie slof" tijdens het longeren, zet ik op die lengte dat het paard alle kanten op kan(hij hangt bijna los, kan alleen niet echt sterren kijken), maar gevraagd wordt te zakken. en zakt het licht, dan hangt de slof alweer los, omdat ik er niet met mijn vingertjes aan zit.

en ja, ik zal ze ook met een halstertje longeren.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 13:56

owja, blijkbaar is dat relevant. ik ben 21 en rij vanaf mijn 6e

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 14:03

Wat jij wilt Lijntje.....
Je klinkt al behoorlijk vastbesloten voor je 21ste levensjaar Knipoog Haha!

Ik geloof juist niet zo in al die hulpmiddelen.... nooit gedaan.
En ik denk dat het niet zo is dat je wel of niet kunt geloven in het rijden zonder bit... natuurlijk werkt dat, maar wellicht kost het iets meer tijd en moeite, en voelt men zich minder veilig. Uiteindelijk gebruik je dat bit nauwelijks als het goed is, dus voor mij persoonlijk wordt het een steeds minder relevant onderdeel van het harnachement.

Even goede vrienden verder natuurlijk!

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 14:13

Het is niet zo dat ik geen tijd en moeite er voor over heb
(je scheert btw iedereen over 1 kam "men voelt zich minder veilig" dat is niet de reden dan "men" niet bitloos wilt rijden) of in iedergeval niet iedereen.

Ik geloof niet dat bitloos beter is voor mijn paard, dus rij ik met bit. ik rij btw nooit met slof. voordat ik dat naar mijn hoofd geslingerd krijg.
gebruik hem alleen met longeren.
en idd, als paardje braaf loopt, en lekker aan de wandel is, dan hangen mijn beentjes stil en en idd heb ik weining contact.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 14:13

uh hier zat toch een slotje op.. of zie ik ze vliegen Haha!

Ik ga weer meelezen. Knipoog

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 14:16

en, ja, ik klink vastbesloten omdat ik achter mijn theorie sta.
als je twijfelt gaat er iets mis denk ik

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 14:22

lijntje87 schreef:
en, ja, ik klink vastbesloten omdat ik achter mijn theorie sta.
als je twijfelt gaat er iets mis denk ik

Daarom zeg ik: wat jij wilt.
En zo is het, iedereen maakt zijn eigen keuzes op basis van zijn eigen ideeën.
Ik besluit altijd weer te leren, en te kijken of dingen anders of beter kunnen.
Dat is geen twijfelen, maar zelfontwikkeling.

Het gebruik van een bit is iets wat ik onderzoek, waar ik nog een echte mening over moet vormen.
Maar in the meantime zie ik er een grote uitdaging is dat bit eens te laten liggen.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 14:23

dat is fijn, dan heeft iedereen zo zijn uitdagingen.
zo blijft het leven leuk

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 14:26

Nu kan ik het filmpje hier niet zien, maar uit de begeleidende tekst bij het filmpje blijkt dat het gaat om een pony met een medisch probleem bij de luchtwegen. Geen normaal gezonde pony dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 14:27

Moderatoropmerking:
Wellicht is het een idee als bepaalde mensen mijn modopmerkingen nog eens goed herlezen. Oftewel. Lees het hele topic bij vóór je reageert. Ik heb gemeld dat het topic op slot ging als die weer genegeerd werden. (Persoonlijk gedoe onder andere + off-topic gaan). Omdat inmiddels de discussie weer redelijk ontopic is en zinvol verloopt, sluit ik hem niet.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 14:36

Apple schreef:
Nu kan ik het filmpje hier niet zien, maar uit de begeleidende tekst bij het filmpje blijkt dat het gaat om een pony met een medisch probleem bij de luchtwegen. Geen normaal gezonde pony dus.

Kijk dan krijgt het verhaal al meteen weer een hele andere wending.
VInd het kort door de bocht, want het zou betekenen dat ieder paard met bit ademhalingsproblemen zou moeten hebben. Zouden er toch weinig ruiters/amazones in de topsport rijden denk k.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 14:42

Esther28 schreef:
Apple schreef:

Kijk dan krijgt het verhaal al meteen weer een hele andere wending.
VInd het kort door de bocht, want het zou betekenen dat ieder paard met bit ademhalingsproblemen zou moeten hebben. Zouden er toch weinig ruiters/amazones in de topsport rijden denk k.

Dat lijkt me niet per definitie het geval.
Een paard kan 'minder goed' ademhalen, hetgeen niet gelijk staat aan 'niet ademhalen'.
Ofwel, mensen die snurken en lijden aan slaap- apneusyndroom gaan ook niet dood in hun slaap. Het beïnvloed hun leven en
prestaties echter wel degelijk.

Ik zeg dus niet dat ik er per definitie uit ben dat met bit rijden idd een dergelijk effect heeft, maar vind het 'serieus' genoeg om aandacht aan te besteden.
Simpelweg zeggen dat het onzin is omdat de paarden blijven presteren is te te kort door de bocht.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 14:43

Neuh, maar als je dat dus werkelijk wilt weten dan zul je met een gezonde pony opnames moeten maken en niet dit als afschrikwekkend voorbeeld nemen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 14:46

Apple schreef:
Neuh, maar als je dat dus werkelijk wilt weten dan zul je met een gezonde pony opnames moeten maken en niet dit als afschrikwekkend voorbeeld nemen.

Zelf zegt ts dat ze dit filmpje ook niet per definitie de beste ondersteuning vind voor de tekst en de door haar aangehaalde boektitels.
Ik laat me dus niet afleiden door het filmpje, en neem de verder informatie vooralsnog gewoon serieus.
Kwestie van filteren.
Ik houdt wel van strijdvaardige types als Arabesk. Zelf bepaald ik in the end wat ik meeneem aan info en wat niet.
Ik zal er iig niet tegenaan schoppen.