Zadel te groot voor pony? Wat te doen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Petra_O

Re: Zadel te groot voor pony? Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 22:52

biancavos schreef:
ja maar dan dus een foto van het zadel op het paard, maar dan zonder een dekje en bondje ertussen.....

precies, dat bedoelde ik. In de foto op de openingspost steekt het dekje er ver onderuit, en ligt er een dikke rand van het bontje. Dan kun je dus onmogelijk zien of het te lang is of niet.
Waarom heb je trouwens dat bontje eronder? Dat maakt je zadel alleen maar smaller.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 11:48

Petra_O schreef:
biancavos schreef:
ja maar dan dus een foto van het zadel op het paard, maar dan zonder een dekje en bondje ertussen.....

precies, dat bedoelde ik. In de foto op de openingspost steekt het dekje er ver onderuit, en ligt er een dikke rand van het bontje. Dan kun je dus onmogelijk zien of het te lang is of niet.
Waarom heb je trouwens dat bontje eronder? Dat maakt je zadel alleen maar smaller.

Ik heb geen foto van het zadel alleen op mijn pony zonder iets.
Ik heb het bontje eronder om de drukpunten een beetje te verdelen, is mij verteld dat dat goed is en dat is ook mijn eigen keuze.
Als ik een goed passend zadel heb dan hoeft het bontje er (voor mij) niet meer onder.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:57

Je ziet wel op de tweede foto dat hij erg achterover gaat liggen. Doet hij dat zonder bontje ook?
Aan deze foto's kun je dus niet echt zien of het zadel te lang is...

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:03

Als je paard inderdaad zo'n korte rug heeft, denk je dan niet dat het beter is om een zadel te laten aanmeten?

Ikzelf heb een fjord, met een korte rug, weinig schoft, maar ikzelf heb toch echt een aardig zitvlak nodig Bloos ik heb veel dingen gezien, maar ik wil zelf niet gaan klooien, dus laat ik nu Daaleman komen en die meten een zadel aan die haar past, maar ook voor mij goed is... kost wat meer, maar je spaart er een hoop ellende mee uit.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 12:27

Petra_O schreef:
Je ziet wel op de tweede foto dat hij erg achterover gaat liggen. Doet hij dat zonder bontje ook?

Ik rijd nooit zonder bontje, dus ik zou het niet weten.
Maar zou dat niet kunnen komen omdat de boom (= te smal) niet goed is voor hem?

@Loesje88: Dat zal misschien wel beter zijn, maar ik denk echt wel dat een Wintec past hoor. Als je een zadel aan laat meten komen ze meestel met dure zadels aanzetten en ik kan er gewoon niet zoveel geld aan betalen simpelweg omdat ik dat niet heb. Ik merk het snel genoeg aan hem hoor wanneer het zadel niet fijn ligt.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:48

Zo lang je maar in je hoofd houdt dat Wintec echt niet op ieder paard past (op heel veel wel... maar niet op ieder paard)

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 12:54

Loesje88 schreef:
Zo lang je maar in je hoofd houdt dat Wintec echt niet op ieder paard past (op heel veel wel... maar niet op ieder paard)

Oh dat weet ik ook echt wel hoor, maar het is echt niet zo dat mijn pony een hele moeilijke rug heeft.
Er zit nu een smalle/normale boom in en die is duidelijk te smal voor hem, dus qua boom denk ik dat medium- voor nu- wel goed moet passen. En als hij niet past, ja dan is het jammer maar daar ga ik eerlijk gezegd niet van uit.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:58

Ik zou je echt aanraden om sowieso een zadelmaker ernaar te laten kijken. Een zadel 'op de gok' opgooien en maar hopen dat het goed ligt pakt nooit goed uit

En er zijn ook zadelmakers die Wintec zadels verkopen Ja

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 13:03

Loesje88 schreef:
Ik zou je echt aanraden om sowieso een zadelmaker ernaar te laten kijken. Een zadel 'op de gok' opgooien en maar hopen dat het goed ligt pakt nooit goed uit

En er zijn ook zadelmakers die Wintec zadels verkopen Ja

Weet jij misschien een zadelmaker die Wintec zadels verkoopt?
Ik wil er echt wel een zadelmaker bij halen hoor, maar ik heb geen idee wie goed is en wie dan ook nog eens Wintec zadels verkoopt.
Regio Utrecht, het liefst. Misschien de zadelmaker van de Ruitershop? Ruitershop verkoopt in ieder geval wel Wintec.
Je hoeft dan toch niet meteen het zadel te kopen hoop ik?

Ik kan dus dat zadel bestellen bij een groothandel in Duitsland, maar je kan daar niet terugsturen dus mocht het niet passen of mocht de maat te groot/klein zijn dan zit je met een zadel opgescheept. Vandaar dat ik sowieso eerst wil kijken- wanneer het zadel past- welke maat ik moet hebben want anders schiet ik er nog niets mee op.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 13:04

Ik kom uit Zuid-Holland en heb hier al moeite met het vinden van een goede zadelmaker, dus ik ben helaas niet op de hoogte van goede zadelmakers regio utrecht

Maar succes met het zoeken naar een nieuw zadel

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 13:06

Loesje88 schreef:
Ik kom uit Zuid-Holland en heb hier al moeite met het vinden van een goede zadelmaker, dus ik ben helaas niet op de hoogte van goede zadelmakers regio utrecht

Maar succes met het zoeken naar een nieuw zadel

Oke, nouja dat geeft niet. Knipoog

En bedankt, ik zou wel eens met mijn vader overleggen (zit nu aan het andere kant van de wereld komt over een week of 2 thuis) of we een afspraak kunnen maken met de Ruitershop of iets dergelijks als dat kan. En anders een andere zoeken, maar dan weet ik in ieder geval welke maat ik eventueel zou moeten bestellen (scheelt toch bijna 100 met als je hem hier zou kopen)

Zaranka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 13:13

Hej je kan het beste Horseplaza even bellen (zit in nieuwgein) die hebben ook wintecs.
Je hoeft dan alleen voorrijkosten te betalen van rond de 15 euro..

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 13:18

Zaranka schreef:
Hej je kan het beste Horseplaza even bellen (zit in nieuwgein) die hebben ook wintecs.
Je hoeft dan alleen voorrijkosten te betalen van rond de 15 euro..

Komen die ook aan stal, Madelaine? Lachen

Zaranka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 13:32

Ja komen ze met een busje vol met zadels (moet je wel even aan de tel zeggen dat je wintec wil) bij stal !
Dan kun je er ook nog even op rijden..

Vervolgens zeg je dat je er even over na wil denken. Schrijf je type, maat en inch op die je wil. En dan kun je altijd nog afbellen dat je het niet doet.. Enige voordeel is wel dat je bij horseplaza wel garantie hebt, en geen levertijd.
Stal dat je wel een zadel koopt hoef je geen voorrijkosten te betalen, als je niet koopt wel. Komt rond de 15 euro, heb dat toen ook nagevraagd voor zaartje !

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 13:47

jomaro schreef:
Een wintec zadel heeft juist kussens die meer uitsteken aan de achterkant. Maakt het zadel dus net weer een stukje langer.
Mocht je toch op zoek zijn naar een wintec zadel weet er een van 2 maandjes oud voor een leuke prijs.

Daarom heb ik de kussens van mijn wintec laten inkorten, dat is eventueel ook nog een optie.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 14:31

SusieQ87 schreef:
jomaro schreef:
Een wintec zadel heeft juist kussens die meer uitsteken aan de achterkant. Maakt het zadel dus net weer een stukje langer.
Mocht je toch op zoek zijn naar een wintec zadel weet er een van 2 maandjes oud voor een leuke prijs.

Daarom heb ik de kussens van mijn wintec laten inkorten, dat is eventueel ook nog een optie.

Dat is dan neem ik aan een wintec met wol in de kussens of heb je die met cair aan laten passen?

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:55

Vraagje welke code staat in het linker of rechter zweetblad? Dit lijkt namelijk op een prestige zadel en in de code staat de inch maat verwerkt. Dan weet je in iedergeval zeker wat je nu hebt en welke inch je zou moeten hebben wil die niet te lang gaan worden.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:07

Claudia__ schreef:
Petra_O schreef:
Ik rijd nooit zonder bontje, dus ik zou het niet weten.
Maar zou dat niet kunnen komen omdat de boom (= te smal) niet goed is voor hem?

Als hij al te smal is, dan maakt het bontje hem alleen maar nog smaller. Zoek een goede zadelmaker, en meld aan hem wat je maximaal uit kunt geven. Er is altijd wel wat op te vinden!

Ik weet niet wat het bezwaar is tegen tweedehands?
Ik heb pas een tweedehands kn symphony gekocht voor €600 hier via bokt. Super zadel, perfect voor mijn super brede en korte pony. Nieuw zijn ze zo'n €1600... Tweedehands heb je heel veel keus, dan hoef je je niet vast te pinnen op een merk vanwege de prijs.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 19:19

aafje87 schreef:
Vraagje welke code staat in het linker of rechter zweetblad? Dit lijkt namelijk op een prestige zadel en in de code staat de inch maat verwerkt. Dan weet je in iedergeval zeker wat je nu hebt en welke inch je zou moeten hebben wil die niet te lang gaan worden.

Ja klopt ik weet het niet uit mijn hoofd maar ik weet wel dat het op 16 eindigt.

@Petra_O: Zal ik anders de volgende keer zonder bontje rijden, denk je dat dat beter is? Zit trouwens wel wat in, maar ik had er een bontje onder omdat dat beter is voor zijn rug maar ik geloof meteen als je zegt dat het dan smaller is.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 09:03

De inch maat van prestige staat als aller eerst gedrukt dus zou toch nog maar eens goed kijken.
Opbouw code: inchmaat(2 cijfers)-boommaat(2 cijfers)-4 of 6 cijferige productiecode

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 14:50

aafje87 schreef:
De inch maat van prestige staat als aller eerst gedrukt dus zou toch nog maar eens goed kijken.
Opbouw code: inchmaat(2 cijfers)-boommaat(2 cijfers)-4 of 6 cijferige productiecode

ik heb even mijn mails nagezocht en de code is 4751JT16 dus dat wat jij zegt is bij mijn zadel iig niet zo

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 17:03

Claudia__ schreef:
aafje87 schreef:

ik heb even mijn mails nagezocht en de code is 4751JT16 dus dat wat jij zegt is bij mijn zadel iig niet zo

Hmmzz..... ben bang dat de opbouw in code dan alleen voor wat nieuwe prestiges zo is. Excuus dan.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 17:09

aafje87 schreef:

ik heb even mijn mails nagezocht en de code is 4751JT16 dus dat wat jij zegt is bij mijn zadel iig niet zo[/quote]

Hmmzz..... ben bang dat de opbouw in code dan alleen voor wat nieuwe prestiges zo is. Excuus dan.[/quote]

Volgens mij is dat een postcode met huisnummer Haha!

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 17:45

Claudia__ schreef:
aafje87 schreef:

Ja klopt ik weet het niet uit mijn hoofd maar ik weet wel dat het op 16 eindigt.

@Petra_O: Zal ik anders de volgende keer zonder bontje rijden, denk je dat dat beter is? Zit trouwens wel wat in, maar ik had er een bontje onder omdat dat beter is voor zijn rug maar ik geloof meteen als je zegt dat het dan smaller is.

Geen idee. Daarom vroeg ik ook om een foto van het zadel zonder bontje. Misschien kan de zadelmaker je huidige zadel aanpassen? Of is dat geen optie?
Ik zou me in ieder geval niet blindstaren op wintec, maar een zadelmaker contacteren met het bedrag dat jij maximaal uit wil geven. Dan heb je de beste kans op een goed passend zadel.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 18:40

Petra_O schreef:
Geen idee. Daarom vroeg ik ook om een foto van het zadel zonder bontje. Misschien kan de zadelmaker je huidige zadel aanpassen? Of is dat geen optie?
Ik zou me in ieder geval niet blindstaren op wintec, maar een zadelmaker contacteren met het bedrag dat jij maximaal uit wil geven. Dan heb je de beste kans op een goed passend zadel.

Ja, maar dat is dus het probleem. Het Wintec zadel dat ik wil kost normaal 400 euro, maar ik kan hem ergens kopen voor 300 euro als ik het geld had zou ik best meer uit willen geven maar ik ben pas 15 dus ik kan nou eenmaal niet meer besteden. Aanpassen van het zadel zou misschien kunnen, maar ik wil zelf een kunststof zadel want ik vind dit zadel ook niet zo heel fijn zitten (voor mij dan, ik vind Wintec, of gewoon kunstofzadels, comfortabeler).

En blindstaren is misschien dom, maar ik wil toch echt voor een Wintec gaan.
Ik haal er dan uiteraard wel eerst een zadelmaker bij (passen voordat ik hem bestel) en als die nou zegt dat het zadel niet goed ligt dan pas zal ik kijken of er misschien een ander zadel is wat wel goed zou liggen (en misschien dan even doorsparen of iets dergelijks), maar zoals ik al zei; het liefst Wintec, maar mocht dat niet gaan werken dan zou ik wel openstaan voor een ander - kunststof- zadel dat wel perfect op hem zou passen. Mijn vader komt eind september thuis, dus ik hoop dat ik dan eens een zadelmaker langs kan laten komen met Wintec zadels... Lachen