past dit zadel volgens jullie?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Angie_ke

Re: past dit zadel volgens jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 12:57

Inderdaad...
Niet rot bedoeld hoor, maar ik denk toch dat je moet rekening houden met je eigen bouw en gewicht vooraleer je een pony/paard aanschaft...
Ik zou persoonlijk niet meer op mijn D gaan rijden mocht ik 80 kg wegen (gewicht van het zadel moet je er ook nog eens bijrekenen...)

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 13:09

Ik heb Mieke al 4 jaar. Nooit geen rugproblemen gehad met haar.
En het gaat hier om het feit dat dit zadel past of niet. Niet of ik te dik ben of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 13:12

Nou, de reacties lijken me duidelijk. Het zadel past niet.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 13:14

Ik heb ook de indruk dat het iets te ver naar voor ligt, maar nog naar achter kan volgens mij ook niet echt voor de rug. Eigenlijk kan je hier zo niet zoveel van zeggen denk ik, je zou nieuwe foto's moeten maken waarbij het zadel iets naar achter ligt en je zou ook eens moeten zien hoe het ligt als je er op zit (dus iemand die foto's neemt) en hoe het voor jezelf is. Lachen

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 13:21

Een fjord kan een hoop hebben.
Hier in het dorp lopen ze ook zonder problemen hun rondjes met gehandicapten die de 80kg al gepasseerd zijn.

Het zadel vind ik niet passen. het ligt te veel over de schouder en het zwaartepunt zit te veel naar achter.
Op de foto die van achter is genomen heeft is er wel ruim voldoende ruggengraat vrijheid te zien.
Het oppervlak waar de kussen op rusten vind ik te krap.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 13:32

Hai,

Ik heb een haflinger en toevallig is mijn zadelmaker gisteren geweest en hebben we het één en ander besproken wat betreft zadels.

Ik denk dat dit zadel NIET past --> Onderbouwing
- Vind de ruimte tussen de schoft en de boom 'matig' en ik denk dat wanneer hier gewicht op komt deze nog verder inzakt en de schoftvrijheid beperkt blijft.
- Daarnaast moet de boom mee gaan in de vorm van het paard (dit kun je ook voelen wanneer je je hand van de schoft laat afglijden met de boom mee). Als ik dit zadel zie, zie dat het zadel onderaan afsteekt. Mijn zadelmaker zei dat fjorden en haflingers een behoorlijk ontwikkelde rugspier hadden en mogelijke verkeerde druk wel tijdelijk aan kunnen, maar op den duur wordt het niet beter.

Waarom laat je er geen zadelmaker bij komen?

Edit; Zag in het andere topic dat je het jammer vond dat mensen gelijk over jou gewicht begonnen terwijl het over een zadel gaat. Hier wil ik nog even op inspelen;

Er gaan talloze topics over het gewicht van de ruiter en het paard opzich. Ik ben van mening dat als jij redelijk kunt rijden (waar ik dan maar vanuit ga) jou gewicht geen belemmering hoeft te zijn. Zeker niet voor een fjord. MAAR in het geval van een zadel uitzoeken vind ik juist door je gewicht dat je goed moet opletten op de drukpunten op de juiste plaats liggen. Hierin vind ik al dat je een goede zet hebt gedaan om een topic te openen ( bokt is bokt niet als er geen hoop gezeik en gezever op komt Boos! ), maar ik denk dat je voor GOED advies het beste even een zadelmaker kan laten komen.

Mijn zadelmaker komt uit oirschot en heeft zadels in diverse prijsklasses en komt dan ook kosteloos aan huis. Als je meer info wilt PB je maar eventjes! Lachen

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 13:58

zadelmaker komt er zowiezo bij hoor.

Oirschot ligt dat in België?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 14:02

Sjintoo schreef:
En het gaat hier om het feit dat dit zadel past of niet. Niet of ik te dik ben of niet.

Vwb dat laatste heb je helemaal je gelijk. Alleen het één hangt in bepaalde gevallen samen met het ander en helaas is dit op jullie van toepassing. Jij hebt vanwege je postuur een 19" nodig, oké prima toch, maar je hebt voor een paardje gekozen met een korte rug. Daar krijg je m.i. op den duur geheid problemen mee, als je er een 'standaard' 19" zadel op legt.
Ik zou dan ook adviseren om er een goede zadelpasser/maker bij te halen om te zien wat de mogelijkheden zijn, zodat jij lekker kunt rijden, maar je paardje er geen last van gaat krijgen.

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 14:02

Oirschot ligt vlakbij Tilburg

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 14:08

Chonelly schreef:
Zowieso heb je je zadel teveel naar voren liggen, waardoor nu de schouder niet vrij ligt. Ook de singen zit nu te dicht achter de voorbenen, daar hoort een handbreedte tussen te liggen.

haha sorry hier moet ik even opreageren.. is de grootse onzin, staat idd wel zo in de boekjes en zo krijgen de meeste het geleert
maar DIT klopt niet.. als het zadel goed ligt boeit 't grof weg niet wáar de singel ligt...
want dat heeft m'n zadelmaker me namelijk verteld en neem dat dit wel waar is (want ik vertelde hem dat uit en hij lachte me bekant uit toen ik 't nog niet 's uitgesproken had Knipoog)

maar even op de vraag van TS, zadel kiept idd iets naar achter..

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 15:44

neverstop schreef:
Chonelly schreef:
Zowieso heb je je zadel teveel naar voren liggen, waardoor nu de schouder niet vrij ligt. Ook de singen zit nu te dicht achter de voorbenen, daar hoort een handbreedte tussen te liggen.

haha sorry hier moet ik even opreageren.. is de grootse onzin, staat idd wel zo in de boekjes en zo krijgen de meeste het geleert
maar DIT klopt niet.. als het zadel goed ligt boeit 't grof weg niet wáar de singel ligt...
want dat heeft m'n zadelmaker me namelijk verteld en neem dat dit wel waar is (want ik vertelde hem dat uit en hij lachte me bekant uit toen ik 't nog niet 's uitgesproken had Knipoog)

Even offtopic;
Ik denk dat jou zadelmaker bedoelde dat een zadel op zijn plaats hoort te blijven liggen en dat het DAAROM niet uitmaakt waarom de singel ligt. Maar stel je zelf eens voor, jij werkt een uur intensief met je armen en schuurt bij elke beweging met je zweetoksel langs de band van je rugzakje (voorbeeld) die vrij strak onder je oksels door op je rug is gebonden.........prettig? of een irritatie?

Ik ga uit van irritatie en daarom is mijn mening ook dat je singel een handbreedte naar achteren kan en dat dit ook prettiger is voor het paard.

Ontopic.
Zadelmaker heet Karl Langeraap en is afkomstig van ruiterstad uit Oirschot. Ik woon zelf in Bodegraven, waar hij toch ruim 70 minuten voor moet rijden. De pas service is kosteloos, hij neemt de tijd voor je, laat je diverse zadels uit proberen en werkt dmv een drukpad. Ik kan je hem echt aanbevelen. Ik weet natuurlijk niet hoever je in Belgenland woont Knipoog

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 15:56

Ik woon in het midden van ons Belgenlandje!
Maar ik laat het dus zowiezo nakijken door een goede zadelmaker!

Chonelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 16:43

neverstop schreef:

Even offtopic;
Ik denk dat jou zadelmaker bedoelde dat een zadel op zijn plaats hoort te blijven liggen en dat het DAAROM niet uitmaakt waarom de singel ligt. Maar stel je zelf eens voor, jij werkt een uur intensief met je armen en schuurt bij elke beweging met je zweetoksel langs de band van je rugzakje (voorbeeld) die vrij strak onder je oksels door op je rug is gebonden.........prettig? of een irritatie?

Ik ga uit van irritatie en daarom is mijn mening ook dat je singel een handbreedte naar achteren kan en dat dit ook prettiger is voor het paard.

Ontopic.
Zadelmaker heet Karl Langeraap en is afkomstig van ruiterstad uit Oirschot. Ik woon zelf in Bodegraven, waar hij toch ruim 70 minuten voor moet rijden. De pas service is kosteloos, hij neemt de tijd voor je, laat je diverse zadels uit proberen en werkt dmv een drukpad. Ik kan je hem echt aanbevelen. Ik weet natuurlijk niet hoever je in Belgenland woont Knipoog

Precies, bovendien beperk je zo ook de bewegingsvrijheid, ga maar eens een mooie uitgestrekte draf rijden met een singel die net achter de voorbenen zit. Lukt niet, of is in ieder geval niet comfortabel voor je paardje..

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 16:51

linda_arnold schreef:
Even offtopic;

Ontopic.

ff Offtopic:
m'n zadelmaker heeft mij toen gezegt als 't zadel goed ligt én goed past, maakt 't niet uit waar de singel komt te liggen.. (heb 't zelf gezien bij m'n 6 jarige) de singel komt daar echt níet 1 hand breedte achter 't voorbeen hoor
theoretisch gezien zou je idd zeggen 1 handbreedte achter 't voorbeen omdat die plek idd iets beter is..
maar bij mijn merrie is 't zo; als 't zadel dus zo ligt dat ik de singel 1handbreedte achter 't voorbeen heb liggen, het zadel OP de schouders ligt en m'n zadel ook achterover kiept daarom dat IK zeg dat ik 't onzin vind omdat m'n zadelmaker me dat uitgelegt heeft dat 't dus NIET uitmaakt waar de singel komt te liggen...

ontopic:
Sjinto, misschien een via google zoeken op Belgische zadelmakers bij je in de buurt miss?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 18:37

neverstop schreef:
maar bij mijn merrie is 't zo; als 't zadel dus zo ligt dat ik de singel 1handbreedte achter 't voorbeen heb liggen, het zadel OP de schouders ligt en m'n zadel ook achterover kiept

Dan ligt de singel bij jou paard nou dus minstens 2 handbreedtes achter 't voorbeen? Want als je het zadel achter het schouderblad neerlegt, komt die dus verder richting kruis te liggen en dus automatisch de singel ook verder vanaf het voorbeen.

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 18:55

aslo schreef:
Sjintoo schreef:

Vwb dat laatste heb je helemaal je gelijk. Alleen het één hangt in bepaalde gevallen samen met het ander en helaas is dit op jullie van toepassing. Jij hebt vanwege je postuur een 19" nodig, oké prima toch, maar je hebt voor een paardje gekozen met een korte rug. Daar krijg je m.i. op den duur geheid problemen mee, als je er een 'standaard' 19" zadel op legt.
Ik zou dan ook adviseren om er een goede zadelpasser/maker bij te halen om te zien wat de mogelijkheden zijn, zodat jij lekker kunt rijden, maar je paardje er geen last van gaat krijgen.

Dat bedoel ik ook, ze mag haar nog kunnen dragen, ze heeft een 19 inch nodig en dat is gewoon te lang voor zo'n korte rug...

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 19:38

Heb zo net eens met het zadel gereden, en helaas het valt te nipt over haar schoft. Dus het is te breed.
Maar ik ga jullie tip in acht nemen en proberen of een 18 inch ook niet zou passen voor mij bij een volgend zadel.

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 19:41

aslo schreef:
neverstop schreef:
maar bij mijn merrie is 't zo; als 't zadel dus zo ligt dat ik de singel 1handbreedte achter 't voorbeen heb liggen, het zadel OP de schouders ligt en m'n zadel ook achterover kiept

Dan ligt de singel bij jou paard nou dus minstens 2 handbreedtes achter 't voorbeen? Want als je het zadel achter het schouderblad neerlegt, komt die dus verder richting kruis te liggen en dus automatisch de singel ook verder vanaf het voorbeen.

zo ongeveer wel ja, mijn paard heeft een vrij schuine schouder (wat volgens m'n zadelmaker fijner/makkelijker was dan een rechte schouder (weet ff nie hoe ik 't anders moet uitleggen)) en idd als ik 't zadel 2 vingers achter het schouderblad heb liggen kom ik idd ongeveer 2 handen achter 't voorbeen uit.... misschien nog wel iets meer...
maar uhm zulle we verder ontopic blijven? Knipoog (en anders via pb ofzo Knipoog)

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:23

Heb je nu al een zadelmaker gevonden? de PK ruitershop uit Gentbrugge komt ook aan huis zadels passen...

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 18:44

Het zadel valt vanvoor over haar schoft, dus dit zadel gaat zowiezo terug naar de winkel.
Ik ga dan bellen naar de Horsewhip. Die mensen komen aan huis passen. Zouden zeer bekwame mensen zijn.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:58

Sjintoo schreef:
Het zadel valt vanvoor over haar schoft,

Deze uitdrukking ken ik niet, wat bedoel je daar precies mee?

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 19:02

Dat het zadel aan t voorkant gaat kieperen ( vallen naar voren ) oftewel het zadel gaat op zen rug klapperen omdat het niet kan liggen.. Dit paardje heeft een flink buikje..

Vraag een zadel maker Knipoog

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 19:40

mss eerst het topic eens doorlezen niinatjuh Knipoog. had al geschreven dat dit zadel teruggaat Knipoog

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 19:51

Laatst bijgewerkt door Tanja op 20-09-08 07:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Ter illustratie zijn slechts 2 foto's toegestaan, teveel aan foto's omgezet in link.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 05:48

fijn dat je wat gevonden hebt in 18 inch wat past.
het klopt dat idd vaak voor pony's als fjorden 19 inch te lang is.
ik heb ook een type zadel dat wel 18 inch is maar kort valt op de rug,ideaal voor korte ruggen.

veel plezier met je zadel