Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
), maar ik denk dat je voor GOED advies het beste even een zadelmaker kan laten komen.
Sjintoo schreef:Ik heb Mieke al 4 jaar. Nooit geen rugproblemen gehad met haar.
En het gaat hier om het feit dat dit zadel past of niet. Niet of ik te dik ben of niet.
Chonelly schreef:Zowieso heb je je zadel teveel naar voren liggen, waardoor nu de schouder niet vrij ligt. Ook de singen zit nu te dicht achter de voorbenen, daar hoort een handbreedte tussen te liggen.
)neverstop schreef:Chonelly schreef:Zowieso heb je je zadel teveel naar voren liggen, waardoor nu de schouder niet vrij ligt. Ook de singen zit nu te dicht achter de voorbenen, daar hoort een handbreedte tussen te liggen.
haha sorry hier moet ik even opreageren.. is de grootse onzin, staat idd wel zo in de boekjes en zo krijgen de meeste het geleert
maar DIT klopt niet.. als het zadel goed ligt boeit 't grof weg niet wáar de singel ligt...
want dat heeft m'n zadelmaker me namelijk verteld en neem dat dit wel waar is (want ik vertelde hem dat uit en hij lachte me bekant uit toen ik 't nog niet 's uitgesproken had)
maar even op de vraag van TS, zadel kiept idd iets naar achter..
neverstop schreef:Zowieso heb je je zadel teveel naar voren liggen, waardoor nu de schouder niet vrij ligt. Ook de singen zit nu te dicht achter de voorbenen, daar hoort een handbreedte tussen te liggen.
haha sorry hier moet ik even opreageren.. is de grootse onzin, staat idd wel zo in de boekjes en zo krijgen de meeste het geleert
maar DIT klopt niet.. als het zadel goed ligt boeit 't grof weg niet wáar de singel ligt...
want dat heeft m'n zadelmaker me namelijk verteld en neem dat dit wel waar is (want ik vertelde hem dat uit en hij lachte me bekant uit toen ik 't nog niet 's uitgesproken had)
maar even op de vraag van TS, zadel kiept idd iets naar achter..
Even offtopic;
Ik denk dat jou zadelmaker bedoelde dat een zadel op zijn plaats hoort te blijven liggen en dat het DAAROM niet uitmaakt waarom de singel ligt. Maar stel je zelf eens voor, jij werkt een uur intensief met je armen en schuurt bij elke beweging met je zweetoksel langs de band van je rugzakje (voorbeeld) die vrij strak onder je oksels door op je rug is gebonden.........prettig? of een irritatie?
Ik ga uit van irritatie en daarom is mijn mening ook dat je singel een handbreedte naar achteren kan en dat dit ook prettiger is voor het paard.
Ontopic.
Zadelmaker heet Karl Langeraap en is afkomstig van ruiterstad uit Oirschot. Ik woon zelf in Bodegraven, waar hij toch ruim 70 minuten voor moet rijden. De pas service is kosteloos, hij neemt de tijd voor je, laat je diverse zadels uit proberen en werkt dmv een drukpad. Ik kan je hem echt aanbevelen. Ik weet natuurlijk niet hoever je in Belgenland woont
linda_arnold schreef:Even offtopic;
Ik denk dat jou zadelmaker bedoelde dat een zadel op zijn plaats hoort te blijven liggen en dat het DAAROM niet uitmaakt waarom de singel ligt. Maar stel je zelf eens voor, jij werkt een uur intensief met je armen en schuurt bij elke beweging met je zweetoksel langs de band van je rugzakje (voorbeeld) die vrij strak onder je oksels door op je rug is gebonden.........prettig? of een irritatie?
Ik ga uit van irritatie en daarom is mijn mening ook dat je singel een handbreedte naar achteren kan en dat dit ook prettiger is voor het paard.
Ontopic.
Zadelmaker heet Karl Langeraap en is afkomstig van ruiterstad uit Oirschot. Ik woon zelf in Bodegraven, waar hij toch ruim 70 minuten voor moet rijden. De pas service is kosteloos, hij neemt de tijd voor je, laat je diverse zadels uit proberen en werkt dmv een drukpad. Ik kan je hem echt aanbevelen. Ik weet natuurlijk niet hoever je in Belgenland woont
neverstop schreef:maar bij mijn merrie is 't zo; als 't zadel dus zo ligt dat ik de singel 1handbreedte achter 't voorbeen heb liggen, het zadel OP de schouders ligt en m'n zadel ook achterover kiept
aslo schreef:Sjintoo schreef:Ik heb Mieke al 4 jaar. Nooit geen rugproblemen gehad met haar.
En het gaat hier om het feit dat dit zadel past of niet. Niet of ik te dik ben of niet.
Vwb dat laatste heb je helemaal je gelijk. Alleen het één hangt in bepaalde gevallen samen met het ander en helaas is dit op jullie van toepassing. Jij hebt vanwege je postuur een 19" nodig, oké prima toch, maar je hebt voor een paardje gekozen met een korte rug. Daar krijg je m.i. op den duur geheid problemen mee, als je er een 'standaard' 19" zadel op legt.
Ik zou dan ook adviseren om er een goede zadelpasser/maker bij te halen om te zien wat de mogelijkheden zijn, zodat jij lekker kunt rijden, maar je paardje er geen last van gaat krijgen.
aslo schreef:neverstop schreef:maar bij mijn merrie is 't zo; als 't zadel dus zo ligt dat ik de singel 1handbreedte achter 't voorbeen heb liggen, het zadel OP de schouders ligt en m'n zadel ook achterover kiept
Dan ligt de singel bij jou paard nou dus minstens 2 handbreedtes achter 't voorbeen? Want als je het zadel achter het schouderblad neerlegt, komt die dus verder richting kruis te liggen en dus automatisch de singel ook verder vanaf het voorbeen.
(en anders via pb ofzo
) Sjintoo schreef:Het zadel valt vanvoor over haar schoft,
. had al geschreven dat dit zadel teruggaat