Past dit zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

suuzepuus

Re: Past dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 08:18

jij bent te groot voor de pony die nog meer last heeft van jouw gewicht en lengte omdat hij zelf veel te dik is. het zadel is te klein voor jou maatr misschien niet voor een kleiene ruiter. dat kan een zadel maker beter zien. of een zadel past is niet te zien op [laatjes en fotoos. dat moet je voelen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 08:20

Ik denk dat het wel redelijk past voor de pony, zie er zo niks geks aan. Voor de amazone vind ik het zadel echt te krap.

Heb je ook en foto waar je er niet op zit?

xFauve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 08:21

hmm moet ik ff zoeken.

xFauve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 08:21

kzal er vandaag wel ff een maken Ja

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 11:22

hier kan je in ieder geval niet mee rijden. een zadel moet niet alleen de pony, maar ook de ruiter passen, en dit zadel is voor de ruiter véél te klein, waardoor het achter in de rug drukt. de ruiter kan onmogelijk goed in het diepste punt zitten, wat met beugels aan nog zal verergeren. de kussens moeten eerst eens een nieuwe vulling hebben, ze zijn écht te plat gereden. verder ligt het zadeltje achterover wat duidt op een te smal kopijzer. ga je het zadeltje opnieuw laten vullen, dan wordt het in het geheel nog smaller.

de ruiter is zonder meer te lang, dit is storend voor een paard, en al helemaal als het paard zo dik is. een paard met een dergelijke overgewicht is niet gebaat bij een ruiter op zijn rug. wij hebben een haflinger die toen we met haar begonnen ook zo dik was, er is bij ons éérst met een dieet en training aan de hand (longeren en dergelijke) begonnen, en pas na enig afvallen is haar ruiter (rond 50 kilo) erop gegaan. de pony op de foto sleept zo'n 50 á 60 kilo aan overgewicht mee, reken dit bij een ruiter van zeg 40 kilo op en je komt op bijna 100 kilo, zonder zadel en kleding. de pony heeft al verhoogd risico op blessures en hoefbevangenheid, het extra overgewicht wat ze mee te slepen krijgt van een ruiter kan net de druppel zijn die een dergelijk probleem kan triggeren.

eerlijk gezegd (niet banketstaaf bedoeld) snap ik niet goed wat je wilt met dit topic. als je eerlijk en objectief kijkt zie je zelf ook wel dat dit niet kan. rijden is leuk, en ja het kan verleidelijk zijn, maar begin er in dit geval gewoon niet aan. ga lekker met die pony aan de slag, zet haar aan het werk (begin rustig en doseer!) zodat ze in conditie komt, en zoek dan evt. een passende ruiter, een karretje of bedenk iets leuks. laat je fantasie werken, met kleine pony's kan je zóveel leuke dingen doen buiten het rijden om! succes!

xFauve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 11:31

aan deze info heb ik wel wat aan.
maar hoe bedoel je zet haar aan het werk?
aan het werk zetten zonder te rijden dus?
toen de eigenaar vroeg of ik erop wilde rijden zei ik; dit vind ik zielig. maar de eigenares heeft me overtuigd van niet. er zijn vaker kleine kinderen gekomen om erop te rijden, maar óf ze worden eraf gebokt, of nét niet en toch willen ze niet meer komen omdat ze het eng vinden.
ik zal wel eens zoeken naar een ruitertje voor mabrouska, maar ze is nogal ondeugend, waardoor zo-iemand moeilijk te vinden is.
Ik ga dus zowiezo een nieuw zadel kopen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 12:35

het feit dat ze kinderen eraf bokt zegt wel iets over het plezier in het werk. bij grotere kinderen gaat dat dus niet, deze kunnen beter blijven zitten (benen om de buik) en zijn zwaarder om eraf te werken.

ik zou nog even geen zadel kopen, maar eerst uitzoeken waar deze pony plezier uit haalt. langeteugelen bijvoorbeeld, maar begin met alle nieuwe dingen rustig en voorzichtig. dan het afvallen, dat is wel echt belangrijk. pony's als deze lopen gewoon een enorm risico op problemen, bij zwaar werk (lang lopen, veel galop en bijv. springen) waarbij de voorbenen meer belast worden is het risico op hoefbevangenheid door overbelasting (overgewicht, zéker met ruiter!) enorm.

overigens ken ik ook eigenaren met shetjes kleiner dan mijn Flicka van 1,01 meter hoog, die meisjes van mijn lengte (1,63) gewoon laten rijden, onder het mom van 'shetten zijn beresterk'. dit zijn ze ook, maar ook een shet heeft een grens. blijf nadenken, wat zegt je gevoel erover? zelf vond je het al niet kunnen, je vond het zielig. de eigenaar heeft gezegd en je ervan overtuigd dat het rijden wel kan, maar wie heeft gelijk? uiteindelijk toch de pony, blijf kijken naar de pony en wees eerlijk. niets is mooier dan écht samenwerken met een paard en er beide plezier uithalen. een paard dat iedereen die dat mogelijk maakt eraf bokt heeft mééstal (niet altijd!) geen plezier in het werk of ondervindt tijdens het werk fysiek of mentaal ongemak.

mijn advies zou zijn om lekker aan het rommelen te gaan en wat experimenteren. zoek uit wat de pony leuk vindt, en begin met de afvalrace. lang en rustig werk is het beste om af te vallen voor een paard, lange wandelingen aan de hand, of, leuker, aan de langeteugel. alles wat je ohz kan doen kan ook aan de langeteugel, denk ook aan zijgangen en dergelijke. laat je fantasie werken, en hou daarbij rekening met je paardje. wees niet bang om eens iets uit te proberen, en blijf naar het paard kijken, waar heeft ze plezier in en waarin niet?

mennen is ook een érg leuke optie vind ik zelf, ben zelf nooit een echte menner geweest maar ik wilde toch graag meer met mijn kleintje. naast VD, langeteugelen en dingetjes als wandelen en fietsen aan de hand is mennen erg leuk, je kunt lekker buitenrijden en je pony voluit laten gaan zonder zelf moe te worden, hihi! en samen naar een niveau toewerken wat onder het zadel onder deze omstandigheden gewoon niet zal lukken.

hou je niet teveel aan wat de eigenaar zegt, maar kijk naar de pony en luister naar je eigen gevoel, die twee hebben het eigenlijk altijd juist.

een laatste dingetje over het zadel, laat een prof komen. een passend zadel voor zowel paard als ruiter is voor een shet net zo belangrijk als voor een KWPNer. een leuke optie is een verstelbaar pinokkiozadeltje. probleem bij jullie als combinatie is dat de pony gewoon te klein is, een zadel wat jou past is voor de pony te lang over de ruglengte en zal in de nieren drukken. een pinokkiootje is leuk voor kinderen, maar daar zal je zelf beslist niet in passen. jij zal op z'n minst een 16 inch nodig hebben, dat gaat niet lukken op deze pony.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 13:11

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 09-01-26 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

xJoanieAstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:57

deze pony Mabrouska verzorg ik nu ze heeft heel veel plezier in het rijden maar ze is gewoon heel erg ondeugend! ze wil graag voor je werken alleen heeft ze haar streken!