Ik ben er klaar mee! Ik heb een k*tzadel, letterlijk!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: Ik ben er klaar mee! Ik heb een k*tzadel, letterlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 07:42

tja, ik vraag me af wat voor oplossing je verwacht als je niet het geld heb voor en nieuw zadel?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 07:49

Zonder geld begin je iid weinig
Probeer eens een type zadel met een vlakke zit, dat zijn meestal de oudere types
Hoe dieper de zit hoe meer opgesloten je zit, en zo kom je eerder tegen de voorkant aan.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 07:49

russel schreef:
Ben ik toch wel benieuwd hoe het zadel op je paard ligt als je niet op je kont kunt zitten. Dan zal je paard je dus naar voren trekken en jouw op zijn schouders zetten, dus erg op de voorhand lopen.

Of je inch is te klein zodat je hele kont niet in het zadel past. Heb je foto om te zien hoe je zit en hoe het zadel bij je kont past??

Het probleem heeft met bovenstaande niets te maken. Is gewoon een vrouwenprobleem, waar sommige wel last van hebben en sommige niet. Het probleem is bij mij mn ontstaan na de bevalling van onze 3e en 4e (2ling).

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 07:52

TS, ik herken je probleem!
Mijn paard heeft ook een moeilijke rug. Ik heb al tig zadels gehad en geprobeerd. Dit allemaal zonder resultaat want de zadels pasten hem niet. Ik heb toen de stap genomen om een zadel op maat te laten maken. Dit ligt nu prima op hem maar ik kan er niet in zitten, want ik rijd mezelf, net zoals jij, helemaal open!
Ik rijd sinds kort ook met een fietsbroek en dit helpt wel iets maar niet veel.

Voor de rest heb ik ook geen tips dus ik lees even mee Lachen
Maar ik wou je wel een hart onder de riem steken, zodat je weet dat je niet alleen bent met dit probleem.

@ Unamie, goede tip maar helaas heeft het niet altijd met een diepe zit te maken. Ik rijd met een Daaleman met vlakke zit en ik heb hetzelfde probleem.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 08:10

Ik ken 2 mensen die dit ook hadden met een Daaleman
Kan toeval zijn, of die zadels hebben een bepaald model waardoor dit probleem ontstaat
Heeft iemand al eens een WOW geprobeerd ?

@Precious
Coole avatar heb jij Cool

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 08:13

unamie schreef:
Heeft iemand al eens een WOW geprobeerd ?

Ja ik. Het voordeel is dat hij makkelijker iets aangepast kan worden aan mij. Maar het blijft pijnlijk. Ik heb echt een behoorlijk vlakke zit, nou ja, mijn zadel heeft dat... Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 08:18

unamie schreef:
Ik ken 2 mensen die dit ook hadden met een Daaleman
Kan toeval zijn, of die zadels hebben een bepaald model waardoor dit probleem ontstaat

Bij mij ging het juist met een Daaleman over Knipoog
Ik had het met het eerste zadel dat ik voor mijn pony had, bontjes en gelpads (voor mij) hielpen niks. Toen heb ik een Daaleman gekocht en was het over, ik rijd er jaren mee zonder problemen.

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 08:21

10 maandverbandjes in/aandoen? Tong uitsteken dan wel in zo'n oude oma onderbroek he Knipoog

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 08:22

Nee, helpt niet, wordt het alleen maar erger van... Haha!
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 03-09-08 08:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Scaramouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 08:29

Klopt, zeker geen maandverband, dan lig je 'daar' echt open....

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 08:29

superwoman schreef:
tja, ik vraag me af wat voor oplossing je verwacht als je niet het geld heb voor en nieuw zadel?

Er kan toch misschien ook een oplossing voor zijn zonder dat je gelijk een ander zadel moet aanschaffen.

Vind dit een beetje een rare opmerking.

Als ik zeg mijn paard is rechts sterk hulp gevraagd zeg jij dan ook: koop een ander paard?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 08:30

Ik herken het probleem ook en dan heb ik nog eens A: een maatzadel en B: een paard dat in ieder geval niet op de voorhand loopt.
Ik moet zeggen, dat ik er met mijn vorige zadel (Passier GB) meer last van had dan tegenwoordig maar last heb ik zeker nog wel.

Ik had met mijn zelfde zadel Passier GB toentertijd geen last van stukrijden aan de voorkant op mijn merrie, die een andere bouw had, veel makkelijker uit te zitten was en wel even wat meer nog op voorhand liep dan mijn ruin toen (ruin liep toen Z en merrie was ik aan het trainen, was jonger etc.).

Ik denk toch echt dat het een combinatie is van een zadel (het zadel moet niet teveel ‘voorkant’ voor je doos hebben), je eigen houding (goed op achter blijven zitten) maar ook de bewegingen en bouw van je paard.
Nu heb ik een maatzadel (close contact) en is het stukrijden aan de voorkant wel minder dan voorheen omdat ik het er specifiek bij vermeld heb maar ja, ze moeten toch iets van een voorkant in het zadel bouwen want een té vlak zadel bij een paard met grote bewegingen, dat werkt niet, dan glij je er binnen no-time van af..(ja, spreek uit ervaring). Bij een paard dat groot beweegt (of lees; hoog opgooit etc.) heb je toch echt wel een béétje steun van je zadel nodig.

Vraagje: rij jij je stuk tijdens zeg maar het lichtrijden, dat je met je doos tegen de voorkant aan stoot of kom je er wel iets ‘overheen’ als het ware, of is het bij jou meer puur omdat je je zit juist goed in het zadel zet?

Een erg lastig probleem dus. Probeer nog even verder te zoeken naar op welk punt je je stuk rijdt (draf, galop of in stap al? tijdens doorzitten? of juist tijdens lichtrijden?). Als de achterkant opgehoogd wordt en je paard is nog niet lekker in balans en valt nog veel op de voorhand, dan is het logisch dat je regelmatig op die voorkant landt natuurlijk!

Danielle_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 08:36

Even een vraag? heb je wel eens een prive les of gewoon les?
Misschien dat iemand heel goed op je houding kan letten en je steeds kan corrigeren. Wie weet ligt het voor een deel daar aan. Ik heb het ook een tijd gehad en door de 'pijn' ging ik zelfs een beetje naar voren zitten. Ik heb nu echt geheel naadloos ondergoed en ben toen de privelessen in gegaan en is een stuk beter geworden.

Succes en ik hoop dat je de lol in het rijden weer terug krijgt

Manieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 09:02

Ik heb een Kentaur gehad waarbij ik me ook steeds weer open reed. In dit zadel kon ik ook niet fatsoenlijk op mijn billen zitten, terwijl dit in andere zadels nooit een probleem geweest is. Uiteindelijk een ander zadel gekocht, (Rossner) en nooit meer ergens last van gehad! (Behalve flink spierpijn na de eerste keer rijden omdat ik opeens anders in het zadel zat...)
Overigens zijn de Rossners ook geen hele dure zadels. Is het geen optie om je eigen zadel (wat dus als ik het goed begrijp, werkloos thuis in de kast hangt) in te ruilen voor een ander zadel?
Veel succes!

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 09:19

Ik heb meer een "stuitend" probleem met mijn veelzijdigheidszadel. Ik heb gisteren een klein half uur gedraafd en weet nu echt niet hoe ik op een stoel moet zitten. Met mijn dressuurzadel heb ik dat probleem niet, maar datr past helaas niet op Myrthe.

Is dat enigzins op te lossen?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 09:43

Rossner zou idd wellicht een optie zijn, heb ik ook al eens mee gereden en geen last. Goede prijs/kwaliteit verhouding. Bovendien passen ze ook op paarden met veel schoft, althans op die van ons prima en die hebben toch ook echt aardig wat schoft.

Manieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:05

Rossner heb ik toen inderdaad ook gekocht omdat het goed lag op mijn paard met erg hoge, smalle schoft. Ze hebben zowieso wel een goede pasvorm!

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:58

Of Euroriding Lachen
Daar ben ik zelf erg tevreden over.

Ik heb zelf het probleem niet,maar mijn moeder wel..
Dat is bij mijn ER TitanII een stuk minder geworden.

Vervelend zeg,hoop dat je een oplossing vind!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 11:30

Wat een reacties!!!!! Ga ze vanavond eens rustig doorlezen en reageren! Nu weer aan het werk Boos!

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:37

Ik heb dit probleem ook in sommige zadels. Voor mij is een ander zadel sowieso geen optie omdat ik op een manege rij. Ik rij mezelf ook stuk met een bontje, verschillende soorten ondergoed, etc, etc, etc. Voorheen had ik dit niet.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:55

Ik rijd al vele jaren probleemloos met een kieffer wien, tot vorige week. Ik had al bijna 2 weken alleen met mijn westernzadel gereden en wilde wel weer eens dressuren. Dat was een vrij pijnlijke ervaring moet ik zeggen. Ik heb de zadelmaker gebeld en zit op een telefoontje van hem te wachten dat hij langskomt voor een oplossing.
Overgens, mijn vorige paard had echt een extreem hoge, smalle schoft. Zelfs de zadelpasser stond er versteld van. Uiteindelijk bleek voor haar alleen een prestige dressage met extra smalle boommaat te passen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:11

russel schreef:
Ben ik toch wel benieuwd hoe het zadel op je paard ligt als je niet op je kont kunt zitten. Dan zal je paard je dus naar voren trekken en jouw op zijn schouders zetten, dus erg op de voorhand lopen.

Of je inch is te klein zodat je hele kont niet in het zadel past. Heb je foto om te zien hoe je zit en hoe het zadel bij je kont past??

Ik ken dit probleem maar aaaaaaaaaaaaaal te goed ik had dit met mijn Kieffer zadel. Mijn oude paard had ook een erg hoge schoft en ik kocht een goed passend kieffer zadel SUPER. Alleen na een paar maanden begonnen de problemen ik reed me steeds meer open voor. Ook van alles erop gedaan ook alle onderbroeken gekocht.

Toen zitles gehad en daar lag het ook niet aan.
Ik heb toen een ander zadel gekocht een Kentauer en toen was het probleem opeens over. Het is echt de combinatie met jou.

Nu met andere paard geen problemen ook nooit meer gehad.

vonnie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 13:31

Wat vervelend, ik herken het ook trouwens.
(verkeerd opgevuld zadel gehad Hamer ).

Het zou kunnen dat het met het opvullen van je zadel te maken heeft.
Op zich is dat ook wel positief want dan moet het ook opgelost kunnen worden.
Mits het zadel de juiste boommaat voor je paard heeft en de juiste inch maat voor jou.

Waarschijnlijk ligt het teveel voorover, ook omdat je zegt dat het erger is geworden na het opvullen van achter.
Je zit waarschijnlijk niet in balans in je zadel, niet in het diepste punt.
Laat er een ervaren (evt. een andere) zadelmaker naar kijken die hem goed voor je opvult
(of er ergens iets uit haalt).
Het is misschien dan voor niet zo veel geld gewoon op te lossen.

Succes ermee!

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 16:35

Als tussenoplossing kun je ook vaseline smeren voor je gaat rijden Lachen Helpt echt super. Heb er zelf ook last van gehad en daarmee echt nooit meer Afgod

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 17:20

Okee! Allereerst dank voor alle reacties en voor het feit dat ik niet de enige ben die zijn VOORKANT openrijd. Dat de meeste mensen de achterkant openrijden, dat weet ik, gebeurd ook hier wel eens.

Het is een probleem waar ik van mijzelf al snel last van heb, niet alleen met paardrijden, maar laten we zeggen dat fietsen geen hobby is van me.

De meeste problemen ontstaan wanneer ik ga doorzitten. Nu had ik maandag het verkeerde ondergoed aan, en dan met lichtrijden ook. De draf is de gang waarin het verkeerd gaat. Ik zit redelijk op mijn zitbeenknobbels, ik voel ze altijd zitten. Instructrice zegt dat ik meer achter in mijn zadel moet gaan zitten, maar dit is lastig. Paard gooit hoog op en wil nog wel eens trekken. Hiervan ben ik me bewust, en daar wordt aan gewerkt.

Smeren en naadloos ondergoed, we doen het allemaal al. De zadelmaker is gebeld, maar helaas onbereikbaar at the moment, dus over anderhalve week kan ik pas terecht Boos!. Hij gaat het zadel dan leeghalen en opnieuw vullen, eens kijken of het werkt. Tot die tijd ga ik proberen iemand te zoeken met een gelpad voor op het zadel, iemand suggereerde dat dit misschien ook kon helpen. Dat is de enige suggestie die ik nog niet heb uitgeprobeerd!