Sterke Fjord, welk bit of hulpteugel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

E__line

Re: Sterke Fjord, welk bit of hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 10:25

Ik zou niet emteen aan de hulpteugels enzo gaan

brendaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 10:30

Mijn fjord is gewoon heel eigenwijs, ze doet alles voor me maar af en toe als ik rechts wil gaat zij gewoon links.. Uiteindelijk gaat ze dan wel naar rechts maar ze doet dit ook midden op de weg.

Wat is daar het probleem dan ? hoe los ik dit op ? Grondwerk en \alles doe ik al met haar..

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 10:51

Dan gaat het grondwerk toch niet helemaal goed denk ik? Doet ze het op de grond niet?
Moet zeggen dat mijn pony ook wel eens de neiging heeft om me wanneer ik op haar rug zit 'omver te lopen' dus door mn aanwijzingen heen te drammen terwijl ze op de grond perfect naar me luistert Nagelbijten / Gniffelen
Maar zij is altijd heel opgefokt buiten en krijgt veel te veel prikkels door waardoor ze het moeilijk vind om geconcentreerd op mij te blijven. Heel consequent zijn en gewoon door gaan met waar je mee bezig bent. Als ik merk dat op een buitenrit mn pony heel duidelijk rechtsaf wil en dat dat eigenlijk ook de bedoeling is ga ik voltes rijden op het kruispunt en ook eens de andere kant op en daar weer voltes en ook de goede kant op en weer omdraaien totdat ze normaal doet en rustig kan lopen en dan we ook de goede kant op en is het goed.
Krijgt ze steeds beter in de gaten Clown

XxXchaXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 10:52

Nou ik heb ook gehad dat mijn fjord buiten echt gevaarlijk was, met een trensje toen heb ik met een pelham bit buiten gereden ( is met dubbele teugel , bovenste ring is net zo als een normaal bit.) maar omdat ik dit eigelijk toch niet meer wilde werd hij er zo fel op, in de bak werd hij steeds fijner met lopen, hij reageerde gewoon op de hulpen en nu kan ik gewoon met mijn dubbel gebroken bit buiten rijden.

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 10:57

De meeste tips zijn al gegeven. Ik raad je ook aan om haar mond eens te laten bestuderen door een DA of tandarts. Ik ben er paar dagen geleden achter gekomen dat mijn fjord 2 tanden te veel heeft. Ook zij is zeer dwars met het bit. De kan een hele logisch verklaring zijn waarom ze zo tegen het bit is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:36

brendaa schreef:
Mijn fjord is gewoon heel eigenwijs, ze doet alles voor me maar af en toe als ik rechts wil gaat zij gewoon links.. Uiteindelijk gaat ze dan wel naar rechts maar ze doet dit ook midden op de weg.

Wat is daar het probleem dan ? hoe los ik dit op ? Grondwerk en \alles doe ik al met haar..

Ik heb geen idee wat voor grondwerk je met haar doet. Ik ben zelf al een paar jaar bezig met veel lichaamstaal, los werken (Voest/Hempfling manier), zodat mijn pony gevoelig en wendbaar is op die hulpen vanaf de grond. Daarnaast de grondoefeningen gericht op wijken voor druk. Dat is HEEL belangrijk.

Wat ikzelf verder doe is zo goed mogelijk rijden op zit, consequent zijn (dus naar rechts, is ook echt naar rechts. Ik gebruik net zoveel 'weerstand' als hij geeft. Niets meer, want ik zie veel mensen dan juist veel te veel druk geven en dan verlies je de strijd zeker Knipoog ).

Ik doe zelf heel, heel veel stuuroefeningen thuis en daarbij gebruik ik ook regelmatig middelen als een slalom, balkjes, tonnen om het lekker speels te houden. Ik merk dat mijn pony daardoor steeds gerichter op mij wordt. Iets wat al zo is op de grond, maar rijdend wil ik dat ook bereiken. Heel veel geduld en oefening dus, maar het is het het absoluut waard. Kan er ook een keiharde zweep, bit (ik rij bitloos Haha! ) of hulpteugels aan gaan hangen, maar ik wil dat niet. Ik streef naar samenwerking in vrijheid, niet naar samenwerking onder dwang. Lachen

(En inderdaad: de mond eens goed te laten checken kan ook geen kwaad en ik heb ook eens een chiropractor erbij gehad, die mij ook verklaarde dat er een probleem in de halswervels zat, waardoor hij 'stug' kon reageren aan een kant. Gelukkig kon daar wat aan gedaan worden. Een paard 'plaagt' je niet, een paard heeft een reden voor dit gedrag).

Michh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 19:11

Daar zie ik nou precies mijn fjord in, ze is zo fel tegen het bit.
Had vandaag is het bitloze geprobeerd.
En ging niet goed, was veel te sterk en ging aan links heeeel zwaar hangen.
De dierenarts moet zowiezo komen, voor haar ogen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 21:01

En misschien de tandarts?

ilieben

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 21:05

Mijn sterke fjord heeft gewoon een bustrensje hoor!
Ik moet wel bekennen dat als we naar buiten gaan ik wel een martingaal eromheen heb, maar meer voor mijn idee eigenlijk...

brendaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 06:51

Citaat:
(En inderdaad: de mond eens goed te laten checken kan ook geen kwaad en ik heb ook eens een chiropractor erbij gehad, die mij ook verklaarde dat er een probleem in de halswervels zat, waardoor hij 'stug' kon reageren aan een kant. Gelukkig kon daar wat aan gedaan worden. Een paard 'plaagt' je niet, een paard heeft een reden voor dit gedrag).

Met die laatste zin ben ik niet mee eens! Ze doet dit echt gewoon omdat ze weet dat de andere kant sneller naar huis is. Ze heeft gewoon een duidelijke mening, ze heeft zoiezo al een koppig karakter. Ze doet dit ook niet elke keer met rijden hoor trouwens.

Zoiezo heb ik wel een pittige fjord.. Bloos

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 06:56

Krijgt ze te eten als ze thuis komt? Dat heb ik bij die van mij maar afgeschaft Clown Nu gaat het veel beter als we op buitenrit zijn.
Die van mij loopt ook altijd te etteren buiten, op een weg die ook maar líjkt op de terugweg zet ze de pas er al in en op een weg die weer weg leid van stal is ze weer rustig en normaal. Heel handig dus want we nemen altijd kronkelpaden Haha!
Bij die van mij werkt dan terugrijden op zit en veel halthouden, terug, stap, halt ed en dan op stem zodat ik niet aan de voorkant hoeft te klooien. Zorgen dat de aandacht op jou gericht blijft enzo. Werkt steeds beter en geloof me ik heb regelmatig steigerend op het pad gestaan. Mijn pony weet precies dat ik haar niet achteruit kan zetten als we langs het water lopen omdat ze dan met halthouden met haar kop gaat schudden en haar kont naar het water parkeert. Tja, zie dan nog maar eens iets te doen Nagelbijten / Gniffelen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 08:08

brendaa schreef:
Citaat:

Met die laatste zin ben ik niet mee eens! Ze doet dit echt gewoon omdat ze weet dat de andere kant sneller naar huis is. Ze heeft gewoon een duidelijke mening, ze heeft zoiezo al een koppig karakter. Ze doet dit ook niet elke keer met rijden hoor trouwens.

Zoiezo heb ik wel een pittige fjord.. Bloos

Dan nog heeft jouw paard een reden voor dat gedrag. Blijkbaar ziet ze jou toch niet helemaal als de leider. Knipoog
Ik heb ook een paard, wat graag eigen initiatief neemt, als ik het laat 'afweten'. Ik kan het eigenlijk altijd verklaren (ik zit niet goed op te letten of ik heb mijn dag niet bijvoorbeeld). Dan neemt mijn paard het leiderschap graag over, hoor. Haha!

Bij het verhaal van TS denk ik dat het of iets fysieks is of dat zij iets niet helemaal goed doet naar het paard toe. Dat laatste is wat confronterend misschien, maar we zijn allemaal nou eenmaal niet perfect en het paard reageert op ons of op aangeleerd gedrag (wat door onszelf komt). Knipoog
En dan denk soms ook even verder. Wat staat er thuis op je paard te wachten? Voer? Kan 'ie ook op reageren bijvoorbeeld. Hoe dan ook, er is altijd een reden voor en is het is de kunst te achterhalen wat de reden/oorzaak is, zodat je DAAR iets aan kan gaan doen.

Dat is wat ik heb geleerd van paarden..... Lachen

Michh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 12:55

Ze krijgt alleen maar savonds eten als ze op stal gaat, ze heeft alles wat der hartje begeert. Knipoog
Ik denk eigelijk dat het probleem bij de mond ligt, en bij mezelf, ik ben nou eenmaal niet perfect inderdaad, en ik ga een nieuwe instructrice zoeken, want ik wil dat dit gewoon opgelost kan worden zonder allemaal aanhangsels.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:58

Yubi, ben heel blij dat te lezen!! Heel veel succes, hoor. Ja Lachen

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 13:01

sterk ben je met z'n tweeen en kennelijk geef jij je paard met je hand onvoldoende ruimte. Je paard gaat je idd echt niet pesten door in je hand te gaan hangen of anderszins niet te luisteren, vermoedelijk snapt hij gewoon niet wat je bedoelt en trekt hij terug omdat jij ermee begint (bijvoorbeeld in een poging om hem 'aan de teugel' te trekken).

Zelf ophouden met trekken, goede instructeur (m/v) zoeken en vooral een zo zacht mogelijk bitje kiezen, want kennelijk ben je je nog niet helemaal bewust van wat je handen doen en wat mij betreft hoeft je paard daar de dupe niet van te worden.

succes

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 17:13

Je kan inderdaad een rollertjes bit nemen.
En dan samen oplossen tijdens de les, je pony wordt zwaar, omdat jij blijkbaar iets fout doet. (Logisch, een reflex) Ze zoeken een steuntje om zwaar te worden en te gaan hangen. Doordat jij consequent bent en snelle ophoudingen maakt kan je pony dus geen steuntje vinden en vastpakken. Ja Houd er rekening mee dat een hulpmiddel of bit niet het probleem oplost.

Michh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 19:03

Heb net gereden, en gewoon heel ontspannen.
We hebben geprobeerd zoveel mogelijk aan met de gestrekte hals. Ging heel goed, ben er wel afgevallen. Maar dat was mijn eigen schuld.
Ik heb veiligheids beugels en een elastiekje was losgesprongen, ik doe als beloning wel eens vaker springen, want daar is ze gek op! Lachen Reed dus op de hindernis af, boven de hindernis klapte het elastiekje los en vloog mijn voet uit de beugel, toen ben ik er aan een kant van af gekukeld Tong uitsteken, haha was mijn eigen schuld, kon zei niks aan doen. Maar in ieder geval ging het beter, heb met een goed gevoel gereden. Knipoog

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 08:06

oke mooi zo Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 11:20

super toch Lachen
veel plezier en succes verder

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 12:55

hoe harder jij trekt, hoe harder je paard terug kan trekken...

Ga mee met veel van de voorgaande suggesties..
betrefende gezondheids check..
En als die helemaal oke..
dan maar eens kijken voor een andere instructeur..

(of minstens eens goed overleggen met je huidige..)