vraag over toebehoren voor eigen paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daniella74

Re: vraag over toebehoren voor eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 19:11

Als jij dit soort topics nodig hebt dan ben jij nog helemaal niet toe aan een paard aanschaffen en zelfstandig verzorgen. Een paard is een levend wezen met specifieke gedragingen en vereist daarom een specifieke verzorging en begeleidng die jij op dit moment dat paard helemaal niet kan geven. Ga eerst leren rijden en ervaring opdoen in de omgang met paarden en dan praten we nog wel een keertje verder.

Ik ben niet de enige op Bokt die zich stoort aan slecht nederlands, je zal hier nog veel vaker op worden aangesproken.

Verder is het aan jou om met de uiterst zinvolle adviezen die een aantal dames je geven iets zinvols te doen. Ik weet het allemaal wel en deze dames ook.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 19:12

Ook voor een lease paard heb je in ieder geval rijervaring nodig. En geloof me het rijden lijkt nu goed te gaan maar er komt een periode dat je je een grote kluns gaat voelen en een beginner als de eerste nieuwigheid kwa zitten ed eraf is. Dat heeft denk ik bijna iedereen die is gaan rijden.

Ga eerst rustig door met lessen nog een tijdje. Kan best zijn dat je manege zowiezo een eis heeft dat je minstens een bepaalde tijd gelest moet hebben voordat ze een paard leasen. Ik denk dat je lesgever je daar wel meer over kan vertellen. Die kan ook het beste inschatten of je er aan toe bent wat betreft je rijkunsten.

En wat betreft je schrijfkunsten. Ik ben er zelf ook geen held in. Het kan soms helpen als je eerst op voorbeeld duwt en dat doorleest voordat je op versturen duwt. Ik haal er dan meestal nog flink veel fouten uit. Niet teveel op reageren verder, is zonde van je energie. Tik zoals je denkt dat het goed is.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 19:17

Dit staat toch echt in de regels inzake taalgebruik. Lijkt mij dat het er niet voor niets staat. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen.

Taalgebruik
De voertaal op Bokt is Algemeen Beschaafd Nederlands, het Nederlands dus wat je op school geleerd hebt. MSN-taal 'Boeiuh, ff w88!, picca's!!!' en !**!bReEzAh!**! evenals dialect is voor een groot gedeelte van de gebruikers niet te lezen en mag dus niet worden gebruikt. Ook 'slecht' Nederlands wordt niet op prijs gesteld. Spelfouten en het ontbreken van hoofdletters en leestekens maken je tekst moeilijk leesbaar. Verdeel lange lappen tekst onder in alinea's en gebruik witregels (lege regels tussendoor) om je tekst duidelijker te maken. Gebruik de 'voorbeeld' functie en kijk je tekst nog even na op spelfouten voordat je het op het forum zet. Als je van jezelf weet dat je moeite hebt met spelling kan je altijd de spellingscontrole van een tekstbewerkingsprogramma gebruiken.

basanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 19:21

ja ok dan hebben ze mazzel ermee........
als je er niet tegen ken moet je het niet lezen
heb er al genoeg dingen aan gedaan om het af te leren en het lukt niet .... en dit ging over iets anders wil je het er over hebben zeg het maar zal ik daar ok ef een topic over maken ken iedereen ef flink ze gang gaan met af te reageeren

hmhm idd waarom is dit forum er eigelijk dan daniella74 idd om dingen te vragen als je het niet weet maarja precies wat karuna zeg die wel normaal ken reageeren zal ik er wel nog tijdje over door leren en haar hulp aan nemen

gr martijn

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 19:25

Je hebt het leesteken 'punt' gevonden. Nu de overige leestekens nog. Haha!

Wat je zou kunnen doen is een overzicht maken van de informatie die je al hebt (er is genoeg info te vinden op bokt), dat lijstje in je topic zetten en vragen of mensen dat lijstje willen aanvullen.

EDIT: mss heb je hier wat aan: [VSW] Must haves met eigen paard

basanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 19:32

bedankt ir111 is idd wel een strak plan.
maar ga eerst wel zelf beetje rondneuzen in winkels enzo om te kijken wat ik nodig heb en me bezig houden zoals karuna ok al zei met het helpen in de manege.
mensen denken volgens mij dat ik zomaar ef een paard koop zonder na te denken tuurlijk wil ik er mee over weten maarja daar zijn dit soort vragen ok bellangrijk bij. maarja bedankt voor jullie hulp voor de geene die dat geboden hebben en zal jullie advies aan nemen en er nog ef mee wachten.

gr martijn
lijk dit er meer op of nog steeds niet heb me best gedaan

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 19:33

Aan beantwoorders: He iets aardiger kan ook hoor. Ik wist ook niets toen ik hier net kwam, heb topics geopend waar ook gewoon op geantwoord werd en niet afgescheept werd met: gebruik de zoekfunctie maar! Alleen omdat de schrijfwijze van TS wat boers enzo overkomt krijgt hij de kous op zijn kop. Kan hij toch ook niets aan doen. Sommige mensen kunnen nou eenmal niet anders schrijven (zelfs de meest hoogopgeleiden soms niet)

Martijn (Basanti): Hier wat links naar topics waar ikzelf de nodige vragen heb gesteld. Volgens mij staat alles erin:

1 over de toebehoren/ benodigdheden met op mijn naam verderop wat samenvattingen:

[VSW] Must haves met eigen paard

En 1 over de maandelijkse lasten dus...

[TAO] Maandelijkse lasten bij eigen paard/ pony

Zijn allebei niet zo superlang en bevatten denk ik alle info die je zoekt.
Succes!

basanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 19:37

erg bedankt zilfstar voor je bijdrage.
hier heb ik inderdaad wel wat aan ja.

mvg martijn

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 20:08

Zeker aan het topic met musthaves zul je wel het een en ander hebben.
Zelf heb ik daar ook even rondgekeken toen ik een half jaar geleden mijn pony kocht.

Zoals Karuna al zegt blijf eerst nog een tijdje lessen, zo kun je wat meer ervaring opdoen en vanuit het lessen doorstromen naar leasen, of eventueel een tijdje bijrijden. Een eigen paard is heel anders dan een lease of bijrijdpaard, het brengt namelijk de nodige verantwoording met zich mee. Want wanneer bel je de hoefsmit? Of wanneer haal je ergens een dierenarts bij?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 20:16

idd joopiexx het wanneer leer je niet in een boekje
doch als je op een manege staat heb je minimaal 20 mensen
die het je wel weten te vertellen Clown

hoefvet is idd zoiets waar je niet zomaar aan moet beginnen
(al zit er wereld van verschil tussen product a en b !)

raad ts aan om eerst nog even te blijven lessen en evt eerst te leasen
kijk of het leuk blijft of je het volhoud

iemand die je verder helpt die in de buurt woont is ook erg wijs ..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 20:26

Hee Martijn,

Ook ik ga jouw het advies geven om eerst nog een tijd te gaan lessen en in de loop van de tijd (bespreek dit met degene van wie je les krijgt)ga je, wanneer je er aan toe bent,een paard verzorgen.
Misschien kan dit wel bij jouw op de manege of kun je een privé paard gaan bijrijden.
Op deze manier ga je pas echt leren hoe je een paard moet verzorgen,trainen en wat er verder nog bij komt kijken.
Zorg dat je goede begeleiding krijgt,dat is in deze fase het meest belangrijk.

Van alleen poetsen en rijden steek je maar een beperkt deel op,als je nu al een eigen paard aan gaat schaffen is de kans groot dat het een enorme teleurstelling wordt en dat is natuurlijk zonde.Zowel voor jou als je toekomstige paard.

Er is nog zo enorm veel te leren wat betreft voeding,stalling,tuig en noem maar op.Ik heb al vaker mensen gezien die te vroeg aan een eigen paard zijn begonnen,een uurtje rijden op een manegepaard is een hemelsbreed verschil met een eigen paard.Een grote teleurstelling en een onhandelbaar paard en dat is echt gewoon zonde.

Neem je tijd en pak alles aan om te leren....boeken,kijken naar lessen,helpen met lessen.Ga eens praten met eigenaren.
Tegen die tijd weet je misschien ook wel wat voor type paard je wilt en of je wedstrijden wilt gaan rijden of gewoon bosklossen Tong uitsteken

Een paard en zadel is zo gekocht...de weg ernaar toe is lang maar het is het wachten waard.

Als je specifieke dingen wilt weten dan stuur je maar een pb-tje. Knipoog

basanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 20:35

heel erg bedankt tinky12 ok hier heb ik weer wat aan eindelijk beginnen de normaalle reacties.
en zal ik zekker doen ga je niet gek pb-je maar als ik iets wil weten hoor je het van me bedankt voor jullie hulp zoals ik al zei heef dit me wel geholpen en ga nu vollop leren en de manege vragen of ik mag mee helpen.

mvg martijn

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 20:36

Geen probleem en graag gedaan Knipoog

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:20

Ik ben het geheel met je eens Tinky. En wat ook niet onbelangrijk is: als je naar een paard gaat kijken, ga een paar keer, en ook een keer onaangekondigd. Het is wel belangrijk dat het klikt met het paard, en soms worden paarden voor een bezichtiging suf gemaakt. Als je onaangekondigd gaat hebben ze daar de kans niet voor.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:38

MyrtheNH schreef:
Ik ben het geheel met je eens Tinky. En wat ook niet onbelangrijk is: als je naar een paard gaat kijken, ga een paar keer, en ook een keer onaangekondigd. Het is wel belangrijk dat het klikt met het paard, en soms worden paarden voor een bezichtiging suf gemaakt. Als je onaangekondigd gaat hebben ze daar de kans niet voor.

En daar heb jij ook gelijk in,maar dat is pas van belang als je echt gaat zoeken,daar is Martijn nog lang niet aan toe.
Het complete hoofdstuk: "Een paard kopen" is immers een verhaal apart.Eerst maar eens alle ins- en outs leren van de paarden voordat dat hoofdstuk aangebroken gaat worden Knipoog

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:49

Tinky12 schreef:
MyrtheNH schreef:

En daar heb jij ook gelijk in,maar dat is pas van belang als je echt gaat zoeken,daar is Martijn nog lang niet aan toe.
Het complete hoofdstuk: "Een paard kopen" is immers een verhaal apart.Eerst maar eens alle ins- en outs leren van de paarden voordat dat hoofdstuk aangebroken gaat worden Knipoog

OK. En wanneer ken je dan alle ins en outs???

Voorbeeld 1:
Ik ben 35, rijd sinds mijn 8e paard (met een studie en later kinderkrijg onderbreking). Heb altijd op maneges gelest, heb 2 ponykampen gedaan als tiener en heb nu sinds 10 maanden een verzorgpony (eerst Fjord toen Shet). Ben ik er dan al klaar voor??

Voorbeeld 2:
je bent 20 en volgens je profiel met paarden opgegroeid en je lest nu enkele maanden. Je speurt op Bokt en doet actief mee op de manege. Je hebt mensen om je heen met verstand van paarden. Je wilt een eigen paard en vraagt op Bokt hoe dat moet, wat erbij komt kijken. Wrs wil je je paard op een pension zetten zodat je mensen met kennis om je heen hebt. Ben je er dan klaar voor?

Voorbeeld 3:
je bent 8 jaar, hebt een half jaartje les en op de camping waar je al 3 jaar komt heb je elke vakantie veel geknuffeld met een superlieve pony en er wat op rondgewandeld. Die pony kotm te koop en de ouders kopen hem voor haar verjaardag want ze vond hem zo lief. Is dat meisje er klaar voor?

Tuurlijk, je moet een paard weloverwogen aanschaffen. Maar ergens moet je toch beginnen? Wanneer heb je dan voldoende ervaring/ kennis/ verantwoording om een eigen paard te hebben? Ik weet veel van rijden en omgang. Leer nu alles over longeren etc. Heb nog weinig kennis van alle mankementen en ziektes die een paard kan krijgen (eerste symptomen dan vooral) Mag ik dan al een paard hebben? Vind dat gebied wanneer iemand een eigen paard "mag" aanschaffen wazig hoor. Martijn vraagt het hier tenminste en zo te merken luistert hij naar de adviezen. In mijn opinie is hij dus weloverwogen bezig.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 16:36

Martijn is zeker weloverwogen bezig en wanneer je precies klaar bent voor een eigen paard is ook niet iets wat je makkelijk aan kunt wijzen.
Het hangt van enorm veel factoren af...hoe snel pak je dingen op...heb je al snel een "ruitergevoel" en niet te vergeten...wat voor begeleiding kun je krijgen.

In mijn ogen is even verder kijken dan alleen een uurtje lessen zeker nodig,het hebben van een eigen paard is toch anders.Vandaar dat ik mensen altijd aanraad om,als je denkt dat je zover bent,eerst een tijdje bijrijder te worden.
Zo kun je enorm veel opsteken wat het betekend om voor een paard te zorgen,privé paarden zijn vaak ook heel anders van gedrag dan manege paarden.Genoeg mensen op het erf gehad die "al" 3 jaar reden en graag het betreffende dier wilde kopen,maar werkelijk geen hout verstand hadden van paarden of enig besef met waar ze mee bezig waren.

Ook kun je zo kijken wat je precies wilt gaan doen qua rijden en evt ras.Er is zoveel te verkennen op dit gebied,ga dat eerst doen voordat je meteen je vastpint op een paard.
Ik geef ook gewoon een advies en mijn mening,ik heb genoeg teleurstellingen gezien bij mensen die te vroeg begonnen.Wat mensen met mijn advies doen...het is een vrij land Knipoog

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:17

Toebehoren bij een paard hoort sowieso niet op het forum Ruiter maar op Harnachement.
Er zijn met de zoekmachine genoeg topics te vinden waarin een heleboel adviezen staan en enkele van deze topics zijn hier ook al genoemd.

RUI-->HAR en een slotje.