Beste bit voor mijn draver

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

nikilover

Re: Beste bit voor mijn draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 16:10

Anoniem schreef:
probeer een keer als je met meerdere paarden rijd. ipv vast te houden hem vooruit te rijden.. echt tot hij niet meer kan... laat hem maar een keer zo hard gaan als hij kan. en als hij rustiger wil juist nog een keer door drijven.. en als hij weer terug wil rustig (!) terug nemen het is niet erg als je hier even over doet als hij maar op een rustige hulp reageerd. en begint hij weer vooruit te willen doe je precies het zelfde tot hij zoo moe is dat hij echt niet meer kan. Het klinkt heel wreed en het is echt niet luek om te doen.Maar het helpt vaak wel. Verder in de bak veel gaan oefenen om het verfijnen van je hulpen en dan met namen het rustiger rijden. zelf ook 2 dravers gereden en het helpt echt. je zal er tijd in moeten steken en als je dat niet wil had je beeter een goed in en doorgereden fjord of haflinger moeten kopen...

niet helemaal mee eens...heb dit ook eens bij mijn draver geprobeerd,(oke was wel aan de longeerlijn maar toch) hoe moe hij ook is,hij vind het ontzettend leuk om hard te gaan.ookal kan hij bijna niet meer en ik zou hem naar voren drijven zou hij het leuk vinden,en je geeft hem ook nog eens zijn zin.dan flikt ie het de volgende keer gewoon weer.terugrijden werkt gewoon het beste.niet door te trekken en hangen maar gewoon een rustige ophouden,zachte stem en je zit natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 16:11

nikilover schreef:
Anoniem schreef:
probeer een keer als je met meerdere paarden rijd. ipv vast te houden hem vooruit te rijden.. echt tot hij niet meer kan... laat hem maar een keer zo hard gaan als hij kan. en als hij rustiger wil juist nog een keer door drijven.. en als hij weer terug wil rustig (!) terug nemen het is niet erg als je hier even over doet als hij maar op een rustige hulp reageerd. en begint hij weer vooruit te willen doe je precies het zelfde tot hij zoo moe is dat hij echt niet meer kan. Het klinkt heel wreed en het is echt niet luek om te doen.Maar het helpt vaak wel. Verder in de bak veel gaan oefenen om het verfijnen van je hulpen en dan met namen het rustiger rijden. zelf ook 2 dravers gereden en het helpt echt. je zal er tijd in moeten steken en als je dat niet wil had je beeter een goed in en doorgereden fjord of haflinger moeten kopen...

niet helemaal mee eens...heb dit ook eens bij mijn draver geprobeerd,(oke was wel aan de longeerlijn maar toch) hoe moe hij ook is,hij vind het ontzettend leuk om hard te gaan.ookal kan hij bijna niet meer en ik zou hem naar voren drijven zou hij het leuk vinden,en je geeft hem ook nog eens zijn zin.dan flikt ie het de volgende keer gewoon weer.terugrijden werkt gewoon het beste.niet door te trekken en hangen maar gewoon een rustige ophouden,zachte stem en je zit natuurlijk.

idd niet altijd maar heb vaak genoeg mee gemaakt dat het wel echt werkt

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 16:15

idd niet altijd maar heb vaak genoeg mee gemaakt dat het wel echt werkt[/quote]

ik denk dat het beste wat de TS kan doen is,:les nemen.Basis dressuur.grondwerk e.d.ga in een groep meerijden onder begeleiding.denk niet dat je alles moet gaan proberen totdat je paard er geen zin meer in heeft,TS.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 16:16

Anoniem schreef:

Ik ben benieuwd hoe je dit gaat uitvoering tijdens een endurancewedstrijd...

Vind het trouwens ook geen goede tip.... Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 16:18

fransje23 schreef:
Anoniem schreef:

Ik ben benieuwd hoe je dit gaat uitvoering tijdens een endurancewedstrijd...

Vind het trouwens ook geen goede tip.... Bloos

ik heb het ook over tijdens een wedstrijd want ik vind dat je alles op oorde moet hebben voor je daar aan begint. en heb zelf al vaak genoeg mee gemaakt dat het helpt... zonder wreed te worden met sporen zwepen of scherpe bitten

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 16:19

En bitloos rijden? Hoe moet ik dat zien? Is dat een oplossing? Dan leert hij toch meer op je stem te rijden? Zou dat effect hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 16:19

Zoezi schreef:
En bitloos rijden? Hoe moet ik dat zien? Is dat een oplossing? Dan leert hij toch meer op je stem te rijden? Zou dat effect hebben?

dat kan ook maar om bitloos te kunnen zal hij op je zit moeten reageeren

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 16:20

Ja tijdens een wedstrijd zou ik hem ook gewoon meteen vooraan kunnen plaatsen en hem zijn eigen tempo kunnen laten bepalen Haha! Maar dat is toch ook geen oplossing voor het luisteren. En ik vind het wel leuk samen met anderen rijden Knipoog

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 16:21

Anoniem schreef:
Zoezi schreef:

Wel leuk om in de wintermaanden te oefenen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 16:22

Zoezi schreef:
Anoniem schreef:

Wel leuk om in de wintermaanden te oefenen Haha!

idd en met veel oefenen kan alls Lachen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 16:35

Zoezi schreef:
Ja tijdens een wedstrijd zou ik hem ook gewoon meteen vooraan kunnen plaatsen en hem zijn eigen tempo kunnen laten bepalen Haha! Maar dat is toch ook geen oplossing voor het luisteren. En ik vind het wel leuk samen met anderen rijden Knipoog

Zijn eigen tempo is vaak niet het juiste tempo tijdens een wedstrijd...

Bitloos zou ook heel goed kunnen. Op het draverforum zijn verschillende mensen die bitloos rijden en vaak gaat dat prima. Lachen

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 17:19

ik snap niet hoe een paard zonder bit beter zou moeten luisteren op stem, het is niet alsof je een communicatiemiddel WEGNEEMT door bitloos te gaan rijden, ook bitloos heb je een communicatie vooraan, alleen dan geen ijzeren ding wat pijn doet (om het even heel grof en simpel te zeggen)

Maar inderdaad, mijn draver vindt druk op de neus een "logische rem" en pijn tussen zijn tanden "een logische gas". Dus ja, bitloos kan hier imo een oplossing zijn.

Maar een paard op je stem rijden heeft niets te maken met wat je om zijn hoofd hebt hangen Knipoog

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 18:04

Paljassofie schreef:
ik snap niet hoe een paard zonder bit beter zou moeten luisteren op stem, het is niet alsof je een communicatiemiddel WEGNEEMT door bitloos te gaan rijden, ook bitloos heb je een communicatie vooraan, alleen dan geen ijzeren ding wat pijn doet (om het even heel grof en simpel te zeggen)

Maar inderdaad, mijn draver vindt druk op de neus een "logische rem" en pijn tussen zijn tanden "een logische gas". Dus ja, bitloos kan hier imo een oplossing zijn.

Maar een paard op je stem rijden heeft niets te maken met wat je om zijn hoofd hebt hangen Knipoog

Ik snap zo wie zo niks van paarden Clown
Ik weet dat je geen poten mag zeggen maar benen, ik weet hoe ik moet sturen en remmen. Even kortweg gezegd meer leren ze je op een manege niet Clown
Laat staan dat ik iets weet over bitten, reageren op stem, basis oefeningen etc.
Daarom vraag ik het hier. Nadeel van zo'n forum is dat er allerlei mensen zitten die zo snibbig doen, echt zo van "weet je dat niet??" of denken dat je alle tijd en mogelijkheden van de wereld hebt.
Ik ben aan het leren Tong uitsteken En je bent nooit te oud om iets te leren.
Ik heb denk ik inderdaad iemand nodig die me wat bijleerd. Maar ik ga dat niet doen voor 25 euro per uur! Die mensen rijden in een vette auto en ik moet krom liggen.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 09:45

hey linda, ik snap héél goed hoe je je nu voelt... je krijgt constant tegenstrijdige adviezen en daaruit moet jij jou weg zien te kiezen... Ik heb je al verteld hoe ik tegenover bitten sta en het grijpen naar sterkere bitten...
Mijn idee is dat het mis zit met jullie communicatie en de gemakkelijkste & korste weg is daarom niet altijd de beste... Ik denk dat jullie moeten werken aan de communicatie en daar kruipt nu eenmaal tijd in, maar dat is wel de meest duurzame oplossing. Eens dat dat goed zit ga je een droom van een paard hebben waarmee je nooit meer hoeft te vechten... Als je al wat verlichting hebt kan je 's avonds na je werk in de wei aan de slag gaan met grondwerk en eventueel als je bitloos zou willen rijden kan je zo stilaan opbouwen naar het bitloos rijden toe... Het is een hele omscholing voor je paard en jou, maar je moet echt het rijden niet laten hoor! Je kan dan in het weekend gerust nog steeds gaan wandelen met hem.

Ik weet dat het niet gemakkelijk is als je en een huishouden moet runnen en werken en een dochter groot brengen en daarbij dan nog de zorg voor een paard hebt... En financieel is het ook niet altijd even gemakkelijk, maar er zijn veel mensen die in dezelfde situatie zitten als jij hoor.. maak je daar maar geen Illusies over Lachen
Ik ben er zeker van dat het je wel zal lukken!

Rome is immers ook niet op 1 dag gebouwd Knipoog

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 10:02

Ik ben het met de meeste adviezen eens hier. Zeker niet naar een scherpe bit gaan, maa juist terug naar de basis.

Maar eerlijk gezegd, denk ik dat jullie ook gewoon nog niet klaar zijn voor de endurance. Het zit daar gewoon rijtechnisch nog niet goed en dat kan hele vervelende situaties opleveren voor andere ruiters.

Maar nu jouw probleem. Mijn draver is vergelijkbaar. Druk op bit is harder en harder en helaas zo getikt door het inrijden dat ze nooit normaal zal gaan lopen. Maar heb haar eerst geleerd dat druk van de teugels langzamer is. Daarna overgestapt op bitloos wat in de bak ook goed gaat. Maar dit heeft wel een aantal jaren geduurd. Zij kan buiten ook niet achteraan lopen en wil aaltijd sneller dan de anderen.

Hoe lang heb je je paardje nu? Heb jij hem ingereden, of iemand anders? Les hoeft geen 25 euro te kosten en je hoeft niet iedere week te lessen. Maar deze kleine investering is uiteindelijk meer waard dan frustratie en een scherp bit. Je los dan het probleem op en niet alleen het gevolg.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 10:32

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 17:46

willeke_nijs schreef:
linda, lees dit artikel ook eens... http://www.bitloos.nl/petersburg.htm

Zeg das wel erg walgelijk zeg, ik heb net gegeten hoor, hihihi Haha!

"Weer zo 1" die vooroordelen over beginnelingen heeft Tong uitsteken Het is zelfs nog ter sprake gekomen zondag Tong uitsteken Ben wel 18e geeindigd zondag, (zie Opoeteren: Spatter:
zoezi je was 18de, maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaar als wij op de tijd hadden gelet zodat we niet 3 minuten te laat waren was je 7de geweest!!!!!!
volgende keer dus zeker klokken)
dus volgens mij bekwaam genoeg Ja Afgod Go jij! Go jij! zijn hartslag was 40, en 44 bij de start, heb er 2 uur en 20 minuten over gedaan waar 2 uur en 7 minuten voor stond. Er zijn er zat die het al jaren doen (paardrijden) en dat soms ook gewoon niet kunnen evenaren Clown Ik had zelfs in de top 10 kunnen eindigen, maar besloot dat een paar fotos maken ook leuk was Tong uitsteken

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:21

hihihi oeps had je moeten waarschuwen Lachen
nee maar dat artikel is best shockerend vind ik...

Ik ken linda trouwens persoonlijk, het is zeker niet zo dat ze niet kan rijden. We hebben verschillende trainingsritten samen gedaan... Rijden kan ze goed genoeg om buiten te rijden. En ze weet misschien nog niet zoveel als de meeste onder ons, maar wij hebben het ook ergens moeten leren? Dus vind eigenlijk niet zo netjes dat hier wordt gezegd dat ze maar moet gaan fietsen omdat ze maar een beginneling is... Mensen wij zijn allemaal beginnelingen geweest...

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 20:00

willeke_nijs schreef:
hihihi oeps had je moeten waarschuwen Lachen
nee maar dat artikel is best shockerend vind ik...

Ik ken linda trouwens persoonlijk, het is zeker niet zo dat ze niet kan rijden. We hebben verschillende trainingsritten samen gedaan... Rijden kan ze goed genoeg om buiten te rijden. En ze weet misschien nog niet zoveel als de meeste onder ons, maar wij hebben het ook ergens moeten leren? Dus vind eigenlijk niet zo netjes dat hier wordt gezegd dat ze maar moet gaan fietsen omdat ze maar een beginneling is... Mensen wij zijn allemaal beginnelingen geweest...

ik zei niet dat ze moet gaan fietsen omdat ze een beginneling is, ik wist helemaal niet dat ze nog niet lang reed.
ik zei het, omdat ze er niet wou aan werken, maar de gemakkelijkheisoplossing wou kiezen : sterker bit ipv de basis aanscherpen. En ze geen tijd wou steken in trainen,... ik heb nergens uit kunne opmaken dat zij nog niet lang zou rijden.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 20:23

He wat vervelend zeg..
Zo zijn wij ook begonnen met onze draver..doodeng was dat, zo hard als dat ie ging en met at pech nog bokkend ook, langs en op de snelweg.
Het is jammer dat je geen bak hebt, maar zo te lezen wel buitenrij mogelijkheden?

Wat wij destijds erg veel geoefend hebben (en hadden een thiedemanteugel als hulpstuk, konden niet anders) was veel voltes rijden, hem dwars zitten bij draven, dus langzamer lichtrijden dan dat hij loopt en je eigenlijk in zijn ritme mee zou moeten gaan..Veel ophoudingen maken en slangevoltes rijden..
Wat jij dan buiten kunt doen is slalommen, maak hem maar soepel in zn lijf, linksom en rechtsom, veel overgangen van stap naar draf en daarbij veel je stem gebruiken met vaste hulpen stap en drrraf.
Loopt hij neerwaarst? Wat bij ons erg belangrijk was en sowiezo voor elk paard, maar voor draver best moeilijk, is hem op de achterhand te rijden, zodat de kracht van voren verminderd wordt tijdelijk.

Mocht je in de mogelijkheid zijn, longeer hem geregeld. Met touwtjes, er is vast iemand die je ermee kunt helpen. In begin niet te laag zetten, maar hem zelf laten zoeken. De overgangen goed oefenen en buigingen naar links en rechst laten maken. Zo gaat hij leren zn achterhand te gebruiken en raakt hij niet zo verhit op de voorhand door te willen racen, kop in de lucht en gaan..nog funest voor zn benen ook.

Het is erg leuk dat je endurance doet met hem..maar om dat goed te rijden heb je wel een paard nodig welke onder controle is, voor jezelf, maar ook voor je paard die anders straks met blessures te maken krijgt denk ik zo.

Wat ik jammer vind om te lezen is dat je zegt dat de tijd je ontbreekt, maar wel van alles verlangt van je paard..dat is een heel trieste gedachte, want zo zullen jullie nooit een team kunnen vormenen zal deze altijd op stress gebasseerd zijn van je paar dzn kant uit. Hij leet niets bij en kan ook geen vertrouwen in jou krijgen..neem aan dat je beter wenst voor je paard?
Ik bedoel dit uiteraard niet als een aanval, maar viel me op dat je bij het niet te horen krijgen wat je wilde horen, de kont in de krib gooit en heel kinderachtig reageert..heb jij niets aan en je paardje ook niet en dat is toxh zonde, want neem aan dat hij je vriend is en je reuzeblij met hem bent en dat zo wilt houden en verbeteren?

Zorg dus dat je goed gaat oefenen met hem, hetzij aan longe zodat je hem wegwijs kunt maken en ook zelf kunt zien wat er met zn kont gebeurd als het goed gaat..die zet hij er dan steeds beter onder en zal zakken met zn hoofd, zn rug ontspannen en niet meer onder je vandaan willen rennen.
Met een scherper bit blijf je enkelt op de voorhand rijden en zal hij blijven zn rug wegdrukken en aanspannen en willen rennen als het ware.
Moet wel zeggen, als jij je erg onveilig voelt en bang word, wat ik ook een hele poos heb gehad met mn draver, is het combineren..ik had soms les met een pessoabit in..zodat ik me eerst veilig kon voelen op zn rug en daarna d eteugel vast kon maken aan de gewone ring ipv de middelste. Ik pakte de teugel er nooit bij om af te remmen, maar puur voor mn eigen gevoel, dat mocht ie aan de kletter gaan..maar geloof me, dit is NIET de oplossing..maar het rijden op de achterhand..

Ennuh, dit is niet zeuren om de basisoefeningen erin te krijgen, maar er wordt al aangegeven dat je weinig verstand van paarden hebt en leren moet ergens beginnen denk ik zo Knipoog zo simpel is het helaas allemaal niet..en beter ook, anders is er geen uitdaging mee he Lachen

Veel succes en hopelijk doe je wat met de tips die hier gegeven worden..is alleen maar voor meer plezier op langer termijn..want het bit bied alleen maar een oplossing op héél kort termijn.