schoonhouden waarmee?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Re: schoonhouden waarmee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 07:13

Ik gebruik liever olie voor mijn hoofdstellen. Helaas heb ik een kunststof zadel dus die hoef ik niet in te vetten. *LOL*
Maar ook daarvoor gebruik ik liever olie.. Ja

ASsi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 07:43

mijn zadelmaker adviseerde mij om de delen van het zadel waar zweet (van jezelf en je paard) op komt niet met vet of olie in te smeren maar alleen met zadelzeep. Dit omdat het zweet anders in het leer trekt en op lange duur kan gaan barsten.

Ik vond het eerst een beetje vreemd omdat ik dacht dat zadelzeep niet voedend was. Maar ik heb het advies opgevolgt en de onderkant van het zadel, de singelstoten en de zitting van het zadel alleen met zadelzeep gedaan. De rest van het zadel met zadelzeep en olie, en mn zadel ziet er echt supermooi uit.
Plus dat mn zadel niet glijerig zit na het vetten.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 07:48

Dat vind ik wel vreemd Assi, want van zadelzeep en water droogt het zadel ook erg uit. Je zou je zadel eens alleen met water een zadelzeep moeten doen, dan heb je er snel een hard en stug zadel van. En dat zelfde geld voor de kussens.

Kussens moet je idd nooit met olie doen. Dan kan je na verloop van tijd de complete vullig van je kussen laten vervangen, omdat wol gaat verklitten van olie.

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 08:31

nou weet ik weer niet of ik het goed heb gedaan.
de meeste zeiden omdat mijn zadel echt helemaal nieuw is en dus niet tweedehands kan je het best helemaal voor een keertje invetten.
nu heb ik hem gisteren helemaal ingevet en dat wil ik over een weekje weer gaan doen alleen vandaag wil ik de beugelriemen en de singestoten weer een keertje invetten.
heb ik het nou goed gedaan of niet maak me nou een beetje zorgen niet dat die al gelijk kapot is ofzo.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 08:35

Van 1x gaat het niet gelijk stuk hoor. Lachen Je hoeft je dus geen zorgen te maken!

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 08:37

Somebitch schreef:
Van 1x gaat het niet gelijk stuk hoor. Lachen Je hoeft je dus geen zorgen te maken!

maar voortaan hoef ik dus niks aan de onderkant te doen zeg maar?
alleen een beetje met zadelzeep schoonamekn in de week en 1 keer in de maand invetten?
hoofdstel kan ik ook gewoon invetten?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 08:46

Hoofdstel kan je gewoon invetten. Lachen

ASsi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 08:49

@ Rowo

Ik gebruik een vochtige doek en smeer dan de zadelzeep erop. Het zadel is dus echt absoluut niet nat van het water of iets dergelijks. Als de zadelzeep erop zit veeg ik alleen de witte plekjes weg

Wat jij zegt dat ik het eens met alleen zadelzeep moet doen.. dat doe ik dus al en mn zadel is niet stug. denk dat dat komt door het gebruiken van teveel water.

@vickylover

je zadel gaat inderdaad echt niet in 1 keer stuk. als je merkt dat het leer nog niet soepel is kan je best wat meer vetten in het begin en hetzelfde geld denk ik voor je hoofdstel.
En ik zou inderdaad niet de onderkant invetten in verband met de kussens wat rowo ook zei

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 11:24

vickylover schreef:
de meeste zeiden omdat mijn zadel echt helemaal nieuw is en dus niet tweedehands kan je het best helemaal voor een keertje invetten.
nu heb ik hem gisteren helemaal ingevet en dat wil ik over een weekje weer gaan doen alleen vandaag wil ik de beugelriemen en de singestoten weer een keertje invetten.
heb ik het nou goed gedaan of niet maak me nou een beetje zorgen niet dat die al gelijk kapot is ofzo.

Maak je niet druk Lachen Het beste is gewoon, als ie helemaal nieuw is, om hem zo vaak mogelijk in te vetten in het begin (mij werd altijd gezegd; 1 week lang, iedere dag). Des te eerder wordt ie soepel. Als ie dan wat ouder is, is het vetten ook niet meer zo vaak nodig.

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 13:30

rowo schreef:
vickylover schreef:

Maak je niet druk Lachen Het beste is gewoon, als ie helemaal nieuw is, om hem zo vaak mogelijk in te vetten in het begin (mij werd altijd gezegd; 1 week lang, iedere dag). Des te eerder wordt ie soepel. Als ie dan wat ouder is, is het vetten ook niet meer zo vaak nodig.

ik zat te denken om dat ook te doen maar is het dan niet beter om gewoon de stijggbeugelriemen en de singelstoten alleen in te vetten?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:55

Moet de rest van je zadel niet soepel worden dan???

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 13:56

rowo schreef:
Moet de rest van je zadel niet soepel worden dan???

jawel maar had ook gelezen dat elke keer je zadel invetten ook niet goed is.
ik dacht bij mezelf gewoon 1 keer heel het zadel invetten en daarna nog een paar keren de stijgbeugelriemen en de singelstoten.

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 13:57

wou vanvond gaan rijden in ieder geval wat zou ik daarna het beste kunnen doen?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:59

In het begin is het juist goed vaker te vetten. Anders duurt het eeuwen voor die soepel is. Daarna moet je idd minderen, de naden gaan er nl ook van slijten.

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 14:01

rowo schreef:
In het begin is het juist goed vaker te vetten. Anders duurt het eeuwen voor die soepel is. Daarna moet je idd minderen, de naden gaan er nl ook van slijten.

dan vet ik hem vandaag nog een keertje helemaal in Haha!

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 16:04

En de kniewrongen dan? Moet je die nou wel of niet doen? Ik doe ze nu alleen aan de onderkant, want ik hoorde dat je de bovenkant niet mocht doen om de zelfde reden dat je de kussen niet mag olieen. Of mag vet wel gewoon?

annemiek1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 17:45

ik snap er ook niks meer van, olie is slecht? ik gebruik soms 's (bijna nooit) zadelzeep om te reinigen en daarna olie en wat ik allemaal van het zadel invet hangt van mn fanatisme af:p maar het is dus slecht om olie op de plek van de kussens te doen? En bij de kniewrongen dan? Moet op die plekken lederbalsem dan? ik gebruik ook altijd olie voor mn hoofdstellen..

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 20:00

In het begin is het vaak invetten van je zadel juist heel belangrijk, niet alleen om het leer soepel te maken maar ook om te voorkomen dat je door bijv, regen watervlekken op je mooie zadel krijgt (dit gebeurt zeker als ie niet goed ngevet iwordt). Zelf gebruik ik al jaren olie op de ruwe delen, dwz de onderkant van je zweetbladen, stijgbeugelriemen en stoten. Schoonmaken kun je het beste doen met een lauw-warme vochtige doek en vooral niet te vaak met zadelzeep want dat maakt het leer, bij overvloedig gebruik, dof. Voor de bovenkan en de kussens gebruik ik een soort verzorgende creme van Kieffer, deze is niet vet want je wilt je zitgedeelte niet vet hebben zodat deze glad wordt.
Ik heb de eerste 2 maanden mijn zadel zo'n betje om de week schoongemaakt en ingevet, daarna een klein jaar iedere maand en vervolgens de laatste 5 jaar iedere 2 maanden ongeveer. Verder heb ik zelf nog nooit zadelzeep gebruikt voor mijn zadel.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 20:28

annemiek1989 schreef:
ik snap er ook niks meer van, olie is slecht? ik gebruik soms 's (bijna nooit) zadelzeep om te reinigen en daarna olie en wat ik allemaal van het zadel invet hangt van mn fanatisme af:p maar het is dus slecht om olie op de plek van de kussens te doen? En bij de kniewrongen dan? Moet op die plekken lederbalsem dan? ik gebruik ook altijd olie voor mn hoofdstellen..

Kniewrongen doe ik persoonlijk niet zo vaak omdat je knieen er tegen aanliggen. En vooral als je een witte rijbroek aan hebt, heb je dus je kniestukken heel snel zwart. Af en toe doe ik ze uiteraard wel, omdat dat ook gewoon leer is en het dus ook nodig is. Zit vlak doe ik eignelijk nooit.
Mijn persoonlijke ervaring is dat olie meer zwarte vlekken geeft als vet.