Keuze bitloos hoofdstel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Keuze bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 16:28

Nouja , de meeste mensen die toch behoorlijk de dressuurkant op willen , zie ik toch kiezen voor een hoofdstelletje met gekruiste riempjes. Omdat die vaak een mooie brede neusriem hebben en van leer zijn , waardoor het beter bij het doel past eigenlijk.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 16:31

Als ik echt serieus wil dressuren neem ik wel weer een bitje, eens in de zoveel tijd. Maar ik zoek wel een hoofdstelletje dat behoorlijk wat inwerking kan hebben, om de redenen die ik eerder heb genoemd (noodrem enzo).

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 17:49

*hallo,

nou ik heb expres gezet: niet op een persoon gericht
dus niet op jou Pmarena
Nu moet jij dan ook niet op mij gaan richten hoe ik z.g.n. ben of doe?
ik zeg helemaal niet dat jij een grove ruiter ben. Ik probeerde alleen maar het verschil tussen zacht en hard wat duidelijker over te laten komen. helemaal niet vergelijkend met jou als voorbeeld, want ik weet helemaal niet hoe jij rijd dus dat kan niet eens.

En van mijn part doet ze een CBR en hackamore en Sidepull tegelijk om! Moet zij weten? Ik geef alleen mijn ervaring en mening, dat wil TS toch?

ik wil alleen nog zeggen dat je jezelf ook erg tegenspreekt:

"--->Er bestaat geen paard op de wereld dat je volledig kunt vertrouwen , en al komt het maar 1 keer in 20 jaar voor dat het dier ineens raar reageert om 1 of andere reden :"
en dan:
"--->Ik stap er ook regelmatig zo zonder zadel op met het eerste de beste halstertje met een touw , maar dat doe ik alleen voor een rustig rondje."

*waar is dan hier jou redenering geen paard op de wereld kun je vertrouwen? Dan moet je met je rustige rondje OOK een noodrem bij je hebben...

haha ok. ze vergeten je misschien even, maar daarom mag je wel laten weten dat je er nog zit. praten aaien ophoudingen aansporen weet ik wat je allemaal door kan geven dat je er nog op zit! Hoef je toch niet perse gelijk iets scherps voor te hebben? Dat is weer maar net HOE je paard beleerd is Lachen "zacht" of "hard" (op de pinken of op zware handen)
---> Wederom heb je het hier over een 3-tje , vind het ook een beetje aso eigenlijk dat je nu insinueert dat ik al trekkend en sleurend de aandacht wil trekken en mijn paardje zo beleerd heb.

*ik zou graag hebben dat je me geen aso noemt, ik noem jou ook geen namen. Ik had het ook (duidelijk gezegd van te voren en op het eind!) totaal niet over JOU, maar over hoe algemene ruiters kunnen verschillen van elkaar.

--->Vergelijk het met een wekker of brandalarm of sirene , die zijn wat scherper van geluid omdat je zachte dingen niet hoort als je diep in slaap bent , maar die scherpere dingen dringen wel tot je door. Maar het doet geen PIJN ! Haha!
Deze vergelijking klopt niet helemaal he. Een wekker doet zowieso geen pijn, dat hoor je alleen, en sirene hoor je dus harder, dus nee doet nog steeds geen pijn.
Een druk op de neus VOELT je paard, en het is maar net hoe je je paard beleerd hebt. Als jij je paard op de pinken beleerd, hoef je op "niveau 3-5" echt maar heel weinig te doen, want dan weet je paard al dat het menes is.
Dus lichte druk voelt je paard al, maar ineens een ruk aan de teugels omdat op "niveau 3-5" zit is dus gewoon PIJN.

--->Zelfde verhaal , zie hierboven. Blijkbaar heb je nog nooit een echte 5 meegemaakt want dan is een paard gewoonweg even niet voor reden vatbaar.
En PIJN werkt dan ook echt niet hoor , het is helemaal geen pijn. Het is een duidelijke prikkel zoals een scherp geluid , een kind even stevig vastpakken bij het armpje , iemand even op de schouder tikken....gewoon een signaal dat nog wèl doorkomt als je gedachten elders zijn en je zintuigen "uit" staan.

*Snap nog steeds niet dat je geluid kunt vergelijken met aanraking. Dat is zo verschillend. Als iemand naast mij heel hard staat te schreeuwen, vind ik veel minder erg dat dat hij mij bij mijn arm grijpt!

--->Daar hebben we het toch helemaal niet over Verward Dat zijn altijd van die flauwe vergelijkingen waar niemand iets aan heeft Lachen

*wel goed bijblijven: jij zegt: heel erg vriendelijk is en heel veel vrijheid geeft
dus ik reageer dat die hoofdstellen dat ook allemaal hebben stuk voor stuk. Dus daar heb je wel degelijk wat aan, ik reageer gewoon op jou Lachen

--->Hier maak je er dus ook zelf weer een heel ander verhaal van. Ik heb het niet over lomp afstraffen , maar gewoon eerlijk , duidelijk en consequent zijn. Juist die vechters die een sterk gevoel van recht en onrecht hebben , zullen dit heel goed pikken omdat ze gewoon begrijpen dat het terecht is , en weten waar ze aan toe zijn. Ze weten dat ze rustig moeten lopen , gaan toch vol in draf aanzetten , je trekt de rem een beetje aan , ze komen weer terug en je laat de rem weer los , en ze weten het : okee ik mag dus echt niet gaan rennen. Hoef je dan verder niet meer om te vechten en ze hoeven niet te blijven duwen en proberen : je bent gewoon consequent. Een paard is niks anders dan ons wat dat betreft hoor , als jij graag iets wil maar het mag niet , dan overweeg je zelf ook of het de moeite waard is om de regels te breken. Krijg je amper tegenwerking / consequenties dan kun je het gerust doen. Wordt je direct duidelijk tegengehouden dan leg je je er makkelijker bij neer dat het gewoon niet mag.

*en ook jij geeft je eigen draai aan het verhaal, wat jij wilt zien (of misschien hebt meegemaakt?)
Alsof elk paard zo op druk van teugels reageert? Dat wil ik ook maar laten weten, elk paard verschilt. Ik heb al zoveel verschillende paarden onder mn bips gehad, en de ene reageert precies zoals jij zegt, maar de anders echt tegenOVERgesteld! Dus je kunt niet van die situatie uitgaan. Dat is ook weer wat ik zeg: kijk naar je eigen paard.

ik wil gewoon TS laten weten wat ik al heb meegemaakt. En jij wat jij hebt meegemaakt -> dit betekent NIET dat het bij elk paard zo is of KAN zijn. Van ons beide niet.
jij hebt meegemaakt (misschien?) dat paard hoofd in lucht gooit met sidepull en niet meer te houden is
ik heb meegemaakt dat paard dan prima te houden is.

maar zoals je ook zelf al zei: als je in 5 zit, even terughalen naar 4.
Wat is dan het verschil met een CBR of Sidepull, ok de inwerking. maar je zei toch dat ze dan even niks voelen? wat heeft dat verschil tussen de hoofdstellen dan nog voor waarde?
Je probeert ze dus naar 4 te halen, en daarna reageren ze weer op druk. Dan maakt de optoming toch niet uit?
Ja kweetnie, ga er maar tegen in heb ik graag. maar je moet niet zeggen dat ik 5 ofzo niet heb meegemaakt want dat weet je niet.
Deze discussie gaat puur op ervaring. Maar reageer niet alsof wat jij zegt perse waar is. Ik wil ALLEEN mijn mening delen zodat TS goed kan bekijken wat haar paard zal doen. Want misschien is haar paard perfect te houden op Sidepull, of prima te sturen op Bosal (de mijne gewoon niet zo).

Je redenering van opzij trekken op drukke weg kan niet: heb je groot gelijk in dat is gevaarlijk met autos. Dan heb je zoals jij het beschrijft inderdaad weinig aan de Sidepull.
En nee, op een drukke weg heb ik dan nog geen bitloze 5 gehad, want daar heb ik geen ervarings verhaal in.
Wel een met bit : je hebt niks te zeggen. 5 = doof dus probeer maar naar 4 te gaan: dan heb je ze weer.
Alleen in de bak en in het bos heb ik zeker wel 5 gehad hoor. met en zonder bit ervaringen.

maar dan later zeg je weer:
Dat is dus wat ik bedoel : voor 'ie GAAT heb je nog een seconde de tijd om in te grijpen , door hem bvb. om te trekken de andere kant op , maar daarvoor zul je wel een optoming nodig hebben die stevig in kan komen anders komt het signaal al niet meer aan bij het dier op dat moment
Dan wil je em opeens wel omtrekken: dus kan ook met Sidepull?

deze versta ik niet helemaal:
Gaat 'ie dan gaat 'ie : aha je kent dus toch een 5-je , en net vertelde je nog dat je bijkans met een pinkje het dier kon houden dan ? Tong uitsteken

en Ts: het maakt me echt geen bal uit wat jij met je paard doet. al spring je er zonder hoofdstel op. Ik deel alleen mijn ervaringen,en hoop dat je daar wat uit kunt halen / testen met je eigen paard.

en Pmarena: ik zeg niet dat jij een (zeer) grove ruiter ben. Als jij al zo overal over nadenkt, dan weet ik zeker dat jij zeker geen (zeer) grove ruiter bent.

groetjes:)
Laatst bijgewerkt door FahyaFemke op 26-08-08 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 17:53

Ik wilde inderdaad alleen maar ervaringen en advies horen, hoor! Lachen. Daarom is het heel handig om te weten wat verschillende optomingen volgens verschillende personen in verschillende situaties doen. Wat bij mij past weet je natuurlijk nooit zeker.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 17:53

pmarena schreef:
Nouja , de meeste mensen die toch behoorlijk de dressuurkant op willen , zie ik toch kiezen voor een hoofdstelletje met gekruiste riempjes. Omdat die vaak een mooie brede neusriem hebben en van leer zijn , waardoor het beter bij het doel past eigenlijk.

Oh trouwens,
ik heb het wel steeds (in mijn hoofd) over een leren Sidepull met platte brede leren neusriem. Dus geen touw.
Ik zie weer veel mensen voor de Sidepull kiezen...omdat de meeste met kruislings niet overweg kunnen: paard en/of ruiter niet.

Lachen ervarings verschil

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 19:58

Kruislings heb ik zelf geen prettig gevoel bij, maar ik heb geen recht van spreken natuurlijk Haha!. Ik vind het wat omslachtig. Bovendien ben ik het met pmarena (waar komt je naam vandaan? Ik zie aldoor een arena voor me vol met pm-etjes Tong uitsteken) eens dat je een paard niet goed omtrekt langs de weg e.d. Er moet een andere manier zijn om duidelijk te maken dat ik het niet pik dat ze wegstuift.

SandraL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 21:01

http://www.bitloos.nl Voor 10E ben je de rest van het jaar lid en kun je alle optomingen die je maar wilt lenen en testen. Gewoon uitproberen zou ik zeggen, dan voel je wel wat voor jou het beste werkt. Bovendien krijg je er uitgebreide instructies bij.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 21:05

20 euro lidmaatschap + 7,50 per bruikleen vind ik toch wel heel wat...

Op bitloos.nl staat dat sidepulls geschikt zijn voor gevoelige paarden, en minder voor niet-gevoelige.

Bij de hackamore staat de waarschuwing dat ze ook door de hackamore heen kunnen lopen en dat er voorzichtig mee omgegaan moet worden.

Bij de CRB staat niet zoveel...

Ohja, een vraagje over de hackamore: stel je paard rent weg... kun je dan wel in een reflex inhouden of omtrekken of is dat gevaarlijk voor zijn neus?
Laatst bijgewerkt door Tanja op 30-08-08 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Wederom 3 berichten samengevoegd, zou je aub de editknop kunnen gebruiken?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 22:21

FF : Ik heb eigenlijk niet de behoefte om er verder op in te gaan , omdat ik alles volgens mij al uitgelegd heb / erop in gegaan ben , en het puur een kwestie is van op de juiste manier lezen , dan is al heel duidelijk te zien wat ik bedoel volgens mij. Om alles nogmaals uit te gaan leggen dat wordt zo doordrammerig dus ik laat het er even bij als je het niet erg vindt , alle antwoorden op je vraagtekens zijn eigenlijk al te vinden Lachen

En ik noem je geen aso , maar de toon waarop je me quote en reageert waarbij je als voorbeeld bvb. geeft dat ik meteen een noodrem gebruik terwijl het ook met een aaitje over de hals opgelost kan worden , of door het goed opvoeden van je paard ,of door het gebruik van zachte hulpen ipv. grove hulpen , een harde of zachte hand....daarmee insinueer je gewoon dat ik ervoor kies om het grof op te lossen , maar jij me wilt leren dat dat helemaal niet nodig is. Ook al zeg je dat het niet persoonlijk is , het zijn wel reacties op mijn quote en het insinueert gewoon wat , en dat vind ik aso , die insunatie , jou niet want jij bent best een toffe peer volgens mij Knipoog

Alleen op 1 of andere manier lees je dingen anders dan ik ze bedoel. Dat zal mijn schuld dan wel zijn dat ik het niet helemaal duidelijk en uitgebreid opschrijf , maar ik vind het gewoon niet leuk om een reactie te krijgen van : je kunt het ook op een zachte manier aanpakken...alsof ik dat niet weet en ook niet toepas Tong uitsteken

Maargoed zand erover en terug on-topic.

Kruislings vind ik zelf niet fijn omdat ik het onduidelijk vindt , het snoert aan , en de teugels zitten weer aan de zijkanten. En dat gewiebel van die riempjes met ringetjes... mijn paardje en ik houden gewoon niet van gewiebel om dat hoofd. Maar ze zijn wel mooi , zacht qua inwerking , en het is ook wel leuk dat je op het eerste gezicht niet eens ziet dat iemand zonder bit rijdt.
Dat spreekt veel dressuurmensen ook wel aan.

Er zijn hele volksstammen die de side-pull als favoriet hebben , maar als je zoekt naar een bitloze waarmee je wat in kunt brengen in een vervelende situatie , is een side-pull gewoon iets dat niet voor de hand ligt omdat ze zich er zo makkelijk aan kunnen onttrekken. Doen ze de neus in de lucht dan is het net alsof je er met een halster opzit met teugels aan de zijringen geknoopt... voor een kort rustig rondje zonder zadel is dat geen probleem : je kunt je er dan elk moment naast laten glijden en verder gaan lopen met het paard aan de hand. Maar tijdens een serieuze rit waarbij je echt vanuit het zadel de controle moet kunnen houden , ook in rare situaties zoveel mogelijk kans wilt hebben om het 5-je vòòr te zijn , dan is een side-pull gewoon geen logische keus. Tenzij omtrekken altijd een goede remmogelijkheid is , maar ook opzij sturen valt niet mee als ze de kop in de lucht steken.

Een touwhalster is dan weer het tegenovergestelde : wel een goede rem (je "trekt" de neus naar beneden / naar je toe) , maar geen goede rechts en links bij een paard dat even niet meewerkt , als heb je hem geleerd om normaal gesproken op de lichtste aanwijzing al links of rechts te gaan. Tijden zo'n vervelend moment heeft het dier daarecht geen boodschap aan en zul je het toch even af moeten dwingen mat wat meer overredingskracht , en ben je ook meteen klaar en kun je weer over op de superzachte hulpen omdat de afspraken weer even bevestigd zijn.

Gebruik je gewoon een hackamore met een zachte neusriem en hang je hem op de goede hoogte op de neus , dan krijg je het echt niet voor elkaar om het neusbeen te breken hoor. Dat leren riempje over de neus breekt dan VEEL eerder. De kans is net zo groot als dat je met een bit met diezelfde beweging de mondhoeken tot de oren uitscheurd Tong uitsteken

Van ean hackamore zegt men altijd dat de links en rechts er ook niet zo goed mee is , maar zelf heb ik dat eigenlijk op Rena nooit ervaren. Maar dat kan bij andere paarden natuurlijk wel gebeuren.

Het blijft een persoonlijk iets , uitproberen waar het dier het beste op reageert , maar er zijn gewoon voor elke optoming een paar minpunten of pluspunten waar je al vantevoren rekening mee kunt houden.

Ze kunnen overal doorheen lopen , voor Rena en mij werkt de hack als enige nog op het aller uiterste randje , omdat ik haar daarmee in dat korte moment voor het gáááán nog NET kan overbluffen , waardoor ik tijd win en de raderen in dat koppie weer op gang kunnen komen. Met een andere optoming had ze die kans niet gehad omdat ze dan al in volle galop over de weg zou kletteren , in het geval van dat 5-je Lachen

En dat je ermee KAN ingrijpen als het ooit een keer nodig mocht zijn , houdt niet in dat je tijdens de dagelijkse gang van zaken je paard zit te pesten met een scherpe optoming. Maar dat is gewoon een kwestie van er zelf eerlijk mee omgaan. Hij is alleen scherp als jij hem scherp maakt , en als je een eerlijke ruiter bent dan behandel je je paard volgens het principe : zo zacht mogelijk , maar zo streng als nodig is.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 08:18

Hopelijk ben ik een eerlijke ruiter Haha!. Maar ik zou er dus alvast niet zelf mee gaan hobbelen, maar les nemen. En, maar dat is al wel duidelijk, ik wil per se een 5je voor kunnen blijven en kunnen blijven sturen. Als ik op jouw verhaal afga vallen dan de sidepull en het touwhalster af. Maar het is per paard verschillend Lachen.

Ik weer...
Ik had ook eens gehoord dat je de sidepull uit kon proberen door een lage neusriem aan je gewone hoofdstel vast te maken? Klopt dat? Als ik het zo hoor heeft dat inderdaad ongeveer dezelfde inwerking. Moet je de neusriem dan ook wat hoger doen?
Laatst bijgewerkt door Tanja op 30-08-08 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag alles in 1 bericht of gebruik de editknop.

Anouk94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:28

Ik raad ook zeker de CRB aan, en wel van www.touwhalsters.nl ! Dat is idd van LoveLance op bokt Haha! Goede service en super netjes geknoopt Haha!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 15:57

Waarom raad jij me die aan? Heb ik daar voldoende noodrem en stuur bij volgens jou?

Anouk94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 16:17

Ja, uit ervaring vind ik van wel. Ik heb hem zelf ook voor m'n pony, en het gaat super. Ik heb ook een tijdje met touwhalster gereden, maar ik vind deze veel fijner met zijwaarts sturen. Als 'noodrem' kan je ook de one rein stop leren, kun je kijken hoe je dat leert op www.paardnatuurlijk.nl Lachen

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 16:22

Veel positieve verhalen over de CRb dus, en hij is nog niet duur ook Haha!

Maar hij lijkt me zo fragiel! Het lijkt me niet dat ik me er zo veilig bij zou voelen, maar misschien is dat anders als ik hem heb geprobeerd.
Kun je je paard er in noodgevallen mee 'omtrekken'? 'Voelt' hij het zodanig dat hij soms met zijn gedachten bij jou MOET blijven? Wordt een paard ermee aangemoedigd vw-nw te gaan of juist niet?

Anouk94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:51

Je kan hem wel degelijk omtrekken, maar het lijkt me sowieso ook het veiligst om de one rein stop te leren, dat word dan een reflex voor je paard en dan heb je in princiepe altijd een 'noodrem'. Ik weet niet zo goed of een paard ermee vw-nw word aangemoedigd, want dat doe ik niet Knipoog

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 19:41

Zit toch te denken om die hack van divoza ook uit te proberen... ik hoorde dat daar het leertje stug van was en het kettinkje best hard... is dat op te lossen met botjes of gel? Lachen

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 08:53

Ik heb mijn merrie ook wel op de neusriem van mijn gewone hoofdstel gereden, maar ik vind mijn s-hackamore toch het fijnst. En africhting of niet, ik heb ook graag een handrem als het nodig mocht zijn.

Frieslovekim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:19

Hoi Sheran,

Ik heb net als jou veel behoefte om de verschillende bitloze optomingen willen gebruiken. Heb daarom de hack en Dr. Cook bitloos hoofdstel geprobeert. De laatste werkt voor mij. Waarom?

Mijn ervaring met de hackamore was redelijk, alleen de inwerking is (naar mijn mening) toch erg grof. Natuurlijk is het afhankelijk van de hand van de ruiter, maar als je het hebt over in reflex reageren door hem om te trekken, dat is heel erg pijnlijk voor een paard (dus niet met gewoon rijden, maar met de noodstop). Het is idd wat voor paard je hebt. Sommige paarden accepteren dat, andere (zoals die van mij) zijn juist beledigd en het vertrouwen kwijt. De neus is samen met de mond het gevoeligste plekje van het paard. Het is dus des te pijnlijker als door een reflex daaraan getrokken wordt.

De reden waarom ik een andere uitweg zocht dan het bit, is omdat die van mij er veel last van had, hij ging er alleen maar tegenin. Nu rijd ik met een Cook (dat is kruislings idd) en heb ik totaal geen problemen meer. Om een voorbeeld te noemen, op strand was hij met bit moeilijk te houden en kon ie lekker doen waar hij zelf zin in had, terwijl ik hem nu moeiteloos terug kan nemen.

Druk om het hoofd is nl een natuurlijke (instinctieve) reactie voor een paard om te stoppen. Pijn is juist het tegenovergestelde, door een pijnprikkel gaan paarden juist rennen (het blijven vluchtdieren).

Mijn ervaring is less is more. Door pijn krijgt het paard steeds weer een deuk in zijn vertrouwen naar jou toe, terwijl met elke situatie (zoals een 5) die goed afloopt, voor jou En voor je paard het vertrouwen juist doet toenemen.

Denk dus goed na voordat je een hack neemt. In het begin is het moeilijk om te denken dat je de controle verliest als je het bit weghaalt, heb het ook gehad. Maar als je rustig went en steeds een stapje verder gaat kom je tot de conclusie dat het veel relaxter is (ik kan nu zonder zadel een galopje maken op strand en niet omdat ik nu zo'n geweldige ruiter ben;))

Ik weet het, het is moeilijk, heb ook allerlei verschillende verhalen gehoord. Je moet gewoon heel goed nagaan wat je wil bereiken met je paard. Een noodstop is handig, maar ga kijken of een noodstop nog wel nodig is zonder pijnlijke optomingen, misschien is je paardje gelijk wel een stuk makkelijker. Heb het vaak genoeg ervaren.

Het hoofdstel wat ik gekocht heb mocht ik btw 30 dagen proberen en anders gewoon weer terugsturen.

Succes!!!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 14:27

Dankje, Frieslovekim Lachen

Ter verduidelijking: mijn paard is niet moeilijk. Absoluut niet moeilijk. Het is meer voor 'het geval dat'. Want aan instinct doe je niet veel, helaas... Ik ben ook niet bang om de controle te verliezen, in principe. Ik durf er met alle optomingen op te springen. Maar in het instinctieve gevalletje 5 wil ik wel tot haar door kunnen dringen.

Waarom dan toch bitloos? Omdat ik toch het idee heb dat ze dat ding in haar mond niet prettig vindt. Al zit ik er heel weinig aan, ze vindt het maar niets. Toen ik haar net had, had ze een hangend rooster, waardoor ik nauwelijks aan haar bit kon komne. Ze is dus erg gevoelig op je benen en zit, maar door dat hangende rooster waarschijnlijk ook gevoeliger geworden voor het bit. Ze accepteert het en loopt er fijn op, maar als ik hem net in heb gedaan lijkt ze er toch niet heel blij mee. Vandaar.

Vandaag heb ik een hack kunnen lenen en heb ik er een tijdje (voorzichtig) mee gereden. Ik had schuimrubber onder de kinketting en onder de neusriem gedaan, dus het was lekker zacht Haha!. Het was een hack met korte scharen.

Het ging erg lekker. Het sturen was anders - een teugel van de hals af doen om te sturen werkt niet acht, daarmee prik de de bovenkant van de schaar van de hack in haar kaak, geloof ik. Een heel klein beetje. Dus wat ik gedaan heb is de handen gewoon stil houden en haar verder rijden op mijn zit. Want ook daarmee kun je stelling vragen.
Het was even wennen voor ons beiden, maar op een gegeven moment liep ze er heerlijk op en was haar onderlip helemaal aan het flapperen Tong uitsteken. En ze liep uit zichzelf goed vw-nw met gestrekte rug, wat belangrijk voor haar is.

Wat ik wel denk ik dat de hack geen geschikte optoming is voor rijden in de bak, of in ieder geval niet als je flink aan de dressuur wilt gaan. De hulpen komen namelijk niet zo erg fijn door als ik zou willen. Voor buitenrijden lijkt het me ideaal.

Overigens, ik kreeg van haar niet de indruk dat ze het een pijnlijke optoming vond. Ik ben er ook erg voorzichtig mee omgegaan en heb overal schuimrubber onder gelegd, maar ze was er erg makkelijk in en zelfs toen ik de teugels even aannam (om te kijken hoe ze reageerde op druk) bleven haar oortjes naar voren en haar lip ontspannen. Of zit de hack dan fout? Tong uitsteken
Ik heb gevoeld waar haar neusbotje zat en waar haar jukbeen zat... Drie vingers onder het jukbeen is nog wel een stuk boven het begin van het neusbotje (bij haar voel je die heel duidelijk). Druk op je neus doet toch geen pijn, alleen druk op de onderkant?

Volgende keer hang ik mijn lage neusriem aan mijn hoofdstel en ga ik daar de teugels aan maken, als een soort side-pull. Even kijken hoe dat gaat! Haha!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 14:35

Dat heb ik ook eerst gedaan, alleen nu is mijn neusriem kapot Nagelbijten / Gniffelen

Ik rijd nu ook bitloos (zie profiel voor foto's )
Ik had eerst een touwhoofdstel, maar dit was echt een drama. Elke keer verschoven de teugels, als ik wilde remmen zegmaar. Aangezien mijn knollie een echte race-knol is, moest ik nogal wel eens flink 'remmen', dus dat werkte totaal niet.
Ik heb nu een leren hoofdstel met kruisteugels, echt heel erg handig. D.m.v een soort druk op de kaak, kan je 'remmen'.. Vind hem super! Kost natuurlijk wel wat.. (€79,95) Maar dan heb je wel wat Lachen
Kijk maar is even in mijn profiel als je wil Lachen Daar staan de foto's Knipoog
Bitloos is een echte aanrader hoor, vooral als je veel buiten rijd..
Laatst bijgewerkt door Tanja op 30-08-08 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 21:22

FahyaFemke schreef:
Oh trouwens,
ik heb het wel steeds (in mijn hoofd) over een leren Sidepull met platte brede leren neusriem. Dus geen touw.

Die heb ik, wel wat verbouwd ... omdat ik een plek op het hoofd van mijn paard wil ontzien. Ik rij alleen maar buiten, dat zijn vaak relaxte, maar soms ook ritjes waarbij ze aardig opgefokt kan raken. Mijn paard draagt haar hoofd doorgaans laag, wanneer ze erg alert is op de omgeving dan draagt ze haar hoofd hoger en gaat daarbij nooit voluit. Ik heb de teugel in 1 hand en hoe hard ze ook gaat, wanneer ik de teugel naar mij toe haal -zonder grof geweld- dan reageert ze daar op. Ik heb al jaren geen les meer, maar ik denk dat dit te maken heeft met het feit of je paard aan de hulpen is. Na het stoppen, kan ik haar ook naar believen achterwaarts laten gaan. Anders had ik allang al iets anders gebruikt dan een sidepull, heb mijn leven nog veel te lief.