zadels nog groter dan 18inch?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

IKbenEllen

Re: zadels nog groter dan 18inch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 19:42

olala schreef:
flic flac 167cm..daar kan ik toch niet te groot voor zijn? Verdrietig

Nee hoor... Knipoog
Het beeld is wel een beetje raar, maar te groot ben je echt niet hoor.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 09:30

Om een goede inch maat voor een zadel te kiezen is niet zozeer je gewicht belangrijk, maar de lengte van je bovenbeen. Een slank persoon met lange bovenbenen kan dus toch een grotere zitting nodig hebben en stevig persoon met korte benen wat kleiner.
Als je gaat zitten zou je de afstand moeten meten van de voorkant van je knie tot de achterkant van je zitvlak.

Geadviseerde maten:
Tot 41cm 15"
Tot 46cm 16"
Tot 50cm 16,5"
Tot 54cm 17"
Tot 58cm 17,5"
Meer dan 58cm 18"

Verder zou je ook kunnen kijken naar de diepte van de zit, bij een vlakker zadel zit je minder snel 'opgesloten'.

Nog belangrijker voor de keus van een zadel is dat hij ook goed op je paard ligt. De druk van de ruiter mag nooit tot voorbij de laatste rib komen. Die kan je voelen aan de zijkant van je pony, als je die omhoog volgt zie je tot waar je zadel mag komen. Zo van een afstand denk ik niet dat je pony zo'n groot zadel aan kan.

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 16:34

De zadelmaker die bij mij is geweest zei dat je er nog een hand achter moest kunnen leggen. Ook al zit je langer, want je beugels zijn vrij kort waardoor je een stoelhouding hebt, is het zadel nog iets te klein. Ik met mijn normale tot smalle achterwerk (haha) heb een 17 inch zadel.

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 16:39

Als je naar voren leunt, en dus je kont dus naar achteren uitsteekt (:P) dan voelt het ook alsof je zadel te klein is hé! Op die foto lijkt het wel een beetje alsof je: Borst vooruit kont naar achter zit Tong uitsteken

maar er is niks mis met een zadel groter dan 18inch vind ik hoor...! toch? Beugels korter doen wil ook nog wel eens helpen