Ervaringen met Kentaur en Hulsebos?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Vaduz_02

Re: Ervaringen met Kentaur en Hulsebos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 22:56

Dat verschilt denk ik ook wel per zadel. Ik heb nu al iets meer als 3 jaar een Hulsebos zadel( met kalfsleer en buffelleer), en die ziet er nog heel goed uit. Hij word gewoon intensief gebruikt (5a6 x per week). Ik denk dat het er grotendeels aan hoe je een zadel onderhoud. Bij alle merken zadels heb je er een minder zadel tussen zitten Knipoog .

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:49

Vraag #Ymke# eens over hulsebos. Die heeft ook nogal wat mee gehad.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 17:16

#Ymke# Ik vind juist de penelopa niet gedwongen. Heeft wel gewoon een diepe zit en aardige kniewrongen maar vind t niet heel erg gedwongen/vaste zit persoonlijk.

Ik lees best vaak dat mensen slechte ervaringen hebben met hulsebos en sommige juist uitermate te vreden zijn...

Ik zal die John Kool eens bellen.

Maar wat zijn souffle kussens nu precies? Heeft te maken met de kussens onder het zadel? maar wat is er anders aan dan 'gewone' kussens?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 17:26

ER zijn een paar pensionklanten die een kentaur hebben en een paar met Hulsebos ( heb er zelf trouwens ook een, Hulsebos dan ) En beide zadels bevallen erg goed!

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 17:36

voor zover ik weet zijn souflekussens een extra 'bolling' bij het schoft gedeelte, zodat de schoft mooi vrij ligt.

dat zit niet bij elk hulsebos zaten, sterker nog d'r zijn maar weinig waarbij ik dat zie.

maargoed misschien heeft het wel een andere naam hoor, maar ik weet niet beter dan dat het souflekussens zijn. Bloos

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 17:40

Ik rijd al jaren op een hulsebos (WB3) en vind hem erg fijn. Mijn paard gooit nogal hoog op en is moeilijk om uit te zitten verder bleef geen een zadel bij hem op zn plek liggen maar die problemen zijn sinds ik dit zadel heb een stuk minder.
Ben ook erg tevreden over de service van hulsebos als er problemen zijn maar ik weet ook dat daar de meningen over verschillen.

Heb dit zadel inmiddels al zo'n 5 a 6 jaar dus weet niet of ik het me helemaal goed herinner of dat er dingen veranderd zijn, maar volgens mij heeft Hulsebos 2e hands zadels en ook van andere merken.

Met Kentaur zadels heb ik geen ervaring dus daar kan ik je niets over vertellen.

Charley89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 18:33

Ik ben zeer tevreden met mijn Hulsebos WB4 zadel.

Ik had voorheen (2 jaar terug) een kentaur Penelopa op mijn paard liggen. Deze had ik overigens ook nieuw gekocht bij de ruitersportzaak. Voor mijn paard werd hij te nauw bij de schoft en heb ik dus besloten een Hulsebos aan te laten meten.

Ik heb kwalitatief niets te klagen het leer blijft mooi ik heb dat zadel nu 2 jaar denk ik. Ook de service van Hulsebos vind ik goed. Ik heb 1 keer gehad dat er stiksels los lieten en ik had ze opgebelt ze kwamen binnen 2 weken en hebben het ter plekke zeer vakkundig en netjes gemaakt, en geen kostte verrekend! (alleen voorrijkosten, dat is logisch)

De Kentaur vond ik ook lekker zitten en heb ik ook plezier van gehad alleen hij lag gewoonweg veel te nauw op mijn paard. En ook ik zou niet anders meer willen als een Hulsebos het zit gewoon fantastisch!!

Succes

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 18:56

Ik begrijp van jullie dat van de Kentaur, de elektra de meest vaste gedwongen zit heeft? (vind op de foto op de site namelijk dat deze niet zo hele erge dikke kniewrongen heeft... maar op foto van een ander weer wel)
En de zitmaat valt klein door de erg diepe zit?

Op de site geven ze aan dat deze namelijk een gewoon diepe zit heeft en de Medea een extra diepe zit heeft... ? Zit die Medea dan niet nog meer gedwongen zit?

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 12:41

Medea zadel is drama. Ik heb er zelf nooit op gereden maar ik ken er 4 die er 1 hebben waardoor hun houding fout is. Zeker de medea II
Daarin wordt je gedwongen VOOR IN het zadel te zitten. (niet echt prettig als je nog moet lichtrijden tijdens je training)
Je houding wordt in de medea II is niet aangenaam omdat je de vrijheid niet meer hebt.
Je kan voor jezelf gewoon bepalen op je een gedwongen zit voor je bibs wil hebben en/of dat je benen een lekkere ligging moeten hebben.

Gewoon de zadels testen. dan kom je er vanzelf achter. Laat je niet opjutten door een zadelmaker (dat ze de zadelmaat van jou niet hebben en dat je daardoor niet je gekozen zadel kan kopen)

Hebben ze niet meerdere zadels voor jou om te passen, dan bel je gewoon een andere zadelmaker / verkoper.
Klant is koning en jij moet het beste voor je paard en jezelf kopen. Het is niet even een bedrag in vergelijking met het kopen van een bakje patat. Knipoog (waar ik nu wel zin in heb, hihihi)
Twijfels over een zadel? Gewoon niet kopen.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 12:58

Ik zou voor de Penelopa gaan

iSaBeLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 14:05

Ik heb de Medea II en vind het een geweldig zadel.
Dus ik snap niet dat die 4 mensen het een drama vinden Downhill

Bij het zadel ben je gedwongen om je benen lang te laten en recht op te zitten.
Het heeft mij heel erg geholpen om mijn houding te verbeteren.
En vind het echt een heerlijk zadel en zal geen andere meer willen Lovers

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 15:35

iSaBeLL schreef:

Dat kan inderdaad isabel. Er zijn vast meerdere mensen die de Medea lekker vinden zitten en het aangenaam vinden om naar voren / voor in het zadel te zitten.
RECHTOP zitten is iets wat je zelf moet doen met je rug (bekkens, middenrug en je schouders is niet iets wat je zadel kan corrigeren)
Ieder heeft zijn voorkeur.
De achterboom van het zadel vind ik persoonlijk veel te hoog. Het dieptepunt van het zadel (Medea) is richting schoft en je zit vaak bij de medea met je zitbeenknobbels OP de naden van het zadel/zitting.
Hoewel ik moet zeggen dat de Medea (en eigenlijk de meeste type Kentaurs) allemaal goed liggen op het paard, ongeacht het type paard, mits er een goede kamermaat is aanbevolen door de verkoper.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 20:33

Downhill, ik heb nu de penelopa Knipoog En wil juist een gedwongere vastere zit dan dat zadel.

Iemand vertelde me dat de medea nogal een lang zadel is en op een pony snel te lang is en dan drukt op de nieren??

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:38

Heb een Kentaur Penelopa en Kentaur Olympic (Springzadel)
Over de Penelopa (ontopic)

Vind het echt een super zadel, blijft netjes, zit lekker, goede kniewrong, diepe zit, en een van de weinige zadels waar ik geen last van mn rug kreeg.

Ik wil niet anders!
Top!

(En over hulsebosch hoor ik veel negatieve dingen)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:40

Hulsebos kan k je afraden. Kan zo 4/5 verschillende mensen op noemen die hier heel slechte ervaringen mee hebben. Zadels zijn vaak scheef, bomen die niet kloppen, mister hulsebos himself wil nergens iets mee te maken hebben noem maar op.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:55

Ik heb een medea II, heel leuk zadel, ik kan niet onmiddelijk zeggen dat je er echt gedwongen op zit. Maar ik heb vroeger met een kieffer lusitano gereden en das toch een behoorlijk gedwongen zadel. In de medea moet je nog altijd zelf netjes zitten (terwijl op dat andere zadel zat zelfs de ergste ruiter nog netjes denk ik). Ik heb ooit de penelopa geprobeerd, maar ik herinner me nog dat de medea II veeeel confortabeler zat. Over de andere kentaurs kan ik weinig zeggen. Mss kun je eens een paar andere modellen proberen. Ik vind hem leuk zitten, niet echt gedwongen (dus niet knelvast), ik ga er zelfs uren mee wandelen. In tegenstelling met andere zadels heb ik hiermee weinig last van mn rug, wat toch ook al wat zegt denk ik.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:58

Een stalgenootje heeft ook een kentaur springzadel. Heb ik ook laatst opgezeten erg fijn zadel !!
erg zacht leer

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:58

Downhill schreef:
iSaBeLL schreef:

Dat kan inderdaad isabel. Er zijn vast meerdere mensen die de Medea lekker vinden zitten en het aangenaam vinden om naar voren / voor in het zadel te zitten.
RECHTOP zitten is iets wat je zelf moet doen met je rug (bekkens, middenrug en je schouders is niet iets wat je zadel kan corrigeren)
Ieder heeft zijn voorkeur.
De achterboom van het zadel vind ik persoonlijk veel te hoog. Het dieptepunt van het zadel (Medea) is richting schoft en je zit vaak bij de medea met je zitbeenknobbels OP de naden van het zadel/zitting.
Hoewel ik moet zeggen dat de Medea (en eigenlijk de meeste type Kentaurs) allemaal goed liggen op het paard, ongeacht het type paard, mits er een goede kamermaat is aanbevolen door de verkoper.

Ik vind hem ook wel goed zitten, al moet ik zeggen dat het zadel me niet vanzelf rechtop doet zitten. Ik moet het idd nog zelf doen. en echt naar voor zit ik ook niet vind ik. Voor mij is de achterboom die iets hoger is wel goed vind ik ivm met mn rug. En gelukkig zit ik ook niet op de naden met mn zitbeenknobbels. Heb hier eigelijk nergens last van. Maar ik moet wel zeggen, volgens mij moet een zadel nog altijd ook bij de ruiter passen. Ik heb verschillende zadels geprobeerd. Hierbij zat zowel ik goed als mn paard liep onmiddelijk helemaal anders. Ik kan me voorstellen dat andere mensen hem dan weer helemaal niet leuk vinden. Is een beetje smaak denk ik.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 08:43

Ik heb zelf al een jaar of 9 een Hulsebos Ultimate D en niets dan lof voor dit zadel. Geen gewonge zit vind ik en het ziet er nog steeds prachtig uit. En dat terwijl ik niet echt de beste ben op het gebied van onderhoud. (Ik poets niet iederdag) Het zit heerlijk.

Het heeft bij mij al op meerdere paarden gelegen, moet dan wel even aangepast worden.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 09:01

Ter verduidelijking:
Souffle-kussens hebben een naad welke over de lengterichting van het hele kussen loopt (het zadelkussen that is, dus het kussen dat op de rug ligt). Voordeel hiervan is dat het kussen beter/mooier aansluit dan het kussen zonder souffle-naden. Voorts is het door de zadelmaker beter op maat te maken dan zonder die naden.
De souffle's kunnen ook aan de voorzijde zitten, bij de boom, net iets boven de wrongen. Bij mijn weten heeft alleen Hulsebos dit.

Kowloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 20:01

Ik ben ook heel blij met mijn Hulsebos. Een jaar of 8 geleden in een tweedehands winkeltje gevonden (toen nog zo goed als nieuw). Ik vind dat hij niet zo'n hele gedwongen houding heeft (ik heb ook een Passier GG extra). Je kunt je beugels 2 gaten korter doen en zo zelfs een klein sprongetje mee doen. Ook heb er een endurance van 30 km mee uitgereden, zonder centje pijn.
Ik heb 2 arabieren en daarop ligt hij prima, moet alleen zorgen dat ik in de 16,5 inch blijf passen.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 20:06

capraibex70 schreef:
Ter verduidelijking:
Souffle-kussens hebben een naad welke over de lengterichting van het hele kussen loopt (het zadelkussen that is, dus het kussen dat op de rug ligt). Voordeel hiervan is dat het kussen beter/mooier aansluit dan het kussen zonder souffle-naden. Voorts is het door de zadelmaker beter op maat te maken dan zonder die naden.
De souffle's kunnen ook aan de voorzijde zitten, bij de boom, net iets boven de wrongen. Bij mijn weten heeft alleen Hulsebos dit.

Dat is idd wat ik bedoel Ja

heb het idd ook alleen bij hulsebos gezien nog, en dan nog niet eens bij alle modellen eigenlijk.