Veiligheidshaken open of dicht?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Judje

Re: Veiligheidshaken open of dicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 19:18

Ik heb ze altijd open en dat heeft me al een keer geholpen!
Het is namelijk niet altijd zo dat ze werkelijk open schieten wanneer nodig.
Jaren terug, reed ik voor 1 v.d. 1e keren op mijn verzorgpaard en ze was nog niet zo lang ohz geweest en had al lang stil gestaan. Ik was érg blij dat ik ze los had, want anders was ik aan het zadel blijven hangen, omdat mijn voet in de beugels hing en nu lag ik mét beugel en beugelriem op de grond. Sindsdien heb ik ze open. Lachen

Imo zullen de beugelriemen er pas afvallen, wanneer jij een hoge druk uitoefent naar achteren t.o.v. het zadel, omdat ze er dan pas af kunnen schuiven. Wanneer jij dus op je paard blijft zitten, zullen de beugels ook blijven zitten.

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 19:30

Judje schreef:
Wanneer jij dus op je paard blijft zitten, zullen de beugels ook blijven zitten.

Dat is ook wel erg fijn, want anders zouden je beugels er al afvallen terwijl je zelf wel blijft zitten. En dan val je alsnog, omdat je beugel afvalt Clown

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 09:23

Ik heb ze ook altijd open. Nooit last gehad dat ik met het springen een beugel verloor. Bevalt mij goed zo, dus laat ze ook lekker open.

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:34

Ik heb ze altijd al dicht gehad Lachen

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:42

Ik heb een wintec en daarbij heb ik ze dicht. Ook heb ik een barefoot en daar zitten ze niet aan, daar zijn het vaste ringen. Daarom heb ik ook veiligheidsbeugels, met elastiek aan één kant. Lijkt me doodeng om te blijven hangen namelijk, en ik stuiterde er een tijdje geleden nog al eens af.

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:03

bij mijn weten heb ik ze op elk zadel dat ik gehad heb, dicht.
Als ze open zijn voel ik dat op mijn zadel en dat zit niet echt prettig.
Bij een noodsprong van je paard kan de beugel als de haak open is, eraf glijden en dan ben jij je evenwicht kwijt.
En in principe moeten de beugels bij een harde ruk, de veiligheidshaak open springen

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 19:51

Altijd open. Als ik op een vreemd zadel ga zitten controleer ik ook of ze open zijn. Vaak blijven ze bij een val toch dicht zitten dat is me veel te gevaarlijk.

gansje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 20:42

ik heb ze eigenlijk altijd dicht, ze horen open te gaan.

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 10:26

Ik heb ze altijd open, veel veiliger! Sommige haken schieten niet zomaar open wanneer het nodig is. Tevens nooit meegemaakt dat tijdens het springen de beugelriemen eraf vallen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 09:07

Altijd dicht.
Vroeger had ik ze open staan. Tot ik een keer in een Z parcours een noodsprong moest maken en mijn beugel eruit schoot. Ik maakte een rare beweging met mijn been naar achteren. Ik lag toen in een tripelbar.

De haak hoort natuurlijk ook zo soepel te zijn dat hij in geval van nood openschiet.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 09:12

Ik heb ze tegenwoordig ook dicht. Ben beide beugels een keer verloren toen. Niet fijn om zonder beugels op een heftig paard te zitten wat je dan ook nog even moet aanpakken. Gelukkig kalmeerde hij snel en ben daarna afgestapt ze er weer aan te frunniken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 09:17

Hangt van het zadel af. Als ik met mijn volle gewicht naar de zijkant moet hangen en rukken om de beugels eraf te krijgen (als ze open zijn), duidelijk open. Maar bij een ander paard vallen ze er al regelmatig af als iemand een beetje schuin aan de andere kant hangt (als ze dicht zijn), dus die duidelijk dicht.