iemand oplossingen voor ultra gevoelige mondjes?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: iemand oplossingen voor ultra gevoelige mondjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 06:40

kan je je myler watertrens niet verkopen,voor een myler bustrens?

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 06:40

Je zegt dat het paard nog wel wat lichter in de mond moet worden. Dat moet van twee kanten komen, de ruiter moet dan ook lichter in de hand worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 08:31

EdskoTakens schreef:
Je zegt dat het paard nog wel wat lichter in de mond moet worden. Dat moet van twee kanten komen, de ruiter moet dan ook lichter in de hand worden.

Mee eens. Je kunt een paard pas 'licht' maken wanneer je dat zelf ook (eerst) bent.
Hetzelfde geldt voor dit:
moonprayer schreef:
ik hen al eens gep[robeerd met alleen een halster.. maar dat was niks.. hij lachte me vierkant uit. en ging zelfs bij de uitgang staan wachtten zonder dat ik hem vooruit kon sturen (had ook geen zadel en spoortje ^^ ) dat was niet zo;n goed plan dus, toch maar iets wat net wat meer in kan werken op de neus Tong uitsteken

Je kunt steeds harder en strenger worden als ruiter, maar dan zal je paard ook steeds harder worden. Uiteindelijk is er dan nog nauwelijks sprake van communicatie en samenwerking.

En wat is er nou mooier dat je paard reageert op de meest lichte en subtiele signalen van de ruiter.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 08:47

maar deze opmerkingen slaan niet op de vraag, Ze trekt juist niet in zijn mond. Waar leiden jullie dat uit af?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:15

amondi schreef:
maar deze opmerkingen slaan niet op de vraag, Ze trekt juist niet in zijn mond. Waar leiden jullie dat uit af?

Ik beweer ook niet dat TS in de mond trekt. Waar staat dan dan?

TS geeft aan dat:
- haar paard van voren nog wat lichter mag worden in de mond,
- ze met de teugels aan de neusriem geen kleine gevoelige hulpen kan geven ("alles is wat te duwerig en log"),
- ze het al eens geprobeerd heeft met een halster en dat dat volgens haar niks was (ze kon niks met hem zonder bit, zadel en spoor),
- ze op zoek is naar een hoofdstel dat meer inwerkt op de neus.

Mijn reactie was/is dus dat je een paard pas 'licht' kunt maken wanneer je dat zelf ook (eerst) bent.
Je kunt steeds harder en strenger worden als ruiter, maar dan zal je paard ook steeds harder worden. Uiteindelijk is er dan nog nauwelijks sprake van communicatie en samenwerking.
En wat is er nou mooier dat je paard reageert op de meest lichte en subtiele signalen van de ruiter.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:55

Ah, maar dan begrijp je het niet, die noodmaatregelen heeft ze geprobeerd omdat het paard een wond in zijn mondhoeken heeft die eerst moet genezen, terwijl ze hem graag wel wil doorrijden omdat de FK voor de deur staan. ( is mijn dochter, vandaar de extra kennis)

Die noodmaatregelen werken niet, geen wonder omdat het paard nooit bitloos is gereden. Dan zal ze dus echt een officieel bitloos hoofdstel moeten gebruiken die wel wat inwerking heeft.

op het bit reageert hij wel licht, alleen op een halster/neusriem wordt hij log/zwaar en ondeugend.

2e probleem is de gevoelige mondhoeken na genezing, die blijven dan delicaat en moet er op zoek gegaan worden naar een ander bit.

Waarschijnlijk dus een D trens o.i.d.
Geen bewegende delen meer die langs de mondhoeken komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 10:23

Ik denk dat ik het wèl begrijp, maar dat jij niet begrijpt waar ik naartoe wil. Knipoog

Vrijwel ieder paard loopt bitloos prima weg. Vaak zelfs beter dan met bit.
Wanneer dit niet het geval is, dan geeft dat aan dat de betreffende ruiter te veel met de teugels/bit werkt en te weinig met zit, benen, houding, focus en energie (subtiel dus).
En deze betreffende ruiter (TS dus) doet dat blijkbaar ook.

Je hulpen (met bit) zouden zo subtiel moeten zijn, dat je ze ook zonder bit voor mekaar krijgt en nièt op zoek hoeft naar een hoofdstel met scherpere/hardere inwerking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 10:24

volgensmij is ze ook niet opzoek naar een scherper bit? Lachen

Maar ik ben het wel met je eens dat rijden op bitloos geeen verschil moet geven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 10:40

Nee, ze is op zoek naar "iets wat net wat meer in kan werken op de neus". Knipoog

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 12:12

hoi hoi, fijn dat er zo met me meegedacht word.

Kijk ik kan wel gewoon rijden, zonder bit.
en ik kan nog steeds figuurtjes, en hij loopt gewoon over zijn rug naar mijn hand toe.

maar voor het actieveren van zijn achterhand, en daardoor verkregen oprichting, heb ik gewoon het idee dat wij dat nog nie tkunnen zonder bit..

hij volgt bitloos wel mijn hand, maar normaal doe ik die oprichting met kleine korte ophoudingkjes, en dat komt nu niet klein en toch "scherp" over. het is gewoon een feit dat als ik nu lichtjes mijn hand sluit, dat maakt zonder bit natuurlijk minder indruk op hem, dan met bit. dat is hij nou eenmaal zo gewend.

Ik ben het er nie tmee eens dat je gewoon zonder enig verschil op elk paard zou rijden, met of zonder bit.
natuurlijk voel je wel wat verschil. het is voor dat paard toch ook nieuw?

+ik wou even zeggen, mijn paard word gewoon erg ondeugend als hij weet dat hij ergens onderuit kan komen. dit wil neit zeggen dat ik hem vreselijk dwing, het tegenovergestelde juist. ik doe langzaam aan met het niveau van training, en houd het leuk met afwisselingen.
maar zodra hij weet, ha baasje zit erop, en ze heeft geen sporen en zweep, dan ga ik lekker luieren.
heb ik spoortjes aan, gaat hij gewoon zonder mokken aan de slag.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 18:11

Vandaag de Myler met D ringen op proef meegenomen. Hopelijk vindt hij hem lekker en blijven zijn mondhoeken gespaard

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 10:32

ja ik hoop het ook.. kan hem alleen noig niet uitproberen Lachen

dat duurt nog zooo lang XD

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 12:47

Idd de tip om vaseline te smeren is wel goed. Ook heb je van die speciale tape om rond je bit te doen, maar ik zou eens moeten opzoeken wat voor tape dat is. Het maakt iig je bit zachter. Hopelijk heb je het probleem niet meer met het nieuwe bit. bustrens zou idd wat moeten uithalen. Ik weet wat je bedoeld, niet ieder paard loopt volgens mij zomaar bitloos weg. Ik heb een tijd geleden een crossropebriddle aangeschaft. Het ene paard is er goed mee te rijden, je kan wel netjes sturen enzo (tja zolang je benen hebt), je kan ook licht inwerken, maar ik vind het niet hetzelfde als met bit. Het paard wat ik rijd is heel licht op het bit, reageert op het minste, maar hij snapt er niks van van die c-r-b en loopt dan ook maar wat rond te lopen in de piste. Lachen Of mss is hij er tè gevoelig voor, geen idee, maar echt fijn vind hij het niet heb ik de indruk.
Dusja idd elk paard loopt er zonder problemen mee rond, maar dat doen ze bij ons ook zonder bit of halster Lachen ze reageren perfect op stem en zit Lachen

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 12:52

zo hoort het ook Lachen

Ik vind alleen vaseline smeren.. ja ik deed het altijd al, maar stel jij gaat elke dag je handen zacht houden en insmeren, dan heb je juist eerder wondjes als je bijv. metselaar bent. dan kun je miss. beter niks erop smeren, en een beetje eelt kweken zeg maar.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:12

moonprayer schreef:
zo hoort het ook Lachen

Ik vind alleen vaseline smeren.. ja ik deed het altijd al, maar stel jij gaat elke dag je handen zacht houden en insmeren, dan heb je juist eerder wondjes als je bijv. metselaar bent. dan kun je miss. beter niks erop smeren, en een beetje eelt kweken zeg maar.

ik vindt hier ook wel wat in zitten. Het word wel heel week dan. Ik denk dat vasaline ook niet klmi blijft zitten

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 14:27

het word inderdaad juist weker, en dan kan het eerder kapot gaan.
ik ben nog steeds groot fan van uiercreme op plekjes waar die iets heeft opengehaald ofzo, ik heb toch het idee dat het dan makkelijker geneest. (nee ik smeer het niet op open, etterende of schaaf wonden XD )

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:55

Ik heb het verhaal heel snel even nagelezen en ik begrijp dat je op zoek bent naar een zachter bitje.. Zelf heb ik goede ervaringen met een leren bit. Die heeft de zadelmaker voor mij gemaakt. Was in mijn geval voor een paard met een heel lastige mond, dit was het enige wat ze nog een beetje accepteerde. Ook las ik iets over latex over het bit. Dat werkt ook super, maar of het wel of niet goed is voor de mondhoeken durf ik niet te zeggen. Gaat iig om dit product.
http://www.agradi.nl/product?sc=Paarden ... accesoires

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 16:14

ja een bitbandaga, ik weet niet, ik heb juist het idee dat als ze er bijv. niet op schuimen, dat dit vreselijk brand.

maar ik heb inmiddels een myler bustrens, minder beweegelijk, en die bevalt eigenlijk wel goed tot nu toe.
hij is nog wat zoekende, maar niet verkeerd. hij is alleen enorm aan het knabbelen

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:39

mooi werk! Blij dat hij het accepteert. Ik vroeg me al af of je weer met Bit probeerd te rijden.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 17:04

jahoor, dat gaat goed, was niks open gegaan, en het zag e r ook niet naar uit dat dat zomaar zou gebeuren.. ook al mee gesprongen.

hij is dus alleen nog een beetje zo erop aan het knabbelen als een gek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:09

Dat enorme knabbelen kan er ook op duiden dat hij het bit vervelend tot zelfs pijnlijk vindt.

Selinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 18:36

ik heb het zelfde probleem,
laatst is bij mij de tandarts geweest, die heeft wolfstanden getrokken
en haar tanden gevijld, sinds toen is het helemaal fout gegaan..
na twee keer rijden nadat hij was geweest kwam er bloed uit haar mondhoek,
had dit nog nooit eerder aan de hand gehad, ik haar mond opengedaan en ja
haar mondhoek helemaal open ik rij met een gewone enklegebroke trens met ringen.
Ik de volgende keer met halster en twee teugels, maar dat werkte niet. ik kreeg haar wel
terug op mn zit. maar ze verschrok hele tijd van de lama enzo.. dusja echt niet prettig,
ik toen een hackmore geleend een lichte, dus niet gemeen ofzo, maar dat vond ik toch ook niks
wil je een beetje dressuurmatig rijden komt er toch al een grote druk op zn neus, dus had ik die
maar terug gegeven. Toen een rubber bitje geleend, maar toen hoorde ik dat ze daar brandwonde
van kregen dus die ook terug. Nu rij ik weer met mn gewone trens, haar mondhoek is dicht, ik smeer
elke keer veel vasaline maar het rijden is niet meer zoals vroeger, aan die kant krijg ik haar echt niet meer
los.. Het is alsof ze nog heel veel pijn heeft maar ik zie niks, ik ben ook radeloos Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 19:52

Selinaa schreef:
Ik de volgende keer met halster en twee teugels, maar dat werkte niet. ik kreeg haar wel
terug op mn zit. maar ze verschrok hele tijd van de lama enzo.. dusja echt niet prettig,
ik toen een hackmore geleend een lichte, dus niet gemeen ofzo, maar dat vond ik toch ook niks
wil je een beetje dressuurmatig rijden komt er toch al een grote druk op zn neus, dus had ik die
maar terug gegeven. Toen een rubber bitje geleend

Wat het schrikken van de lama betreft: schrikt ze niet met een bit in? Vreemd.
Wat de druk op de neus betreft: wat denk je van diezelfde druk met een bit in de mond?!
Overigens hoef je helemaal niet met grote druk te rijden, niet mèt bit en niet zonder bit.
Selinaa schreef:
Het is alsof ze nog heel veel pijn heeft maar ik zie niks, ik ben ook radeloos Verdrietig

Haal de tandarts er nog eens bij, of desnoods een andere tandarts.
Misschien is er een stukje wolfskies blijven zitten. En/of is er iets anders aan de hand in de mond.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 20:10

JoviBan schreef:
Dat enorme knabbelen kan er ook op duiden dat hij het bit vervelend tot zelfs pijnlijk vindt.

Heb twee jaar bitloos gereden, ging altijd goed, maar meneer kreeg door dat hij wel heel makkelijk gras kon eten en ik dus niet een twee drie zijn hoofd omhoog kon krijgen. Heeft mij dus al twee norton bitloze hoofdstellen gekost. Gelukkig is de kwaliteit niet zo heel erg goed Haha! anders had zijn neus onderhand plat moeten zijn.
Rij dus nu weer met bit, maar het geknabbel en er heel erg op bijten, je ziet aan alles dat het geen fijn bit is en het is een dubbel gebroken kk bit. Veel vertellen mij dus dat het juist goed is dat geknabbel, maar heb toch echt de indruk dat het niet zo is.
Kan hem met bit wel uit het gras houden Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 20:21

Jammer dat je daar een bit voor nodig hebt, jomaro.
Probeer dan toch aan jullie verstandhouding te werken, lijkt me een betere oplossing. Knipoog