Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
JoviBan schreef:Allereerst hoort een bit niet in de mond thuis. Laten we dat voorop stellen.
Wanneer je er dan toch een bit in doet, en dat gaat niet fijn, haal 'm er dan maar weer uit, zou ik zeggen. Heeft niks met symptoombestrijding te maken, maar kiezen voor iets wat veel logischer is.
En natuurlijk moet iedereen goed en vriendelijk leren rijden, ook zonder bit. Bitloos vrijwaart je niet van hang-, trek- en rukwerk.
superwoman schreef:JoviBan schreef:Allereerst hoort een bit niet in de mond thuis. Laten we dat voorop stellen.
Wanneer je er dan toch een bit in doet, en dat gaat niet fijn, haal 'm er dan maar weer uit, zou ik zeggen. Heeft niks met symptoombestrijding te maken, maar kiezen voor iets wat veel logischer is.
En natuurlijk moet iedereen goed en vriendelijk leren rijden, ook zonder bit. Bitloos vrijwaart je niet van hang-, trek- en rukwerk.
ha, der hoort ook niemand op een paard te zitten![]()
niet fijn of rijtechnische problemen = niet hetzelfde hé
suzanne788 schreef:En ik vind het erg overdreven om te zeggen dat je dan ook niet op een paard moet gaan zitten, want als je zo denkt dan kun je netzogoed zeggen; paardrijden is onnatuurlijk dus geef ik mijn paard vlees te eten en frisdrank want ja, ach een paard word toch niet natuurlijk behandeld nu je erop rijdt!!!
MelanieB schreef:Waar ik echt niet goed van word:
Mensen die zonder bit willen rijden (Die naturals) hartstikke fijn voor je paard/pony, maar ga niet bij een ander zeuren. (Bedoel ik niemand mee, maar bijv. hier in lunteren zit zo'n parelli geval en dan krijg ik een hele speech dat ik geen sporen,bit,zweep zadel enz. mag gebruiken)
Mindim schreef:En dat geldt beide kanten uit, neem ik aan. De een wil toch altijd de ander overtuigen van zijn gelijk, welke kant je ook staat.
Jij bent geloof ik niet te spreken over het Parelli geval en zij schijnbaar niet over jouw methodes, nou dan sta je maar weer quitte.
Ik denk altijd maar zo, ik probeer te doen wat het fijnste is voor mijn paard in mijn ogen en wat een ander daar van vindt, kan me eigenlijk niet zo veel schelen.
superwoman schreef:niet fijn of rijtechnische problemen = niet hetzelfde hé
MelanieB schreef:Mindim schreef:En dat geldt beide kanten uit, neem ik aan. De een wil toch altijd de ander overtuigen van zijn gelijk, welke kant je ook staat.
Jij bent geloof ik niet te spreken over het Parelli geval en zij schijnbaar niet over jouw methodes, nou dan sta je maar weer quitte.
Ik denk altijd maar zo, ik probeer te doen wat het fijnste is voor mijn paard in mijn ogen en wat een ander daar van vindt, kan me eigenlijk niet zo veel schelen.
Het is geen persoonlijke aanval hoor
Ik zou ook wel met een ringetje om mn pony's nek naar buiten willen, maar dat durf ik gewoon niet aan met mn pony., met mn vroegere pony deed ik het wel, alleen halstertje om en dan ging ik buiten rijden,springen enz.
En ik vind t top als je lekker zonder bit kan rijden. Ga zo door.
Maar ik stap niet over, mag ook niet eens bij cross, en al zou het mogen, zou het niet aandurven.
Ik heb tijdje terug nog voor een bitloos hoofdstel gestaan met mn twijfels.
En nog steeds wil ik erwel eentje aanschaffen voor in de bak.
Dus ik heb niets tegen bitloos hoor.
Alleen hoe sommige (Voel je niet aangesproken) doen.
Bijv. zo'n natural hierzo,die loopt alleen maar te schreeuwen dat zadel,sporen,bit enz onnatuurlijk is, maar rijden is zowiezo onnatuurlijk.
Enne, als zij dat vind, accepteer ik dat, maar ik ga daarvoor niet veranderen.
Arabesk schreef:In een ander topic werd dit gezegd en ik vind dat het wel mooi omschreven issuzanne788 schreef:En ik vind het erg overdreven om te zeggen dat je dan ook niet op een paard moet gaan zitten, want als je zo denkt dan kun je netzogoed zeggen; paardrijden is onnatuurlijk dus geef ik mijn paard vlees te eten en frisdrank want ja, ach een paard word toch niet natuurlijk behandeld nu je erop rijdt!!!
Citaat:De enige reden die ik kan bedenken om met bit te willen rijden, is wanneer iemand dressuurambities heeft en een bit daarin verplicht is. Je ontkomt niet aan die bitverplichting. Helaas. Maar alle overige argumenten overtuigen mij niet van de zgn. must en noodzaak van een bit.
Arabesk schreef:Ik zei ook altijd dat buitenrijden écht niet zonder bit kon. Een touwhalster is ook niet altijd ideaal, echter met een sidepull kan ik wel met dezelfde precisie sturen als met bit.