Voor of tegen bitloos rijden, wat vind jij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Voor of tegen bitloos rijden, wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:07

nee dat is zo,maar met een onvriendelijke hand zijn heel wat bitten en bitloze optomingen onvriendelijk.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:11

zelfs met een halsring kan je gemeen zijn. Heel hard trekken en de luchtpijp dichtknijpen Clown

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:12

ik denk dat het ligt aan het paard, zijn mond, en de ruiterhand. Bitloos wil echt niet zeggen beter voor het paard hoor!!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:15

nee dat denk ik ook.

zelf vind ik het wel erg fijn voor mijn pony,ze is erg relaxt en ik kan haar met een lang teugeltje buiten rijden

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:16

Iets te vaak heb ik gezien dat ruiters over stappen naar bitloos, omdat ze simpelweg rijtechnische problemen hebben.
"Oplossen" met bitloos is symptoombestrijding.
In dat geval kan ik er erg moe van worden Rolleyes
In andere gevallen ben ik zeker niet tegen, maar ben er ook niet voor ofzo. Ik heb niet het idee dat de 1 zoveel vriendelijker is dan het ander.
Soms kan een wissel wel eens een probleem duidelijk(er) maken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:19

ach ik gebruik het eigenlijk omdat ik het idee heb dat mijn pony er nog relaxter onder is tijdens buitenritjes.

dressuurlessen rijden we nog met een bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:12

Allereerst hoort een bit niet in de mond thuis. Laten we dat voorop stellen.
Wanneer je er dan toch een bit in doet, en dat gaat niet fijn, haal 'm er dan maar weer uit, zou ik zeggen. Heeft niks met symptoombestrijding te maken, maar kiezen voor iets wat veel logischer is.

En natuurlijk moet iedereen goed en vriendelijk leren rijden, ook zonder bit. Bitloos vrijwaart je niet van hang-, trek- en rukwerk.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 22:31

JoviBan schreef:
Wanneer je er dan toch een bit in doet, en dat gaat niet fijn, haal 'm er dan maar weer uit, zou ik zeggen. Heeft niks met symptoombestrijding te maken, maar kiezen voor iets wat veel logischer is.

En natuurlijk moet iedereen goed en vriendelijk leren rijden, ook zonder bit. Bitloos vrijwaart je niet van hang-, trek- en rukwerk.

ha, der hoort ook niemand op een paard te zitten ROFL
niet fijn of rijtechnische problemen = niet hetzelfde hé Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 22:52

superwoman schreef:
JoviBan schreef:

ha, der hoort ook niemand op een paard te zitten ROFL

In een ander topic werd dit gezegd en ik vind dat het wel mooi omschreven is Ja

suzanne788 schreef:
En ik vind het erg overdreven om te zeggen dat je dan ook niet op een paard moet gaan zitten, want als je zo denkt dan kun je netzogoed zeggen; paardrijden is onnatuurlijk dus geef ik mijn paard vlees te eten en frisdrank want ja, ach een paard word toch niet natuurlijk behandeld nu je erop rijdt!!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 22:58

Ik vind persoonlijk ook dat er geen bit in mijn paard's mond thuis hoort Lachen . Hij heeft nog nooit van zijn leven een bit in gehad zelfs. En ok, ik hoor er misschien ook niet op te zitten Tong uitsteken (dat doe ik ook nog niet zo lang trouwens) , maar dan kun je dus blijkbaar kiezen tussen:

A. Rijden op je paard met bit
B. Niet rijden op je paard
C. Rijden zonder bit

Ik heb bij mijn eigen paard voor optie C gekozen. Bevalt ons super!!! Daarbij heeft hij nog eens de wolfskiesjes, waardoor met bit rijden gewoon geen optie is (of ik moet ze er uit laten halen, nee, dat is een pretje voor je paard Clown ).

Verder ben ik nog steeds benieuwd of er iemand van de mensen die maar blijven roepen dat ik mijn paard's neusbeen kan breken, eens langs komt bij ons en me kan laten zien hoe ik dat voor elkaar kan krijgen met mijn optomingen en met mijn 'rijkunst'. Ik zou werkelijk niet weten hoe ik dat voor elkaar moet krijgen, dus het blijft voor mij een zeer groot fabeltje. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 23:04

Geen enkele optoming is natuurlijk, zowel een bit niet als een bitloze optoming niet. Al de optomingen kunnen in verkeerde en ondeskundige handen, martelwerktuigen worden. Een bitloze optoming zal voor een paard zeer onvriendelijk zijn, als de ruiter en een harde hand aan gebruikt en zo zal er heus eens een neusbot gebroken zijn.
Ik zou willen dat mensen zich eens wat meer verdiepten in hetgeen ze aan, op en om hun paard knopen. Er zullen een hoop mensen zijn die eens wat over bitloos gehoord hebben en het ook een willen "proberen", zonder zich eens af te vragen hoe het een en ander werkt.
Hetzelfde met een bit, scherpe bitten, omdat het mooi staat vanwege de bitringen of iets. Of een paard met een bit in waar de ruiter vreselijk aan zit te sjorren.
Ik denk dat elke optoming in bekwame zachte handen, prettig voor een paard kan zijn.
Ik zelf heb een erg zacht bit en een boomloos zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 23:05

@ Nadya, laat je de wolfskiezen zitten? Niet om het bit of zo, maar gaan ze niet rotten? Ik heb ook nog een jonge ruin, waar de wolfskiezen ook door komen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 23:07

Als je een paard hebt, is het sowieso zaak om je te laten informeren over het harnachement wat je gebruikt. Dat lijkt mij niet meer dan logisch. Net als bij tig andere zaken rondom je paard. Knipoog
De meeste mensen durven niet eens bitloos te rijden, valt mij op.

Maar ik schrik hier op bokt wel eens van de mensen die meteen maar een hack willen kopen, want anders zijn ze bang dat ze hun paard niet houden. Ik vraag me af hoe die met bit rijden. Vrees het ergste..... Verdrietig

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 23:35

Ik rijd met bit en houd dat zo (Behalve soms in de bak of weide spring ik er voor de lol bit/zadelloos op, maar echt serieus niet (Cross, springen en dressuur)

Waar ik echt niet goed van word:
Mensen die zonder bit willen rijden (Die naturals) hartstikke fijn voor je paard/pony, maar ga niet bij een ander zeuren. (Bedoel ik niemand mee, maar bijv. hier in lunteren zit zo'n parelli geval en dan krijg ik een hele speech dat ik geen sporen,bit,zweep zadel enz. mag gebruiken Tong uitsteken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 23:41

En dat geldt beide kanten uit, neem ik aan. De een wil toch altijd de ander overtuigen van zijn gelijk, welke kant je ook staat.
Jij bent geloof ik niet te spreken over het Parelli geval en zij schijnbaar niet over jouw methodes, nou dan sta je maar weer quitte.
Ik denk altijd maar zo, ik probeer te doen wat het fijnste is voor mijn paard in mijn ogen en wat een ander daar van vindt, kan me eigenlijk niet zo veel schelen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 23:45

MelanieB schreef:
Waar ik echt niet goed van word:
Mensen die zonder bit willen rijden (Die naturals) hartstikke fijn voor je paard/pony, maar ga niet bij een ander zeuren. (Bedoel ik niemand mee, maar bijv. hier in lunteren zit zo'n parelli geval en dan krijg ik een hele speech dat ik geen sporen,bit,zweep zadel enz. mag gebruiken Tong uitsteken)

Andersom hoor ik ook wel eens, hoor Knipoog . Je wilt niet weten wat voor onzin ik soms aan moet horen van de traditionals bij ons op stal. Vooral toen ik er net stond, blablabla. Inmiddels kennen ze me wel en zijn ze gelukkig ook overtuigd dat wat ik doe het fijnste is voor Sam en mijzelf. Haha!

Maar vorige zomer stond er zo'n Deurne geval met een KWPNer bij ons. Wat een ventje was dat. Die vond het helemaal niets wat ik deed, hoe ik mijn paard hield (zonder deken in de winter), bitloos rijden, noem maar op. Hij noemde het letterlijk ''een schande voor de paardensport''. Ik heb hem hartelijk uitgelachen..... Tong uitsteken ROFL

(Overigens liep hij wel continu achter me aan, maar dat had vast andere redenen.... Haha! )

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 23:53

Mindim schreef:
En dat geldt beide kanten uit, neem ik aan. De een wil toch altijd de ander overtuigen van zijn gelijk, welke kant je ook staat.
Jij bent geloof ik niet te spreken over het Parelli geval en zij schijnbaar niet over jouw methodes, nou dan sta je maar weer quitte.
Ik denk altijd maar zo, ik probeer te doen wat het fijnste is voor mijn paard in mijn ogen en wat een ander daar van vindt, kan me eigenlijk niet zo veel schelen.

Het is geen persoonlijke aanval hoor Dromen
Ik zou ook wel met een ringetje om mn pony's nek naar buiten willen, maar dat durf ik gewoon niet aan met mn pony., met mn vroegere pony deed ik het wel, alleen halstertje om en dan ging ik buiten rijden,springen enz.

En ik vind t top als je lekker zonder bit kan rijden. Ga zo door.

Maar ik stap niet over, mag ook niet eens bij cross, en al zou het mogen, zou het niet aandurven.

Ik heb tijdje terug nog voor een bitloos hoofdstel gestaan met mn twijfels.
En nog steeds wil ik erwel eentje aanschaffen voor in de bak.
Dus ik heb niets tegen bitloos hoor.
Alleen hoe sommige (Voel je niet aangesproken) doen.
Bijv. zo'n natural hierzo,die loopt alleen maar te schreeuwen dat zadel,sporen,bit enz onnatuurlijk is, maar rijden is zowiezo onnatuurlijk.
Enne, als zij dat vind, accepteer ik dat, maar ik ga daarvoor niet veranderen. Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 06:36

ja een bit hoort niet in je paards mond thuis,eigenlijk horen wij ook niet op de rug thuis.
zo kan je wel eeuwig doorgaan.

mensen moeten elkaar gewoon in hun waarde laten en niet gelijk afkraken of afwijzen wat de ander doet.

Marjo_Wystan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 07:14

voor of tegen? Voor als ik zou moeten kiezen...

Ik rij gewoon met bit, maar nu sinds kort voor de endurance en buitenritten bitloos... omdat ik hoopte dat hij dan meer zou drinken tijdens de ritten, en ja hoor... dat is zo; hij drinkt makkelijker, dus voortaan lekker bitloos starten... (endurance)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 07:46

superwoman schreef:

Dat is niet hetzelfde.
Wanneer het met bit niet fijn gaat, dan kan dat tig oorzaken hebben. Rijtechnisch is daar slechts één van.
En wanneer het zonder bit wèl fijn gaat, dan is er dus geen probleem. Pling

Je kunt de instelling hebben "er moet en hoort een bit in die mond". En bij alle uitingen van het paard zeggen "tja, rijtechnisch probleem, beter leren rijden". En ondertussen moet dat paard dat bit (en de hinder/pijn) maar blijven verdragen, want de ruiter moet met dat bit leren rijden. En maar blijven volhouden dat die ruiter met bit mòet kunnen rijden, omdat mensen nu eenmaal vinden dat dat bit erin hoort.

Deze instelling zal ik nooit begrijpen. Omdat het zo logisch is als je je bedenkt dat dat bit er nièt in hoort, dat het bit nièt nodig is, dat een bit helemaal niet zo vanzelfsprekend is.

De enige reden die ik kan bedenken om met bit te willen rijden, is wanneer iemand dressuurambities heeft en een bit daarin verplicht is. Je ontkomt niet aan die bitverplichting. Helaas. Maar alle overige argumenten overtuigen mij niet van de zgn. must en noodzaak van een bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 08:57

MelanieB schreef:
Mindim schreef:

Het is geen persoonlijke aanval hoor Dromen
Ik zou ook wel met een ringetje om mn pony's nek naar buiten willen, maar dat durf ik gewoon niet aan met mn pony., met mn vroegere pony deed ik het wel, alleen halstertje om en dan ging ik buiten rijden,springen enz.

En ik vind t top als je lekker zonder bit kan rijden. Ga zo door.

Maar ik stap niet over, mag ook niet eens bij cross, en al zou het mogen, zou het niet aandurven.

Ik heb tijdje terug nog voor een bitloos hoofdstel gestaan met mn twijfels.
En nog steeds wil ik erwel eentje aanschaffen voor in de bak.
Dus ik heb niets tegen bitloos hoor.
Alleen hoe sommige (Voel je niet aangesproken) doen.
Bijv. zo'n natural hierzo,die loopt alleen maar te schreeuwen dat zadel,sporen,bit enz onnatuurlijk is, maar rijden is zowiezo onnatuurlijk.
Enne, als zij dat vind, accepteer ik dat, maar ik ga daarvoor niet veranderen. Lachen

Voelde me niet aangevallen hoor Haha! Ik heb trouwens ook gewoon een bit bij mijn paard, wel een zachte Knipoog

Maar er heerst altijd zo'n hokjesgeest, terwijl het juist leuk is om uit elk hokje het goede te pakken. Dat het een goed is, wil niet zeggen dat het andere per definitie slecht is.
Ik kijk het aan per paard, bij mijn tinker is er geen poespas, heeft in de winter uitloopstal met collega tinker en in de zomer 24-7 weide. Geen dekens of iets, boomloos, met bit.
Mijn oude merrie van 23 krijgt in de winter een dekentje, want ze kan zichzelf niet meer goed warm houden en valt dan veel af. Beide plaatst me niet in een natural of traditional hokje, ik probeer van beiden wat mee te nemen. Ze zijn beiden tevreden.

Als jij en je paard tevreden zijn, moet je gewoon doorgaan, niks mis mee!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 09:22

Arabesk schreef:
In een ander topic werd dit gezegd en ik vind dat het wel mooi omschreven is Ja

suzanne788 schreef:
En ik vind het erg overdreven om te zeggen dat je dan ook niet op een paard moet gaan zitten, want als je zo denkt dan kun je netzogoed zeggen; paardrijden is onnatuurlijk dus geef ik mijn paard vlees te eten en frisdrank want ja, ach een paard word toch niet natuurlijk behandeld nu je erop rijdt!!!

ik vind het voor alsnog geen agument wat pleit voor bitloos rijden...
Een bitloos hoofdstel werkt ook met druk. In verkeerde handen is het allemaal niks.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:04

Citaat:
De enige reden die ik kan bedenken om met bit te willen rijden, is wanneer iemand dressuurambities heeft en een bit daarin verplicht is. Je ontkomt niet aan die bitverplichting. Helaas. Maar alle overige argumenten overtuigen mij niet van de zgn. must en noodzaak van een bit.

ik ben het daar niet mee eens. Er rijd er bij ons één op stal met zo'n rad. Bitloos zgn omdat haar paard te lage lagen heeft en geen bit in kan. De werkelijkheid is dat ze veel ste harde handen heeft. Met dat rad krijgt het paard de druk achter zijn oren en ja dan wil je wel naar beneden want het word door haar naar beneden getrokken. Wij rijden op stal ook wel eens in de bak bitloos met touwhalster.Maar buiten nee moet vaak langs de weg met hele grote tractoren en hele grote vrachtwagens. En tja zonder bit zijn ze gewoon moeilijker te sturen (met touwhalster he) of ja ik moet ook zo'n rad in doen!!. Ik rijd met een dubbelgebroken trens met normale druk. Altijd beter dan sommige bitloose optomingen die zgn zo fijn moeten zijn voor het paard.Val verder niemadn aan want er zijn echt wel paarden die er heel goed oplopen zonder veel druk en een fijne bitloose optomingen (gelukkig heb je die ook net zoals fijne dubbelgebroken dikke trensen). En ja als je paard het goed doet en jij je er goed bij voelt laat die persoon in zijn waarde of ie nou met of zonder bit rijd. Als degene nou loopt te trekken en te rukken (met of zonder bit) dan zeg ik er echt wat van. Het gaat er om dat welke optoming dan ook fijn voor je paard kan zijn als jij er goed mee kan om gaan , Ruitertechnisch.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:12

Ik zei ook altijd dat buitenrijden écht niet zonder bit kon. Een touwhalster is ook niet altijd ideaal, echter met een sidepull kan ik wel met dezelfde precisie sturen als met bit.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:17

Arabesk schreef:
Ik zei ook altijd dat buitenrijden écht niet zonder bit kon. Een touwhalster is ook niet altijd ideaal, echter met een sidepull kan ik wel met dezelfde precisie sturen als met bit.

ja hoor dat durf ik ook wel in de bossen of op het strand.Heb ook een sidepull in de kast hangen. Maar langs de smalle weggetjes bij ons echt niet. Voordat ik ergens eindelijk ben waar er gras is ben ik een half uur t/m 3 kwartier verder.