Zadel Daaleman ligt niet goed, wat nu?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Chrisss

Re: Zadel Daaleman ligt niet goed, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 10:48

mailhorse schreef:
Wij hadden ook een verkeerd zadel gekocht. We hadden er dus geen verstand van dus hebben een ruitersportzaal gevraagd om een paar zadels te komen passen en dat heeft hij gedaan. Hij hoorde aan onze manier van praten wel welke wij mooi vonden en dat was gelijk de duurste en dat was voor hem genoeg om te zeggen dat het zadel paste. Het paard was toen 3,5 en dus nog in de groei en doordat het zadel dus al die tijd verkeerd was heeft ze haar spieren niet voldoende kunnen ontwikkelen. We hebben er iemand bij gehaald die zo'n zadelpas cursus heeft gevolgd en zo zijn we er achter gekomen. we zijn terug gegaan naar die winkel met het verhaal dat hij ons een verkeerd zadel heeft aangesmeerd en kregen vervolgens het geld terug terwijl het zadel al een jaar oud was. Voor het geld doen we het niet want er zit een behoorlijke periode van fysio en trainen aan vast voor we weer intensief kunnen rijden.

Gelukkig gaat het al stukken beter met het paard. Het was alleen best wel triest om te zien wat het zadel voor problemen veroorzaakt heeft bij dit paard. Dit had niet mogen gebeuren! En het ergste is dat je als leek vertrouwd op de verkoper en er van uit gaat dat deze toch wel weet wat hij doet en kan zien/voelen/beoordelen of het zadel goed is. Het is alleen heel erg jammer dat destijds een zadel verkocht is die totaal niet past/geschikt is voor het paard. Hier plukken ze nu de (negatieve) vruchten van.

Ik ben trouwens die persoon die zo'n zadelpas cursus gevolgd heeft, haha. Al is het niet gewoon een curus, maar een HBO opleiding, hihi. En ik ben inmiddels geslaagd, joepie.

Het is niet fijn dat er nog zoveel paarden/ruiters met een verkeerd/niet passend zadel rijden. Gelukkig zijn er genoeg mensen die wel goed inzicht hebben en kunnen zien of een zadel goed is/ligt, maar helaas zijn er ook nog veel mensen (hobbymatig en professioneel) die dit niet zien.

Mocht je zelf geen inzicht hebben of een leek zijn, haal er dan iemand bij die deskundig is of er veel verstand en inzicht van heeft.

Viper03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 12:34

Oke, bedankt voor jullie reacties!

@ Mailhorse: Wat vervelend allemaal, maar wel fijn dat je je geld gelijk terug kreeg!

Ik denk dat ik onder geen omstandigheid mijn geld terug krijg. Zo'n gevoel heb ik. En ik denk dat Daaleman ook niet wil toegeven dat hij het zadel, mocht het echt zo erg zijn als die onafhankelijke heeft gezegd, verkeerd heeft aangemeten.......

@ Chrisss: Rij jij door het hele land?

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 12:51

Heb je pb gestuurd.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 12:58

Viper03 schreef:
Mijn paard is 6 jaar oud. Ik ben niet zwaarder of meer gaan trainen. Het klopt idd dat een paard nogal eens wisseld in gewicht en vorm e.d. Maar de onafhankelijke partij zegt dat de kamer gewoon te smal is. Ik kan me niet voorstellen dat dat nu opeens het geval is. Het moet, volgens mij, altijd al een te kleine kamer geweest zijn. Zo breed wordt een paard opeens ook niet.

Vergis je daar niet in, mijn paard van 9! is in de afgelopen maanden van boommaat 29 na 32/33 gegaan, het kan dus wel.

Verder maakt elke zadelmaker wel eens een fout. Ook bij A merk zadels gaat het wel eens mis. Ik ken ook een soortgelijk verhaal, alleen hierbij gaf daaleman zijn fout toe en heeft opnieuw een dit maal wel goed passend zadel gemaakt. Maar als je al anderhalf jaar op een te klein zadel rijd, ben je er wel laat bij. Dat is niet zozweer kritiek alsin 'je zorgt slecht voor je paard' maar meer 'heeft je paard inmiddels niet enorm lopen staken en dergelijke?' Je zou zeggen dat je zo iets na een aantal weken al gaat merken, is dat niet het geval dan kan het best dat je paard dus toch breder is geworden.

Al met al blijft het dikke pech natuurlijk! Succes in ieder geval

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 13:43

Viper03 schreef:
@ Chrisss: Rij jij door het hele land?

Ja, ik rij door het hele land. Ben zowel vanaf Muntendam (Gr.) als Boskoop (ZH) beschikbaar.

Zoals al vermeld is kan ieder mens fouten maken. Er is geen enkel mens perfect en waar gewerkt wordt, kunnen fouten gemaakt worden. Alleen is het heel erg jammer als je paard daarvan te lijden heeft en er problemen door ontstaan.

Ik ben benieuwd wat er uit komt en wens je heel veel succes.

Viper03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 14:05

Bubsj schreef:
Viper03 schreef:
Mijn paard is 6 jaar oud. Ik ben niet zwaarder of meer gaan trainen. Het klopt idd dat een paard nogal eens wisseld in gewicht en vorm e.d. Maar de onafhankelijke partij zegt dat de kamer gewoon te smal is. Ik kan me niet voorstellen dat dat nu opeens het geval is. Het moet, volgens mij, altijd al een te kleine kamer geweest zijn. Zo breed wordt een paard opeens ook niet.

Vergis je daar niet in, mijn paard van 9! is in de afgelopen maanden van boommaat 29 na 32/33 gegaan, het kan dus wel.

Verder maakt elke zadelmaker wel eens een fout. Ook bij A merk zadels gaat het wel eens mis. Ik ken ook een soortgelijk verhaal, alleen hierbij gaf daaleman zijn fout toe en heeft opnieuw een dit maal wel goed passend zadel gemaakt. Maar als je al anderhalf jaar op een te klein zadel rijd, ben je er wel laat bij. Dat is niet zozweer kritiek alsin 'je zorgt slecht voor je paard' maar meer 'heeft je paard inmiddels niet enorm lopen staken en dergelijke?' Je zou zeggen dat je zo iets na een aantal weken al gaat merken, is dat niet het geval dan kan het best dat je paard dus toch breder is geworden.

Al met al blijft het dikke pech natuurlijk! Succes in ieder geval

Nou ik moet eerst maar eens even afwachten of de kamer daadwerkelijk te klein is, en dan kan ik pas echte conclusies trekken. Mijn paard heeft inderdaad nooit gestaakt en dergelijke....

Het lijkt me dat je paard niet in een 'aantal weken' zo hard groeit? Van 29 naar 32/33 is ook wel heel veel zeg...hoe kreeg jij het door dan?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 14:07

Het is goed dat je een maatwerk zadel hebt laten maken, maar paarden zijn pas uitgegroeid wanneer ze 8 zijn.
Als jij het zadel al 1,5 jaar hebt, kan het imo best zo zijn dat deze wel goed paste, maar nu niet meer. Een paard veranderd imo in deze periode nog vrij veel qua bouw en wanneer je blijft trainen zal ook zijn bespiering misschien toch wat veranderd zijn.

Ik hoop dat jullie er uit komen! Ik ben benieuwd naar de bevindingen van Daaleman.
Is het anders een idee dat je naar Daaleman toe gaat? Hij is zaterdag 's morgens ook open.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 14:15

Viper03 schreef:
Nou ik moet eerst maar eens even afwachten of de kamer daadwerkelijk te klein is, en dan kan ik pas echte conclusies trekken. Mijn paard heeft inderdaad nooit gestaakt en dergelijke....

Het lijkt me dat je paard niet in een 'aantal weken' zo hard groeit? Van 29 naar 32/33 is ook wel heel veel zeg...hoe kreeg jij het door dan?

Tja, dat zie ik Lachen Ik denk ook wel eens bij mensen 'jeeem dat je dat niet ziet, dat zadel ligt 10 cm hoger dan hoort' maargoed ik ben geen zadelmaker en laat mijn 'gevoel' dan ook altijd nog even bevestigen door een zadelmaker. Alles was nagekeken en lag goed toen ik haar kocht. Maar ze heeft in al die jaren nooit vaker dan 2x per week gelopen, dat doet veel met de bespiering van een paard. Bovendien stond ze ivm zwangerschap ook een jaar stil. In eerste instantie werd mijn 29 wat krapper, toen heb ik er een 30 opgelegt (weer nagekeken). Naar een tijd werd het gewoon duidelijk dat ze ook hier uitgroeide. Bij een te kleine boom zie je dat wel, een zadel gaat van voor heel hoog liggen natuurlijk. Toen heb ik de zadels de kast in gegooit en haar op laten meten, ze zit op net ietsje ruimer als 32, maar 33 is net weer iets te groot. Dus tijd voor een nieuw zadel, al laat ik die van mij nu eerst wat verbreden (als het kan) omdat er een redelijke levertijd op het zadel wat ik wil zit.

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 14:31

ik heb meestal hele goede ervaringen gehad met meneer daaleman, ook qua service. ik probeer mijn zadel altijd om de 9 maanden na te laten kijken. gewoon voor de zekerheid. (lees: mijn merrie is pas 5 en groeit snel vooral in de breedte)

ik weet dat meneer daaleman er ook een hele andere boom in kan zetten, en hij garandeert daarna je zadel weer in hele goede staat terug komt en natuurlijk goed passend. ik weet ook dat de daaleman zadels breedere kussens hebben dan gemiddelde zadels, omdat een visie is:"een zadel moet ergens rusten, meer kussens dus meer drukverderdeling"

heel veel succes, en als je na de komst van daaleman er nog geen goed gevoel heb dan moet je je eigen zin door drijven en dan ergens anders een zadel kopen.

Viper03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 14:50

Bubsj schreef:
Tja, dat zie ik Lachen Ik denk ook wel eens bij mensen 'jeeem dat je dat niet ziet, dat zadel ligt 10 cm hoger dan hoort' maargoed ik ben geen zadelmaker

Uhhhh dat is denk ik ook de reden dat ik een zadelmaker erbij heb gehaald!? Ik durf wel van mezelf te zeggen dat ik er genoeg kijk op heb op redelijk te kunnen beoordelen hoe een zadel ligt. Voor het precieze werk is het gewoon beter om een zadelmaker in te schakelen.....

Maar goed, jouw paard is zo te horen dus niet in een aantal weken zo hard gegroeit...je hebt het nu over jaren.

En tuurlijk veranderd je paard als hij jong is. Dat weet je van tevoren, dat blijft altijd een gok.....

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 14:53

Nee ik heb het over maanden want ik heb mijn paard pas sinds april. In die tijd is ze dus 3 boommaten gegroeid. Ik beweer ook zeer zeker niet dat jij er geen kijk op hebt, maar daarmee geef je ook aan dat het haast wel moet dat je paard breder is geworden, anders had je dat in anderhalf jaar tijd al wel opgemerkt. En in dat geval valt er op daaleman niets aan te merken Lachen

Viper03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 17:54

Anoek_1996 schreef:
ik weet dat meneer daaleman er ook een hele andere boom in kan zetten, en hij garandeert daarna je zadel weer in hele goede staat terug komt en natuurlijk goed passend. ik weet ook dat de daaleman zadels breedere kussens hebben dan gemiddelde zadels, omdat een visie is:"een zadel moet ergens rusten, meer kussens dus meer drukverderdeling"

heel veel succes, en als je na de komst van daaleman er nog geen goed gevoel heb dan moet je je eigen zin door drijven en dan ergens anders een zadel kopen.

Bedankt! Oke dus een andere boom erin zetten is dus ook een optie bij Daaleman....dat wist ik niet.

Viper03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 17:57

Bubsj schreef:
Nee ik heb het over maanden want ik heb mijn paard pas sinds april. In die tijd is ze dus 3 boommaten gegroeid. Ik beweer ook zeer zeker niet dat jij er geen kijk op hebt, maar daarmee geef je ook aan dat het haast wel moet dat je paard breder is geworden, anders had je dat in anderhalf jaar tijd al wel opgemerkt. En in dat geval valt er op daaleman niets aan te merken Lachen

Ik merk ook niets op aan Daaleman, alleen lijkt het me logisch dat als je een zadel laat aanmeten, diegene er dan ook rekening mee houdt dat je paard groeit. En dat dat bij de een meer is dan bij de ander, dat kan. We zien wel wat hij zegt, misschien valt het allemaal mee....

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 21:28

Viper03 schreef:
Bedankt! Oke dus een andere boom erin zetten is dus ook een optie bij Daaleman....dat wist ik niet.

Dat is idd mogelijk! Ik heb me er ook eens naar geinformeerd. Eén van de medewerkers (dus niet Erik Daaleman zelf) beweerde dat ze ten allle tijden een nieuwe boom in een zadel kunnen zetten maar dat het kostenplaatje daarvan zo hoog is dat je, in de meeste gevallen, net zo goed een nieuw zadel kan kopen. Verward Dat is natuurlijk wel minder!

Dus als iemand daar wat meer info over kan geven, ik hoor het graag! Lachen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 23:11

Het is helaas niet mogelijk voor een zadelmaker er rekening mee te houden dat je paard groeit, want een boom groeit, heel simpel gezegd, niet mee.
Tot een jaar of 8 kan het zijn dat je meerdere zadels verslijt, door de veranderingen van het paardenlichaam door het ouder worden en het trainen.
Omdat een zadel altijd goed moet liggen kan een zadelmaker een zadel niet op de groei maken. Een zadel kan soms opnieuw gevuld worden om beter te passen, of, zoals hier gezegd, een nieuwe boom er in.

Viper03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 06:59

Precious20 schreef:
Viper03 schreef:

Dat is idd mogelijk! Ik heb me er ook eens naar geinformeerd. Eén van de medewerkers (dus niet Erik Daaleman zelf) beweerde dat ze ten allle tijden een nieuwe boom in een zadel kunnen zetten maar dat het kostenplaatje daarvan zo hoog is dat je, in de meeste gevallen, net zo goed een nieuw zadel kan kopen. Verward Dat is natuurlijk wel minder!

Dus als iemand daar wat meer info over kan geven, ik hoor het graag! Lachen

Ik zal het Daaleman eens vragen als hij langs komt! Ik hou je op de hoogte!

Viper03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 07:00

Judje schreef:
Het is helaas niet mogelijk voor een zadelmaker er rekening mee te houden dat je paard groeit, want een boom groeit, heel simpel gezegd, niet mee.
Tot een jaar of 8 kan het zijn dat je meerdere zadels verslijt, door de veranderingen van het paardenlichaam door het ouder worden en het trainen.
Omdat een zadel altijd goed moet liggen kan een zadelmaker een zadel niet op de groei maken. Een zadel kan soms opnieuw gevuld worden om beter te passen, of, zoals hier gezegd, een nieuwe boom er in.

Ja oke. Ik heb meerdere paarden gehad maar ik heb dan, denk ik, geluk gehad dat ik nooit een ander zadel heb hoeven aanschaffen. Het kost wat he, die paarden..... Pling

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 11:46

Viper03, het zou héél fijn zijn moest je dat even bij Daaleman willen checken! Merci! Lachen

Judje schreef:

Nu wil ik niet sarcastisch overkomen maar denk je nu echt dat een paard na zijn achtste levensjaar niet meer zodanig van vorm kan veranderen dat het een ander zadel nodig heeft?
Ook na zijn 8ste jaar kan een paard meer of minder spiermassa krijgen of van vorm veranderen.... Ik denk bijv. aan fokmerries of paarden wiens rug langzaamaan doorzakt.
Anders lieten we toch allemaal op 8 jaar een zadel op maat maken en klaar is dat! Knipoog

Viper03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 12:36

Daar heb je een punt.....

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:31

Natuurlijk weet ik dat het niet zo is dat je dan klaar bent, maar vanaf die leeftijd zijn ze zelf uitgegroeid en zullen de verschillen meestal kleiner blijven zodat je het dan vaak (niet altijd!) kan houden bij opvullen of opnieuw vullen, vandaar dat ik die leeftijd heb genoemd. Lachen