mailhorse schreef:Wij hadden ook een verkeerd zadel gekocht. We hadden er dus geen verstand van dus hebben een ruitersportzaal gevraagd om een paar zadels te komen passen en dat heeft hij gedaan. Hij hoorde aan onze manier van praten wel welke wij mooi vonden en dat was gelijk de duurste en dat was voor hem genoeg om te zeggen dat het zadel paste. Het paard was toen 3,5 en dus nog in de groei en doordat het zadel dus al die tijd verkeerd was heeft ze haar spieren niet voldoende kunnen ontwikkelen. We hebben er iemand bij gehaald die zo'n zadelpas cursus heeft gevolgd en zo zijn we er achter gekomen. we zijn terug gegaan naar die winkel met het verhaal dat hij ons een verkeerd zadel heeft aangesmeerd en kregen vervolgens het geld terug terwijl het zadel al een jaar oud was. Voor het geld doen we het niet want er zit een behoorlijke periode van fysio en trainen aan vast voor we weer intensief kunnen rijden.
Gelukkig gaat het al stukken beter met het paard. Het was alleen best wel triest om te zien wat het zadel voor problemen veroorzaakt heeft bij dit paard. Dit had niet mogen gebeuren! En het ergste is dat je als leek vertrouwd op de verkoper en er van uit gaat dat deze toch wel weet wat hij doet en kan zien/voelen/beoordelen of het zadel goed is. Het is alleen heel erg jammer dat destijds een zadel verkocht is die totaal niet past/geschikt is voor het paard. Hier plukken ze nu de (negatieve) vruchten van.
Ik ben trouwens die persoon die zo'n zadelpas cursus gevolgd heeft, haha. Al is het niet gewoon een curus, maar een HBO opleiding, hihi. En ik ben inmiddels geslaagd, joepie.
Het is niet fijn dat er nog zoveel paarden/ruiters met een verkeerd/niet passend zadel rijden. Gelukkig zijn er genoeg mensen die wel goed inzicht hebben en kunnen zien of een zadel goed is/ligt, maar helaas zijn er ook nog veel mensen (hobbymatig en professioneel) die dit niet zien.
Mocht je zelf geen inzicht hebben of een leek zijn, haal er dan iemand bij die deskundig is of er veel verstand en inzicht van heeft.
Ik denk ook wel eens bij mensen 'jeeem dat je dat niet ziet, dat zadel ligt 10 cm hoger dan hoort' maargoed ik ben geen zadelmaker en laat mijn 'gevoel' dan ook altijd nog even bevestigen door een zadelmaker. Alles was nagekeken en lag goed toen ik haar kocht. Maar ze heeft in al die jaren nooit vaker dan 2x per week gelopen, dat doet veel met de bespiering van een paard. Bovendien stond ze ivm zwangerschap ook een jaar stil. In eerste instantie werd mijn 29 wat krapper, toen heb ik er een 30 opgelegt (weer nagekeken). Naar een tijd werd het gewoon duidelijk dat ze ook hier uitgroeide. Bij een te kleine boom zie je dat wel, een zadel gaat van voor heel hoog liggen natuurlijk. Toen heb ik de zadels de kast in gegooit en haar op laten meten, ze zit op net ietsje ruimer als 32, maar 33 is net weer iets te groot. Dus tijd voor een nieuw zadel, al laat ik die van mij nu eerst wat verbreden (als het kan) omdat er een redelijke levertijd op het zadel wat ik wil zit.
Dat is natuurlijk wel minder!