advies bit voor net 4jarige paard? dat graag vastpakt.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Re: advies bit voor net 4jarige paard? dat graag vastpakt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 07:20

Als het paard wondjes heeft van het bit, is dat een teken dat jij je handen niet stil genoeg kunt houden.
Om je paard hiervoor te beschermen kun je dan het beste bitringen of een bustrens aanschaffen. Bij teveel beweging van het bit (wat de ruiter dus veroorzaakt) kan er idd regelmatig een velletje tussen komen.

Verder is je probleem niet oplosbaar door met een ander bit of zonder bit te gaan rijden, paard is aan het puberen en heeft een goede ruiter of in elk geval minimaal wekelijks een goede instructie nodig.

Ga aan de slag met je instructie. Ter ondersteuning raad ik ook aan om minimaal wekelijks een keer te longeren met een hulpteugel, zodat paard eens per week zonder ruiter op de rug, over de rug kan lopen. Word het paard ook fijner van voor jou.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 07:42

IVAANAA__ schreef:
Het was een zeer intressante link met goede dingen die erin stonde bedankt ervoor.
haha bitloos is echt geen oplossing voor mijn paard, ze is nog te jollig om dat te doen.
Ik denk dat ik de oorzaak heb gevonden van het wondje van het bit had toevallig gister mijn bit op een ander hoofdstel gedaan en mischien net wat te strak vast gemaakt.
En ben absoluut niet te streng met mijn handen

Dus eigenlijk wil je daarmee zeggen dat je je bit als houvast en (nood)rem gebruikt... Knipoog Zonder bit is ze niet controlleerbaar wanneer ze wat jollig is?

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 07:47

Myler Bits!! OK dan!

Ik heb die nu ook voor mijn paard. Echt, sinds hij daarop loopt, is hij veel beter in de aanleuning en lang zo strak niet meer dan dat hij was (ook op rechts).

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 07:50

Ik rijd mijn 4-jarige Tinker x Fries ruin op een dubbelgebroken kneveltrens, met een klein koperen rolletje in het midden. Z0'n kneveltje ligt door de stangetjes aan weerszijden lekker stabiel, je kunt er niet door onbedoeld onbeheerste bewegingen iets mee door de mond trekken, en het helpt hem beter stelling te nemen en richting aan te geven; hij is nog niet zo lang beleerd, en doet natuurlijk nog niet "alles" op zit en benen. Geef atijd voordat ik ga riden een paar partjes appel, dan is bit ook niet te droog in de mond. Verder moet je het niet te hoog (strak) ophangen, natuurlijk! En het is heel belangrijk, dat het bit breed genoeg is, afhankelijk van model 1/2 tot 1 centimeter speling aan beide kanten van de mond wordt aanbevolen. Ja, niet aan teugels hangen en dus zelf goede onafhankelijke zit (balans) spreekt vanzelf. Zou in eerste plaats deze dingen controleren, ander of scherper bit is lang niet altijd de oplossing. Veel gaat er ook wel mis, als men rubberen bitringen gaat plaatsen, dan wordt vaak het bestaande bit "te nauw". En ook kan een watertrens als-ie uitgesleten is (is het een ouder bit, bijv.?) nare wondjes veroorzaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 08:08

crossmonster schreef:
Verder is je probleem niet oplosbaar door met een ander bit of zonder bit te gaan rijden, paard is aan het puberen en heeft een goede ruiter of in elk geval minimaal wekelijks een goede instructie nodig.

Ga aan de slag met je instructie. Ter ondersteuning raad ik ook aan om minimaal wekelijks een keer te longeren met een hulpteugel, zodat paard eens per week zonder ruiter op de rug, over de rug kan lopen. Word het paard ook fijner van voor jou.

Leuk en aardig dit advies, maar stel dat:
- het huidige bit niet past
- het paard gebitsproblemen heeft (hengstentanden, wolfskiezen, doppen, haken, ontsteking e.d.)
- het paard in de mond ook wondjes heeft
- etc.
Dan doe je het dier toch behoorlijk geweld aan om toch door te rijden, te longeren en 'goed' les te krijgen.

Eerst alles checken, verhelpen of uitsluiten dus, voordat je aanneemt dat het 'puberteit' is van het paard.

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 09:12

crossmonster schreef:
Als het paard wondjes heeft van het bit, is dat een teken dat jij je handen niet stil genoeg kunt houden.
Om je paard hiervoor te beschermen kun je dan het beste bitringen of een bustrens aanschaffen. Bij teveel beweging van het bit (wat de ruiter dus veroorzaakt) kan er idd regelmatig een velletje tussen komen.

Zoals ik al zei, het bitwondje kwam omdat ik mijn bit op mijn ander hoofdstel had gezet, en waarschijnlijk wat te strak had vastgemaakt.Als k echt zo streng was met mijn hand , had dit al eerder moeten zijn van de wondjes.Ik krijg 2keer pw priveles en heb begeleiding.
Ook word zij regelmatig gelongeerd met passoa.

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 09:13

Jana_en_Ik schreef:
IVAANAA__ schreef:
Het was een zeer intressante link met goede dingen die erin stonde bedankt ervoor.
haha bitloos is echt geen oplossing voor mijn paard, ze is nog te jollig om dat te doen.
Ik denk dat ik de oorzaak heb gevonden van het wondje van het bit had toevallig gister mijn bit op een ander hoofdstel gedaan en mischien net wat te strak vast gemaakt.
En ben absoluut niet te streng met mijn handen

Dus eigenlijk wil je daarmee zeggen dat je je bit als houvast en (nood)rem gebruikt... Knipoog Zonder bit is ze niet controlleerbaar wanneer ze wat jollig is?

dat zeg ik niet, ik heb gewoon nog niet echt de vertrouwen daarin om te doen, maar zal het met de tijd toch is proberen