Hackamor? En bitloos hoofdstel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Hackamor? En bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 20:23

Ik kan niet zeggen wat je eventueel fout deed, dan zou ik het in het echt moeten zien.
Het kan ook een kwestie van wennen zijn natuurlijk, want het rijdt voor een paard toch heel anders als ze een bit gewend zijn. Misschien nog een paar keer gewoon proberen?

Ik merk dat nu ik beter leer zitten door de centered riding lessen, mijn paard beter te sturen is. Maar goed, ik rij een relatief onbeleerd paard vergeleken bij jouw IJslander. Knipoog
Maar ik wil niet met optomingen met hefboomwerking e.d. rijden, daar heb ik dus geen ervaring mee......

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:48

femmefatale1 schreef:
Maar hier zit de hackamore dus niet goed!
Veel te laag en te los..

Hoger kan ik de hack niet doen,dan zitten de scharen tegen zijn jukbeen.Hij heeft een kortere snuit dan het gemiddelde warmbloed paard.Nu gaat hij er net langs....en strakker wil ik hem niet doen,hij reageert heel fijntjes hierop.Iets strak om zijn neus vind hij niet fijn en gaat in protest.Zoals ik hem nu in zijn doen en laten meemaak is hij er zo tevreden mee...hij aggeert er niet op en werkt fijn samen.Zowel in het werk als tijdens ontspanning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 22:07

@lynne8:
Aangezien je nog geen ervaring hebt met bitloos, is de bosal geen geschikte optoming voor jou om mee te beginnen. Die is alleen geschikt voor gevorderden en je moet vooral met de bosal goed weten hoe die om het hoofd moet liggen; dat komt namelijk nogal nauw. Liever (nog) niet doen dus en eerst wat meer kennis en ervaring opdoen met bitloos.

Een touwhalster is onbreekbaar (daarom mag je 'm ook niet als stalhalster gebruiken), dus prima om het bitloos een keer mee te ervaren.
Je kunt zelf ook een LibraRB knopen, ben je nog goedkoper uit. Knipoog

@reageerders op Tinky12 :
Op foto's is niet altijd te zien of de neusriem wel of niet op de juiste hoogte ligt. Dit moet je namelijk voelen met je vingers op de neusbrug.

@Tinky12: Op http://www.bitloos.nl staat op diverse pagina's goed uitgelegd waar de neusriem mag liggen en waarom beslist niet lager dan daar. Het kan zijn dat jouw hack goed ligt, maar check dit voor de zekerheid wel even.

@lukka63:
Blijkbaar, zoals ik het lees, rij je je paard met bit in de krul (je schrijft nl.: "ben gewend als ik mijn vingers een beetje beweeg ze naar beneden komt"). Zonder bit is je paard juist erg ontspannen en zoekt ze die ontspanning ook op. Maak hier gebruik van. Laat haar lekker lopen zoals het voor haar goed voelt en ga met je zit en benen werken aan de achterkant van je paard ipv met je handen aan de voorkant. Geef het tijd en je zult merken dat er dan vanzelf nageeflijkheid komt, vanuit het paardenlijf. Heb je goed les?

sannepakito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 22:09

ik denk dat je gewoon wat verschillende hoofdstellen moet proberen... paarden reageren allemaal heel verschillend

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 06:57

Ook op de bovengenoemde site zitten de hacks niet goed..

Overigens.. vroeger (jaar of 20 terug) was het rijden met een hack alleen weg gelegd voor ruiters meer zeer veel gevoel vanwege de pittige inwerking.
En nu zou iedereen ermee kunnen rijden?
Alleen het feit al dat bijna niemand een hack goed kan bevestigen zegt mij al genoeg.

Ga gewoon voor een sidepull iod.. weet je zeker dat het geen kwaad kan!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 09:04

femmefatale1 schreef:

Ook de 'zachtere' bitloze optomingen kunnen kwaad als de neusriem niet op de goede hoogte hangt en iemand niet met zachte hand rijdt Knipoog

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 13:29

RedPassion schreef:
femmefatale1 schreef:

Ook de 'zachtere' bitloze optomingen kunnen kwaad als de neusriem niet op de goede hoogte hangt en iemand niet met zachte hand rijdt Knipoog

Dat klopt, maar dan heb je niet die hefboomwerking..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 14:41

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 11:52

Ik ga toch maar een touwhalster kopen, heb gisteren met alleen halstertje gereden en dat ging onwijs goed. We hebben zo genoten!!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:22

Ik heb het nieuwste hoofdstel van Emiel Voest liggen, dat is wel met een kruislings systeem. Ik heb 'm in de eerste instantie voor m'n vorige verzorgpony gekocht die twee was (heb er dus nooit mee gereden) en nu ga ik 'm gebruiken voor m'n eigen paard. Heb overigens ook een touwhalster echt een superfijn ding, ook van de Emiel Voest site af, maar daar heb ik echt onwijs veel spullen vandaan (a).
Je moet idd zelf bekijken wat je prettig vindt.. maar een normaal bitloos hoofdstel zonder 'scharen' en andere fratsen heeft mijn voorkeur.

Eline_Fergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 21:11

Ik rijd mijn paard met een bitloze optoming met het kruislingse systeem. Mijn paard reageert er super op! Heerlijk ontspannen, echt genieten!

Wat je natuurlijk ook kunt doen, is verschillende optomingen uitproberen. Misschien zijn er wel mensen in de buurt of bij jouw op stal die een touwhalster of een side pull of ... gebruiken en die je een keer kunt lenen. Dan heb je in ieder geval een idee wat je prettig vindt en wat niet. Dit is natuurlijk geen garantie dat je paard zo blijft reageren als de eerste keer dat je met een bepaalde optoming reed, maar het geeft je wel een indruk.

Succes!

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 13:36

Ik rijd nu zo´n 8 jaar met hackamore en heb er alleen maar goede ervaringen mee. Ik heb laatst een Dr. Cook bridle geprobeerd, om te kijken of Comotu deze vriendelijkere inwerking fijner vond.
Niet dus! Alles zat goed, maar hij zette zich helemaal vast op links, ontspande niet prettig en stuurde minder fijn. En dat terwijl ik hem normaal moeiteloos op mijn pinken rijdt. Dus vriendelijker hoeft niet direct prettiger voor het paard te zijn.

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 19:19

Ik zou oppassen met een hackamoor ik heb er 1x op eens springwedstrijd een heel erg ongeluk mee gezien er was een meisje van rond de 17 18 had nog niet zo lang ervaring met een hackamoor en die sprong met een hackamoor in het L en haar paard was echt vol met energy en ze trok hem zo hard terug dat zn neusbotje brak.. nou dat wil je niet graag zien .. Hackamoor zou raad ik dus echt af als je er geen ervaring mee hebt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 19:22

hackmores zijn GEVAARLIJK!! ik heb gelezen, als je net te hard trekt is het neusbeen gebroken, en wat dat aangaat wil ik geen risico (k rij met bit hoor maar als ik voor bitloos zou kiezen)

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 19:23

ik heb zoiets live gezien nou dan slik je wel eff hoor ze zouden die dingen moeten verboden maken

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 20:13

Zucht, wat een vooroordelen hier zeg.
Gil niet rond over iets waar je geen persoonlijke ervaring mee hebt, en dat zeg ik vooral in jou richting rasta_love.
Een neusbotje kan alleen breken als je de hack véél te laag hangt en dan moet je er nog bijna een bulldozer achter hangen. Als je zo hard trekt dat je een neusbotje weet te breken met een hackamore, heb je de kaak van een paard met bit ook kapot.

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 20:19

het gaat makkelijker dan je denk dat meisje waarik naar aan het kijken was volgens mij gaf je nog niet eens zoveel kracht en je hoorde het gewoon kraken .. hoor wel vaker dat mensen zoiets mee maken gebeurd sneller dan je denkt

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 20:23

Ik heb nog nóoit bewijs erover gehoord of gezien, niet persoonlijk bedoelt, maar jouw woord zie ik ook niet als bewijs. En als het echt zo makkelijk ging had ik het neusbot van mijn paard ook allang gebroken. Toen ik namelijk nog een onwetende idioot was hing mijn hack veel te laag en Marabu is een keer onverwacht weggesprongen (ik zat zonder zadel) en ik vloog naar achteren en gaf hem daardoor een ruk aan zijn neus. Niks gebeurd, en er zijn nog meer van die ongevalletjes geweest. Ik schaam me er nu voor, maar als kind van 7,8,9, 10 jaar oud wist ik dat allemaal niet.

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 20:25

ik geef ook geen bewijs aan jou ofzo spreek uit ervaring. er heeft trouwens vorig jaar een artikel over gestaan in de paard en sport

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 20:29

Het kan het neusbot breken als deze te laag hangt..
Juist omdat je met die hefboom 2x zo sterk bent als normaal.
Een goeie optoming is daarom vereist.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 20:31

JumpingQueen schreef:
ik geef ook geen bewijs aan jou ofzo spreek uit ervaring. er heeft trouwens vorig jaar een artikel over gestaan in de paard en sport

Dat vind ik een stuk betrouwbaarder, weet je dat artikel misschien nog ergens te vinden? Lachen

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 20:32

ja in je paard en sport van vorig jaar ik dacht rond februari

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 11:05

Ik wil nog even in dit topic zeggen, dat ik nu heerlijk met touwhalstertje rijd. Af en toe probeert ze nog uit maar het gaat super!

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 19:23

Nou, gefeliciteerd! Haha! Fijn dat je iets gevonden hebt wat voor jullie allebei goed werkt.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 18:39

heej bitloos is vriendelijker lees deze gebruisaanwijzing van de hackamore maar eens dan merk je het Haha!
6.) De Hackamore

De hackamore is een vrij scherpe bitloze optoming. Tenminste, dat kan het zijn vanwege de hefboomwerking van de scharen. Met name bij de hackamore is de juiste ligging van de neusriem essentieel!

Een hackamore werkt met een zogenaamde hefboomwerking, dus teugels aannemen betekent versterkte (door het hefboommechanisme) inwerking op het hoofd.
De mate van de hefboomwerking hangt af van de lengte van de scharen. Er zijn zowel korte als lange scharen;. hoe langer de scharen, hoe scherper de inwerking (meer druk op de neus, kin en achter de oren).
Met het in contact nemen van de teugels kantelen de scharen en wordt er druk uitgeoefend op de neus en de kin. Ook komt er druk achter de oren; de mate waarin hangt ook weer af van de lengte van de scharen.

Waarschuwing
De kinketting van de hackamore werkt in op de onderkaakzenuw en treedt bij het aantrekken van de teugels door middel van de schaar in werking. Dit geeft een pijnreactie bij het paard. Wanneer een paard in blinde paniek aan de haal gaat, kan hij door deze pijn heen lopen.
Wees je hiervan bewust! Zorg voor een goede ligging en ga zorgvuldig met de hackamore om.

Juiste ligging
Bij verkeerde ligging (te laag) en gebruik (harde hand) van de hackamore kan het neusbot breken.
Lees daarom goed de bijgesloten bijlage “De juiste ligging van de neusriem”.