Zadelprobleem bij scheve Fries

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Chrisss

Re: Zadelprobleem bij scheve Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 11:41

Zadel of pad met lucht erin. Of inlages die je kan veranderen en aanpassen (prolite pad/ kalvakade dekje).

Vind het goed dat je er een zadelmaker naar laat kijken. Is het toevallig iemand die ook de opleiding msfc gedaan heeft, hihi. Hier leer je echt heel veel over zadels, anatomie van het paard, invloed van de ruiter enz.

Ik zou voor het paard een goed zadel laten aanmeten. Het is fijn dat hij/zij er verder geen last van heeft. Ook niet in zijn beweging of met het dragen van de ruiter?

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 13:10

ik dacht idd ook meteen aan een korrektor eronder, die kun je met lucht afstellen en naarmate hij misschien rechter wordt, kan je die steeds aanpassen aan je paard. kost geloof ik zo'n 200 euro, maar superhandig!

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 13:15

een goedkopere oplossing is misschien;
je haalt wat schuimrubber en stof bij bijv. sikkes, je meet ong. t verschil, knipt t schuimrubber op maat en omkleed t met de stof.
Zo heb ik het (tijdelijk) opgelost bij een niet passend zadel. Knipoog

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 21:29

BrittKitt schreef:
Ze verkopen van mattes ook bontjes waar je inlages in kan doen. Geeft denk ik hetzelfde effect als luchtkussens en het grote voordeel van deze twee is dat je de rug van het paard, mocht dit licht bijtrekken nog de kans geeft om te groeien. Wat het naar mijn mening met een zadel een stuk minder doet omdat dit gewoon gaat drukken, bont en lucht knellen minder snel en kan je dus ook laten afnemen door er wat uit te halen.
Misschien kan je Roxy80 pben over die mattes bontjes met inlages? Die verkoopt ze namelijk.

Bedankt voor de reclame, maar het is dus foxy80 Haha!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 21:43

ROFL Pardon! Haha!

Knakkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 21:47

Angela schreef:
Je zou kunnen informeren of een dekje met daarin (4 of 6) luchtkamers (die onafhankelijk van elkaar zijn op te blazen) uitkomst kan bieden. De hoeveelheid lucht kun je aanpassen naarmate de training ervoor zorgt dat de scheefheid eventueel minder wordt. (heb lopen zoeken, maar kan het merk niet vinden, een stalgenoot van me rijdt ermee, en het paard heeft er erg veel baat bij!!)

Een zadel met daarin luchtkamers (ze bestaan, maar weet zo niet welk merk) kan natuurlijk ook uitkomst bieden.

Een korrector pad. Ik heb er nog een in de aanbieding....
Nu weet ik niet of dit de oplossing is, zoveel kennis heb ik niet.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 08:59

Je hebt de zadelmaker al gebeld en dat is de beste optie. Ik zou alleen geen MSFC oid bellen. Het vak zadelmaker leer je in mijn ogen niet in een versnelde opleiding. Een zadelmaker is vaak veel kundiger, al zullen de zadelpassers er uireraard anders over denken.

Dit wou ik alleen even meegeven, maar ik geloof dat je je eigen zadelmaker al had gebeld?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:02

mijn pony was scheef na een hele tijd rijden met een gebroken boom..
de ene kant lag hoger dan de andere kant, zowel kont als rug.
dit hebben wij opgelost door het op te vullen op maat.. dus ene kant hoger dan de andere kant.. en dit na 6 weken weer te laten controleren. Bij haar stond alle bespiering weer recht.
maar ik begrijp dat het hier niet om bespiering gaat..

er zit verschil tussen een zadelMAKER en zadelPASSER... dus kijk uit met wie je belt.. zoek een erkent bedrijf.. en opens desnoods op bokt een topic of men ervaringen heeft.

één ding... zeker niet doorrijden zonder aangepast zadel, dit verergerd de situatie alleen maar, tot het straks wel op de spieren aanslaat

succes ermee Lachen

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 09:28

Bedankt nog allemaal voor jullie reacties!

De zadelmaker is nog niet gebeld. Pap is iemand die niet 'zoveel haast' heeft. Echter, er wordt zeker niet meer op hem gereden totdat iemand speciaal is komen kijken. Maar ja, ik zit ook maar op mijn kamer in een andere stad en kom 1 dag in de week thuis waar ik em dan voor de zoveelste keer vraag hoe het ervoor staat... die man heeft nooit tijd Clown

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 13:44

WinBinChes schreef:
Je hebt de zadelmaker al gebeld en dat is de beste optie. Ik zou alleen geen MSFC oid bellen. Het vak zadelmaker leer je in mijn ogen niet in een versnelde opleiding. Een zadelmaker is vaak veel kundiger, al zullen de zadelpassers er uireraard anders over denken.

Dit wou ik alleen even meegeven, maar ik geloof dat je je eigen zadelmaker al had gebeld?

ik heb juist alleen maar slechte ervaringen met zadelakers en juist hele goede met de MSFC! zij weten tenminste waar ze mee bezig zijn, dat akn je van vel zadelmakers niet zeggen

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 13:47

Jolliegirl schreef:
er zit verschil tussen een zadelMAKER en zadelPASSER... dus kijk uit met wie je belt.. zoek een erkent bedrijf.. en opens desnoods op bokt een topic of men ervaringen heeft.

heb ik ook gedaan, die hebben me vervolgens een 7 maten te klein zadel aangesmeerd. fijn zo'n erkenD bedrijf met goede reputatie. en nu hoor ik van meerdere mensen dat ze bij dat geweldige bedrijf scheve of te krappe zadels hebben gekocht. Juist dankzij n MSFC'er ben ik hierachter gekomen! Zelfs bij de confrontatie MSFC- erkend bedrijf bleef het bedrijf ontkennen. Totdat er met zichtbaar bewijs kwam, toen moesten ze inbinden en mij n ander zadel geven

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 17:16

Ik heb ook een paard met een ongelijk bespierde rug.
Daar heb ik nu een zadel met lucht op en dat bevalt heel goed!

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 11:31

WinBinChes schreef:

Veel bedrijven die zadels verkopen en zelfs ook aanpassen/opvullen hebben hier soms niet eens een opleiding voor gevolgd. Dat is vaak wel jammer.

Als er niet zoveel problemen met zadels waren, dan was de opleiding msfc niet nodig geweest.

Je moet het paard en de ruiter altijd gezien hebben en daar het zadel naar aanpassen/opvullen. Niet zonder dat je het paard hebt gekeken, het zadel op het paard hebt zien liggen en de ruiter in het zadel hebt zien zitten.

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 11:33

Knakkertje schreef:
Angela schreef:
Je zou kunnen informeren of een dekje met daarin (4 of 6) luchtkamers (die onafhankelijk van elkaar zijn op te blazen) uitkomst kan bieden. De hoeveelheid lucht kun je aanpassen naarmate de training ervoor zorgt dat de scheefheid eventueel minder wordt. (heb lopen zoeken, maar kan het merk niet vinden, een stalgenoot van me rijdt ermee, en het paard heeft er erg veel baat bij!!)

Een zadel met daarin luchtkamers (ze bestaan, maar weet zo niet welk merk) kan natuurlijk ook uitkomst bieden.

Een korrector pad. Ik heb er nog een in de aanbieding....
Nu weet ik niet of dit de oplossing is, zoveel kennis heb ik niet.

Heb je een foto van de korrector pad en een vp?