Welke peesbeschermers ademen nou echt goed?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sorriso

Re: Welke peesbeschermers ademen nou echt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 19:28

Die van HH ademen net zo min als die van BR hoor. Heb ze allebei.

imposantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 19:29

Zet even een stipje, ga dit even volgen.
Ik gebruik ook BR en Norton.
Zijn wel fijn, maar ademen niet echt

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 19:32

Ik denk dat je dan nog het beste leren kunt nemen... Mensen krijgen immers in leren schoenen ook minder snel en minder erge zweetvoeten dan in synthetische schoenen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 19:33

Yvank_ schreef:
zou neit best zijn als er geen lucht tussenkwam Nagelbijten / Gniffelen

Dat is precies het punt. Bij goed passende peesbeschermers komt er geen lucht tussen, dus worden de pezen niet gekoeld, dus gaat het paard zweten om te koelen. Een goede peesbeschermer is dus gemaakt van ademend materiaal, zodat de peesbeschermer wèl aansluit en tegelijkertijd lucht bij de benen laat komen.
Een beschermer die niet aansluit, biedt minder bescherming en zal sneller gaan schuren/afzakken/drukkingen veroorzaken enz.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 19:34

Sorriso schreef:
Ik denk dat je dan nog het beste leren kunt nemen... Mensen krijgen immers in leren schoenen ook minder snel en minder erge zweetvoeten dan in synthetische schoenen.

Dat denk ik ook Ja Daarom gebruik ik de Veredus classic met leren voering, mijn paard zweet er inderdaad niet onder Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 19:43

Aimee schreef:
Yvank_ schreef:
zou neit best zijn als er geen lucht tussenkwam Nagelbijten / Gniffelen

Dat is precies het punt. Bij goed passende peesbeschermers komt er geen lucht tussen, dus worden de pezen niet gekoeld, dus gaat het paard zweten om te koelen. Een goede peesbeschermer is dus gemaakt van ademend materiaal, zodat de peesbeschermer wèl aansluit en tegelijkertijd lucht bij de benen laat komen.
Een beschermer die niet aansluit, biedt minder bescherming en zal sneller gaan schuren/afzakken/drukkingen veroorzaken enz.

ze sluiten zeker wel goed aan maar ze zijn wat korter Ja maar wat voor peesjes zijn dat wel ademend ? (leer is geen optie)

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 19:45

Geen enkele beenbeschermer ademt voldoende, helaas, ik heb die van de paardendrogist geprobeerd, Flex and Stretch, maar die ademen ook niet hoor.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 19:52

Waarom is leer geen optie?

Flex and Stretch dingen van de paardendrogist vind ik eerlijk gezegd niet de ultieme poging om een ademende beenbeschermer te vinden.

Ik denk dat de N.E.W. airflow heel goed in de buurt komen, misschien ook de Dalmar beschermers, maar die spreken mij minder aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 19:54

Leren haar meestal te lang zijn en ze er schuurplekken van krijgt Knipoog

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 19:58

Verward
Dat hangt toch gewoon van het merk en kwaliteit af, niet van het materiaal.
De Veredus beschermers zijn er gewoon in drie maten, alleen de binnenkant is leer en dat is van een soepel zacht kalfsleer. Dat gaat zeker geen schuurplekken veroorzaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 20:00

die heb ik al gehad Knipoog en die waren te lang en maat kleiner te smal

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 20:03

Dan wordt het sowieso lastig, want de Veredus beschermers zijn niet langer dan bijv. Eskadron. Zijn evenlang als de N.E.W. enz.
De HH zijn korter, daarom imo juist niet geschikt, omdat je dan een kwetsbaar stuk paardenbeen niet beschermd. Maar goed, alternatief is bandageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 20:05

Jup maar eskardon past wel gewoon en HH ook nog (ze heeft korte brede haf pootjes Haha! )

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 20:10

Ik heb die aparte rubberen van Pessoa gekocht (zie de eerste pagina van het topic)!! Het leek mij dat ze makkelijk schoon te maken zijn en lekker luchtig. Ik heb ze voor mijn jonge paard gekocht en nog niet gebruikt... ik wil ze graag mooi houden. Maar ze zien er wel bijzonder uit hoor, heel mooi gemaakt, dat wel. Stevig klitteband, het is ook nog te vervangen. En dat rubber is heel sterk. De pasvorm is ook super! In november ga ik ze pas echt uittesten, dan komt mijn paard uit de opfok!

Verder heb ik Kieffer peesbeschermers met een soort zeemleer aan de binnenkant, zijn wel prettig, maar ademen volgens mij niet.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 20:20

Aimee schreef:
Dan wordt het sowieso lastig, want de Veredus beschermers zijn niet langer dan bijv. Eskadron. Zijn evenlang als de N.E.W. enz.
De HH zijn korter, daarom imo juist niet geschikt, omdat je dan een kwetsbaar stuk paardenbeen niet beschermd. Maar goed, alternatief is bandageren.

Bandages zijn al helemaal slecht. Haha!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 20:31

Kir_Ples schreef:

Daar denk ik heel anders over. Probleem is alleen dat de meeste mensen slecht bandageren.
Ik denk dat je geen peesbeschermer gaat vinden die beter ademt dan onderlappen van Eskadron.
Ik denk bovendien dat het harde plastic materiaal van de beschermers nooit zo kan ademen als het katoen/wol van de bandages.
Ik denk ook nog dat geen beschermer zo goed zal passen als goed aangelegde bandages.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 20:33

Aimee schreef:
Kir_Ples schreef:

Daar denk ik heel anders over. Probleem is alleen dat de meeste mensen slecht bandageren.
Ik denk dat je geen peesbeschermer gaat vinden die beter ademt dan onderlappen van Eskadron.
Ik denk bovendien dat het harde plastic materiaal van de beschermers nooit zo kan ademen als het katoen/wol van de bandages.
Ik denk ook nog dat geen beschermer zo goed zal passen als goed aangelegde bandages.

Nou... bandages ademen dus totáál niet.
Oei moet je in Utrecht maar eens een keer over bandages beginnen. Clown

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 08:35

GEen enkele peesbeschermer ademt. Je hebt die gaasdingen van over de 90 euro van Pessoa ofzo, maar dat zijn geen peesbeschermers meer te noemen, die hebben geen enkele functie meer. Als je die gebruikt in hoog gras, dan kruipt het gras onder die dingen.
Maar een peesbeschermer die nog wel echt beschermt is altijd warm en niet adement. Gaatjes in de schaal helpen niets, neopreen ademt niet.

Bandages hebben geen enkel nut, een klap zullen ze niet opvangen. Een ijzer met een stoot en dan een tik tegen een bandage betekent echt dat het been kapot is. Met een peesbeschermer betekent die een kras op de beschermer, maar een heel been.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 09:58

Kir_Ples schreef:
Nou... bandages ademen dus totáál niet.
Oei moet je in Utrecht maar eens een keer over bandages beginnen. Clown

Toch lopen al die topdressuurpaarden dag in dag uit met bandages. Zelfs in de wei krijgen ze bandages om, omdat de benen daar niet warm onder worden en onder beschermers wel.
De ervaring van internationale grooms die al jaaaaaaaaren zo werken, dit soort dingen hebben opgemerkt en dat met me hebben gedeeld, tellen voor mij véél zwaarder dan één of ander theorietje, een slecht uitgevoerde test of een dierenarts die bandages afkraakt maar vervolgens zelf neoprene beschermers gebruikt Koe

[edit] stel dezelfde vraag trouwens eens aan een Duitse veterinair. Krijg je een heel ander antwoord.
Laatst bijgewerkt door Aimee op 19-07-08 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 09:59

Bandages vangen zeker weten klappen op, juist omdat je ze goed aan kunt leggen. Uiteraard wel met de juiste onderlappen.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 16:01

Met bijvoorbeeld die onderlappen van Eskadron vangen ze zeker te weten klappen op. Maar of het minder warm is? ik gebruik die onderlappen altijd maar mijn merrie heeft toch nog bezweete benen waar de stoom afkomt als ik ze eraf haal. Dus ik betwijfel of het beter is.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 16:03

Die van Pessoa zijn trouwens wel 'technisch' zeg maar. Maar goed, als het werkt...Als het goed is heb je beenbeschermers om voor de functie en niet voor het uiterlijk, toch?

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 08:13

ik hoop over een week ervaring te hebben met de hexa pro,

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 08:21

ben ook eens benieuwd wat als beste peesbeschermer uit de bus komt.
Ik neem om buiten te rijden steeds de profesionals choise of medicine boots ,is volledig neopreen,maar mijn paard komt er minder bezweet uit dan onder br en hh en eskadron

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 08:23

Tilmar schreef:
Ik heb die aparte rubberen van Pessoa gekocht (zie de eerste pagina van het topic)!! Het leek mij dat ze makkelijk schoon te maken zijn en lekker luchtig. Ik heb ze voor mijn jonge paard gekocht en nog niet gebruikt... ik wil ze graag mooi houden. Maar ze zien er wel bijzonder uit hoor, heel mooi gemaakt, dat wel. Stevig klitteband, het is ook nog te vervangen. En dat rubber is heel sterk. De pasvorm is ook super! In november ga ik ze pas echt uittesten, dan komt mijn paard uit de opfok!

Verder heb ik Kieffer peesbeschermers met een soort zeemleer aan de binnenkant, zijn wel prettig, maar ademen volgens mij niet.

heb je een foto dat ze op een paard zitten ?