Nut van een sperriem?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

garny95

Re: Nut van een sperriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 11:50

dat zegt toch genoeg en voordat het paard zoveel kracht op de sperriem zet zodat dat knapt, ben je volgens mij niet lekker bezig ook al heet je anky.

hallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 11:52

Mijn vroegere stagebegeleider zei dat het een tijdje bekend stond als de afsnoerriem. Zeg al genoeg den ik.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 11:53

ja en dan zeggen dat je zoveel van je paard houdt en alles voor hem over hebt

Joanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 11:53

ik was laatst allang blij dat ik de sperriem aan mn hoofdstel had zitten.. was voorover van mijn pony afgevallen.. hele hoofdstel was van zn hoofd.. en hing nog met de sperriem vast.. anders was ik mn pony gewoon kwijt geweest... was in het bos

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 11:58

Het heeft niet altijd te maken dat je te hard trekt (mond opendoen)
pony waarop ik nu rijd, knabbeld altijd aan zijn bit (vooral tijdens halthouden) en al doe ik mijn teugels in een boogje, nog is zijn mond open. (en ik heb de sperriem gewoon losjes)
maar dit is eigenlijk offtopic

De meeste mensen doen denk ik hun sperriem eraan voor de sier

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 12:01

ik gebruik altijd een sperriem
niet te strak; er passen denk ik zo n twee vingers tussen
maar zonder sperriem gooit mijn paard de tong over het bit of pakt het bit vast en rent met open mond door de bak
er is niks mis met zijn tanden(tandarts is geweest) dus ik heb er wel degelijk een nodig met rijden

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 12:07

felicity schreef:
I Ik eigenwijs en bel de tandarts wat bleek twee haakjes weggeveild en nergens meer last van.

Ik vind het dus echt een onding die problemen verdoezelt.

Leg dit verdoezelen eens uit?.
Wel leuk om dit te zeggen alle grote ruiters verdoezelen met een sperriem hun problemen Boos! Boos!

Ik denk als ik een tandarts erbij haal dan vind hij altijd wat zo zijn die mensen nu altijd. En wie zegt dat die haakjes last veroorzaken. Vind de meeste gewoon afzetters. Laat 1x per jaar mijn da kijken of mijn hoefsmid en nooit problemen.

Als je flink aan het trainen bent op het achterbeen kan er een stuk verzet komen vooral bij nieuwe oefeningen. Wat je dan vaak ziet is dat ze hun mond willen opendoen om verzet op je hand te veroorzaken zodat ze er onderuit kunnen komen. Door de sperriem voorkom je een heel stuk.

Het is dus idd dat ze hun mond dicht houden en daar door het bit rustiger ligt. Ga er vanuit dat je netjes met je hand bent. Een lage neusriem of africhtingsneusriem is er ook om de mond dicht te houden vooral jonge paarden willen nog wel een met de mond open lopen of tond eruit hangen. Om dit te voorkomen heb je dus een sperriem.

Deze dingen zijn zo ontwikkeld door ervaring en gaan er natuurlijk vanuit dat de mond verder in orde is.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 12:40

Een lage neusriem is zo ontworpen om er een extra set teugels aan te hangen, dat hij zo niet gebruikt wordt is een ander verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 12:46

Hij is idd voor het stabieler liggen van het bit.
Het bit een gaatje hoger hangen is ook een optie, maar ook niet iedereen vindt dat fijn.

Wordt hij gebruikt om de mond dicht te snoeren wordt hij verkeerd gebruikt.
Overigens als je het om hebt zoals het hoort, dus ruim 2 vingers di er tussen passen kan het paard zijn mond nog steeds openen...

Een neusriem hoort namelijk niets te veranderen met de aanleuning.
Is dat wel zo zit hij te strak imo... en mag je als ruiter nog wel ff door oefenen Lachen

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 19:13

zazoeyou schreef:
Laatst een clinic van Anky gezien,,daarbij knapte de neusriem,, anky kon ineens moeilijk haar clinic afmaken Verward paard liep niet meer voldoende in aanleuning Verdrietig

dan heb ik dat anders gezien, anky reed netjes door maar ze durfde hem alleen niet vol uit te laten gaan in de galop.

Het verschilde bij mij per paard, sya reed ik vaak zat zonder neusriem maar Jamaika moest ik wel met rijden, ook al zat het niet strak als die sperriem er maar zat kon ze niet met der tong klooien.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 19:41

paard kan de mond niet openen, en bit blijft op zijn plek.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 22:17

Mizora schreef:
Een sperriem werkt bij jou dus inderdaad als riem om dicht te sperren, dus letterlijk het dier de mond te snoeren.

ben blij dat dit dus niet het geval is,
rijd meer paarden met en zonder sperriem, heb het er ook wel eens af bij de andere maar vind het met veel mooier en zit dus losjes,

bij deze ene zit die ook wel los maar heb ik gewoon net wat meer te zeggen.
en neej het werkt dus niet om de mond te snoeren maar net iets meer grip te hebben .

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 23:25

StalNollie schreef:
rijd meer paarden met en zonder sperriem, heb het er ook wel eens af bij de andere maar vind het met veel mooier en zit dus losjes,

en neej het werkt dus niet om de mond te snoeren maar net iets meer grip te hebben .

Waarom heet het dan SPERriem? Pling

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 23:27

Thirza schreef:
zazoeyou schreef:
Laatst een clinic van Anky gezien,,daarbij knapte de neusriem,, anky kon ineens moeilijk haar clinic afmaken Verward paard liep niet meer voldoende in aanleuning Verdrietig

dan heb ik dat anders gezien, anky reed netjes door maar ze durfde hem alleen niet vol uit te laten gaan in de galop.

Het verschilde bij mij per paard, sya reed ik vaak zat zonder neusriem maar Jamaika moest ik wel met rijden, ook al zat het niet strak als die sperriem er maar zat kon ze niet met der tong klooien.

Tja,, ach Anky zei dat zelf,, ik kon er niks aan zien Vork
Ik snapte uberhaupt niet waar ze zich druk om maakte,,zag er gewoon super uit..

Daarom schreef ik ook in mn vorige PB : Ik snap het niet Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 06:59

hestejente schreef:
StalNollie schreef:

Waarom heet het dan SPERriem? Pling

Mij is geleerd dat dit uit vroeger tijden komt.
(net als zoveel dingen nog steeds uit het paardrijden)
In de tijd dat de paarden ten strijde gingen.
Dan moesten ze ook door en over greppels enz. Maakt een paard dan een koprol en de ruiter trok door de val aan de teugels ging uiteraard de mond open.
En met een open mond een koprol maken betekende veel kans een gebroken onderkaak.
Sperde men de de kaken op elkaar dan viel een paard op zijn hele neus, maar geen kaak die naar achter kon slaan door de val.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 07:06

Mijn paarden worden buiten gereden zonder neusriem,een dubbelgebroken bitje erin.
Mijn grote kwpn dressur paard (waarmee we ook dressuur rijden wordt wel met combine neusriem gereden,maar dan wel met twee viners ruimte ,en de onderste kan je bij lichte trekkracht zo over zijn kin overschuiven dat je hem kkan uitdoen zonder dat je der kin moet raken zeg maar.

Ik houd er niet van dat monden worden dichtgesnoerdt.
ik heb een hoofstel met een aansnoerneusriem,maar die wordt losjes aangedaan .

xQuinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:59

De pony van mijn zusje doet altijd de tong naar buiten tijdens het rijden.
Het ziet er heel apart uit Tong uitsteken
(ik zal wel even een foto ervan opzoeken)
*gevonden!*

http://kimm91xx.hyves.nl/fotos/129254746/0/-BiW/

We hebben haar daarna een tijdje met sperriem gereden en nu doet ze het niet meer.
Je kunt nu de sperriem steeds losser doen zonder dat ze haar tong naar buiten steekt.

Mijn pony rijd ik ook altijd met sperriem gewoon omdat hij aan het hoofdstel zat en ik dacht laat ik het eens uitproberen. Eigenlijk denk ik er aan om het dr af te halen. Het bevalt me dus niet zo goed...

xx

tanjazaffira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:39

Ik rijd mijn 4 jarige merrie zonder.
Ze heeft geen problemen met de aanleuning van het bit, ze houd netje haar mondje dicht en neemt alle hulpen klakkeloos aan. Ik vind het nergens voor nodig om alles maar dicht te snoeren ( zeg niet dat iemand dat doet! ) Ik ben zonder gaan rijden door dat haar huid een reactie gaf op de plaats waar de spereriem zat. Om de neusriem heb ik een bontje gedaan en ook daar heeft ze nu geen klachten meer. Nergens geen moeite mee dat ik minder in te brengen heb zonder ofzo. Denk ook dat als je gaat beginnen met aan snoeren je een ander probleem hebt.

_Eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:48

Het is toch dat een paard een ander paard niet kan bijten
want als hij zijn mond 'sperd' dan gaat ie open en dan kan
het paard een ander paard/ of mens bijten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:59

Ik heb altijd geleerd dat het tegen het openen van de mond is én zodat het bit stabieler in de mond ligt. Maar het lijkt mij dat als je paard een sperriem nodig heeft tegen het openen van de mond dat je dan zelf wat zachter in je hand zal moeten zijn. En dat als je er een nodig hebt ivm het stabieler liggen van het bit dat je dan iets aan de houding van je handen moet doen Vork Ikzelf vind het er niet mooi uitzien, kan niet zo goed tegen al die riemen ed. Als het nou echt nodig is bij een paard vind ik het wel logisch dat je het gebruikt. Ik rijd altijd zonder aangezien ik western rijd, dus ook geen neusriem Clown

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 00:06

Ik rijd sinds kort weer met sperriem, dacht alles vriendelijk te doen met een dubbelgebroken bit en hoge neusriem. Mijn paard bleek hier minder van gecharmeerd en loop het liefste op een enkelgebroken bustrens en gecombineerde neusriem.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:18

Versiering. Tong uitsteken

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:30

Ik merk ook geen verschil. Mijn sper is kapot gegaan en rijd nu dus zonder. Al hing dat ding er ook eerder aan te zwabberen. ik merk met het rijden geen verschil, maar vind het geen porum lijken. Een neusriem met een lusje en zonder sperriem, dus de nieuwe is al besteld, maar rijtechnisch voegt het niets toe. Het stabieler liggen van het bit merk ik eigenlijk ook niks van. Als je een goed passend bit hebt, zou het imo ook niet noodzakelijk moeten zijn. Die past goed en ligt dus al stabiel. Bij een minder goed passend bit kan ik me er wel wat voorstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 09:28

Waarom gaat iedereen er maar direct van uit dat als een paard zijn mond opent de ruiter grof in de hand zou zijn?
Dit vind ik echt weer eens een gevalletje alles over 1 kam scheren Vork

Sperriem heeft meerdere functies zoals hierboven al eens en te meer is besproken. Ik heb zowel met als zonder gereden maar merk geen verschil bij mijn paard. Ik denk dat het paard afhankelijk is, de een loopt er wel prettig mee de ander niet.

Ook is het een stukje modeverschijnsel. Vroegah Bloos zag je nooit gecombineerde neusriemen, enkel hoge of lage neusriemen. Tegenwoordig zijn die juist erg zeldzaam... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 09:54

waarom opent een paard dan de mond?

Voor dat paard ben je op dat moment te hard.
Dat hoeft niet te zijn dat je met 300 kg rijd, maar wel te veel voor dat paard.

Zanda heeft ook een gevoelig mondje, die opent best snel de mond, voor mij een teken dat ik hem met nog minder hand moet rijden...en ik zit echt niet te trekken op hem.
Maar als hij dadelijk verder gereden is gaat dat wel goed komen, snapt hij mijn zit hulpen ook beter Lachen

Maar opent de mond nu dus wel omdat het voor hem te veel is.
Nu kan ik daarop de sperriem aansnoeren of zeggen, RK, minder hand gebruiken opletten meid Lachen