Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
felicity schreef:I Ik eigenwijs en bel de tandarts wat bleek twee haakjes weggeveild en nergens meer last van.
Ik vind het dus echt een onding die problemen verdoezelt.
zazoeyou schreef:Laatst een clinic van Anky gezien,,daarbij knapte de neusriem,, anky kon ineens moeilijk haar clinic afmakenpaard liep niet meer voldoende in aanleuning
Mizora schreef:Een sperriem werkt bij jou dus inderdaad als riem om dicht te sperren, dus letterlijk het dier de mond te snoeren.
StalNollie schreef:rijd meer paarden met en zonder sperriem, heb het er ook wel eens af bij de andere maar vind het met veel mooier en zit dus losjes,
bij deze ene zit die ook wel los maar heb ik gewoon net wat meer te zeggen.
en neej het werkt dus niet om de mond te snoeren maar net iets meer grip te hebben .
Thirza schreef:zazoeyou schreef:Laatst een clinic van Anky gezien,,daarbij knapte de neusriem,, anky kon ineens moeilijk haar clinic afmakenpaard liep niet meer voldoende in aanleuning
dan heb ik dat anders gezien, anky reed netjes door maar ze durfde hem alleen niet vol uit te laten gaan in de galop.
Het verschilde bij mij per paard, sya reed ik vaak zat zonder neusriem maar Jamaika moest ik wel met rijden, ook al zat het niet strak als die sperriem er maar zat kon ze niet met der tong klooien.
hestejente schreef:StalNollie schreef:rijd meer paarden met en zonder sperriem, heb het er ook wel eens af bij de andere maar vind het met veel mooier en zit dus losjes,
bij deze ene zit die ook wel los maar heb ik gewoon net wat meer te zeggen.
en neej het werkt dus niet om de mond te snoeren maar net iets meer grip te hebben .
Waarom heet het dan SPERriem?

Ikzelf vind het er niet mooi uitzien, kan niet zo goed tegen al die riemen ed. Als het nou echt nodig is bij een paard vind ik het wel logisch dat je het gebruikt. Ik rijd altijd zonder aangezien ik western rijd, dus ook geen neusriem
zag je nooit gecombineerde neusriemen, enkel hoge of lage neusriemen. Tegenwoordig zijn die juist erg zeldzaam...