Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Hebbesje schreef:Ze heeft ook voor de kar gelopen zie ik in jou topic. Daar worden ze vaak ook sterk van in de mond.
ik had het gevoel dat je het paard er eerder mee in de krul trekt dan iets anders. maar je kan het natuurlijk proberen. was je onderleg bit die je te scherp vond, scherper dan het pessoabit? succes 
suleilitha schreef:Ik heb het even door zitten lezen. Het gaat dus met name om de galop begrijp ik? Er zijn meer Friezen die, als ze nog niet goed zijn bevestigd, moeite hebben om in een normaal tempo te galopperen. Wat ik juist doe, is een zandpad zoeken waar ruimte genoeg is, en dan juist bewust in rap tempo galopperen. Een Fries wordt hier van achteren sterker van en zal na een tijdje vanzelf rustiger gaan galopperen.
Verder is mijn werkwijze bij een paard wat er van tussen wil het volgende: gas erop en vooral niet aan de mond zitten. De lol is er dan erg snel af voor het beessie.
Sorrie maar dit zijn echt basisproblemen die heel veel bij friezen voorkomen........
dus dat hoef je net zo min te leren als bijvoorbeeld springen 

miss_lizje schreef:Ik vind een pessoa niet echt een goede oplossing.
Ik zelf rij nog liever met een helham omdat daar een kettinkje onder zit en dus een soort van anti door trek is.
R0X schreef:miss_lizje schreef:Ik vind een pessoa niet echt een goede oplossing.
Ik zelf rij nog liever met een helham omdat daar een kettinkje onder zit en dus een soort van anti door trek is.
Wees maar eens wat beter geinformeerd miss_lizje.. want dat kettingkje zorgt juist voor het hefboomeffect!! Een pessoa heeft dat ook wel, maar niet zo erg als dan met ketting. En als je het pessoabit gebruikt met de teugels in de normale ring is het bit echt veeeel zachter in de mond dan zon Pelham! (die je waarschijnlijk bedoelt)
anti doortrek![]()
KiWiKo schreef:Dan is je andere instructeur ook niet een van de beste.......... echt heSorrie maar dit zijn echt basisproblemen die heel veel bij friezen voorkomen........
Loslaten aan de voorkant, een ontspannen verbinding en zitten op je kont, thats all
Paarden hoeven overigens niet te "leren" op de zit gereden te worden, dat is een natuurlijk verschijnsel omdat je met je zit de beweging, mate van dragen beinvloed......... anatomischdus dat hoef je net zo min te leren als bijvoorbeeld springen
Ik zou er gewoon eens een goede instructeur bijhalen

runningkawa schreef:piewie
corrigeer me als ik fout zit
Maar bij jou naam denk ik aan een persoon die de laatste tijd veel verschillende paarden heeft gehad en weer verkocht omdat er bij allemaal wat was met het rijden dat niet ging.
Klopt dat of kom ik in de war met een ander persoon?
Ben ik in de war...laat dit bericht dan maar
Klopt het wel, word het dan geen tijd om eens heel goed naar je eigen rijden te kijken ipv je paard met een scherp bit te gaan bewerken?
Dit klopt enigszins. Maar ik rij verschillende paarden voor een ander en had zelf 1 hele lieve KWPN-er. Maar doordat ik een heupziekte heb, kan ik dit allemaal niet meer en daardoor kreeg ik ook de nodige problemen met mijn eigen paard. Hierdoor heb ik besloten om deze te verkopen. Ik heb nu deze fries daarvoor terug gekocht...in 1e instantie voor het rijden, zolang ik het nog kan, daarna wil ik met haar gaan mennen en wil een vriendin van mij hem verder rijden, maar aangezien zij nog niet zo heel lang rijdt, wil ik hem zover klaar maken (proberen) dat ze er zo op weg kan rijden.