zou dit bit kunnen helpen..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Re: zou dit bit kunnen helpen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 17:06

AAAH...Okee...al heb jij dan wel erug lange armen als je niet voorover moet gaan zitten, maar goed we hebben het dus over een ander paard. Dan is ook mijn advies...andere instructie zoeken.Een instructrice die er maar meteen een zwaarder bit in gaat gooien als het haar zelf niet lukt, is in mijn ogen geen beste instrictrice. Je zegt dat het aan de longe wel goed gaat...is natuurlijk ook een optie...aan de longe les nemen net zo lang tot je paard de hulpen snapt.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 17:30

Ik ken ook een haflinger die op een enkel en dubbelgebroken bit niet te sturen is (in de galop met name) en nu heb ik een ongebroken (bus)trens geprobeerd en dat werkt gewoon super, daar reageert hij heel goed op.

Misschien een idee?

Simone_Gp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 17:35

Gewoon proberen die pessoa. Ik had ook een paard dat buiten bijna niet te houden was. Ik heb het opgelost door voor het buitenrijden een scherper bit te gebruiken dan voor in de les. Buiten reed ik op een onderlegtrens (die bij jouw paard niet werkte, begreep ik) en in de les reed ik met een gewone dikke bustrens. Mijn paard is daardoor echt niet harder in zijn mond geworden.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 08:41

Ik ga eerst eens proberen aan de longeerlijn, kijken hoe ze dan doet wanneer ik erop zit. Ik zit nu echt te twijfelen, of een ander bit of .... vind het erg moeilijk, ben continu bezig de ontspanning opzoeken, in de stap gaat het goed en stukjes draf ook, maar ze gaat gewoon knetter hard..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:38

Hebbesje schreef:
Ze heeft ook voor de kar gelopen zie ik in jou topic. Daar worden ze vaak ook sterk van in de mond.

Ik vind het altijd zoooooo jammer dat dit gesuggereerd wordt.
Je paard wordt zo hard in de mond als jij met je hand bent...of je western rijd, spring, dressuurt of ment je hand hoort altijd stil te zijn daar krijgt een paard echt geen harde mond van.

De fries in kwestie is koetspaard geweest, wellicht van iemand die op zijn jan boeren fluitjes reed en zelden serieus wat aan de dressuur heeft gedaan.
De paarden van top menners lopen op hoog nivo voor de wagen en ook onder het zadel op een gewone trens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 14:26

Ik heb het even door zitten lezen. Het gaat dus met name om de galop begrijp ik? Er zijn meer Friezen die, als ze nog niet goed zijn bevestigd, moeite hebben om in een normaal tempo te galopperen. Wat ik juist doe, is een zandpad zoeken waar ruimte genoeg is, en dan juist bewust in rap tempo galopperen. Een Fries wordt hier van achteren sterker van en zal na een tijdje vanzelf rustiger gaan galopperen.
Verder is mijn werkwijze bij een paard wat er van tussen wil het volgende: gas erop en vooral niet aan de mond zitten. De lol is er dan erg snel af voor het beessie.

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:21

ik heb ook wel eens met een pessoanit gereden maar vond het geen fijn bit ik had het gevoel dat je het paard er eerder mee in de krul trekt dan iets anders. maar je kan het natuurlijk proberen. was je onderleg bit die je te scherp vond, scherper dan het pessoabit? succes

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 06:30

suleilitha schreef:
Ik heb het even door zitten lezen. Het gaat dus met name om de galop begrijp ik? Er zijn meer Friezen die, als ze nog niet goed zijn bevestigd, moeite hebben om in een normaal tempo te galopperen. Wat ik juist doe, is een zandpad zoeken waar ruimte genoeg is, en dan juist bewust in rap tempo galopperen. Een Fries wordt hier van achteren sterker van en zal na een tijdje vanzelf rustiger gaan galopperen.
Verder is mijn werkwijze bij een paard wat er van tussen wil het volgende: gas erop en vooral niet aan de mond zitten. De lol is er dan erg snel af voor het beessie.

[quote="ellepel"]de mijne heeft ook een onderlegtrens vanwege een uberklein mondje en die doet het daar super op..
vandaar ook even mijn reactie wat er dan mis is met zo'n bit.
mijn pony is heel fijn terug te rijden op zit..
maar inderdaad veel schakelen, en het duurt echt even voor ze begrijpen wat je bedoeld....

Het probleem zit hem al in het aandraven, dan vlucht ie als het ware onder je vandaan, ene keer gaat het redelijk en blijft ze bij me, maar de andere keer, springt ze over de galop in en dan gaat ze knetter hard. Vandaar ook, dat ik me afvroeg of het bit wel juist is, ook omdat de instructrice dat zei.
Mijn andere instructeur, kent het paard nog niet goed genoeg en kan/wil mij hier eerst geen advies over geven en het eerst aankijken.
Over het onderlegtrensje die er eerst in zat, deze was echt enorm scherp. Echt te zielig vonden wij. Ook was hij nog te klein voor de mond ook....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 06:39

Dan is je andere instructeur ook niet een van de beste.......... echt he Haha! Sorrie maar dit zijn echt basisproblemen die heel veel bij friezen voorkomen........

Loslaten aan de voorkant, een ontspannen verbinding en zitten op je kont, thats all Lachen

Paarden hoeven overigens niet te "leren" op de zit gereden te worden, dat is een natuurlijk verschijnsel omdat je met je zit de beweging, mate van dragen beinvloed......... anatomisch Lachen dus dat hoef je net zo min te leren als bijvoorbeeld springen Lachen

Ik zou er gewoon eens een goede instructeur bijhalen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 06:43

piewie

corrigeer me als ik fout zit
Maar bij jou naam denk ik aan een persoon die de laatste tijd veel verschillende paarden heeft gehad en weer verkocht omdat er bij allemaal wat was met het rijden dat niet ging.

Klopt dat of kom ik in de war met een ander persoon?

Ben ik in de war...laat dit bericht dan maar Lachen
Klopt het wel, word het dan geen tijd om eens heel goed naar je eigen rijden te kijken ipv je paard met een scherp bit te gaan bewerken?

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 06:45

miss_lizje schreef:
Ik vind een pessoa niet echt een goede oplossing.
Ik zelf rij nog liever met een helham omdat daar een kettinkje onder zit en dus een soort van anti door trek is.

Wees maar eens wat beter geinformeerd miss_lizje.. want dat kettingkje zorgt juist voor het hefboomeffect!! Een pessoa heeft dat ook wel, maar niet zo erg als dan met ketting. En als je het pessoabit gebruikt met de teugels in de normale ring is het bit echt veeeel zachter in de mond dan zon Pelham! (die je waarschijnlijk bedoelt)

anti doortrek Gestoord ROFL

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:39

R0X schreef:
miss_lizje schreef:
Ik vind een pessoa niet echt een goede oplossing.
Ik zelf rij nog liever met een helham omdat daar een kettinkje onder zit en dus een soort van anti door trek is.

Wees maar eens wat beter geinformeerd miss_lizje.. want dat kettingkje zorgt juist voor het hefboomeffect!! Een pessoa heeft dat ook wel, maar niet zo erg als dan met ketting. En als je het pessoabit gebruikt met de teugels in de normale ring is het bit echt veeeel zachter in de mond dan zon Pelham! (die je waarschijnlijk bedoelt)

anti doortrek Gestoord ROFL

als dat ketinktje helemaal tegen de kin aan zit kan je echt niet veder trekken. met een pessoa wel. dat bedoelde ik. En een pelham hoeft ook niet hard te zijn hoor. als je de onderste teugel niet strak pakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:53

KiWiKo schreef:
Dan is je andere instructeur ook niet een van de beste.......... echt he Haha! Sorrie maar dit zijn echt basisproblemen die heel veel bij friezen voorkomen........

Loslaten aan de voorkant, een ontspannen verbinding en zitten op je kont, thats all Lachen

Paarden hoeven overigens niet te "leren" op de zit gereden te worden, dat is een natuurlijk verschijnsel omdat je met je zit de beweging, mate van dragen beinvloed......... anatomisch Lachen dus dat hoef je net zo min te leren als bijvoorbeeld springen Lachen

Ik zou er gewoon eens een goede instructeur bijhalen

Juist. En er wordt nog even vergeten dat een Fries veel renneriger is dan de gemiddelde KWPNer, menig Fries is wel eens aan de scheur geweest. Ben je kundig genoeg, dan kun je het er wel uitkrijgen zonder Pessoabitten, bijzetten, sloffen etc.
Wat ik bij een lastig Friezenbeest nog wel eens doe, incidenteel dan, is er een Thiedeman aanhangen, dan kunnen ze iig niet de kop in de nek gooien en er vervolgens van tussen piepen.
Verder is het gewoon een kwestie van niet te benauwd zijn en inderdaad op je kont te gaan zitten en daarmee de snelheid te doseren, en zeker niet met je handjes.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 08:14

runningkawa schreef:
piewie

corrigeer me als ik fout zit
Maar bij jou naam denk ik aan een persoon die de laatste tijd veel verschillende paarden heeft gehad en weer verkocht omdat er bij allemaal wat was met het rijden dat niet ging.

Klopt dat of kom ik in de war met een ander persoon?

Ben ik in de war...laat dit bericht dan maar Lachen
Klopt het wel, word het dan geen tijd om eens heel goed naar je eigen rijden te kijken ipv je paard met een scherp bit te gaan bewerken?

HIHI Bloos Dit klopt enigszins. Maar ik rij verschillende paarden voor een ander en had zelf 1 hele lieve KWPN-er. Maar doordat ik een heupziekte heb, kan ik dit allemaal niet meer en daardoor kreeg ik ook de nodige problemen met mijn eigen paard. Hierdoor heb ik besloten om deze te verkopen. Ik heb nu deze fries daarvoor terug gekocht...in 1e instantie voor het rijden, zolang ik het nog kan, daarna wil ik met haar gaan mennen en wil een vriendin van mij hem verder rijden, maar aangezien zij nog niet zo heel lang rijdt, wil ik hem zover klaar maken (proberen) dat ze er zo op weg kan rijden.
Dat pessoabit ben ik nog niet helemaal overuit. Gister aan de longe gereden en dat ging gewoon goed, maar zodra ze weer los is, dan gaat ze...dus dat snap ik nog niet helemaal. Heb zo weer les en dan leg ik dit allemaal eens voor wat jullie ervan zeggen.