[Poll] Bruine springset op Fries?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lichtbruine springset op Fries?

Ja
13 (14%)
Nee
63 (70%)
Ja, maar andere kleur bruin.
14 (15%)

Totaal aantal stemmen: 90

8nnemiek

Re: [Poll] Bruine springset op Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:35

Als de TS een zadelmaker erbij haalt dan kan er niets misgaan, en er zal vast wel een springzadel in friezenmaat te vinden zijn, of eventueel op maat worden gemaakt..
En startrekk heeft bijvoorbeeld ook springzadels (helaas niet in lichtbruin, wel donkerbruin en zwart)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:45

Mystic Tinker, dan nog is het twijfelachtig of het een springzadel blijft Haha!
Een springzadel kan niet dusdanig worden verbouwd dat het zwaartepunt anders komt te liggen, dat krijgt geen zadelmaker voor elkaar. En gezien de opmerking van de TS dat ze eigenlijk een wintech wil, doet mij denken dat het niet veel geld mag kosten.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:46

ik vind het ook niet mooi

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:51

offtopic:
Mijn fries vindt het geweldig om te springen!
zie mijn profiel voor een link naar de foto! wel een oude foto

ontopic:
Bruin vindt ik persoonlijk niet mooi staan op 1 fries!

_Orlando_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:08

Ik vind bruin niet mooi staan op een fries.. Knipoog

Melis_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:12

Lijkt me niet echt bepaald mooi. Lachen Maar een donkere kleur bruin vind ik dan nog mooier, maar ik had toch voor het zwart gegaan. Maarja iedereen zo een eigen mening. Knipoog

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:21

Even offtopic: Mijn fries vind springen geweldig. Ik zou persoonlijk voor een vzh zadel dan gaan kijken ipv een springzadel.

Ontopic: Bruin kan mooi staan, maar dan b.v. roodbruin. Andere bruine spullen niet. Zelf heb ik zwart, dit vind ik wel het mooist op een fries.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:21

Ik vind bruin niet mooi op een Fries en lichtbruin al helemaal niet. Naar mijn mening 'moet' er op een zwart paard ook zwart harnachement.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:32

lotjj92 schreef:
met een fries springen... daar ga je al!

koop dan een springpaard, friezen zijn daar niet voor gemaakt.

je moet een paard niet voor de dingen gebruiken die die helemaal niet kan.

op mijn fries komt niet eens een springzadel. ook spring ik geen hindernis, dat is toch niet eerlijk tegenover het paard.

Beetje onzin niet? Knipoog
Tinkers zijn er absoluut niet op gebouwd, maar ik cross en spring er ook mee.
Er zijn best friezen die toch aardig kunnen springen (ook 1 op bokt)....

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:15

Wat een onzin lotjj92... Sjoeke springt ook hoor terwijl ik daar en tegen zat 'gewone' paarden ken die niet springen...

Maar ik zou niet gaan voor een lichtbruine set...

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:19

lotjj92 schreef:
sweet_pony schreef:

ik spring gewoon veel liever,, en zit ook graag liever op springzadel Knipoog

op mijn fries komt niet eens een springzadel. ook spring ik geen hindernis, dat is toch niet eerlijk tegenover het paard.

Net zo als Haflingers (en tinkers) ook niet kunnen springen zeker! De mijne springt 10 cm onder zn schofthoogte hoor! Met 15 jaar zelfs nog! Dromen

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 19:37

Mijn haf vind springen ook helemaal geweldig... ze heeft pas moeite met 80 cm... (na een hele dag werken zie: wedstrijd) dus tjah... en 80 is al aardig aan de maat...

Maar ze vind het onwijs leuk ... Crossen vind ze ook helemaal geweldig...

Tjah waarom friezen niet?? Omdat we het bijna nooit hebben gezien (of bijna nooit)

En ts heb je al een keuze gemaakt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 20:10

Peelie, dat is niet waar. Ik weet niet of het nog zo is, maar een jaar of acht geleden moesten derdebezichtingshengsten van het Friese ras tijdens het verrichtingsonderzoek ook springen onder de man. Insiders vonden het een dikke fiasco. Bovendien is een Fries echt geen springpaard. Simpelweg omdat ze er niet op zijn gebouwd, ze blinken uit in andere dingen. De bouw van een Fries verschilt ook nogal van een tinker of haf, met name het front. Vandaar.
En dat we niet vaak zien dat een Fries springt, is omdat het gros van de Friezen er gewoon slecht in is. Een Fries is een geweldig paard om dressuur mee te rijden maar van oorsprong een zwaar koets- en landbouwpaard.
Je zet toch ook geen springgefokt paard voor de concourswagen en gaat ermee naar wedstrijden voor tuigpaarden, dan sla je ook een modderfiguur. Net zo met Friezen op springwedstrijden.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 20:19

[/quote]
ik spring gewoon veel liever,, en zit ook graag liever op springzadel Knipoog[/quote]

op mijn fries komt niet eens een springzadel. ook spring ik geen hindernis, dat is toch niet eerlijk tegenover het paard.[/quote]
wie zegt dat ze dat niet graag doet?
ik ga het morgen uitzoeken, en als ze er helemaal niets mee heeft, komt er een DR op..

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 20:23

MysticTinker schreef:
Mij lijkt het wel heel mooi Ja
Vooral lichtbruin, of roodbruin. Wit zou ik helemaal super vinden Haha!
Donkerbruin en zwart vind ik veel te saai..

Heb je geen foto's van je fries en de spulletjes die je zou willen kopen? Dan plak ik ze er wel even op in photoshop, kun je zelf zien hoe het uitziet Haha!

ik stuur je straks PM Knipoog

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 20:25

suleilitha schreef:
Allereerst, een Fries kan wel een sprongetje maken maar als je serieuze plannen hebt, kom je de B niet eens uit. Een meter is al een hele prestatie voor een Fries maar een heel parcours wordt al een hele opgave. Een Fries is er gewoon niet op gebouwd, en door de bouw van het front zie je ze ook vaak springen met de kop in de lucht en een weggedrukte rug.
Dan het volgende punt, springzadel op een Fries??? Een Fries heeft ten eerste weinig schoft, er worden niet voor niks speciaal zadels vervaardigd voor Friese paarden, en dat is niet voor niks. (denk aan Fryso en het model Frysk van Kieffer, beide speciaal voor paarden met minder schoft) Een Fries is ook vaak korter in de lendenen. Leg je een springzadel en een dressuurzadel naast elkaar dan zul je zien dat het zwaartepunt van het springzadel veel verder naar achteren ligt waardoor de druk van het ruitergewicht veel verder naar achteren op de rug komt. En dat kan niet goed zijn voor de rug van het paard.

Over het punt bruin tuig kun je lang en breed discussieren, dat is een kwestie van smaak. Ik vind het zelf geen gezicht, bruin op een Fries, maar dat moet ieder voor zich weten.
Wil je een zwart paard om mee te springen, kijk dan even om je heen naar een zwarte KWPNer of ander meer springtypisch paard, lijkt me veel gezonder.

bedankt voor de uitleg, wist ik nog niet zo veel van.. ga ik rekening mee houden! Knipoog

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 20:26

suleilitha schreef:
Ik hoop nu nog maar één ding en dat is dat de TS zich realiseert, dat de kans groot is, dat je met een springzadel de rug van een Fries vermolesteert.

vermolewattes? Bloos

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 20:32

even voor de verduidelijking:
1. ik zit algemeen liever op een springzadel
2. het is heus niet bedoeld om mee in de ZZ te komen hoor! een parcourstje van 60-70 ofzo is mijn evt. einddoel...
3. ik vind lichtbruin over het ALGEMEEN een mooie kleur, maar ik weet niet of het op een fries staat, daarom dit topic.
4. ik ga morgen uitvissen of ze iets met springen heeft, als ze er niets me heeft gaan we gewoon voor de dressuur en af en toe een balkje ofzo om wat afwisseling te brengen...

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 20:36

Ja leuk! Ik vind bruin altijd mooier dan zwart.
Leuk chique dekje eronder, helemaal geweldig!

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 20:44

houd wel van bruin tuig maar dan vooral op vossen. nee denk dat ik het op zwart ook niet zo mooi vind. al vind ik nog steeds dat je de uiteindelijke keuze moet maken omdat je het zelf mooi vind en niet om wat iedereen hier zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 20:46

Dit soort vragen zijn niet de bedoeling op Bokt. Dat is smaakgebonden en je kunt je vraag kwijt in het topic in de HK.