Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Maar een donkere kleur bruin vind ik dan nog mooier, maar ik had toch voor het zwart gegaan. Maarja iedereen zo een eigen mening.

lotjj92 schreef:met een fries springen... daar ga je al!
koop dan een springpaard, friezen zijn daar niet voor gemaakt.
je moet een paard niet voor de dingen gebruiken die die helemaal niet kan.
op mijn fries komt niet eens een springzadel. ook spring ik geen hindernis, dat is toch niet eerlijk tegenover het paard.

lotjj92 schreef:sweet_pony schreef:
ik spring gewoon veel liever,, en zit ook graag liever op springzadel
met een fries springen... daar ga je al!
koop dan een springpaard, friezen zijn daar niet voor gemaakt.
je moet een paard niet voor de dingen gebruiken die die helemaal niet kan.
op mijn fries komt niet eens een springzadel. ook spring ik geen hindernis, dat is toch niet eerlijk tegenover het paard.
[/quote] MysticTinker schreef:Mij lijkt het wel heel mooi![]()
Vooral lichtbruin, of roodbruin. Wit zou ik helemaal super vinden![]()
Donkerbruin en zwart vind ik veel te saai..
Heb je geen foto's van je fries en de spulletjes die je zou willen kopen? Dan plak ik ze er wel even op in photoshop, kun je zelf zien hoe het uitziet
suleilitha schreef:Allereerst, een Fries kan wel een sprongetje maken maar als je serieuze plannen hebt, kom je de B niet eens uit. Een meter is al een hele prestatie voor een Fries maar een heel parcours wordt al een hele opgave. Een Fries is er gewoon niet op gebouwd, en door de bouw van het front zie je ze ook vaak springen met de kop in de lucht en een weggedrukte rug.
Dan het volgende punt, springzadel op een Fries??? Een Fries heeft ten eerste weinig schoft, er worden niet voor niks speciaal zadels vervaardigd voor Friese paarden, en dat is niet voor niks. (denk aan Fryso en het model Frysk van Kieffer, beide speciaal voor paarden met minder schoft) Een Fries is ook vaak korter in de lendenen. Leg je een springzadel en een dressuurzadel naast elkaar dan zul je zien dat het zwaartepunt van het springzadel veel verder naar achteren ligt waardoor de druk van het ruitergewicht veel verder naar achteren op de rug komt. En dat kan niet goed zijn voor de rug van het paard.
Over het punt bruin tuig kun je lang en breed discussieren, dat is een kwestie van smaak. Ik vind het zelf geen gezicht, bruin op een Fries, maar dat moet ieder voor zich weten.
Wil je een zwart paard om mee te springen, kijk dan even om je heen naar een zwarte KWPNer of ander meer springtypisch paard, lijkt me veel gezonder.
suleilitha schreef:Ik hoop nu nog maar één ding en dat is dat de TS zich realiseert, dat de kans groot is, dat je met een springzadel de rug van een Fries vermolesteert.