Springen met dressuurzadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Snoekiej

Re: Springen met dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 19:17

MelanieB schreef:
Iemand op bokt crosst er zelfs mee (Ben even vergeten wie)
Maar ik heb gisteren ook gesprongen met mn dressuur zadel (ik was aant dressuren maar was het gauw zat) en ik heb beste wrongen erop zitten (Kentaur Penelopa Nagelbijten / Gniffelen )
Maar de 80 lukte nog best.
Mn houding is niet zo goed als op een springzadel, maar ik kan er heus wel een parcour mee springen. Ja

Dat ben ik dus.
Ik heb misschien wel 1,5 tot 2 jaar met een dressuurzadel gesprongen en gecrosst, en nu heb ik eindelijk een springzadel.
Het ligt heel erg aan het type dressuurzadel wat je hebt. Ik heb een Euroriding Diamant, en daar ging het prima mee.
Ik sprong ongeveer 1 meter, en reed ook hele stukken verlichte zit. Het is wel fijner om te springen met een springzadel, want springen met een dressuurzadel is:
- voor de rug van je paard niet goed
- voor jouw houding niet goed
- en voor het zadel zelf niet goed.
Af en toe kan het echt wel, maar als je wekelijks wil springen, zou ik kijken voor een tweedehands springzadeltje.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 20:31

Ik spring ook met m'n dressuurzadel. Ook wedstrijden.
Mijn springzadel past op dit moment niet op m'n merrie. Ik heb de beugels 5 gaten korter, m'n knie gaat over het zweetblad (ik heb een kleine wrong, want anders zou springen niet gaan) en zo wil het net. Het is wel de bedoeling dat m'n springzadel aangepast wordt.

x__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 21:17

Ik spring soms ook met mijn dressuurzadel (Passier GG), ik heb 6 maanden alles afgezocht om een passend zadel te vinden en dat bleek dus een dressuurzadel te zijn...

Ik moet wel toegeven dat een springzadel het veel makkelijker maakt, als ik springles heb mag ik het springzadel van mijn instructrice gebruiken maar om er nu zelf één te gaan kopen heb ik echt geen geld. Dan spring ik liever met een passend dressuurzadel dan met een springzadel dat niet goed ligt.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 21:19

Ik heb wel zo'n foto van springen met een dressuurzadel, je zit dat ik echt bijna zit. Ik wil ze wel posten als je dat wilt.
Ik vind het niet lekker, vzh zit beter, springen vind ik enkel de stubben genesis lekker zitten.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 21:38

Alle springfoto's in mijn profiel zijn ook met een dressuurzadel, op SGW Vlietlanden & SGW Lisse na.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 22:03

Je kunt best af en toe eens springen met een dressuurzadel. Het zit niet optimaal, maar het kan best. Ik deed het zelf ook altijd. Ik heb zelfs een hekel aan springzadels, zitten niet diep genoeg.

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 08:36

Je zit op een springzadel met je knieën veel steviger, als je paard dan ineens een sprong opzij neemt of weigert vind ik dat je veel meer steun hebt in een springzadel dan met een dressuurzadel. Ook is je houding met het springen beter in een springzadel, omdat je lichter kan gaan zitten. Een dressuurzadel is ervoor gemaakt om stevig op je kont te kunnen zitten.
Af en toe kun je natuurlijk gewoon springen met een dressuurzadel, maar als je meer gaat springen, is het lekkerder voor jou én paard (en veiliger voor jou) als je een spring/vzh zadel aanschaft Lachen

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 17:11

Ik vind het voor geen meter gaan met een dressuurzadel.
Daar zijn ze ook eigenlijk niet voor gemaakt.
Je benen worden in een andere houding gelegt in een dressuurzadel. Maar ja, het zal geen kwaad kunnen om er een keer een paar sprongetjes mee te maken.Lachen