Bitloos hoofdstel met iets hefboomwerking

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

jodi

Re: Bitloos hoofdstel met iets hefboomwerking

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 20:02

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 20:03

Ja ik snap dat het twee verschillende hacks zijn Clown
Maar het lijkt mij wel verschil maken, of het bakstuk kan glijden of dat het echt vastzit, als hij vastzit lijkt mij dat de hefboomkracht sterker is. Maar dat is maar een gevoel, dus ik denk: misschien weten jullie het verschil tussen zulke hacks.

Tja je kan ook prikkeldraad over z'n neus heen hangen, maar daar heb ik het toch helemaal niet over? Het leek mij niet zo'n rare vraag eigenlijk..

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 20:07

Bij mij blijft het aardig zitten hoor Ja Ligt er wel aan hoe straks je de kinketting doet. Ik doe hem gewoon altijd aansluitend op de kin, niet extreem los of strak, dat scheelt natuurlijk wel in hoe hij inwerkt.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 20:11

jodi schreef:
Ik heb deze en ben er erg blij mee:

http://madtack.net/SheerEenHHSHack.jpg

Leuk gedaan met dat vlechtwerk!

Daphne: ik gaf gewoon wat uitleg hoe je de Hack wel strenger kunt maken. En met prikkeldraad zou ook nog kunnen ja. Dan heet het een Serreta, meen ik.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 20:12

jodi schreef:
Ik heb deze en ben er erg blij mee:

http://madtack.net/SheerEenHHSHack.jpg

Ik hoop dat die van jou strakker zit Nagelbijten / Gniffelen Anders kan je er net zo goed niets om hangen Knipoog

Ik heb er trouwens twee. Onderstaande gaat met andere paardje mee als die verkocht wordt. Dit is zo even de beste foto die ik kan vinden: (overigens is dit ook een zonder extra vakje voor het bakstuk)
Afbeelding

[edit] nog twee foto's:
http://i7.photobucket.com/albums/y277/o ... rn/rp4.jpg
http://i7.photobucket.com/albums/y277/o ... rikrit.jpg
en aan mijn halsterhoofdstel:
http://i7.photobucket.com/albums/y277/o ... orn/b5.jpg

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 20:34

Oh, haha, ik had niet verwacht dat dat ook bestond Clown
Sorry, ik vatte je reactie dan wat anders op. Nouja, dan was mijn reactie een beetje ongepast Bloos Maar goed, ik bedoelsde eigenlijk niet zozeer wat strenger is, maar wat er anders inwerkt. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat een vast bakstuk een andere druk achter de oren geeft dan een los bakstuk? Om maar eens iets te noemen. Maar je hebt dus niet bewust gekozen voor een hack met een los of vast bakstuk?
Ah kijk, op deze foto: http://i7.photobucket.com/albums/y277/o ... rikrit.jpg zie je dat het bakstuk iets verschuift bij druk (alleen de hack kantelt), en als het bakstuk vastzit zou er dan dus meer druk achter de oren komen toch? Omdat het bakstuk dan meekantelt. Terwijl de druk op de neus dan misschien iets minder is? Al hangt dat dan weer meer van de kinketting/bandje af.

Voor de duidelijkheid: ik ben ook maar geïnteresseerd, beetje om dezelfde reden als Lenneke. Mijn paard laat zich over het algemeen prima met een simpel halstertje rijden, maar met de zeldzame momenten dat ze het in haar bol krijgt, ben ik ook maar een meelifter, zij heeft dat meer de laatste kilometers van een rit. Dus ik zoek eigenlijk ook een fijne bitloze optoming, waarmee ik in geval van nood wél iets te zeggen heb. Op een gewone hack met korte scharen (zo een als van de divoza), reageert mijn paard nog minder dan op een gewoon halster, dus ik was benieuwd of een s-hack dan anders in werkt.

Maar nu zit ik me wel heel erg bemoeien met je topic Lenneke, hopelijk vind je dat niet erg Lachen

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 20:41

DaphneL schreef:
Maar je hebt dus niet bewust gekozen voor een hack met een los of vast bakstuk?
Ah kijk, op deze foto: http://i7.photobucket.com/albums/y277/o ... rikrit.jpg zie je dat het bakstuk iets verschuift bij druk (alleen de hack kantelt), en als het bakstuk vastzit zou er dan dus meer druk achter de oren komen toch? Omdat het bakstuk dan meekantelt. Terwijl de druk op de neus dan misschien iets minder is? Al hangt dat dan weer meer van de kinketting/bandje af.

Ik heb niet bewust gekozen voor een losse hoor, dit was gewoon wat er toen werd aangeboden en het leek mij leuk om te proberen. Paard wat ik op die foto rij had er nogal eens een handje van om heet te worden, zonder bit was ie beter te hanteren.
Wat je met die vaste wel krijgt is wat jij inderdaad zegt, dat het bakstuk meekantelt. Dat is nou juist wat mij bij die gewone hacks zo tegenstaan, je ziet zo vaak foto's waarbij het bakstuk bijna in de ogen zit, daar heb ik dus geen last van. Als je wilt dat ie sterker inwerkt moet je de kinriem strakker doen.

zoals hier zeg maar: http://www.plasequestrian.co.uk/images/ ... kamore.jpg

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 20:53

Ik heb zelf het Glucksrad, de S-Hack en een gewone Hackamore met korte scharen.
Tot nu toe bevalt de Hackamore in de winter het best omdat ze dan wat frisser is en hij wat scherper inwerkt.

Nu rij ik met het Glucksrad wat echt super gaat, vooral de release is erg fijn en je kunt er veel directer mee rijden dan de gewone Hackamore.
Ook is hij heel stabiel en zit niet in de weg met drinken uit een emmer.
En je kunt heel makkelijk de sterkte instellen door gewoon je teugels op een andere plek vast te maken Pling

Mijn S-hack ligt werkloos op mijn zolder, is wel fijn om mee te rijden maar voor mijn pony te groot en te lomp (van inovatec) ook veert hij wat door bij meer druk, dit kan fijn zijn als je dit wilt maar ik vindt het niets
Zo'n lichtgewicht gekleurde met tussenstangetje lijkt me veel beter Ja

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 21:25

WendyBZ schreef:
DaphneL schreef:
Maar je hebt dus niet bewust gekozen voor een hack met een los of vast bakstuk?
Ah kijk, op deze foto: http://i7.photobucket.com/albums/y277/o ... rikrit.jpg

Als je wilt dat ie sterker inwerkt moet je de kinriem strakker doen.

zoals hier zeg maar: http://www.plasequestrian.co.uk/images/ ... kamore.jpg

Ik heb hem laten maken en daar was maar 1 S hack, ik heb niet bewust gekozen voor een haakje wel/ niet voor t bakstuk.

Die laatste foto hangt ie wel erg laag zeg Nors opkijken

Idd, als je hem sterker in wilt laten werken, moet je de kinriem strak hebben.

Trouwens, zouden ze die gekleurde in het paars hebben Schijnheilig

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 07:41

"Ik hoop dat die van jou strakker zit Anders kan je er net zo goed niets om hangen "

Normaal gesproken moet de kinriem in contact komen als de hach een hoek van 45 graden maakt met de mond.
Strakker is niet goed omdat je dan geen speling hebt om het paard te 'waarschuwen' dat je wat wil gaan doen.
Losser kan je inderdaad net zo goed met een halster rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 08:04

Ik heb het idee dat dit toch beter bitloos is dan met die riempjes onder het hoofd. Nu heb je altijd ontspanning als je zelf niets doet.

Ik moet wel een dik bontje bij de neusriem hebben, dus echt bont, is daar makkelijk aan te komen? Mijn paard zijn huid gaat zo snel stuk. Hoe zit het met de oogjes aan weerszijde van het neusriempje? maken die geen plekjes op het gezicht? De zomer is er weer en hij is weer redelijk glad, dus weer oppassen geblazen met schuurwondjes.

interessant topic. Vork

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 08:09

Die bontjes kun je los kopen, moet geen probleem zijn. Die van mij heeft ene dik neopreen onderlegde neusriem, dat schuurt ook niet.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 08:44

russel schreef:
Ik moet wel een dik bontje bij de neusriem hebben, dus echt bont, is daar makkelijk aan te komen?

O.a. nickyskeet.nl heeft wel echte bontjes, dat zijn ook echte dikke hoor Ja Heb ik ook een van, heelijk spul.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 08:45

Oke, mooi! Knipoog

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 09:17

Mag ik een tip geven over het bont?

Ik heb er zelfklevend klittenband achter gezet. En ook een stuk op het biothane zelf. Dan draait het niet in de rondte.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 11:43

Dat is aan handige tip. Ik heb een bontje met de stalnaam erop, alleen door het draaien zitten de letters steeds aan de binnenkant en zie je er niets van.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 12:00

Lenneke_ schreef:
Dat is aan handige tip. Ik heb een bontje met de stalnaam erop, alleen door het draaien zitten de letters steeds aan de binnenkant en zie je er niets van.

Das zonde Haha!

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 23:36

je kunt ook met een beugelneusriem rijden en dan de teugels aan de onderkant vast maken van het metaal (waar de onderste kinriem aan vastzit) hierdoor heb je lichte hefboomwerking

Afbeelding

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:01

Ik heb ook naar zo'n boogneusriem gekeken maar de ringen waar je dan de teugels aan vast moet maken zijn heel erg klein en ik kreeg er niets doorheen behalve touw.
Het is ook niet echt stevig en als je echt druk zou moeten zetten in een noodsytuatie kan het ombuigen.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:28

Voor een hoofdstel met hefboomwerking vind ik dat de neusriem veel te laag hangt (doe maar rustig een cm of 10 hoger). Als je hem hoger zou hangen,dan komt het achterste stuk bij de jukbeenderen in de knoei. Dan kun je beter gewoon een (s-)hack nemen.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:36

ik heb er teugels met klipjes aan!
heb ermee in het Z gereden , ook in combinatie met een bit, werkte beter dan de hackamore! die was net te scherp Ja

maar het is maar net wat je wilt! weer een ander Z paard reed ik wel gewoon met hackamore,die kon het wel hebben!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 12:38

Ik vind die neusriem geen slecht idee. Hij is ook niet heel duur, dus wel het proberen waard

EloveB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:39

Je kan ook zelf een bitloos hoofdstel maken, maar het lijkt dan wel een beetje op een halster.
(Je kan het ook als halster gebruiken).
Het is vooral voor gevoelige paarden wel handig, omdat het hoofdstel dan zo dun is dat de druk niet zo hoog is, maar wel scherper dan een normaal hoofstel.
Ik heb er zelf ook een gemaakt (touwtjes bij de Praxis gekocht, 8 mm dikte, en op internet opgezocht hoe je ze kan knopen.
Werkt bij mijn paard best wel goed =)

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:59

Lenneke_ schreef:
Ik vind die neusriem geen slecht idee. Hij is ook niet heel duur, dus wel het proberen waard

Kijk eens hoe laag die hangt... Kun je ook niet veel hoger hangen,omdat dat achterste stuk uitsteekt... Je moet het zelf weten natuurlijk, maar ik zou die nooit gebruiken.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:17

Ik heb er toen naar gezocht maar onder de 60 euro hadden ze er geen
Dus ik vindt het best wel duur Bloos