Zadel : Anky vs. KN of Kentaur

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

saskia23

Re: Zadel : Anky vs. KN of Kentaur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 21:28

Ik zweer bij mijn KN, superfijn zadel!

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 21:29

Ik heb nu ruim 2 jaar een kentaur penalope, en inderdaad het heeft veel gelijkenisse met de anky. Ik heb er destijds heel veel geprobeerd, maar ik vond het anky zadel wat iel kwa zit. Ook vertelde de zadelmaker mij destijds dat er veel klachten waren over de kwaliteit van het leer van de anky. Maar ik zeg er wel bij dat ik nu over 2 jaar geleden spreek.

Ik ben uitermate tevreden over mijn kentaur. Ik heb hem nu 1 keer op laten vullen, hij trekt niet scheef. Ik rijd met mijn beugelriemen boven op de zweetbladen en daar zie je de gebruikerssporen van (maar bij welk zadel is dit niet Knipoog). Dus wat mij betreft blijf ik bij kentaur.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 09:57

Bourrelier schreef:
Simba_ schreef:
En dat kun jij vanaf de buitenkant zien ???

Ik laat igg Karl Langeraap komen, een goede zadelmaker zegt men.
Hij zal de slechte 2dehandse er toch wel tussenuit pikken ??

Ja.
Ik ken deze man niet. Ik hoop het voor je.

De zadelmaker in kwestie heeft zich al niet al te positief uitgelaten over de Anky zadels, hij heeft er al een paar gehad die pas nieuw waren met een gebroken boom. Werd wel weer gemaakt door Anky maar ondertussen ben je wel je zadel kwijt, hij vond het geen goede zadels, zaten ook niet goed in elkaar.

Helaas, want mij leken ze ook wel wat Huilen

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 10:08

Simba_ schreef:
MyWishMax schreef:
Ik heb ook een Anky Knipoog (Goh anders had je niet gepbt Knipoog)

Vind het een onwijs fijn zadel, heel zacht en zit er gewoon erg goed op. Ik heb nog niks gemerkt van slechte leerkwaliteit?

Heb hem nu denk ik 3 a 4 maanden? En ziet er nog super uit, geen slijtage oid.. Instructie heeft ze al langer en die zijn ook nog super.

Hee ! Thanks voor je reactie Lachen Lachen !
Ben echt helemaal weg van die zadels, passen ze ook op een paard met aardig wat schoft en smalle schouders ??
Mijn paard is wel groot, rond de 1.70, maar niet breed.

Wij hebben zelf een paard met hoge schoft en smalle schouders en hebben het (nieuwe model) Anky zadel nu zo'n 2,5 jaar (gekocht toen het een week op de markt was). We halen er af en toe een lap over en hebben het misschien 3 keer gevet in al die tijd, maar het ziet er nog helemaal super uit; geen slijtage of iets te zien. Het ligt als een huis en er is pas nog naar gekeken, maar het blijft ook gewoon supergoed liggen (dus niks opvullen en dat soort ellende). Het wordt zeer intensief gebruikt, maar blijft gewoon dus heel mooi (dat van die slechte leerkwaliteit gold wat meer voor de oudere modellen, maar zeker niet voor deze). Volgens iedereen die er wel eens opgezeten heeft zit het erg lekker (niet te hard, niet te zacht en ook niet heel erg gedwongen, maar wel voldoende steun). Kortom: het is een toppertje die bij ons zeker blijft ! Voor foto's: zie mijn profiel. Dat van die kapstokvoetjes (heeft mijn dochter ook) is misschien te verhelpen door dubbel a-symetrische beugels. Wij hebben Sprenger argentan beugels en die bevallen prima.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 05:06

taffy schreef:
Zelf zou ik voor KN kiezen,zit heerlijk en ze blijven er ook na veel gebruik als nieuw uitzien,daarbij (heel persoonlijk)houd ik niet van een vierkante lepel Tong uitsteken
Het is wel zo dat bij zowel KN medium boom of anky medium de ruimte voor de wervels erg krap is...
Met een wijde kamer KN is er meer rekening gehouden met de breedte tussen de kussens Lachen
Want ook al heb je geen breed paard de ruimte voor de wervelkolom blijft noodzakelijk.
Verder is het natuurlijk de vraag welke vorm boom het beste op je paard past Lachen

Daar ben ik het niet mee eens.
Onze anky classic smooth (medium boom ) heeft juist een brede kamer. Vergeleken met een kieffer medium boom heeft het ankyzadel meer ruimte tussen de kussens en dus meer ruggengraadvrijheid dan de kieffer.

Het is een erg mooi en zacht zadel met de vierkante lepel. Heerlijke zit. Blijft goed. Ligt als een tierelier. Helaas past het zadel niet meer goed op het paard en staat het zadel te koop. Anders had ik het zadel echt niet te koop gezet, is echt een ontzettend fijn en mooi zadel.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 08:03

Hannanas schreef:
taffy schreef:
Zelf zou ik voor KN kiezen,zit heerlijk en ze blijven er ook na veel gebruik als nieuw uitzien,daarbij (heel persoonlijk)houd ik niet van een vierkante lepel Tong uitsteken
Het is wel zo dat bij zowel KN medium boom of anky medium de ruimte voor de wervels erg krap is...
Met een wijde kamer KN is er meer rekening gehouden met de breedte tussen de kussens Lachen
Want ook al heb je geen breed paard de ruimte voor de wervelkolom blijft noodzakelijk.
Verder is het natuurlijk de vraag welke vorm boom het beste op je paard past Lachen

Onze anky classic smooth (medium boom ) heeft juist een brede kamer. Vergeleken met een kieffer medium boom heeft het ankyzadel meer ruimte tussen de kussens en dus meer ruggengraadvrijheid dan de kieffer.

Het is een erg mooi en zacht zadel met de vierkante lepel. Heerlijke zit. Blijft goed. Ligt als een tierelier. Helaas past het zadel niet meer goed op het paard en staat het zadel te koop. Anders had ik het zadel echt niet te koop gezet, is echt een ontzettend fijn en mooi zadel.

Het kan zijn dat het ook per zadel wat verschil maakt en dat die van jou misschien wat ruimer uitvalt Lachen
Maar de vergelijking met een kiefer zadel, wil nog niet zeggen dat het breed genoeg is....
Er zijn maar weinig paarden met z'n smalle ruggengraat als de meeste mediumkamers tussen de kussens hebben en dan moet het paard nog gaan bewegen

bagheera2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 08:17

Ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden.

Heb zelf een Kentaur en ben daar erg tevreden over, maar dit zadel ligt ook goed en vond het zelf erg lekker zitten (en hebben er wel een paar zadels op gehad).

En wat de een helemaal top vindt, vindt de ander echt helemaal niks (heb ik ook meegemaakt Knipoog) Succes met kiezen!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 09:07

ik vind mijn zadel ook heel breed aan de onderkant. veel ruimte en mooie keilkussens.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 09:18

Ik heb 1 1/2 jaar geleden ook jacht gemaakt op een nieuw zadel. Ik heb bij mijn zadelmaker gevraagd naar verschillende merken een daarbij ook de Anky genoemd. Mij werd toen verteld dat het een gewoon normaal zadeltje was, waar ze de naam Anky hebben opgeplakt. In principe zijn het dus zadel vergelijkbaar als bijv Kentaur, maar door de merknaam zijn ze duurder. Wil je kwaliteit dan zal ik persoonlijk voor KN, Stubben enz voort gaan dat zijn zadelmakerijen met jarenlange ervaring. Mij werd het zadel afgeraden door inderdaad slechte/mindere leerkwaliteit en een slechte boom.

Succes en laat weten wat het geworden is!

Bregje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 09:34

ik kan je alleen maar vertellen dan ik erg tevreden ben met mijn Kentaur(s).. Geloof dat dit de 3e is.. Heb nu een Medea met extra lange bladen en dubbel leer.. Erg lekker zadel..
Heb ze allemaal intensief gebruikt en nooit klachten gehad.. Lekkere zit, soepel leer en een hele goede prijs.!
Succes ermee

Sterren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 09:44

Heb sinds ong 3 maandjes ook een Anky STS zadel, en ik ben er ontzettend blij mee.
Hij zit heerlijk ligt heel goed, mijn paard is er heel anders/makkelijker door gaan bewegen en ik zit in een veel betere houding dan voorheen. Het bevalt mij super!

Hiervoor een Kentaur Medea II gehad, beviel mij ook heel goed, alleen lag hnet helaas niet meer goed op mijn paard waardoor ze dus ook heel anders ging lopen, In de Kentaur Medea II Heb je amper bewegingsvrijheid, je wordt echt in een houding gedrukt, de Anky heeft dit dus helemaal niet, en je moet echt zelf gaan zitten, onder je billen is het echt heel zacht. Qua zit vind ik de onafhankelijke zit toch het fijnst. Het leer van mijn zadel ziet er nog heel goed uit hoor!

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 10:01

egnie schreef:
Ik heb 1 1/2 jaar geleden ook jacht gemaakt op een nieuw zadel. Ik heb bij mijn zadelmaker gevraagd naar verschillende merken een daarbij ook de Anky genoemd. Mij werd toen verteld dat het een gewoon normaal zadeltje was, waar ze de naam Anky hebben opgeplakt. In principe zijn het dus zadel vergelijkbaar als bijv Kentaur, maar door de merknaam zijn ze duurder. Wil je kwaliteit dan zal ik persoonlijk voor KN, Stubben enz voort gaan dat zijn zadelmakerijen met jarenlange ervaring. Mij werd het zadel afgeraden door inderdaad slechte/mindere leerkwaliteit en een slechte boom.

Het zadel is voor Anky ontwikkeld (de nieuwe versie in ieder geval); ik heb zelf gesproken met een zadelmaker die daar nauw bij betrokken is geweest. Leerkwaliteit is echt prima, dus dat is een broodje aap verhaal. Hoe het met de boom is weet ik niet, alleen dat ik er geen problemen mee heb Haha!
Wel grappig dat aldoor wordt gezegd dat het zo duur is: het is niet goedkoop, maar ik denk toch niet duurder dan de meeste zadelmerken die hier voorbij komen. Het blijft natuurlijk een kwestie van smaak (ik hoor bijv. altijd dat je nooit een KN moet nemen omdat die echt k*t zitten, om maar een voorbeeld te noemen...). Maar als het om kwaliteit gaat is er niets mis met Anky !

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 10:04

Ik heb de KN symphonie en ben er erg tevreden over. De zit van een KN zit meer in het midden (net als schumacher). Bij andere zadels (Anky ook erg) zit de zit achterin waardoor in verhouding veel druk op de achterkant van de kussens komt, bij zadels met de druk meer voorin wordt het beter verdeeld. Mijn zadelmaker is ook zeker niet tevreden over de ligging van Anky zadels, hij vind het vrij gevaarlijke zadels die maar op weinig paarden goed passen. Dit had te maken met de vorm van de kussens en de zit achterin.

KN zadels zijn qua zitting misschien wat harder, maar ik vind dat juist fijn. En door de zit die verder naar voren ligt merk ik dat mijn paard er heerlijk onder loopt en heeft geen last meer gehad van zijn rug.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 17:10

Citaat:
taffy schreef:

Citaat:
Het kan zijn dat het ook per zadel wat verschil maakt en dat die van jou misschien wat ruimer uitvalt Lachen
Maar de vergelijking met een kiefer zadel, wil nog niet zeggen dat het breed genoeg is....
Er zijn maar weinig paarden met z'n smalle ruggengraat als de meeste mediumkamers tussen de kussens hebben en dan moet het paard nog gaan bewegen
[/quote][/quote]
Nou, de ruimte is 4 vingers. Eigenlijk het max. voor de ruimte tussen de kussens bij een medium boom.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 17:41

nikki160287 schreef:
Ik heb de KN symphonie en ben er erg tevreden over. De zit van een KN zit meer in het midden (net als schumacher). Bij andere zadels (Anky ook erg) zit de zit achterin waardoor in verhouding veel druk op de achterkant van de kussens komt, bij zadels met de druk meer voorin wordt het beter verdeeld. Mijn zadelmaker is ook zeker niet tevreden over de ligging van Anky zadels, hij vind het vrij gevaarlijke zadels die maar op weinig paarden goed passen. Dit had te maken met de vorm van de kussens en de zit achterin.

KN zadels zijn qua zitting misschien wat harder, maar ik vind dat juist fijn. En door de zit die verder naar voren ligt merk ik dat mijn paard er heerlijk onder loopt en heeft geen last meer gehad van zijn rug.

Vertel me dan eens wat er gevaarlijk aan is en dat een zadelmaker dat kan bepalen (en de ene zadelmaker is ook duidelijk de ander niet Haha! ). Open een topic op Bokt en je krijgt toch voor het overgrote deel zeer tevreden gebruikers van Anky-zadels Pling

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 17:46

@ Hannanas
Waarom is volgens jou visie vier vingers het maximale en wat is dan het minimale.

Als je de ruggegraat beet pakt en de ruimte die nodig is tijdens beweging van het paard/zadel mee rekent, kom je lijkt me toch eerder op minimaal vier uit Lachen_
Laatst bijgewerkt door taffy op 11-06-08 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 17:50

Ik zweer bij Kentaur. Vind het erg fijne zadels.
Omdat ik mijn paard verkocht heb heb ik de mijne, hoogstens 6 maanden gebruikt, te koop staan. Boommaat 2, 17.5" en type Penelopa.

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:04

Ik ben ook een tevreden Anky gebruiker.
Ik houd zelf niet van een gedwongen zit en dit zadel bevalt mij prima. Het zadel zit ook iets meer achterin wat ook nog weer beter is voor mijn rug. Ik heb zelf een holle rug en als ik dan op een ander dressuurzadel zit waar het dieptepunt meer naar voren zit trek ik nog holler met pijnlijke gevolgen.

Ik heb nog wel het eerste model van Anky, de nieuwe is iets smaller bij je zitbeenknobbels en ook aan de voorzijde. De voorzijde is bij de nieuwe ook hoger.

Zelf heb ik mijn Anky nu 3 jaar en ik heb GEEN klachten over slechte kwaliteit of leerproblemen. Het leer was bij mijn zadel in het begin wel wat stug (de zweetbladen) maar dat heeft de KN ook.

Mijn zus rijd met volle tevredenheid met een KN Symphony. Dat zadel zit ook niet zo extreem gedwongen, is wel harder dan de Anky.

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:12

Ik ben trouwens vergeten te vertellen dat ik mijn eigen Numero Uno er mee rijd (wat kort en rondgeribt) de Krack C van mijn zus (hogere schoft, langere rug)
en dat ik de Friese hengsten tijdens het Centraal onderzoek afgelopen winter in Ermelo er ook mee gereden heb!
Op één Fries wilde de Anky wat naar voren gaan, maar hee, die was ook heel breed zonder schoft.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:13

Ik heb gisteren op een kentaur zadel gereden, erg fijn zadel zacht leer en een vaste zit.
erg fijn zadeltje

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:45

Ik heb een Anky zadel en ben er ook zeer over te spreken. Gewoon echt een super fijn zadel wat op heel veel paarden past.

Heb het zadel nu een jaar en het leer is nog echt prima.
Over dat de anky zadels slecht of weet ik veel wat zouden zijn. Er is net een zadelmaker bijgeweest om te kijken hoe het zadel ligt op het nieuwe paard en die heeft echt niks gezegd over verkeerd opgevuld, scheef oid!

Nee ik wil denk ik nooit meer anders Haha!

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:12

Ik zweer bij KN. Leer is echt topkwaliteit die tegen een stootje kan en ik heb geen rugklachten meer. Reed hiervoor op een Kentaur (3x model Penelopa) maar m'n paard veranderde ook wat en na wat heen en weren tot de conclusie gekomen dat KN het beste is voor mijn en paard Lachen

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:32

Ik heb een KN van 20!!! jaar oud, waarvan het leer nog in topconditie is! Fijne kwaliteit leer & een fijn zachte zit. Verder heb ik geen ervaring met Anky en Kentaur.

Ik denk persoon wel dat Kentaur niet te vergelijken is met KN.. Evenals een Anky zadel, waar je al veel voor de naam betaald...

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 14:18

Ik heb een KN Tango en die is echt heel fijn en zacht en ligt prima op mijn paard. KN hoeft echt helemaal niet hard te zijn. Je moet na dit zadel alleen niet op een stubben gaan zitten want dan is je kont wel een beetje verwend.