Bontje op of onder het sjabrak?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

foxy80

Re: Bontje op of onder het sjabrak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:33

een bontje moet wel degelijk echt op de paardenrug om effect te hebben

over de werking: in de BIT test van nr 93 heeft een heel onderzoek met verschillende onderleggers aangetoond dat een echte lamswol onderlegger het beste de druk verdeelt (zelfs beter dan gelpad)

wat hierboven opgemerkt werd ivm zweet dat zadel dan aantast, bij Mattes heb je dekjes met lamswol zadelkussen, zowel vierkant als zadelvormig. Het bestaat dus wel degelijk, effect van bont rechtstreeks op de rug zonder zadeldelen kaal op het paard te moeten leggen

Het geeft inderdaad een mooi cosmetisch effect, maar een extra bontlaag onder een passend zadel met sjabrak is natuurlijk niet goed. Ik raad mijn klanten die kwijlend naar een bontje kijken (maar het niet nodig hebben want passend zadel) dan ook met veel plezier de neppers van Mattes aan, nl een katoen dekje dat net onder het zadelkussen past, met voor en achteraan puur voor de sier een lamswol randje. Is goedkoper en perfect MET dekje te gebruiken zonder boel enorm op te vullen (dekjesstof van Mattes is stevig katoen, oersterk, goede zweetopvangers en slechts 1 cm dik)

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:38

Ik heb mn bontje op het dekje.
Ander bontje zonder bontrand had ik altijd onder het dekje (ander paard).

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 13:27

op weet niet waarom.
heb het zo geleerd bij ons op stal.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:35

Mss niet helemaal wat je zocht maar wil het wel even qouten vanuit een ander topic op HAR.

magda_90 schreef:
draumpje schreef:
een zadel wat goed past , moet je zo min mogelijk onder doen
als je kiest voor een bontje, zou ik er geen sjabrakje meer onder doen

sjabrak etc is er in principe om het zadel te beschermen tegen vuil en zweet van het pard, niet om het paard te beschermen tegen het zadel , dus buiten dta je een sjabrakloos zadel iets vaker moet reinigen , kun je het sjabrak makkelijk weglaten

een bontje heft alleen nut als het direct op de huid ligt , dus ook een sjabrak onder het bontje is nutteloos en maakt alleen de kamer maar krapper... dus baat het niet, schaad het wel in dit geval

foxy80 schreef:
normaal gezien is een bontje niet nodig op een normale paardenrug!
wanneer het paard een gevoelige rug heeft kan een bontje uitkomst bieden bij het opvangen van schokken, maar eigenlijk kan een gelpad dat ook
wanneer het paard begin van drukplekken heeft, zadel wipt of schuift oid: zadelmaker erbij! dit is een teken dat het zadel niet past! In overleg met zadelmaker, fysio of andere prof kan besloten worden tijdelijk een bontje te gebruiken tot er een andere oplossing is
vb paard wordt ernstig ziek, bespiering is weg, zadel past niet 100% -> bontje kan dan even uitkomst bieden

Opgelet: in ALLE gevallen dient een bontje RECHTSTREEKS op de rug te liggen (anders verliest het zijn werking), dient van 100% schaap te zijn gemaakt (wegens goed opvangen van zweet, schokdemping ed.) en MOET ruggegraatsvrijheid hebben (vult anders kamer op en boel gaat knellen)

Tegenwoordig bestaan er van Mattes ook versies met kortharig bont en langharig (dik) bont.

Zoals eerder aangehaald: geen sjabrak samen met bontje (dit dient alleen ter bescherming van zadel zoals draumpje al goed opmerkte)
Als je toch je volledige zadel wil beschermen, koop dan een volledig sjabrak met lamswol kussens

Verdorie, mijn zadel past wel en toch wil ik een bontje? Tegenwoordig bestaan er ook uitvoeringen zonder bont onderaan en alleen bovenaan bontranden. Ziet er net echt uit en kost nog minder ook...

Zit een bontje beter voor de ruiter? Dat blijft een persoonlijke discussie, iedereen voelt wat hij voelt. Maar ga niet met een bontje rijden omdat jij geen stuiterbal wil wezen op een passend zadel. Dan is er iets fout met je zit. En als je toch zere billen hebt, is een bontje OP het zadel de uitkomst zonder je paard te schaden (en ik heb al een hele hoop mensen ZEER verslaafd weten worden aan zo' n ding Haha! )

Hoop dat ik TS beetje heb geholpen.

Twee mensen waarbij ik amen op zeg. Als je zadel past moet je idd zonder al die romplomp erom heen kunnen rijden. Als je een hulpmiddel wilt gebruiken gebruik hem dan ook goed, en vooral dat laatste ontbreek steeds vaker bij de meesten.

BrittKitt schreef:
Wel voor de duidelijkheid; dit gaat om écht bont. Nepbont moet je nooit onder het zadel leggen vind ik, het is synthetisch, gaat ontzettend zweten en naar mijn idee ook schuren. Dat kan je er dus beter bovenop leggen, ook al vul je op die manier alleen maar de kamer van het zadel op en is de drukverdeling grotendeels weg.

En dat wou ik er nog even aan toevoegen.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 06-06-08 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:38

ik doe hem altijd onder het zadel op het dekje...

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 10:38

Ik rijd ook weer tijdelijk met bontje. Paard heeft met het verharen altijd wat kale plekjes door schuren van het sjabrak. Ik rijd dan met het bontje direct op de rug. De haren zitten er al weer bijna op dus het bontje kan straks weer de kast in. Je moet het dan iets vaker wassen, maar in mijn ogen is de werking direct op de rug beter dan tussen dek en zadel. Op die manier is het imo alleen opvulling....

AnkeVivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 14:47

Op het dekje natuurlijk, ik zie niet voor me dat iemand hem eronder doet, lijkt me errrg vreemd! Tong uitsteken

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 17:23

AnkeVivaldi schreef:
Op het dekje natuurlijk, ik zie niet voor me dat iemand hem eronder doet, lijkt me errrg vreemd! Tong uitsteken

En mensen zoals jij vind ík errrg vreemd! Nagelbijten / Gniffelen

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 17:26

Ik was gister op Outdoor Gelderland en toen zag ik dat een ruiter 'm tussen zadel en rug had. En daarboven nog een dekje.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 19:23

BrittKitt schreef:
AnkeVivaldi schreef:

En mensen zoals jij vind ík errrg vreemd! Nagelbijten / Gniffelen

Idd Nagelbijten / Gniffelen Het feit dat men het niet doet wil niet zeggen dat het niet goed is. Eerst dan deje dan bontje dat doet nu iedereen omdat het zo mooi staat en de rest dat ook graag wilt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 09:59

een bontje heeft alleen nut als het direct op de rug word gelegd,een dekje er bovenop lijkt me onhandig,dus die zou ik in dat geval dan niet meer gebruiken.

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 10:05

Ik rijd met mijn bondje op het dekje,
heb het wel eens onder het dekje gedaan:
Afbeelding

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 10:45

Snoevie schreef:
een bontje heeft alleen nut als het direct op de rug word gelegd,een dekje er bovenop lijkt me onhandig,dus die zou ik in dat geval dan niet meer gebruiken.

Ik gebruik er wel een dekje op net als de post boven mij, maar het ziet er niet raar uit oid en het ligt gewoon goed Ja

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 10:46

ik gebruik hem zonder dekje of op het dekje.

Joyce__14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 11:50

Onder het dekje klinkt imo logischer, maar is volgens mij wel een stuk lastiger.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 11:51

Hoezo lastiger?

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 12:11

Ik sluit me helemaal aan bij de gequote reactie van magda_90.
Ik heb dan alleen zo'n rare pony die een bontje onder het dekje eng vind Clown Ze had m eik wel nodig, ze had harde bultjes op haar rug die opengingen tijdens het rijden. Heb het toen maar even opgelost met een soort gel/foam achtige onderlegger.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 17:38

zit je dekje niet raar,met een bontje eronder?
wel het beste,aangezien het nut heeft direct op de huid

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 17:39

Waarom zou het raar zitten? Een dekje dat enigzins de vorm heeft van de rug moet goed komen te liggen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 18:02

ja oke dat is zo,als je een bontje zonder rand aan de achterkan hebt,zal het wel het mooiste liggen,denk ik

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:19

Ja een bontje met achterkant lijkt me niet helemaal handig nee, maar die bestaan ook alleen maar om cosmetisch nut Nagelbijten / Gniffelen

Selinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:45

Ik doe het bontje namelijk altijd op mn dekjes,
er is dan ook een speciale zadelvorm in het bontje gemaakt,
als ik er dan nog een dekje opleg dan past het voor geen meter meer.
Ik denk wel als het bondje direct een aanraking komt met de huid, dat het meer effect zal hebben.

als je een bondje zonder zadelvorm zou hebben, dus gewoon een schapenvel dan is het wel de bedoeling voor er onder.
maar de moderne bondjes (meer voor de sier) zijn voor erop.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:46

En daarom dus flut Knipoog

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:16

Ik gebruik een bontje op het dekje, omdat het wel nut heeft bij de pony die ik rij.

Wat ik me afvraag als het bontje onder het dekje gebruikt zo moeten worden, waarom zitten er dan lusjes aan voor het vast te maken? En de bontjes die het meest voorkomen hebben niet echt de vorm om onder een dekje te gebruiken lijkt me.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 22:20

Nee omdat de commercie echt geen dingen gaat maken die alleen goed zijn voor het paard hoor Clown Die maken dingen die mooi zijn om geld te verdienen. Hebben mensen dat nou echt niet door? Haha!
Die lusjes zijn lang en kan je met gemak vastmaken aan de singelstoten hoor Knipoog