handdoek geschikt als onderlap?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Alicia2u

Re: handdoek geschikt als onderlap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 13:41

CCCCorine schreef:
Om heel eerlijk te zijn, denk ik dat je een combinatie van elastische bandages + handoeken/molton niet voor het 'mooie' om hoeft te doen. Denk niet dat dit erg mooi gaat/blijft zitten.

Waarom niet? Onderlappen (van hetzelfde materiaal: katoen!) blijven toch ook gewoon zitten? Je moet gewoon netjes bandageren en gelukkig kan ik dat wel.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 13:52

Als je een mooie dikke handdoek gebruikt en deze inderdaad netjes op maat knipt, zodat je niet te veel overlap hebt, dan kan het prima.
Een oude deken is idd een nog beter oplossing...gewoon een oude wollen deken.
Voor het vijfentwintigjarig bestaan van onze rijvereniging hadden we gelegenheidscaroussel. Ik heb toen voor alle zestien paarden lappen geknipt uit oude dekens. En ik heb ze ook alle zestien gebandageerd.
Als je goed kunt bandageren (dus in de rol kijken, verankeren, gelijke slagen, druk goed verdelen, kruis op de kogel en uiteinde sluiting bovenaan en aan de buitenkant), dan zitten je bandages prima.
Veel mensen van onze vereniging begonnen zelf met het bandageren, maar riepen mij er bij, omdat ze bobbels en kreukels hadden. Dit kwam, omdat ze het nooit gedaan hadden.
ik ben er aardig bedreven in. Heb jaren lesgegeven op een paardenhouderij opleiding (praktijklessen) in o.a. bandageren, maar ook paarden EHBO (een pijp/kogel verband aanleggen is bijna hetzelfde, alleen dan met gamcee (watten) er onder).
Ook op de opleiding gebruikten we verschillende materialen om de leerlingen mee te laten oefenen: echte onderlappen, gekocht in de ruitersportzaak, lappen van dikke handdoeken geknipt en lappen van dekens....
Ik hoop dat je wat met deze info kunt.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 15:09

Ja, dankjewel Lachen

Ik heb inderdaad al redelijk wat ervaring met bandageren en EHBO (doe ook paardenhouderij, geef er nu les in als stage), maar mijn grootste twijfel was uiteindelijk toch de drukverdeling, want daarvoor gebruik je die dingen.
Ik heb mijn oude molton op maat geknipt en dubbelgevouwen en dichtgestikt. Ik ga vandaag vergelijken met een handdoek.