Peesbeschermers en strijklappen, nut of sier?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arielle_

Re: Peesbeschermers en strijklappen, nut of sier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 20:13

De mijne strijkt en tikt heel vaak aan, heb ze echt niet voor de sier, vind zonder meestal nog mooier, heb ook gewoon zwarte.

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 08:23

Ik heb alleen peesbeschermers maar gebruik die echt wanneer het nodig is.
Want tijdens de les word ze heet en dan tikt ze vaak aan Ja
Strijklappen heb ik niet want ze strijkt niet

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 09:19

Ik heb strijklappen om omdat ze strijkt Haha! en peesbeschermers omdat wel eens aan wilt tikken na het springen oid.
Ik heb een set die bij m'n tuig past. 1 set is voldoende en die ik heb zijn er ook niet in tig kleuren. Lachen

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 09:28

Ik gebruik peesbeschermers, strijklappen en als er serieus gedressuurd wordt zelfs nog springschoenen. Dit omdat mijn pony vierkant op ijzers staat en zichzelf nog wel eens wil aantikken. Achter strijkt ze. We gebruiken de bescherming zowel onder het zadel als aangespannen. Voor de wagen tikt ze zichzelf net zo hard aan bij het verruimen als onder het zadel. In het gebruik zit daar dus geen verschil.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 09:32

Ik gebruik strijklappen om de voorbenen Lachen Absoluut niet voor de sier, want het is geen gezicht.

Dankzij een goed smit tikt hij zich nu alleen nog aan tegen de kogel, ipv het hele onderbeen. Dus heb ik aan strijklapjes genoeg.
Voordeel van strijklapjes is dat de pezen niet oververhit raken.

En als ze dan toch om moeten, dan maar leuke bijpassende. Dus ik ben nog op zoek naar felblauwe.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 09:34

Ik gebruik alleen peesbeschermers tijdens het rijden/longeren/lange teugelen als de kans groot is dat m'n paard zichzelf gaat aantikken door bokken, springen, zijgangen etc. Op land lekker zonder, staat 24/7 dus zou dan niet zo goed zijn voor de benen. Losgooien soms als ie druk is wel met bescherming, meestal staat ie er toch maar een beetje bij dus hoeft dan niet. Op buitenrit ook altijd, voor als ie eens wegspringt. Bandags, pijpkousen, dressuurbeschermers bevatten allemaal geen harde schaal om harde klappen op te vangen van een hoef+ijzer, vind ik dus nutteloze dingen en te warm voor de pezen. Heb een fries, dus die sokken zitten daarmee ook nog eens in de weg, peesbeschermers zijn dan ideaal. En op de trailer heb ik liever peesbeschermers dan transportbeschermers, die grote grove stukken zitten teveel in de weg, liever de kwetsbaarste delen dan maar bedekken.
Laatst bijgewerkt door Syberdepiep op 30-05-08 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 09:37

voor mijn 4 jarige gebruik ik ze niet. Zal ze waarschijnlijk alleen met springen gaan gebruiken ter bescherming en dan waarschijnlijk alleen voor.

Voor mijn 5 jarige merrie gebruik ik ze bij het werk in de bak. Vooral voor het aantikken en strijken in wendingen. Ze heeft nog niet echt haar balans gevonden. Buiten op rechte stukken heeft ze het niet nodig Lachen

ShannaSaido

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 13:35

Ik gebruik altijd peesbeschermers en strijklappen. of het nou voor het springen/dressuren/buitenrijden of longeren is. ik doe het gewoon voor de veiligheid. je pony/paard kan altijd een gekke pas zetten en met ze achterbeen tegen ze voorbeen aan komen. dan dan heb ik liever bescherming. ook voor perongelijk stoten of iets. voor dressuur gebruik ik vaak bandage maar ook peesbeschermer en strijklappen.

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 22:03

Sinds dat mijn pony over de bakrand is gesprongen en haar hele been heeft opengehaald (wond van 10 cm, hele bot te zien en 10 hechtingen) gaat ze niet meer zonder. Had ik ze toen maar omgedaan. Lachen
Mocht ze namelijk weer flink met haar eigen been ergens op knallen, dan is de kans nogal groot dat het weer open springt, en/of dat ze weer wat beschadigd.
Ik moet zeggen dat ik daarom ook gewoon doorsnee, zwarte pees- en kogelbeschermers heb, die kunnen gewoon overal om. Voor de sier heb ik ze dus zeker niet.
Verder moet ik zeggen dat ik 3-in-1 beschermers fijner vind, omdat deze ook voor goed beschermen (wond zat/zit rondom). Maar aangezien peesjes wat fijner zijn met heter weer, hou ik het toch op goed beschermen en voorkomen dat het weer fout gaat Lachen.

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 22:07

M'n shet tikt ook aan, dus ze hebben bij mij ook nut. Heb simpele zwarte, passen overal wel bij;)

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 22:10

Mijn paardje strijkt achter enorm en voor tikt ze aan,dus ik gebruik ze echt omdat het nodig is.
ik vind het dan wel leuk om ze ook aan te passen op me dekjes Haha!
Maar als het niet nodig was,had ik ze nie gebruikt voor de mooi

Knakkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 22:11

Ik gebruik peesbeschermers aangezien mijn 3 jarige zichzelf nog wel eens aantikt of erg lomp is in zijn bewegingen.

Ben er in die zin niet blij mee omdat het onder die dingen erg warm wordt. Heb nu de peesbeschermers van Hexa Pro, die geven net wat meer verkoeling.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 22:11

Zilfstar schreef:
@Moonfish: mennen is voor mij een nieuw onderwerp. Het mennen zelf ken ik wel, de feiten van de betuiging nog niet zo. Dus waarom zijn peeskappen VOOR belangrijk als er een kar ACHTER hun kont 'hangt'?
Vind je toon wat aggressief overkomen. Stelde gewoon een vraag, omdat ik het niet weet. Dat mag toch neem ik aan? Met dit antwoord kan ik weinig zo niet niks. Dus uitleg graag: Waarvoor dienen peesbeschermers en strijklappen bij het mennen precies?

In principe heeft de wagen zelf er niet zoveel mee te maken. Wanneer je paard voor de wagen loopt zal hij vaak nóg meer vanuit de achterhand gaan bewegen. Daardoor is de kans dat de voorhand geraakt wordt wat groter. Ook kan het zijn dat, wanneer je een steile heuvel afgaat, de kar op de broek remt. Dat geeft toch een klapje op dat moment waardoor je pony weer zijn achterbenen eronder zet.

Daarnaast hebben ze gewoon de functie zoals bij rijden: strijklappen tegen het strijken, peesbeschermers om de pezen te beschermen Lachen.

Als iemand nog toevoegingen heeft: graag hoor!

renka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 01:15

alleen met springen, komt best kracht op bij landing en een balkje aantikken is ook niet ondenkbaar., ik ben van mening dat als je paard niet aantikt dat je ze met gewoon rijden niet om hoeft te doen, is alleen maar warm en misschien irritant.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 01:20

Ik ben van mening dat een bandage voor de sier is en een peesbeschermer/strijklap voor het nut, zo mooi zijn die meestal ook niet.

Ik gebruik ook peesbeschermers bij mijn paarden, vooral bij de jonge paarden vind ik het belangrijk omdat die benen nog veel minder gewend zijn. Naarmate je langer traint worden de pezen en banden steviger waardoor ze minder nodig zijn.

Bij mijn ervaren paarden gebruik ik ze eigelijk alleen als ik ga springen, tegen aantikken en verrekken van spieren tijdens de afzet en landing. Tijdens gewone dressuurtraining zijn ze meestal niet nodig. Ik rijd ook geregeld over de verharde weg om de benen 'hard' te maken.

Strijklappen gebruik ik alleen als het paard echt strijkt en dus wondjes krijgt als hij geen stijklappen draagt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:38

bij mij echt wel voor nut. Gebruik ik ze niet dan zijn er altijd wel kleine wondjes aan zn benen.

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:56

Ik gebruik altijd peesbeschermers voor, ik heb 1 setje strijklappen maar ik gebruik ze weinig of nooit.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:59

Als je achter mijn paard gaat staan dan vraag je je af of zo erg strijken wel mogenlijk is zonder om te vallen. T ziet er echt niet uit... Vandaar dat ze zowel voor als achter peesbeschermers om heeft. En als ik kijk naar de hoeveelheid krassen daarop, dan weet ik ook direct weer dat ze echt nuttig zijn...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 18:37

En al heb je een paard wat nooit strijkt, die tikt zichzelf ook weleens aan als je in het parcours een wat strak door een wending gaat. Ik denk maar zo, beter 10x om zonder nut dan 1x zonder met kapotte benen. (en dat heb ik al eens irl meegemaakt)

Zelfde geldt een beetje voor springschoenen, zien er ook niet uit maar hebben wel degelijk nut.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 20:47

Voor gebruik ik ze altijd, omdat ze vaak aantikt.
Met springen heb ik ook springschoenen en strijklappen om. voor de bescherming!

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 09:07

Als ik met mijn paard rij heeft die zowel peesbeschermers, strijklappen als springschoenen om. Dit omdat ik weet dat hij dit echt nodig heeft... Het is een draver (lange achterbenen ) en tikt zonder springschoenen zijn hoefballen open tot bloedens toe. Hij heeft nog heel veel balansproblemen en struikelt nog regelmatig. Verder slaat hij soms gewoon spontaan met zijn benen in de knoop Clown dus daarom heb ik hem zo ingepakt Ja

Voor springen heb ik ook bij andere paarden zeker peesbeschermers om, ik vind het risico daar veel groter.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 09:20

hestejente schreef:
Was er niet laatst onderzoek gedaan naar zooi om de benen? Benen en dus pezen worden er warm van waardoor ze zwakker worden, zoiets? Daarom zou ik peesbeschermers en strijklappen niet gebruiken als het niet nodig is. Wel natuurlijk als een paard aantikt of strijkt, ook met springen(voor en achter) en met longeren, omdat 'ie dan steeds rondjes loopt.

Bandages zijn gewoon ronduit slecht, net als eigenlijk elke beenbeschermer die rondom het been zit en dus geen kans geeft om te luchten en op deze manier af te koelen.
Peesbeschermers zijn open van voor en om deze reden beter omdat er meer ruimte is om de warmte naar buiten te laten.
Bij bandages loopt de temperatuur regelmatig op tot 42 graden of hoger wat wil zeggen dat de eiwitten gaan stollen en je de benen en de pezen van een paard vergalt. Veel peesblessures komen eigenlijk alleen door onwetendheid of ongeinteresseerdheid van de ruiter die bandages omdoet en zo de benen dus zwakker maakt. Bandages geven ook totaal geen steun, alleen veel warmte. Onderlappen verbeteren íéts, maar het is nog steeds erg slecht.
Denk ook maar eens aan 3-in-1 beschermers, neopreen is warm, het zit volledig om het been heen dus reken maar uit.
Daarnaast zijn peesbeschermers hard aan de buitenkant en dus beschermen vrij goed op die manier.

FDCELINEE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 22:37

Ik heb ze om met springen..
alleen voor en gewone simpele zwarte.
voor de wedstrijden heb ik nog een nieuw paar zwarte liggen met
harde kappen.. 3x gebruikt..
rijd niet zoveel wedstrijden.
en verder vind ik het zonde om je geld uit te geven aan iets wat helemaal geen zin heeft.
heb 3 setjes bandages en eentje is nog helemaal nieuw. Gaaaap
ach ja.. tis een dure sport!

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 22:42

Ik heb ze eigenlijk altijd om... omdat die aan het begin heel erg strijkte, met springen heb ik standaard voor en achter en in het bos ook.. met dressuur alleen voor

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 22:48

mijn fries heeft en peesbeschermers en strijklappen omdat hij zich voor vaak aantikt en achter ook wel een goed wil aantikken. ook heb ik er al 1 staan die dankzei schiefels al onder het mes is geweest du nu wat voorzichtiger ermee.