Waar moet het heen, van dun dekje naar dikke pad...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Re: Waar moet het heen, van dun dekje naar dikke pad...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:00

Héél vroeger Ja

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:04

Tja, zo zie je maar weer hoe belangrijk mode is voor sommige mensen, ook al gaat dit ten kosten van hun paard Lachen
Zelf rij ik eigenlijk altijd met het meest simpele dekje van HH wat maar te vinden is, behalve als ik les Lachen
Vanmiddag heb ik les en dan rijd ik met een anky pad, niet om het kleurtje en niet om het naampje maar wel omdat het altijd een uur lang zweten geblazen is en deze pads het zweet beter opvangen dan de simpele dekjes.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:06

Germatje schreef:
Mmm dikke pads, 3 cm? Kan iemand mij vertellen van welk merk deze dan zijn? Wij hebben pads van pk en harry's horse, talloze mensen ook van anky op stal, maar geen enkele is 3 cm?
het zelfde geld voor de bondjes, 3 cm? ja als ie nieuw is, maar zodra ja er je zadel oplegd is het weg 3 cm hoor! Dus dat valt dan ook weer mee gelukkig.

Ik rijd ook met pad en bondje, om de simpele reden dat een paardenfysiotherapeut mij verteld heeft dat dat altijd goed is, want dat verdeeld druk, geen enkel zadel is tenslotte lekker voor een paard, want dat hoort er simpelweg niet op! Dus een bondje vangt en verdeeld druk.
En nu zullen er wel mensen roepen, dat hoeft niet want als je zadel goed past is de druk goed, nou naar mijn idee kan druk altijd nóg beter verdeeld worden en gedemt worden..

Druk verdelen, dus gewicht verspreiden over een groter oppervlak kan een dekje niet. Het is daarvoor te soepel.

Enige pad/dekje dat ik ken dat dat kan is een CorrecTor (die van Len Brown).

Dekjes zijn er om het zweet en de zouten daarin bij het leer weg te houden zodat je niet na elke rit je hele zadel hoeft te poetsen. Heb je meer nodig dan past je tuig niet.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:10

Germatje schreef:
Ik rijd ook met pad en bondje, om de simpele reden dat een paardenfysiotherapeut mij verteld heeft dat dat altijd goed is,

Fysiotherapeut...... Zadelmaker.....
Ik weet wel van wie ik advies zou aannemen Ja

En altijd? Zou persoonlijk direct een andere fysio zoeken, altijd gaat m.i. nooit op gezien ieder paard anders is Lachen

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:12

Nijn, dat wou ik net ook typen Clown

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:13

Maareh, je hebt pads en pads he.. Daar zit ook wel een verschil in Haha!

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:29

Eris maar 1 reden om een dikkere pad te gebruiken n dat is bij lange afstanden rijden, dus niet van 2 uurtjes maar van 60 km en meer.
Dan is een dikkere pad toch wel een miust, maar anders zo dun mogelijk.
Heb zelf ook nog een dunne, zo'n ouderwetse, ben er nog steeds er blij mee, al gaat deze wl af, maar een nieuwe vinden is en drama, want ze worden bijna niet meer gemaakt, en dan ook nog eens in een dressuurzadelzadelvorm voor een 16,5 inch zadel.............
Maar de rest is commersie, net als valentein, pasen, moederdag en vaderdag...................

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:49

Citaat:
Een dikker dekje dempt toch beter! En dan vraag ik me af wat er dan van boomloos gezegd moet worden... dat is toch zo goed en zo vriendelijk? Volgens mij zijn de pads die daar ondergaan nog dikker dan die van ons.

Een boomlooszadel heeft doorgaans (:D ) geen boom Knipoog En doordat deze geen boom heeft, gaat de pasvorm niet verloren als er een dikke pad onder komt.
Een normaal zadel, word veel te nauw als mensen die de mode achterna lopen, er een pad en een bontje tussen frotten.

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:38

helemaal mee eens, ts!

neem nu de eurostar pads...
ik vind dat niet normaal hoor!

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:53

rosanne1988 schreef:
helemaal mee eens, ts!

Ik wel, het lijkt alsof niemand mijn post leest!!
cremellogek schreef:
Als je een zogenaamd dun dekje en een dikke pad vergelijkt als zowel het zadel als een ruiter erop zit, dan blijven de "dunne" dekjes veel dikker dan de zachte pads. De pads worden namelijk samengeperst door het gewicht van zadel+ruiter die erop drukt. Effectief gezien zijn de "dunne" dekjes in gebruik dus dikker dan pads. Dus nee TS, ik ben het niet met je eens!

Als je dan zo'n probleem maakt van de dikte onder je zadel zou je al die zogenaamd dunne katoene dekjes allemaal razendsnel de deur uit doen!

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 17:26

goh, lijkt me vrij sterk.
duw jij een eurostar pad eens plat.
wedden dat je dat niet fatsoenlijk plat krijgt?

een zadel hoort passend te zijn, en als je er van die dikke dingen onder stopt gaat het geheid knellen.
denk dat zadelmakers je er ook uitleg over kunnen geven

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:26

rosanne1988 schreef:
goh, lijkt me vrij sterk.
duw jij een eurostar pad eens plat.
wedden dat je dat niet fatsoenlijk plat krijgt?

Een bokker heeft dat zelfs eens opgemeten, zie hier Alane @ [HAR] mooie tuigage ten koste van het paard?
En ja, als ik alleen al op de grond op een eurostardekje ga zitten wordt die veel dunner dan een katoenen dekje.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:36

crossmonster schreef:
Citaat:
Een dikker dekje dempt toch beter! En dan vraag ik me af wat er dan van boomloos gezegd moet worden... dat is toch zo goed en zo vriendelijk? Volgens mij zijn de pads die daar ondergaan nog dikker dan die van ons.

Een boomlooszadel heeft doorgaans (:D ) geen boom Knipoog En doordat deze geen boom heeft, gaat de pasvorm niet verloren als er een dikke pad onder komt.
Een normaal zadel, word veel te nauw als mensen die de mode achterna lopen, er een pad en een bontje tussen frotten.

zo had ik nog niet gedacht Haha!. Maar je hebt met boomloos toch ook verschillende maten? Of heeft dat alleen met de lengte te maken?

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:38

onder ijslanderzadels worden vrijwel nooit dekjes gebruikt. Zadel wordt zo op de rug van het paard gelegd, of er wordt een zadelvormig dekje gebruikt.

Zelf vind ik een shabrak wel belangrijk voor de zweetopname. Zweet dringt door in je zadel en kan je zadel kosten. Toch jammer.

Zelf rijd ik met aardig dunne dekjes, heb een harry's horse stripe pad. Ben ik ook tevreden over. Niet te dik en past goed onder mijn zadel.

een anky pad vind ik ook niet prettig, mijn merrie heeft er een fors litteken van over gehouden...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:41

Ik heb de (overigens ook goedkopere) BR dekjes, die dunnere. Die van mij lopen daar eerlijk gezegd fijner onder. Zo'n dik dek worden ze een beetje tegendraads van...Bovendien voel je dan toch al helemaal niet meer wat je paard onder je doet? Verward als je 4cm boven je paard zit...

Enkel voor Ex ligt er een bontje onder omdat die een gevoelige rug heeft. Zadel na laten kijken enz, alles zat goed en toch lag hij geregeld open. Sinds het bontje eronder zit is er geen probleem meer.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:43

Bij mij staat het zoiezo voorop, dat het blijft passen. Een aantal dekjes zijn wat dikker, maar niet echt héél dik.
De dikke pads heb ik verkocht, ze zijn gewoon zó níet orgineel meer. ROFL Dus nee, om de mode hoeft het ook niet.
Er is tegenwoordig bijna geen HAW topic meer zonder in de titel 'ES setje', wat maakt dat hele setje nou uit?! Nagelbijten / Gniffelen

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:10

Ik hou het wel bij mijn dunne katoene HH dekjes van 2 voor 19.95. Nemen prima zweet op en zitte prima.

heb ik toch nog mn hippe kleurtje (lees grijs met een roze randje) en mn dunne dekjes gecombineerd.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:47

ik ben ook niet van de bontjes etc, maar al die kleurtjes vind ik dan wel weer leuk. Ik hoef niet zonodig die pads, maar mooi vind ik ze wel. Aangezien ik graag regelmatig wissel heb ik wel verschillende kleurtjes, maar het zijn wel dunne dekjes

qalipso24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:02

Het enige wat ik de laatste maanden onder mijn zadel leg is een zadelvormig dun schabrakje. Ik kiest bewust voor een zadelvormig schabrakje omdat dit veel minder warm is, en ze zijn goed uitgesneden zodat ze nergens kunnen knellen. Je kunt zo van achter naar voren tussen de kussens van het zadel doorkijken als je achter het paard staat.

Haha! kweet this niet hip, en ik gebruik alleen maar zwart maar this zalig voor mijn paard.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:09

ik vind het wel meevallen met anky en PK hoor,die was ik voor gebruik,dan zijn ze minder stug en dik.
ik vind ze verder fijn in gebruik en goed zweet opnemen,vandaar dat ik ze toch koop.

zo ernstig vult een ankypad je zadel niet op,het word immers platgedrukt.

een bontje is nog wel weer een stuk dikker,daar kan ik me wat bij voorstellen!

Reyndir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:51

Ik rij het liefst zonder dekje, bontje, pad af wat er ook maar tussen paard en zadel kan.
Meestal rij ik trainingsritjes, die duren maar kort en dan wil ik zo veel mogelijk contact met het paard. Ga ik een langere rit maken voor een conditietraining of plezier dan leg ik er, als ik het niet vergeet, wel een dun dekje onder.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:55

Helemaal mee eens. En ik word er nog gekker van als het gebruikt wordt om een niet passend zadel passender te maken (wat meestal leidt tot nog smaller dan zonder). Bontjes heb ik altijd gekend als zadelonderleggers, voor bv paarden die allergisch zijn aan dekjes of snel drukplekken of wrijvingen krijgen (door de stof, niet door het zadel dus). Bont is een natuurlijk iets en wordt vaak beter verdragen, maar de meeste bontjes (de niet dure varianten dus) zijn niet eens echt bont, dus dienen enkel voor de show. Er bestaan idd padjes die veel te dik zijn, maar ik moet wel zeggen, heb zelf een ankypad oud type (nog een antiek ding dus vergeleken met de nieuwe) dat die eigelijk niet extreem dik is. En eens onder het zadel wordt de lucht eruit geduwd en is ie zowiezo dunner. Wat wel weer goed is dat ze vaak meer zweet opnemen. Maar te dik moeten ze niet zijn, zeker niet.
Ik zag laatst een dekje bij decathlon met overal rubber pads in verwerkt, dat was pas dik, zoiets zou ik dus nooit kopen. Ik koop dekjes puur op functioneel zijn. Ze moeten goed onder het zadel liggen, makkelijk te wassen zijn en toch een beetje zweet opnemen. De vroegere dekjes meot ik wel zeggen waren ook niet altijd zo goed. dus op dat vlak is er toch wel een klein beetje verbetering. (ik vind trouwens de dekjes met de hokjes niet zo leuk. Op de een of andere manier heb je vaak afdrukken op je paard staan erna, net of het teveel geduwd heeft ofzo.
daarnaast is een goed passend zadel ook nodig. Sommigen denken wel eens aangepast, voor altijd aangepast. maar ik merk nu met mn 6jarige die het zadel op 4 jaar aangepast kreeg, dat dit al enorm veranderd is. Dus binnenkort komt de zadelpasser nog eens langs,om indien nodig aanpassingen te doen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:57

Nijn schreef:
Germatje schreef:
Ik rijd ook met pad en bondje, om de simpele reden dat een paardenfysiotherapeut mij verteld heeft dat dat altijd goed is,

Fysiotherapeut...... Zadelmaker.....
Ik weet wel van wie ik advies zou aannemen Ja

En altijd? Zou persoonlijk direct een andere fysio zoeken, altijd gaat m.i. nooit op gezien ieder paard anders is Lachen

een bontje hoeft wel niet slecht te zijn, zolang het dan gepast is met het zadel en dus het zadel passend gemaakt is aan het bontje. das iets heel anders natuurlijk. Je hebt nu eenmaal gevoelige ruggen, mss dat het iets beter aanvoelt dan voor het paard, maar ik ben geen paard en kan er dusniet echt over oordelen. Enige waar we voort op kunnen gaan is drukproeven. En dan nog... Nog altijd geen echt paard.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:00

Bontjes hebben alleen een nuttige werking als je ze direct op de paarderug zet, dat lijken veel mensen ook te vergeten.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:01

cremellogek schreef:
rosanne1988 schreef:
helemaal mee eens, ts!

Ik wel, het lijkt alsof niemand mijn post leest!!
cremellogek schreef:
Als je een zogenaamd dun dekje en een dikke pad vergelijkt als zowel het zadel als een ruiter erop zit, dan blijven de "dunne" dekjes veel dikker dan de zachte pads. De pads worden namelijk samengeperst door het gewicht van zadel+ruiter die erop drukt. Effectief gezien zijn de "dunne" dekjes in gebruik dus dikker dan pads. Dus nee TS, ik ben het niet met je eens!

Als je dan zo'n probleem maakt van de dikte onder je zadel zou je al die zogenaamd dunne katoene dekjes allemaal razendsnel de deur uit doen!

dit dacht ik dus ook. de dekjes blijven niet even dik onder het zadel. Heb ik in een van mn vorige posts ook gezet. Ik denk dat het vnl van de stof en vulling afhangt. Je hebt van die zgn donsdeken pads, bv om nu maar een merk te noemen die van lami-cell, die zijn dik en gevuld, de eurostars daarentegen zijn niet echt opgevuld en behoorlijk zacht vind ik. dus dat is wel een groot verschil denk ik. Een anky vind ik persoonlijk ook niet zo dik eigelijk.