Functie en ervaring lage neusriem

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Re: Functie en ervaring lage neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:20

Mizora schreef:
ikenindi schreef:
wat ik heb geleerd is dat paarden met zo`n lage neusriem/sperriem (als niet los zitten) minder makkelijk kunnen ademen...

Vaak zitten ze te laag inderdaad. Met een sperriem trek je hem dan naar beneden zodat hij te laag zit, vaak met bijpassend te laag zittend hoog deel.

Een lage neusriem mag wel zo hoog zitten. http://albatros-schoonhoven.nl/Shop/images/2800111.gif
http://www.datwinkeltje.nl/images/3034_152.jpg dit is echt veel te laag en dan belemmerd hij inderdaad.

Die tweede neusriem zit naar mijn idee te laag omdat het bakstuk te lang is, niet omdat de neusriem niet past (te lang/kort is). Wat vinden jullie hiervan?

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:25

zoals ik geleerd heb moet hij een handbreedte boven de neusgaten, dan zit hij goed, op het neusbeen. 2e foto vind ik hem te laag, het riempje achter de oren moet iets korter.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:27

Het is inderdaad het bakstuk dat te lang is. Dat is bijna altijd ook bij te prikken als het net iets te lang is normaal. Je moet voelen waar hij moet, op de plaats waar het neusbot niet meer zwevend is of net een half vingertje eronder.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:35

Ik heb hem zo zitten
Afbeelding (jaja, bit moest ik er nog onderuit ploepen Haha! )

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 19:20

Hij zou wel één gaatje hoger mogen, maar je doet hem niet strak dus dan heeft het paard er eigenlijk geen last van.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:55

Als ik hem hoger doe zit ik in de knoop met m'n bit, daarom heb ik hem hierop. Ik heb hem idd niet strak, omdat ik dan bang ben alles af te knellen.. Haha!

sidneylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 08:51

bedankt voor alle reacties, ik had dus het idee om 1 van de paarden met lage neusriem te gaan rijden omdat hij nogal onrustig is met zijn hoofd tijdens het rijden, dit heeft overgens niks met mijn hand te maken want ik heb al op verschillende manieren geprobeert hem te rijden. Ik twijfel alleen sterk omdat het in de zomer erger is, waardoor ik dus dacht aan een bepaalde allergie ofzo, dus misschien ook maar een netrelief proberen. Maar het is dus wel zo dat het bit stiller ligt met zo'n neusriem ? Ik kan het natuurlijk altijd eens proberen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:06

Ja, met een lage neusriem ligt het bit stiller Ja

Als hij in de zomer erger schudt met zijn hoofd zou ik toch als eerste denken aan iets van hooikoorts of een allergie ofzo, en idd een pollennetje pakken.