Tips gevraagd ivm zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sarosxx

Re: Tips gevraagd ivm zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:36

Ik denk ook dat het zadel een maatje kleiner mag, ook voor de ruiter en voor de pony ook.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 15:52

sarosxx schreef:
Ik denk ook dat het zadel een maatje kleiner mag, ook voor de ruiter en voor de pony ook.

zoals ik al eerder zei voor de pony wel voor de ruiter niet
een half maatje kleiner lukt maar een 16,5 kan niet
daar dit paardje nog maar 3jaar is had ik graag een verwisselbare boom aangezien die nog in breedte zal groeien..

ach ik kijk nog wel hoor Lachen

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 16:54

Ik ben het wel met voorgaande reacties eens dat dit zadel te smal is en ook te lang.
Het is goed mogelijk dat dit type zadel gewoon niet geschikt is voor de combinatie van jouw achterwerk en de rug van je pony. In dat geval zou ik met hulp van de zadelmaker zoeken naar een ander zadeltje dat voor jullie beiden goed past.
Ik had met mijn vorige paardje ook wat moeite met het vinden van een zadel dat paste op zijn korte rug en mijn (niet al te kleine) achterwerk Lachen
Maar met een flink aantal zadels te hebben gepast zijn wij wel geslaagd. Voor jullie moet dat ook wel lukken, al is wintec dan misschien niet de oplossing...

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:59

Bourrelier schreef:
17,5 inch is veeeeels te lang voor dit paard. Ik gok dat je maximaal een 15,5 inch op dit paardje kan leggen.
Wat je ook doet met de boom, dit zadel past niet.

Ik ga helemaal met deze reactie mee
Dit zadel ligt op de lendenen, en dat is op zijn zachts gezegt niet prettig voor de pony.
Als de ruiter niet in een 15,5 of 16 inch past, is die ruiter w.s. ook te groot/zwaar voor deze pony.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 18:03

die ruiter (ik) is niet te groot/zwaar voor de pony Bloos
ok ik ga met je mee dat het zadel te lang zal zijn als het goed past
maar als je op deze foto kijkt
Afbeelding
ligt het niet op de lendenen hoor Bloos

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:10

Maar op deze foto wel.
Je moet het zadel wel vanaf de zijkant bekijken, wil je het goed kunnen beoordelen.
Afbeelding

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 18:11

hmm
ik laat iig zsm zadelmaker komen Knipoog
en misschien moet ik dan toch maar met een maatje kleiner rijden..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:13

unamie schreef:
Maar op deze foto wel.
Je moet het zadel wel vanaf de zijkant bekijken, wil je het goed kunnen beoordelen.
Afbeelding

op deze foto ligt het ook tever naar achteren Knipoog
trek maar een denkbeeldige lijn langs het zweetblad,dan zie je dat het zadel nog wat naar voren kan Ja

xxJenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:14

unamie schreef:
Maar op deze foto wel.
Afbeelding

Ja ik ben het er wel mee eens met de reactie´s.
Het zadel ligt zowat halverwege zijn/haar kont.
Ik zou idd zo snel mogelijk een zadelmaker laten kijken en eventueel andere zadels laten passen!
Succes!

edit; had de reactie van voor mij nog niet gezien!
ja inderdaad dat klopt maar alsnog blijft die dan erg lang aan alle kanten Clown

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:19

mirgino schreef:
trek maar een denkbeeldige lijn langs het zweetblad,dan zie je dat het zadel nog wat naar voren kan Ja

Een zadel hoort minimaal 2 achter het schouderblad te liggen.
aan de schouder te zien komt, dat op die foto aardig overheen
Veel mensen leggen het zadel te ver naar voren, dus op het schouderblad

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:31

unamie schreef:
mirgino schreef:

Een zadel hoort minimaal 2 achter het schouderblad te liggen.
aan de schouder te zien komt, dat op die foto aardig overheen
Veel mensen leggen het zadel te ver naar voren, dus op het schouderblad

volgens mij als je dit zadel nu van achter op zou wippen ,ligt het echt tever naar achter.
trek maar een lijn van de bovenkant recht naar beneden.

en idd liggen heel veel zadels tever naar voren maar op deze foto deze echt niet!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:37

Het zadel is inderdaad te kort voor de rug van het paard, en de boom is veelste smal voor het paardje.
Denk dat je beter voor een geheel ander zadel kan kijken. Knipoog
Of op maat laten maken? www.equinefit.com

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 18:37

ik denk dat ik gewoon een maat kleiner ga nemen en een bredere boom Knipoog

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 19:36

Joscaa schreef:
Het zadel is inderdaad te kort voor de rug van het paard, en de boom is veelste smal voor het paardje.
Denk dat je beter voor een geheel ander zadel kan kijken. Knipoog
Of op maat laten maken? http://www.equinefit.com

ik denk dat je te lang voor de rug bedoelt Knipoog

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 19:49

Leentje_ schreef:
ik denk dat ik gewoon een maat kleiner ga nemen en een bredere boom Knipoog

Lijkt me een prima idee Ja
Denk dat de rode beugel beter past

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 22:33

Ik denk dat je misschien best wel in een maatje kleiner past Knipoog want als je dit zadel zou veranderen met een bredere boom ligt het iets meer voorover grof gezegd, oftewel de voorkant gaat iets omlaag, het diepte punt van het zadel dus de ronding waar je in zit gaat ook ietsje naar voren dus dan zit je iets verder voor in het zadel zeg maar. Maar ik weet niet hoelang je bent en hoe groot de pony is? De grootte van het zadel heeft niet alleen met je zitvlak te maken hoor en is per merk ook nog eens verschillend ivm het model. Bij het ene merk heb ik een 17 inch nodig en bij het andere merk 18 inch. Zelf persoonlijk ben ik niet zo'n fan van wintec, op zich mooi systeem maar ik heb liever een goed leren zadel, wat dus ook naar de rug van het paard gaat liggen. Vergelijk het maar met leren en plastieke schoenen.
Maar op de eerste foto vindt ik je eigenlijk best wel lang voor de pony maar je bent niet zwaar en de pony zal het zeker aan kunnen. Ook wel een leuke pony trouwens. Het belangrijkste is dat het zadel goed ligt op je paard maar een zadel heeft ook weer te maken met je beenlengte en zitvlak e.d. Ik ben verder geen deskundige hoor ik probeer ook maar een beetje mee te denken.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 22:47

oei die eerste foto zonder ruiter... 2 á 3 maten te smal in de voorboom is dit zadel 100% zeker! en te lang is het inderdaad ook, zo op het gemiddelde plaatje afgaand.

en zo raar is dat niet, mijn E-pony van 1,52 meter heeft maar 45 cm lengteruimte voor een zadel, wat o.a. inhoudt dat hij géén 18 inch zadel op kan, een 17 inch heb ik momenteel (en daar pas ik met mijn kleine kont en 1,63 meter mooi in!), en langer moet hij ook zéker niet hebben... om maar een voorbeeld te noemen.

ik zou even een goede zadelmaker of zadelpasser langs laten komen om het goed te beoordelen en een ander zadel aan te meten...

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 10:41

ik heb dus besloten van een maatje kleiner te nemen en een bredere boom Lachen
maar ik blijf dus wél bij wintec waarom: omdat ik vind dat wintec goed schokken opvangt en mijn rug is niet zo goed meer dus dat zadel is daar perfect voor Lachen

verder ik ben maar 1,66 en weeg 50kg de pony is een Welsh Cob van 1,42 ongeveer Lachen

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:04

Leentje_ schreef:
ik heb dus besloten van een maatje kleiner te nemen en een bredere boom Lachen
maar ik blijf dus wél bij wintec waarom: omdat ik vind dat wintec goed schokken opvangt en mijn rug is niet zo goed meer dus dat zadel is daar perfect voor Lachen

verder ik ben maar 1,66 en weeg 50kg de pony is een Welsh Cob van 1,42 ongeveer Lachen

Probeer eens een 16.5 inch op deze pony.
En dan ga je met de hand over het midden van de buik ( hoogte onderkant zweetblad zeg maar) en dan voel je waar de laaste rib zit, met die rib ga je mee naar de ruggengraad.
Dat punt mag je zadel nooit voorbij!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:37

Je ziet op een foto in die links die je geplaatst heb duidelijk dat hij aan de voorkant te hoog ligt, het drukpunt komt dan ook snel op de schouder te liggen. Ik denk dat op die foto die je geplaatst het zadel ook niet belachelijk ver naar achter ligt. Veel mensen leggen het zadel juist te ver naar voren. Wel is het zadel te lang, dus het is goed dat je naar een korter zadel gaat kijken. Neem dan niet een zadel met een te diepe zit. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:40

Ik denk dat ik het antwoord weet, de pony is gewoon te klein voor het zadel Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 23:10

Tessebes schreef:
Je ziet op een foto in die links die je geplaatst heb duidelijk dat hij aan de voorkant te hoog ligt, het drukpunt komt dan ook snel op de schouder te liggen. Ik denk dat op die foto die je geplaatst het zadel ook niet belachelijk ver naar achter ligt. Veel mensen leggen het zadel juist te ver naar voren. Wel is het zadel te lang, dus het is goed dat je naar een korter zadel gaat kijken. Neem dan niet een zadel met een te diepe zit. Succes!

kleine aanvulling: kies voor een zadel met 'ouderwetse' kussens, keilkussens steken meer uit dan gewone, gewone beslaan dus minder ruimte. iets moeilijker te krijgen en je drukverdeling gaat over een iets kleiner gebied, maar druk op de lendenen/ lendenwervels/ nieren is uit den boze!