Hoe ziet jouw zadelafdruk (zweet) er uit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Splinter

Re: Hoe ziet jouw zadelafdruk (zweet) er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 12:43

als de drukverdeling egaal verdeeld is over de paardenrug is er overal even veel zweet

Citaat:
Heeft mijn paard aan de achterkant meer zweet, omdat het zadel daar te veel drukt, waardoor het te warm wordt en gaat zweten? In het midden zou in mijn geval dan lucht bij kunnen komen.

of knelt het teveel aan de voorkant, waardoor het daar niet zweet?

Ik zou je zadel laten nakijken, sowieso ligt hij al niet goed omdat je het moet opvullen met een gelpad, laat hem door een erkende zadelmaker opvullen en nakijken. Heb je ook die gelpad niet meer nodig!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 13:19

Interessant Ja
Ik heb me ook altijd laten vertellen dat het goed is als de zweetplek overal goed verdeeld is, want dan weet je bijna zeker dat het zadel niet op een paar plekjes drukt, want daar zou het dan droog zijn.

Maar ik heb wel nog een vraagje: als je een zadelvormig dekje hebt, dan zie je daar vaak een randje schuimig zweet langs lopen. Wat kan dat betekenen? Voert het dekje dan gewoon het zweet goed af naar buiten, of zou het dekje dan teveel schuiven waardoor het schuim ontstaat?
Afbeelding
(de haren lijken op sommige plaatsen wat scheef, maar dat komt doordat de beugels enzo erlangs schuiven bij t afzadelen Knipoog )

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 13:24

MysticTinker schreef:
Interessant Ja
Ik heb me ook altijd laten vertellen dat het goed is als de zweetplek overal goed verdeeld is, want dan weet je bijna zeker dat het zadel niet op een paar plekjes drukt, want daar zou het dan droog zijn.

Maar ik heb wel nog een vraagje: als je een zadelvormig dekje hebt, dan zie je daar vaak een randje schuimig zweet langs lopen. Wat kan dat betekenen? Voert het dekje dan gewoon het zweet goed af naar buiten, of zou het dekje dan teveel schuiven waardoor het schuim ontstaat?
Afbeelding
(de haren lijken op sommige plaatsen wat scheef, maar dat komt doordat de beugels enzo erlangs schuiven bij t afzadelen Knipoog )

Zo is mijn paard zijn afdruk ook,,(alleen ligt mijn zadel verder achter de schouder)..

Is goed hoor??? OK dan!

Dat schuim komt door overmatig zweten,,is ook niet anders met dit warme weer Vork

Maak je niet druk,, geeft niks,, gewoon vochtige spons erover en weg schuim Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 15:58

Heel moeilijk te zeggen van een foto natuurlijk, maar ik denk dat het zadel van de TS aan de voorkant teveel druk geeft en aan de achterkant te weinig. Waardoor er aan de achterkant normaal zweet is en aan de voorkant te weinig.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 19:02

Het is maar goed dan dat ik dit topic opende Haha! Ik dacht namelijk dat het zweet betekende dat het zadel te klein voor mij was en dat ik daarom te ver achter in het zadel zit. Ik heb namelijk een 17 inch zadel, omdat mijn IJsje een vrij korte rug heeft. De fysio zei wel dat 17,5 inch net paste, maar ik heb toch voor een 17 inch gekozen destijds. Maar nu blijkt dat zweet juist goed te zijn. Het kan best dat het zadel juist aan de (droge) voorkant wat te strak zit. Dat dacht ik al te voelen. Ben alleen bang dat als ik er een grotere boom in zet, dat de achter kant dan nog meer gaat klepperen/omhoog komt. Helaas is het een cair zadel en dus niet op te vullen. Tijd voor een andere vrees ik....

Hebben jullie misschien nog meer foto's van afdrukken die wel goed zijn, zeg maar? Pling

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 20:41

ik heb nu met mijn nieuwe zadel ook netjes een afdruk van het hele zadel als madam goed gezweet heeft, wat met dit weer niet zo moeilijk is. Ook bij mij is de ruggegraat wel mooi vrij. Zo lezend over de reacties hier, zou dit dus betekenen dat mijn zadel goed past.... Ik merk dan ook vrij veel verschil met mijn oude zadel, waarbij de afdruk anders was..hier was rond de schoft geen zweetafdruk (ter verduidelijking, dit zadel was te smal vandaar een nieuwe)
De afdruk die de TS op foto heeft, zie ik soms als ik met mijn springzadel rij, van dit zadel weet ik dat deze wat kleppert, vandaar dat ik zelden of nooit en alleen in hoge nood mijn merrie hiermee rij. oftwel TS ik zou toch eens een zadelmaker laten komen..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 21:25

Ik heb nog even gekeken naar de dekjes, maar ik heb er niet een liggen die nog niet gewassen is waar de afdruk duidelijk zichtbaar is.

Zadel ligt nu weer bij de zadelmaker. Als ik het zadel weer heb dan zou ik een keer een foto maken van de zweetafdruk.

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 22:22

zazoeyou schreef:
Bij mijn paard zie je de gehele kussenafdruk links en rechts zitten,, helemaal egaal ..
Ruggengraat is geheel vrij.. Pling

Met warm weer en flinke training zie je het beter..zowel links als rechts de natte kussenafdruk helemaal egaal..
Ruggengraat is altijd droog..

Mijn zadel ligt gewoon super,, en de afdrukken bevestigen dat ook..

Zelfs de haren liggen allemaal glad(ook als ik weer eens niet goed heb aangesingeld) Pling

Dit heb ik ook bij mijn beide zadels Ja
Bij de ruggegraat zit zelfs nog wintervacht in het "geultje" Pling Niks niet schuren, drukken oid *LOL*

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 08:43

Citaat:
Behalve dan dat 1 van de schrijvers, Skess, zegt dat haar zadelmaker het juist goed vond als er aan de achterkant meer zweet zit.

ehem..dit heb ik dus nooit gezegd of beweerd. Heb tegen jou gezegd dat als het zadel aan de achterkant drukt daar veel zweet is.

Het is goed als de ruggengraat helemaal droog is en daaronder nat. Dat is volgens mijn zadelmaker een teken dat het zadel goed past...

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 08:50

@Skess: Oh dan heb ik het verkeerd begrepen. Sorry. Maar ik heb van dit topic geleerd dat als het zadel aan de achterkant een zweetafdruk geeft, dan drukt het daar juist niet, maar zit het los. Haha!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 08:59

na een lange warme rit ziet het er zo uit bij indi:

Afbeelding

maar dat is echt extreem. je ziet wel dat haar ruggegraat mooi vrij is volgens mij...

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 09:03

naar mijn idee is het altijd slecht als je iets moet oplossen met een gelpad.
Sommigen denken dat het zo nog net wat beter zal liggen dan het al doet, maar wanneer je zadel kleppert, is er iets goed mis...

Ik zou er een echt goede zadelmaker naar laten kijken (niet zo eentje die je effies van de straat plukt, maar zo eentje waar je op bokt veel positieve reacties over leest, zo een die door heel het land reist, zo een die op alle grote paarden evenementen staat. Een echt goede dus. )

want dit klinkt niet goed, en wij zijn geen bosje zadelmakers hier op bokt, wij vertellen slechts wat we gehoord hebben, en misschien zelfs wel verkeerd begrepen..

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 09:07

Gelpad laat geen vocht door dus daaronder zweet een paard ook meer dan onder leer of heb je er een hoes om?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 14:54

Ikenindi, de ruggegraad is idd vrij, maar ik zie ook een driehoekje naast de ruggegraad waar geen zweet zit en dat is minder goed. Het lijkt mij dat daar teveel druk komt.
Bovendien lijken de twee kanten niet gelijk, maar de foto is ook niet recht, dus het is moeilijk daar iets over te zeggen.

TS, een gelpad is geen oplossing. Als je die nodig hebt om je zadel 'passend' te maken zou ik zowiezo even langs de zadelmaker
Rij je toevallig met een boomloos zadel?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 15:21

Hoi allemaal, ik weet dat een gelpad geen oplossing is hoor! Het laat geen lucht door (heb er wel een dekje onder) en nog belangrijker het laat de ruggegraad onvoldoende vrij. Maar een zadelmaker laten komen om mijn zadel aan te passen gaat helaas niet Omdat het een wintec cair zadel is (niet boomloos) en daar kunnen ze niks aan veranderen. Ik ben ook heel hard op zoek naar een ander zadel, maar die heb ik niet zo snel.

Ik vroeg het onder andere omdat ik wilde weten of ik wel in een 17 inch zadel pas. Ik dacht dat het zweet aan de achterkant betekende dat er daar te veel druk zat en dus dat ik teveel achter in het zadel zat. Gelukkig is dat niet zo.

Ik weet nu wat beter waar ik op moet letten Haha! Dus bedankt!

Ps nog tips van goede zadelmakers die met nieuwe/tweedehands zadels langskomen?

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 17:09

O dan heb ik nog wel een leuke foto van na het longeren Haha!

Afbeelding

Knipoog

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 17:47

Oke. Als 'deskundige' Haha! zeg ik dan nu dat de longeersingel aan de voorkant een beetje afgekneld heeft, omdat daar een witte onbezwete lijn zit. Verder is de druk mooi verdeeld Pling

Toch?

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 08:34

Ja ik snap wel dat je het zegt Lachen Maar ik denk alleen dat het door het bewegen/wrijven van het chabrak de overige plekken zijn gaan schuimen. En omdat op deze plek de singel ligt en die wrijving dis niet is er ook geen schuim zit. Je kan het een beetje slecht zien maar die plek is wel bezweet namelijk.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 11:12

Het topic is al een beetje weggezakt maar ik heb mss toch nog een interessante aanvulling.

Ik had al eerder gepost dat mijn zadeldekje ook niet gelijkmatig vuil is. Aan de achterkant is het veel vuiler dan aan de voorkant. Velen stelden dat het zadel dan klappert en bijgevolg niet goed past.
Vandaag heb ik weer contact opgenomen met de zadelmaker en hij stelde dat het normaal is dat een zadeldekje aan de achterkant veel vuiler is dan aan de voorkant. De rug is namelijk voortdurend in beweging. Een zadel is iets vast, iets wat niet mee kan bewegen. Bovendien ziet er ook nog eens een persoon op die ook beweegt.
Hij stelde dat je met name bij barokke en Arabische paarden, die vaak erg compact gebouwd zijn, altijd een bewegend zadel zal houden omdat zij juist zo'n korte beweeglijke rug hebben.

Nu, als ik erover nadenk en mijn eigen paard voor ogen neem, dan klopt dat in zekere mate wel. De swingende passen die hij maakt, zorgt er inderdaad voor dat zijn rug ook voortdurend van links naar rechts gaat, en zo ook het zadel.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 11:42

TS: ik denk iig at jouw zadel sowiezo niet past, als het kleppert, en ik zou iets anders zoeken.
Ik heb ook gelijkmatige zeetplekken op het hele gedeelte waar de kussens zitten, dus ook onder de kniewrong en uiteraard op de rug. de ruggegraat is mooi vrij, zal er vandaag eens op letten of er onderbrekingen in te vinden zijn

ShannaSaido

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 12:24

ik heb altijd schuim onder me sjabrak na het rijden maar geen zweet op de plek van me zadel. ik hoorde een keer dat als je dat heel erg van je hele zadel heb dat je zadel dan drukplekken kan veroorzaken maar weet niet of dat echt waar is?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 13:52

Als je helemaal geen zweet hebt op de plek van het zadel zou ik maar eens snel langs de zadelmaker gaan.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 16:29

Precious20 schreef:
Het topic is al een beetje weggezakt maar ik heb mss toch nog een interessante aanvulling.

Ik had al eerder gepost dat mijn zadeldekje ook niet gelijkmatig vuil is. Aan de achterkant is het veel vuiler dan aan de voorkant. Velen stelden dat het zadel dan klappert en bijgevolg niet goed past.
Vandaag heb ik weer contact opgenomen met de zadelmaker en hij stelde dat het normaal is dat een zadeldekje aan de achterkant veel vuiler is dan aan de voorkant. De rug is namelijk voortdurend in beweging. Een zadel is iets vast, iets wat niet mee kan bewegen. Bovendien ziet er ook nog eens een persoon op die ook beweegt.
Hij stelde dat je met name bij barokke en Arabische paarden, die vaak erg compact gebouwd zijn, altijd een bewegend zadel zal houden omdat zij juist zo'n korte beweeglijke rug hebben.

Nu, als ik erover nadenk en mijn eigen paard voor ogen neem, dan klopt dat in zekere mate wel. De swingende passen die hij maakt, zorgt er inderdaad voor dat zijn rug ook voortdurend van links naar rechts gaat, en zo ook het zadel.

Maar dan zou mijn zadel wel redelijk passen.... Mijn paard is ook barok-gebouwd; een korte compacte IJslander namelijk. Met gelpad kleppert het ook niet meer namelijk. Hmm? Het verschil is dan misschien dat bij mijn zadelafruk nagenoeg geen zweet bij de schoft zit. En dat daar wel ook zweet moet zitten, zij het dan minder dan aan de achterkant. Toch?

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 16:45

als een zadel kleppert en met gelpad niet, blijft nog steeds het feit dat het zadel zelf niet past. door de gelpad merk je het misschien niet zo, maar het is wel degelijk. bovendien, zodra je er iets tussen duwt, gelpad of bontje, wordt je zadel smaller en kan dus ook nog eens gaan knellen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 16:48

Mijn arabier heeft ook niet echt een lange rug (wel een hele lang nek waardoor die korte rug niet echt opvalt) Maar mijn zadel kleppert echt niet en mijn dekjes zijn ook gewoon egaal smerig.