Dekje zakt strak over de schoft

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

zazoeyou

Re: Dekje zakt strak over de schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 12:50

rowo schreef:
Eerste wat ik me ook af vroeg idd is of je een rondgebouwd paard hebt. Ik had dat ook en had precies hetzelfde met de dekjes. Daarnaast schoven ze ook naar achteren, ook al had ik ALLE lusjes super vast gemaakt.
Bij dat paard lag het zadel ook super, dus daar lag het niet aan.

@ zazouyou: waarom spuit je in vredesnaam Equistar over je hele paard Verward

Ik spuit het alleen in de staart 1x per week(wordt anders dure grap niet),, maar door het heen en weer slaan van de staart zit de rest ook onder Knipoog

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 18:45

opala schreef:
Ik denk dat je zadel niet stabiel op de rug ligt in combinatie met dat de kamer van het zadel niet ruim genoeg is.

Nee, zadel ligt goed ! Zadelmaker is net geweest. kamer is goed van breedte.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 10:17

Het dekje kan alleen verschuiven wanneer schuifbewegingen mogelijk zijn Clown

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 11:59

Ik geef dit topic even een zetje omhoog. Ik rij nu met een leenzadel dat goed op mijn paard past alleen het zadeldek zakt tijdens het rijden strak over de schoft. Van de zadelmaker heb ik begrepen dat ik moet uitkijken naar een zadel dek wat de schoft vrij laat maar direct achter schoft meteen contact maakt met de rug dus zonder dat het zadel er al op ligt. Iemand tips naar welk zadeldek ik dan kan uitkijken? Ik heb al meerdere geprobeerd en nu een zadeldek van Lemieux besteld. Maar tips waar ik nog meer naar kan kijken zijn welkom!

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 14:39

Bij mij lagen de oude Scapadekjes goed, dat zijn zo ongeveer de enige die niet naar beneden zakken. Waarschijnlijk heeft je paard een erg terugliggende schouderkop, door die beweging zakt het dekje. Je moet dus zorgen dat zadel + dekje achter die schouderkop liggen, dat is wsch wat je zadelmaker bedoelt, en de meeste dekjes zijn daar niet geschikt voor.. Je kunt ook zonder dekje rijden. dat is de simpelste oplossing. dekjes hebben niet echt meerwaarde voor een goed passend zadel, behalve voor de sier en voor het schoonhouden van je zadel.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:02

dianaw33 schreef:
Bij mij lagen de oude Scapadekjes goed, dat zijn zo ongeveer de enige die niet naar beneden zakken. Waarschijnlijk heeft je paard een erg terugliggende schouderkop, door die beweging zakt het dekje. Je moet dus zorgen dat zadel + dekje achter die schouderkop liggen, dat is wsch wat je zadelmaker bedoelt, en de meeste dekjes zijn daar niet geschikt voor.. Je kunt ook zonder dekje rijden. dat is de simpelste oplossing. dekjes hebben niet echt meerwaarde voor een goed passend zadel, behalve voor de sier en voor het schoonhouden van je zadel.

Dat zou goed kunnen maar ik denk niet heel extreem. Het is m.n. voor de opname van zweet dus liever niet zo het zadel erop. het zadel wordt op maat gemaakt dus wordt maximaal passend (hoop ik :D ). Bij mijn oude zadel lagen de eskadron dekjes prima, bij het leen zadel (dit type zadel wordt na de proefperiode voor mij gemaakt) blijft het goed liggen alleen zakt het plat op de schoft, wat ik echt heel vervelend vind.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:06

Als dekjes schuiven, heeft een zadel teveel ruimte en ligt het dus niet goed...

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:11

Woogy schreef:
Als dekjes schuiven, heeft een zadel teveel ruimte en ligt het dus niet goed...

Ik neem het zeker mee maar hoe verklaar je dan dat het ene dekje wel goed ligt en het andere dekje helemaal niet goed blijft liggen onder hetzelfde zadel (bij mijn huidige zadel ligt een Anky pad echt prut en de Eskadron meer dan prima). Dekjes hebben toch ook zoiets als een pasvorm? Daar ging mijn vraag eigenlijk over, puur om ervaringen uit te wisselen over de verschillende pasvormen die er zijn en waar ik dan bij dit probleem specifiek op zou kunnen letten.

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:37

Le mieux is daarvoor wel het perfecte dekje. De pasvorm is top, neemt goed zweet op en blijft mooi.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:34

VWestra schreef:
Le mieux is daarvoor wel het perfecte dekje. De pasvorm is top, neemt goed zweet op en blijft mooi.

Ok fijn om te horen, ik heb de gewone square dressuur variant besteld. Ik zag dat er ook nog een close contact variant bestaat, misschien is dat ook nog wel iets om te overwegen. Ik heb overigens ook een close contact zadel.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:43

Ik vind Anky echt vreselijke pads. Die raad ik meestal af! Die doen dat het ergste. Ik heb zelf Eurostar dekjes. Die zijn heel goed. Ook Kingsland en Equiline zijn goed. Verder ben ik van mening dat je nog eens kritisch naar je zadel moet kijken? Als de sjabrak zo wrijft onder je zadel, moet de zadelmaker er mss nog even goed naar kijken. Het kan met een kleine aanpassing verholpen zijn.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:35

Anky is prut idd! Veel te recht om al die beweging op te vangen. Je moet zoeken naar een dekje voor een hoge schoft, dat is het enige wat genoeg ruimte heeft. En mijn boomzadels pasten ook echt goed destijds, maar ik had met die zadels hetzelfde probleem als de TS. Het ligt echt aan het figuur van een paard en het 'standaardmodel'van een dekje. Het dekje trekt op de bewegingen van het paard, met name in draf als de rug snelle achtjes draait, mee naar beneden en komt strak op de schoft te liggen.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:46

Heb je toevallig een wow zadel.?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:53

Ik heb een WOW zadel en sommige dekje trekken idd strak over de schoft, mijn eurostar en kingsland liggen wel goed en blijven goed liggen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 16:14

Het ene dekje is dikker dan het andere en zal de ruimte die het zadel heeft om te schuiven, beter of minder goed opvullen. Een goed passend zadel ligt met een dun katoenen shabrak het beste, als deze schuiven, en dikkere dekjes niet is de conclusie vrij eenvoudig: je zadel past dan net niet.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 22:31

Elco schreef:
Heb je toevallig een wow zadel.?

Nee het is geen wow zadel maar een Schutte zadel.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 22:35

Dekje niet vast maken onder het zadel en goed omhoog halen bij het opleggen, wil ook wel helpen

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 22:39

Woogy schreef:
Het ene dekje is dikker dan het andere en zal de ruimte die het zadel heeft om te schuiven, beter of minder goed opvullen. Een goed passend zadel ligt met een dun katoenen shabrak het beste, als deze schuiven, en dikkere dekjes niet is de conclusie vrij eenvoudig: je zadel past dan net niet.

Ik heb ook een wat dikker dekje geprobeerd (Equitheme) maar dat trekt naast naar beneden ook nog eens naar achteren dus dat was helemaal niks. Ik heb niet zo veel zo zin om een heel arsenaal aan dekjes aan te schaffen om iets te vinden wat niet naar beneden zakt :( morgen weer een ander merk proberen. Is een Harry's Horse met wat bont bij de schoft. We gaan het zien ....

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 22:45

Rizette schreef:
Dekje niet vast maken onder het zadel en goed omhoog halen bij het opleggen, wil ook wel helpen

Dekje kan niet vast omdat het een close contact zadel is, dus het ligt er los onder. Het gaat alleen met de singel door de lussen aan de onderkant. Ik trek het zover als mogelijk in de kamer ... Zadelmaker denkt ook mee voor een oplossing maar dekjes hebben gewoon verschillende pasvormen. Het ene dekje ligt wel goed en de ander weer niet dus het is een puzzel. Maar zo strak op de schoft vind ik heel vervelend en wil ik eigenlijk niet mee rijden.

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 00:57

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 01:09

En wat als je een oud dekje inknipt op de schoft zodat het wel naar beneden kan zakken maar niet strak kan trekken? (dan moet je de naden wel weer even dichtstikken natuurlijk)

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 01:16

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 09:05

IwanLuver schreef:
Ik heb ook een schutte zadel en het dekje wat er het beste onder ligt is van BR. Dekje ligt als een huis en hoef je bijna niet op te trekken vanwege de goede pasvorm.
Gaat om dit dekje:
http://www.dekroo.nl/webwinkel/paard/za ... -paris.htm

Deze ziet er inderdaad ook mooi voorgevormd uit. Ga ik even onthouden, dank je!

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 09:09

mijn ervaring is ook toch geen top passend zadel, ik had dat ook met mijn op maat gemaakt mfsc zadel *ook door goede zadelmaker* stond me tegen dat dat gebeurde elke keer, en na een paar keer toch het zadel te hebben aangepast bleef hij liggen .zelfde pad zelfde zadel , lag uiteindelijk toch niet helemaal goed dus het zadel.. uiteindelijk heb ik het zadel terug gedaan, er kwam elke keer weer wat bij. inmiddels heb ik dat probleem niet meer gelukkig.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 09:13

En als je het dekje er los onder doet zonder vast te maken met dat klittenband wat altijd op de verkeerde plek zit?