Mag een pony die niet persé bandages nodig heeft bandages om

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

piloe4ever

Re: Mag een pony die niet persé bandages nodig heeft bandages om

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 22:21

een dagje maakt niet uit, maar elke dag lijkt me niet verstandig

Skitter

Re: Bandages.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 22:28

SusanH schreef:
bij zelfs geringe inspanning kan de temperatuur onder de bandage zo hoog oplopen dat er een hele grote kans op peesblessures is. Ik zou het dus niet doen.

Oh maar als je het hierom dan niet doet, zou ik ook zeker geen peesbeschemers gebruiken Daarbij geldt namelijk precies hetzelfde!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 06:50

onder een bandage loopt de temperatuur hoger op.
en als je dan voor bescherming kiest,zou ik voor peeskappen kiezen.

bandageren is een vak apart en eigenlijk nutteloos,behalve dat het wel mooi staat voor een foto bv.

dus ik zeg; niet doen,nergens voor nodig.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 23:18

Snoevie schreef:
onder een bandage loopt de temperatuur hoger op.
en als je dan voor bescherming kiest,zou ik voor peeskappen kiezen.

bandageren is een vak apart en eigenlijk nutteloos,behalve dat het wel mooi staat voor een foto bv.

dus ik zeg; niet doen,nergens voor nodig.

Geloof je dat nou serious? Volgens mij is stof nog altijd ademender dan neopreen en plastic maar ik kan het natuurlijk mis hebben... Nagelbijten / Gniffelen

Sorry maar 'te warm' is gewoon geen argument om bandages niet te gebruiken. Het wordt ook veels te warm onder je peesbeschermers. Ik heb veel vaker de schuim onder 'peesjes' vandaan zien lopen dan onder bandages. Daar wordt de zweet iig opgenomen en de warmte afgevoerd. Onder peesbeschermers kan de warmte namelijk nergens heen. Nee, voor mij ZEKER bandages. Maar ik ben er wel mee eens dat je ff wat tijd in moet steken om het goed en gelijkmatig te kunnen, dat is wel belangrijk.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:08

bandages wikkel je dichter om het been heen,dus je hoeft niet zo neerbuigend te reageren.

ik moet zeggen dat 3 in 1 beschermers nog warmer worden.

idd bandageren is een kunst op zich,maar een paar laagjes stof geeft amper bescherming imo,het staat leuk maar heeft weinig nut.

Fredlover10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 16:31

Dus het mag wel?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 16:47

SAMMYxJO schreef:
Dus het mag wel?

Alles mag. Het is jouw keuze. Je mag ook de staart van je pony afknippen, z'n kuif erbij en die als pruik dragen. Zelf weten.

De vraag is of het verstandig is. Bescherming bied het niet. De klap van 2 benen tegen elkaar met een bandage ertussen is te vergelijken met de klap van een hamer op je vingers met een theedoek ertussen.

En ja, het wordt heel erg warm onder een bandage. Onder een peesbeschermer ook, maar minder. Het kan wel, voor een half uurtje ofzo, maar ik zou er niet mee gaan rijden. Pezen bestaan uit eiwitten. Als een eiwit te warm wordt gaat het vervormen en uiteindelijk kapot. Daardoor gaat je pees er dus aan.

De vraag is dus: waarom zou je het doen? Zeker als je pony het niet nodig heeft, dan is het niet echt aan te raden.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 19:12

SAMMYxJO schreef:
Dus het mag wel?

volgens mij wil jij alleen maar heel graag ja horen?

het is gewoon niet verstandig.
onder een bandage loopt de temperatuur nog hoger op als onder een peesbeschermer.

idd biedt het zeer weinig bescherming,dus buiten het leuke plaatje heb je er niks aan.
als je dan toch bescherming wil,neem dan peesbeschermers,ook in vele leuke kleuren te krijgen.
makkelijker om te doen als een bandage

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:12

Snoevie schreef:
SAMMYxJO schreef:
Dus het mag wel?

volgens mij wil jij alleen maar heel graag ja horen?

het is gewoon niet verstandig.
onder een bandage loopt de temperatuur nog hoger op als onder een peesbeschermer.

idd biedt het zeer weinig bescherming,dus buiten het leuke plaatje heb je er niks aan.
als je dan toch bescherming wil,neem dan peesbeschermers,ook in vele leuke kleuren te krijgen.
makkelijker om te doen als een bandage

Sorry maar kun jij mij aub uitleggen hoe dit mogelijk is? Stof=ademend. Neopreen en plastic=absoluut niet. In je peesbeschemer komt ook geen lucht bij, want dan passen ze gewoon weg niet. Dat stukje open aan de voorkant maakt ook verder niets uit omdat er verder bij het gesloten deel geen lucht bij komt. Hoe kan iets wat toch ademend is dan warmer zijn vergeleken met iets wat totaal niet ademend is?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:20

ga maar eens voelen,hoe het technisch in elkaar zit weet ik niet,maar daar veranderd het feit niet om.
beiden heb ik geprobeerd,maar aangezien een bandage weinig tot geen nut heeft in de meeste gevallen heb ik wel voor een peesbeschermer gekozen.

volgens mijn dierenarts loopt de temperatuur ook hoger op onder een bandage.
enne zo ademend zijn die bandages helaas niet hoor,zeker niet met onderlappen erbij(die je wel nodig hebt als je perse bandages wilt gebruiken)

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:27

Snoevie schreef:
ga maar eens voelen,hoe het technisch in elkaar zit weet ik niet,maar daar veranderd het feit niet om.
beiden heb ik geprobeerd,maar aangezien een bandage weinig tot geen nut heeft in de meeste gevallen heb ik wel voor een peesbeschermer gekozen.

volgens mijn dierenarts loopt de temperatuur ook hoger op onder een bandage.
enne zo ademend zijn die bandages helaas niet hoor,zeker niet met onderlappen erbij(die je wel nodig hebt als je perse bandages wilt gebruiken)

De Climitex onderlappen van Eskadron zijn juist gemaakt zomdat het warmte afvoerd Knipoog En die gebruikte ik altijd.

Tja ik moet zelf nog een paard tegenkomen die door een bandage een of andere gekookt pees gekregen heeft Clown Dus van mij krijgt de TS een Ja je kant bandages rustig gebruiken mits je ze fatsoenlijk om kan doen Ja Ik heb zelf meerdere paarden gekend die tot in de GP dresusur liepen die dagelijks vierkant in de bandages kwamen om te trainen en het net zo goed zonder deden in de ring. Ik zal nooit zeggen dat bandages de beste bescherming of steun bieden, maar dit vind ik tijdens het (dressuur)trainen eigenlijk niet zo belangrijk. Ze bieden een minimale bescherming en dat vind ik voor mezelf genoeg Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:29

och gekookt is overdreven,maar ik vind het onzin ze te gebruiken als je ze toch eigenlijk niet nodig hebt(of nodig,maargoed)

goed voor een foto kan ik het me voorstellen het staat ook mooi,maar dat is dan ook de enige reden waarom ik het zou doen.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:36

Snoevie schreef:
och gekookt is overdreven,maar ik vind het onzin ze te gebruiken als je ze toch eigenlijk niet nodig hebt(of nodig,maargoed)

goed voor een foto kan ik het me voorstellen het staat ook mooi,maar dat is dan ook de enige reden waarom ik het zou doen.

Ik geef toch aan waarom ik ze gebruik? Ik hoef mijn paarden niet dubbel en dwars in te pakken, ze moeten toch ook zonder bescherming kunnen? Ze moeten het in de ring ook zonder kunnen. Een bandage biedt een minimale bescherming en thats it en dat vind ik voor het dressuur trainen ook meer dan genoeg. Springen/SGW/losgooien oid is toch wat anders. Maar voor de dressuur vind ik ze ontzettend fijn. (lees zijgangen e.d)

'gekookt' mag wel overdrijven zijn maar zoals hier steeds neer wordt gezet over hoe warm de bandages wel niet worden...ook overdreven IMO. Tja dan mag je ook zonder zadel gaan rijden en vooral dekjes en bontjes mag je ook meteen wegooien want daar zal het ook onnodig warm onder worden Nagelbijten / Gniffelen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:37

oke dat is jouw keus natuurlijk.
ik vind ze vooral voor de mooi,maarja dat is mijn mening.

op welke manier vind jij dat ze dan beschermen?

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:42

Het is natuurlijk een laag stof over het paardenhuid. Dat beschermt al iets meer dan niets natuurlijk he. Het liefst doe ik niets op, maar een steentje oid komt al een stuk minder hard aan als tie tegen een bandage komt dat tegen het paardenbeen/huid.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:43

Een bandage bied evenveel bescherming tegen klappen als een theedoek over je vingers als je er volle kracht met een hamer op mept. Dat is inderdaad de minimale bescherming.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:47

Vjestagirl schreef:
Een bandage bied evenveel bescherming tegen klappen als een theedoek over je vingers als je er volle kracht met een hamer op mept. Dat is inderdaad de minimale bescherming.

Dat klopt. Lachen Maar ik ga er niet vanuit dat mijn paarden zomaar met hun achterbenen tegen hun voorbenen gaan klappen. Dan is er wel wat anders aan de hand Nagelbijten / Gniffelen tijdens het losgooien oid zou dat wel kunnen gebeuren maar DAN doe ik ook geen bandages om Knipoog

Maar je kan het ook zo bekijken. Een strobaal optillen aan de touwtjes doet een stuk minder zeer met (rij) handschoenen aan Knipoog Ook een minimale bescherming maar niet niks.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:51

Maar jij zegt dat je het omdoet als bescherming. Waar bescherm je dan tegen?

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:57

Dat geeft ze toch al aan, is het zo moeilijk om te lezen? Jeetje, ze geeft haar mening en legt duidelijk uit waarom, respecteer het dan...
Ik gebruik bandages ook puur voor de mooi, en niet voor bescherming. Ik heb ook nog nooit mensen gehoord over dat hun paard een ernstig aangetaste pees had door het gebruik van bandages.. Het is misschien slechter als peesjes maar als het niet dagelijks gebeurd zal het toch niet zo erg zijn? Knipoog

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 01:32

En ook al doe je het dagelijks..ik moet het paard nog tegenkomen die daarvan een blessure aan over heeft gehouden.

Waar ik tegen bescherm? Nou kijk, zo gek gaat het niet aan toe tijdens mijn trainingen, maar mocht mijn paard zichzelf iets raken oid, geloof ik dat een bandage dan genoeg beschermt. Dan heb ik natuurlijk niet over dan hij vol met z'n achterbenen op z'n voorbenen komt, maar dat moet ik nog meemaken Knipoog BV zijgangen e.d dan willen ze zichzelf soms iets aanraken. Niet hard, maar zonder iets geloof ik best dat wat haar eraf zou kunnen gaan oid.... En dat gebeurt dus niet met bandages.

@crazy_roxy; Tja het is 'n keer gezegd dat bandages slecht waren en dat houdt nu iedereen vol terwijl niemand mij kan bewijzen dat ze zo slecht zijn. En in mijn eigen ervaring heb ik het nog nooit meegemaakt dat een paard iets aan overhield. En dan heb ik het over een flinke aantal paarden... Maar ja..een schaap over de dam.. (of zoiets.. Tong uitsteken )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 01:41

Kwestie van even nadenken. Je doet zelf ook niet voor de lol rekverband om je onderbenen. En als je ziet wat er bij jezelf gebeurt als je na een kneuzing te lang met een rekverband of tape loopt kun je heel snel je conclusies trekken. Het broeit, knel t en spieren en pezen worden er slap van.
Verder geeft een bandage echt geen bescherming tegen een knal van buitenaf. Goed, een welgemikte mep van een hoefijzer zal geen grote wond achterlaten, maar de schade onderhuids is hetzelfde.
Brandstapel aanleggen dus maar voor het fenomeen bandage. Schaf dan indien noodzakelijk een paar peesbeschermers aan die je zo kort mogelijk laat zitten, bijvoorbeeld in een marathon of springwedstrijd.
Tot slot, als je paard zichzelf raakt met zijgangen, dan biedt een bandage daartegen geen afdoende bescherming. Erger nog, dan is het paard er niet aan toe/niet op gebouwd, of moet je zelf even naar de rijschool.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 01:56

Eh..volgens mij lopen er geen spieren in de onderbeen van een paard Verward En slap worden zullen de pezen niet doen want ze worden echt niet ondersteund door een bandage. Eerder door een peesbeschermer..Nagelbijten / Gniffelen

Wat betreft dit...
suleilitha schreef:
Tot slot, als je paard zichzelf raakt met zijgangen, dan biedt een bandage daartegen geen afdoende bescherming. Erger nog, dan is het paard er niet aan toe/niet op gebouwd, of moet je zelf even naar de rijschool.

Dan hoeft niemand iets van bescherming te gebruiken Verward Al die hoge springers e.d.. geldt dat dan ook niet voor hun? Sorry maar ongelukjes kunnen altijd gebeuren en vooral bij zijgangen is de kans daarop dan groter. Sorry maar bandages zijn echt niet voor niets ontstaan en nogmaals ik moet het paard nog tegenkomen die letterlijk zoveel schade aan heeft overgehouden als wat jullie zeggen wel-niet kan gebeuren.................. En daarbij, bijna alle argumenten wat jullie geven kan je ook precies hetzelfde zeggen van peesbeschemers, zadels, dekjes, bontjes, etc etc...

LyonesseJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 02:03

lekker zelf weten, maar we goed oefenen Ja Ze hebben idd geen ondersteunende functie, wel een beschermende. Ook die temperuur verschilt echt niet zo veel met die onder "verantwoorde" niet ademende neoprenen (= warmtevasthoudend) peesjes Knipoog

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 02:09

Goed gezegd Mystica Knipoog

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 06:13

skitter,ik heb niet gezegd dat ze heel slecht zijn,maar ze hebben bijna geen functie,dus ik zeg,onzin om ze dan alleen te gebruiken,aangezien de temperatuur wel oploopt eronder.

nu gaan ze daar heus niet kapot aan,maar 9 van de 10 mensen bandageren niet correct,en waarom wil je bewijzen dat ze niet goed zouden zijn?
je moet zelf weten wat je doet,maar respecteer jij dan ook andermans mening.

ik vind het erg mooi,eerlijk is eerlijk.
maar om ze alleen daarvoor te gebruiken(zeg niet dat jij dat doet)is onzin.