Bitloos hoofdstel of met bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Bitloos hoofdstel of met bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:48

Ik vat hem ook niet helemaal, Arabesk, maar ja. Knipoog
Ik ben dat vooroordeel hier op bokt nou wel gewend en er zijn mensen die dat blijven denken. Ga je bitloos, dan zul je wel niet met bit kunnen rijden. Whaha. Haha! Gestoord

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:51

natuurlijk is dat niet zo! Nadya , ik vat hem ook niet hoor! Tong uitsteken
Al kun je perfect met bit rijden, sommige paarden zijn gewoon fijner bitloos... Het is eerder het paard dat niet met bit kan rijden dan de ruiter...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:51

was ook een voorbeeld Knipoog
ik heb niks tegen bitloos (lijkt mij wel leuk!, alleen ik heb (nog) geen eigen paard)
ik heb dus echt een hekel aan dit soort reacties, dit is gewoon bij wijze van. ik zeg NIKS dat bitloze ruiters kneuzen zijn, dit zegt alleen dat elk paard verschillend is, de ene is veel fijner op bit en de andere op bitloos.

dat zegt alleen als je er niet mee om kan gaan, het niet werkt.

BAH, bokt trekt altijd zo heerlijk snel conclusies. en ik ben zeker niet van het getrek.
hulpteugels hetzelfde: als je er niet mee om kan gaan moet je er gewoon van af blijven.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 17-05-08 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:53

Babico3 schreef:
natuurlijk is dat niet zo! Nadya , ik vat hem ook niet hoor! Tong uitsteken
Al kun je perfect met bit rijden, sommige paarden zijn gewoon fijner bitloos... Het is eerder het paard dat niet met bit kan rijden dan de ruiter...

Ik rij mijn paard bitloos in en heb geen idee hoe hij het met bit doet eigenlijk. Knipoog
Voel ook geen behoefte het uit te testen. Heb hiervoor 30 jaar voornamelijk met bit gereden (en doe dat nog wel eens op paarden van anderen). Trekken, rukken, sjorren vind ik met en zonder bit niet ok, dus waarom mensen dat steeds weer aanhalen om bitloos naar beneden te halen, ik zie het verband niet. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:54

bedoel je nou dat je een hekel hebt aan mijn soort reacties? ik vat het ff niet? :S

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:56

Bitloos vindt ik zelf veel fijner, ik wissel wel af zodat mijn bijrijdster wel gewoon met bit kan rijden!
-ik ri trouwens met hackamore, maar raak daarbij dus echt niet de teugels aan- en met bit of zonder trekken moet je sowiezo NIET doen, neus breken of tandvlees kneuzen etc is bijde niet fijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:57

Moonfish, je bracht het alsof bitloze ruiters trekken en mensen die met bit rijden niet. Ik denk dat niemand, ongeacht of je bitloos of niet rijdt, mag trekken en sjorren. Dat lijkt me duidelijk en laten we daar nu eens vanuit gaan.

Ik denk dat vrijwel elk paard bitloos te rijden is, al moet je bij sommigen het e.e.a. voorbereiden (door bv grondwerk).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:58

Babico3 schreef:
bedoel je nou dat je een hekel hebt aan mijn soort reacties? ik vat het ff niet? :S

Had je het tegen mij? Ik had niets tegen jouw reactie, hoor. Verre van zelfs. Lachen

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:58

babico3: nee de onnodige felle reactie van aberesk, niks tegen jou! Lachen
Nadya, ook niet tegen jou, je kan het op verschillende manieren begrijpen.

het was bij wijze van, ik heb absoluut niks tegen bitloos, zoals ik al eerder verteld heb. Lachen
alleen zó'n felle reactie van aberesk snap ik niet, niet alles hoef je meteen verkeerd op te vatten.
en dat gebeurt op bokt wel.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 17-05-08 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:59

ik wissel af OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:02

okeej gelukkig maar Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:03

Moderatoropmerking:
Het zou inderdaad fijn zijn als we allemaal respectvol en vriendelijk reageren. Soms komen reacties en opmerkingen anders over dan bedoeld. Kijk daarom goed naar een reactie voor je erop reageert, is het daadwerkelijk bedoeld zoals jij denkt dat het bedoeld is, of is het anders? Bijvoorbeeld sarcasme wordt wel eens verkeerd opgevat. Ga van het goede uit, dan wordt de toon en discussie een stuk gezelliger en leerzamer Lachen

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 16:21

Arabesk schreef:
moonfish13 schreef:
bitloos of met bit, als je er niet mee om kan gaan is het beide niet fijn.
ik denk dat sommige paarden liever fijn met bit gereden worden dan gesjor en getrek bitloos.

ja tenslotte zijn bitloze ruiters kneuzen die gewoonweg niet met bit kunnen rijden en dan maar bitloos gaan rijden en lekker door gaan met rukken plukken

Verward

Gestoord

ehm nog niet lang geleden had iemand anders met Varras gereden kwam ik aan lag haar neus gewoon open Knipoog
dus kan wel hoor Knipoog
zie het zelfs vaker

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 16:29

Qimm schreef:
ik wissel af OK dan!

Ik sinds kort ook Haha!

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 16:42

ik heb met een van mijn bijrijdpaardjes wel eens een paar pogingen bitloos gedaan, maar was niet echt een succes... Met bit ging het toen ook niet lekker.. ze heeft nogal de neiging om gewichtshulpen te negeren en alle beenhulpen betekenen volgens haar harder. (gaat nu al veel beter, maar rijd nu dus met bit, maar dan op een lang teugeltje)

ik ben ook bezig met 2 haflingers en die rijden we boomloos en bitloos in, die reageren er heel goed op! hebben ook wel eens een bit ingehad, maar door t wisselen zijn we over gestapt op bitloos.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 17:10

Leentje_ schreef:
Gestoord

ehm nog niet lang geleden had iemand anders met Varras gereden kwam ik aan lag haar neus gewoon open Knipoog
dus kan wel hoor Knipoog
zie het zelfs vaker[/quote]

Mag ik vragen wat voor soort optoming er gebruikt is? Verder zou ik nooit iemand op mijn paard laten, die niet normaal met de teugels kan omgaan.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 17:19

heb het al een keer met touwhalster geweten en al een keer met sidepull Knipoog
en het was telkens niet mijn keuze maar de keuze van de baas van mijn verzorgpaardjes Knipoog (die dit overigens niet had verwacht waren keer op keer ruiters die altijd met bit reden)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 17:23

Leentje_ schreef:
en het was telkens niet mijn keuze maar de keuze van de baas van mijn verzorgpaardjes Knipoog (die dit overigens niet had verwacht waren keer op keer ruiters die altijd met bit reden)

Dat zijn ook scherpe optomingen, zeker voor mensen die teveel teugel gebruiken. En in dit geval is er heftig te keer gegaan met de teugels, geloof me, want dat krijg je echt niet zomaar voor elkaar. Wat erg, zeg.... Verdrietig

Met mijn hoofdstel krijg je echt geen bloederige plekken, maar wel een paard wat er tegenin zou gaan. Haha!

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 17:24

Nadya schreef:
Leentje_ schreef:

Dat zijn ook scherpe optomingen, zeker voor mensen die teveel teugel gebruiken. En in dit geval is er heftig te keer gegaan met de teugels, geloof me, want dat krijg je echt niet zomaar voor elkaar. Wat erg, zeg.... Verdrietig

Met mijn hoofdstel krijg je echt geen bloederige plekken, maar wel een paard wat er tegenin zou gaan. Haha!

jep idd Knipoog
we waren er ook niet echt tevreden over hoor Knipoog
en ja Varras haar huid ligt wel héél snel open hoor Knipoog krijgt ze ook vaak voor elkaar zonder dat ze bereden is dus we rijden nu altijd met iets heel zacht met haar Knipoog

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 17:25

touwhalsters zijn hartstikke scherp, daar moet je echt wel mee uitkijken, dat dunne touw kan behoorlijk snijden

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 17:28

Wist trouwens niet dat je met een bitloos hoofdstel de neus van een paard kan breken (als dat geen fabeltje is) volgens mij moet je dan wel heel hard je best doen wil je dat voor mekaar krijgen!

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 17:29

Qimm schreef:
touwhalsters zijn hartstikke scherp, daar moet je echt wel mee uitkijken, dat dunne touw kan behoorlijk snijden

Ik heb ook een paar keer met een touwhalster (crb) gereden. Zelf leek het me ook dat het scherp kan inwerken, maar ik heb niets opens of raars gezien op de neus. Ze vond het heel fijn zelfs. Zou een bontje (wat je ook om je halster of hoofdstel kan doen) helpen als het gaat irriteren. Dat het net wat minder scherp is, of is dat een rare gedachten.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 17:30

ja een bontje helpt wel hoor Knipoog

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 17:30

als je er netjes mee rijdt gaat het oo kwel goed hoor, maar wanneer je toch te veel met je hand doet komt het heftiger in dan wanneer het gaat om (bredere!) leren riemen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 17:32

Ik rijd met bit. Ik heb het idee dat ik mijn paard beter kan trainen met bit in. Ze loopt ook wel nageeflijk zonder bit, maar ik heb zelf het idee dat ik haar er dan net wat minder door kan vragen. Soms rijd ik bitloos of met een halsring, om te kijken of ik toch niet stiekem teveel met mijn teugels doe. Voor de pony een leuke afwisseling en voor mij een goede check.