thiedemann of martingaal

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: thiedemann of martingaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 13:25

Ik lees dat je een enkelgebroken bit gebruikt en dan is het niet vreemd dat bij druk, het paard de kop in de lucht gooit, dit wordt veroorzaakt door het beruchte notenkrakereffect.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 13:25

dus gewoon een bustrensje erin dan haal ik er 1tje vanmiddag erbij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 13:37

Nee, je snapt het niet. Ik raad je aan om af te stappen van een enkelgebroken bit en een dubbelgebroken bit te proberen. Een bustrens is er zowel in een enkel- als dubbelgebroken versie.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 13:41

dat bedoelde ik ook maak niet uit ga wel voor de dubbelgebroken bit

wat houd dit in notenkrakereffect

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 13:42

Notenkrakereffect ontstaat als je een ophouding maakt met een enkelgebroken bit. Dit gaat in een punt staan. Deze punt kan akelig in het gehemelte van het paard prikken.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 13:44

ow ok daar had ik wel ooit van gehoort ja en dit is niet bij een dubbelgebroken bitje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 13:44

Afbeelding
Dit gebeurt er bij een enkelgebroken trens...

Afbeelding
En zo ziet het eruit met een dubbelgebroken, oordeel zelf maar.
Op het bovenste plaatje zie je dus duidelijk de notenkrakerwerking.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 13:46

dan haal ik snel die enkel gebroken bit eruit. en ga over na dubbelgebroken goed voorbeeld die plaatjes

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 13:48

en als ik buiten ga rijden he ken ik die martingaal dan omlaten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 13:49

Ja, juist handig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 13:50

Ja, je kunt gerust buitenrijden met een martingaal. Ook wel met een thiedeman, zelf geef ik de voorkeur aan de laatste. Een thiedeman werkt alleen als het nodig is, als het paard braaf nageeft zal die er slap bijhangen.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 13:52

ok en hoe zit die dan met rijden in de bak want ga een martingaal halen werkt die echt niet dan zo 1tje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 13:54

Je kunt zowel in de bak als buiten met een martingaal of een thiedeman rijden, dat maakt niet uit. Zelf vind ik een martingaal niks, omdat paarden er vaak op gaan hangen en de spieren van de onderkant van de hals gaan aanspannen. Bij een thiedeman "dwing" je het paard de bovenhals aan te spannen.
Verder weet ik niet of je wedstrijden rijdt maar een martingaal is bij dressuur verboden om even mee in te rijden, een thiedeman niet.
Vraag anders nog even advies in de ruitersportzaak en leg daar de situatie even voor.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 14:13

ik rij dressuurmatig en wil binnen kort onze eerste wedstrijdje doen ik wil ook dat hij meer op zijn achterhand gaat lopen en dat hij meer kontspieren krijgt, hij hangt ook soms heel erg aan de teugels dat ik gewoon kramp in me handen krijg ik rij al veel overgangen enzo en veel figeuren

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 14:16

Een thiedeman is echt niet toegestaan met dressuur, een martingaal is dat tenminste nog met springen. Je kan een paard niet dwingen zijn bovenlijn aan te spannen, wel om zijn nek weg te knikken, maar dan spant hij vaak juist zijn onderhals aan en drukt zijn rug weg.

Kijk bij het hangen eens of het helpt om de teugels net iets langer te laten. Rij je wel eens gewoon aan de lange teugel in stap, draf én galop? Daar leert het beest zijn eigen evenwicht van te vinden en dan kan je langzaam aan de teugels steeds korter nemen, waarbij voorwaarts een voorwaarde is om niet te laten hangen.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 14:21

ik rij hem vaak met langere teugels de galop doe ik nog neit zo vaak en als ik galop doe op lange lijn omdat hij die nog neit al te best beheerst en plat door de bochten anders galopeerd en daarom nu rechte lijnen galopeert en dat pakt hij goed op en begint nu langzaam te galoperen en soms een bocht erbij als hij het goed doet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 14:33

Citaat:
Een thiedeman is echt niet toegestaan met dressuur, een martingaal is dat tenminste nog met springen. Je kan een paard niet dwingen zijn bovenlijn aan te spannen, wel om zijn nek weg te knikken, maar dan spant hij vaak juist zijn onderhals aan en drukt zijn rug weg.

Even beter lezen please, ik heb niet gepost dat je met een thiedeman om een proef mag rijden, alleen vermeld dat je mag INRIJDEN met een Thiedeman. Verder is het een perfect hulpmiddel waar je minder mee kunt verknallen dan met een martingaal.
Het wordt zelfs aangeraden bij paarden die iets met de rug hebben, om de rugspieren aan het werk te zetten.

Bij dressuurwedstrijden is een martingaal met INRIJDEN niet toegestaan, evenmin als een slofteugel.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-05-08 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 14:38

die moeten bij me haflinger ook bij komen de rug nek en kont spieren nek begint al te komen en rug een beetje ook al

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 14:45

Ik heb het reglement nagezocht en letterlijk gekopierd.

*** Op het losrijterrein en op andere trainingsplaatsen van het wedstrijdterrein
zijn wel toegestaan:
– alleen trenshoofdstel met hoge neusriem, africhtingsneusriem, Mexicaanse
neusriem of gecombineerde neusriem, gecombineerde neus-/keelriem.
– glijdende martingaal, thiedemann-teugel alleen echter in combinatie met een
trenshoofdstel.
– springschoenen, bandages, peesbeschermers, strijklappen, e.d.
– enkelvoudige bijzetteugels, vastgemaakt aan het bit en het zadel, alleen echter
tijdens het longeren op het oefenterrein en slechts dan wanneer er gebruik
wordt gemaakt van een enkele longe. De bijzetteugels dienen te zijn bevestigd
aan het bit van en trenshoofdstel en aan het zadel. Het longeren met gebruikmaking
van welke andere hulpteugel of voorziening dan ook is niet toegestaan.
– een rijzweep. (Indien een rijzweep of lange zweep gebruikt wordt door hulp
vanaf
de grond bij bijvoorbeeld de piaffe, is dit uitsluitend toegestaan voor
deelname vanaf de Middentour.)

Met een goed afgestelde martingaal kan je niks verknallen. Alleen als hij te strak afgesteld staat, maar dan gebruik je hem niet goed. Afstellen is bij martingaal zeer makkelijk, in rust (dus niet aan de teugel) tot de keel.
Thiedeman kan als hij goed is afgesteld ook niks verknallen, maar je belemmerd wel het halsstrekken. Een thiedeman stel je af door wanneer het paard in rust (dus niet aan de teugel) staat de musketonhaakje vast te klikken zodat er geen of vrijwel geen druk staat op deze lijn. Dit laatst is echter bijna nooit het geval, ze klikken hem één (of zelfs meer) verder omdat hij in de krul geholpen moet worden, dat maakt mij zo huiverig voor de thiedeman.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 14:50

mensen moeten een hulpteugel of wat dan ook wel volgens de gebruiksaanwijzing gebruiken want je gebruikt het immers wel bij een dier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 14:53

Je hebt gelijk, een martingaal mag dus ook. Dan ben ik verkeerd ingelicht, sorry.
Maar wat je zegt over het te strak vastklikken van een thiedeman, dat moet men juist niet doen, is ook niet nodig, tenzij je ervoor kiest om een paard met de onderlip tegen de borst te laten lopen.
Verder doet een thiedeman er wel meer toe om de rugspieren te trainen. Dat heb je met een martingaal niet.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 14:54

ik zal in de ruitersport zaak straks ook vragen wat hun adviseren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 14:58

Ja. lijkt me slim, Booster.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 15:00

en dan haal ik 1 van de 2 en meteen een andere bit voor hem