Grote merken - scheve bomen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Riddikulus

Re: Grote merken - scheve bomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 12:55

Ik had in eerste instantie Jo Viehoff. Die heeft me een redelijk tweedehands zadel verkocht. Echter, dit zadel was niet goed gevuld en al binnen 5 maanden zo goed als leeg.

Ik heb toen op aanraden van een stalgenoot contact gezocht met Pam. Ik heb geen flauw idee hoe ze van achter heet, maar ik ben érg tevreden over haar. Niet alleen controleert ze het zadel helemaal en komt ze terug indien nodig (en stouwt ze dus niet gewoon maar vol wat eruit is). Ook beoordeelt ze de kwaliteit van het zadel en van de vulling en indien nodig vervangt ze de vulling (die vaak héél erg is) ook helemaal. Ik heb een oud zadel, maar de kussens zijn echt boterzacht!

Verder is het ook mogelijk om een zadel helemaal op maat te laten maken voor zowel paard als ruiter. Ze had me een website doorgegegevn, maar die doet het nog niet. Als je geintereseerd bent, kan ik je haar nummer wel PM'en

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 22:14

Riddikulus schreef:
@ Kaatje77: Gelukkig heb je kunnen zien dat het zadel scheef was. Maar vaak zie je het dus ook echt niet! Bij die stalgenoot waar ik over sprak kon je het alleen zien als het zadel op zn kop lag. En laten we eerlijk zien. Hoe vaak kijk je nu echt serieus naar de onderkant van je zadel?

Om eerlijk te zijn controleer ik dagelijks mijn spullen en poets ik ook alles weer schoon. Bloos
En de rug voel ik ook voor het rijden en check ook alles na het rijden, Heb ooit 1 paard zo na de kloten gereden met een verkeerd zadel.
Toen een zadel aan laten meten door Van Triest en gelukkig is alles goed gekomen.
Sindsdien let ik wel beter op mijn dierbaren. Haha!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 14:38

Tja, zelfs van de beste merken gaat wel eens iets verkeerds de fabriek uit. Dat is met auto's zo (terugroepacties), etenswaren, fietsen, en dus ook met zadels.
Maar van A-merken mag je wel verwachten dat ze recht zijn.
Toch heeft Kootstra mij verteld dat hij ook wel eens een scheve stubben tegenkomt. Die stuurt hij terug.
Gewone ruitersportzaken doen dat niet. Dus daar loop je wel een kans op een scheve boom, al mag je er niet van uit gaan dat je ook daar een scheef zadel koopt. De meeste A-merken zijn gelukkig recht van de fabriek af.
Scheef opvullen komt nog veel vaker voor, net als scheef rijden. Ruitersportzaken die je paard niet bekijken kunnnen ook niet goed opvullen. Zomaar bijvullen werkt niet, kussens moeten los van de boom om te kunnen voelen of je alles wel gelijkmatig doet aan beide kanten e.d.

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 07:54

kaatje77 schreef:
Om eerlijk te zijn controleer ik dagelijks mijn spullen en poets ik ook alles weer schoon. Bloos
En de rug voel ik ook voor het rijden en check ook alles na het rijden, Heb ooit 1 paard zo na de kloten gereden met een verkeerd zadel.
Toen een zadel aan laten meten door Van Triest en gelukkig is alles goed gekomen.
Sindsdien let ik wel beter op mijn dierbaren. Haha!

Knap dat je dat iedere dag doet, maar ik denk dat je een van de weinige bent. Vaak ontbreekt gewoonweg de tijd. En lang niet alle mankementen zijn zo snel met het vlote oog te zien. Pas als je gericht zoekt, kun je iets vinden.

@germie: Dat opvullen zonder te kijken ben ik inderdaad helemaal met je eens. Hoe kun je in godsnaam zien of een zadel goed ligt op een paard wanneer je er alles gewoon maar bijpropt?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 20:35

Ja, ik doe het iedere dag, is me erzelf bij ingehamerd.
Duurt nioet zo lang, je wordt er vanzelf handig in, en aangezien mijn paarden 's avonds pulp krijgen na hun normale voer en dat wordt geweekt, moet ik toch een half uurtje wachten en dan kan ik mooi alles schoonmaken.

Over dat opvullen snap ik ook nog niks van.
Dat kan toch gewoonweg niet zonder paard?

TouchAndGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 19:10

Riddikulus schreef:
Niet is je liever dan je eigen paard en alleen het beste is goed genoeg voor je maatje. Met zorg kies je een goed zadel uit en laat je het aanmeten door een "erkend" bedrijf/zadelmaker, zodat jou lieveling nooit last van zn rug zal krijgen. Echter - de werkelijkheid valt vaak vies tegen!

Een klein voorbeeld:

Bij ons op stal is een ware crisis ontstaan naar aanleiding van een stalgenoot wiens paard lang heeft stilgestaan wegens rugproblemen. Dit paard had een splinternieuw hulsebos dressuurzadel: aangemeten op het paard zelf door het bedrijf zelf en herhaaldelijk opgevuld.

Echter, na controlle door een andere erkende zadelmaker, bleek de boom van dit prachtige nieuwe zadel zo scheef als maar kon en was het de oorzaak van alle problemen die de eigenaar met dit paard gehad heeft. De links-rechtsverschillen waren behoorlijk groot en belemmerde het paard in iedere beweging!

Na dit nieuws werd deze zadelmaker door meerdere mensen geraadpleegd en dit euvel bleek vaker voor te komen dan eigenlijk gedacht werd! Ook een spiksplinternieuw euroriding zadel (één week oud) is naar de winkel terug gebracht met een scheve boom.

Mijn eigen Kieffer Wien bleek daarentegen (en godzijdank) keurig in orde.

Zijn er meer mensen die hier al mee in aanmerking zijn gekomen? Wat zijn jullie ervaringen?

Is er een lijst van erkend - goede - zadelmakers ergens op internet? En is het mogelijk om ergens je ervaringen met zadels en zadelmakers uit te wisselen?

Tijd voor een goede discussie!

Ik had precies hetzelfde met mijn hulsebos.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 10:15

ik praat al over zeker 20 jaar geleden maar ik had toen een JC die voor de toren van piza door kon gaan Haha!

maar of zadels nou recht zijn of niet vaak schort er ook genoeg an de pas sevice.
ik weet wel een aantal grotere western merken met bomen die scheef bleken te zijn. brrr Boos!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 10:38

Ik heb een scheve boom gehad in mijn Passier Grand Gilbert van nog geen 2 jaar oud, die werd terug gestuurd naar de fabriek en daar hebben ze er een nieuwe boom ingezet. Ik heb het zadel daarna niet meer in handen gehad dus weet niet of dat netjes hersteld is, denk het wel want de zadelmaker heeft het wel goed verkocht.
Ik heb nooit eerder gehoord van dit probleem bij Passier zadels, dat is op zich natuurlijk wel een goed teken Ja

Ik hoor wel veel negatieve verhalen van de nieuwe Kieffer zadels en van Hulsbosch zadels. Stijgbeugelriemhaken die spontaan afbreken, bomen die knappen of scheeftrekken zijn problemen die ik bij die merken diverse keren voorbij heb zien komen. (uit 1e hand)

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 11:15

Ik heb hetzelfde probleem op dit moment.

Net een nieuw aangepast fryso zadel gekocht. Na een paar keer rijden merkte ik dat er wat niet goed was. Dus zadelmaker gebeld en ja hoor een scheve boom. Gelukkig wordt deze fout wel heel netjes opgelost maar ik baal er wel flink van.

Heb nu in een half jaar 6x op mijn pony gezeten, echt alles wat fout kan gaan gaat fout Nagelbijten / Gniffelen

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 11:39

maandag komt Equestor langs voor een nieuw zadel (mijn derde zadel binnen een jaar).

Heeft iemand hier nog een goede/ slechte ervaring mee?

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 16:01

Viet schreef:

Net een nieuw aangepast fryso zadel gekocht. Na een paar keer rijden merkte ik dat er wat niet goed was. Dus zadelmaker gebeld en ja hoor een scheve boom. Gelukkig wordt deze fout wel heel netjes opgelost maar ik baal er wel flink van.

Heb nu in een half jaar 6x op mijn pony gezeten, echt alles wat fout kan gaan gaat fout Nagelbijten / Gniffelen

Hoeveel mensen hebben dit niet door? Hoe merkte jij het dan precies?

@ Smartie: Ik heb daar zelf geen ervaringen mee Lachen

@Touchandgo: Kun je wat meer vertellen hoe je erachter kwam, wat je gedaan hebt en hoe het opgelost is? We zijn er tenslotte om ervaringen te delen!

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:55

Er is een site waar alleen de gediplomeerde zadelmakers/passers op staan, ik zal die zo ff opzoeken en hier plaatsen.
Mijn zadel komt weg bij Koenderink in Haaksbergen ( hij zit overigens niet meer midden in het centrum, en heb nu ook geen parkeerproblemen meer, je kan de auto voor de zaak zetten). mijn zadel moest 3 kwart jaar terug verbreed worden voor mijn vorige paard, heb ik ook bij koenderink laten doen, was nog een meevaller ook, want ik hoefte er niet voor te betalen.
Ik zal de link even voor je opzoeken en dan hier plaatsen.

Edit: hier de link: http://msfc.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=88&Itemid=208

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 12:49

Riddikulus schreef:
Viet schreef:

@Touchandgo: Kun je wat meer vertellen hoe je erachter kwam, wat je gedaan hebt en hoe het opgelost is? We zijn er tenslotte om ervaringen te delen!

Ik merkte dat mijn zadel scheef lag, dat ik niet meer goed kon zitten.

Dus samen met instructrice gekeken en van de achterkant lag hij scheef als ik hem aan de voorkant wel recht had zitten.

Dus direct de zadelamker gebeld en ja hoor scheve boom.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 13:25

Steph86 schreef:
Mijn zadel komt weg bij Koenderink in Haaksbergen ( hij zit overigens niet meer midden in het centrum, en heb nu ook geen parkeerproblemen meer, je kan de auto voor de zaak zetten).

Met Koenderink heb ik ook goede ervaringen, wel fijn dat ze niet meer in het centrum zitten, want P was daar idd een ramp Knipoog

TouchAndGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 17:40

Riddikulus schreef:
Viet schreef:

Nou mijn paard weigerde om ook maar iets te doen. Hij zette zijn hele rug vast en drukte zijn rug weg. Ook zag ik halverwege zijn rug allemaal wervels er uit steken. Toen wij er een osteopaat bij hebben gehaald zag ze gelijk dat het mis was met zijn rug. Toen heeft ze naar mijn zadel gekeken en ze kon tussen de kussens niet eens 2 vingers kwijt terwijl je er toch minstens 4 tussen moet kunnen krijgen. Waarop ik de andere dag Hulsebos heb gemaild en ik heb (dat is nu 4 weken terug) nog nooit een reactie gekregen. Toen hebben we er een andere zadelmaker naar laten kijken en die heeft me nu een goed Kieffer zadel aangemeten. We hebben de zadelmaker gevraagd of ze het Hulsebos zadel ook wou innemen maar dat wilde ze niet omdat hij ten eerste helemaal scheef was. En veeeelste smal was. Ik baal er goed van hoor want mijn hulsebos zadel zat toch 10x beter dan het kieffer zadel wat ik nu heb. Maar goed mijn paard loopt nu beter dan ooit en daar gaat het om! Ja

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 06:35

Heb je je oude zadel dan niet in kunnen leveren waar je em gekocht had Touchandgo? Want ik neem niet aan dat je het geld van het zadel van hulsebos gewoon kwijt bent!

TouchAndGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 21:07

Ik had het zadel bij mijn paard over gekocht.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 21:11

Fides schreef:
Een scheve boom ontstaat meestal pas later. Niet in de laatste plaats door onhandig opstappen (vasthouden aan de boom bij het opstappen) Ook structureel scheef zitten van de ruiter zorgt dat een zadel scheef inzakt, al is dit makkelijker op te sporen en te verhelpen omdat het een probleem is met de vulling en niet met de boom zelf.

Dan heb jij het denk ik over slechte bomen, want een goede boom wordt niet scheef doordat iemand opstapt en zich vasthoudt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 11:07

Je hoort het inderdaad regelmatig , voor mij weer een extra reden om niet te vertrouwen op boomzadels...

Het is wel frappant dat je het ook regelmatig hoort over zadels van leveranciers die het zadel zelf in elkaar zetten en dus de kale boom in handen hebben. Daarbij hebben ze de boom in de hand , zijn een tijdje met het opbouwen van het zadel bezig , en zou het toch zeker wel op moeten vallen voordat je het zadel bij je klant gaat brengen...

Bij de standaard normale goede merken (of minder bekende merken) fabriekszadels is het dan logischer dat de verkoper niet alles ziet. Ook is het begrijpelijk dat er wel eens wat fout gaat : zulke dingen gebeuren helaas overal. Er wordt ook nog maar nauwelijks ergens ouderwets goed de tijd voor genomen...

Draait vaak meer om verkoop & winst dan om service en ECHT tevreden klanten.
Dat is jammer.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 11:18

Riddikulus schreef:
@ Mo_van_dijk: Dit is dus precies wat die stalgenoot van mij ook had. Ze haalde het zadel op, propte het vol maar keken verder niet naar combinatie paard-ruiter. Niet alleen moet een zadel passen op een paard maar ook op een ruiter!

Dit is absoluut niet mijn ervaring met Hulsebos!
Mijn zadel is ter plaatse opgevuld, en op het paard en met mij er op bekeken of het goed lag.
Ik ben er tot nu toe zeer tevreden over.

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 18:00

@ IkbenEllen: Dit is een hele positieve kant. In welke regio woon jij? Misschien dat dat ook nog verschilt?

@pMarena: Je hebt gelijk. Tegenwoordig draait alles om winst. Heel jammer eigenlijk!

@Nijn: Ik kan me voorstellen dat hout wel krom gaat staan als er continue hevige kracht naar één kant wordt uitgeoefend...?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:33

Riddikulus schreef:
@ IkbenEllen: Dit is een hele positieve kant. In welke regio woon jij? Misschien dat dat ook nog verschilt?

Daar heb je best kans op Haha!
Ik woon in ZO Brabant.
Was echt super tevreden over ze, en bij mij op stal diversen met mij.
Moet volgend jaar een nieuw zadel, zit er ernstig aan te denken het Hulsebos te gunnen.

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 12:44

T schijnt dat bij hulsebos het probleem zit in het feit dat de jonge (?) hulsebos het van zn vader heeft overgenomen dat sindsdien de kwaliteit dramatisch achteruit is gegaan.

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:45

Ik krijg als het goed is eind deze week mijn zadel weer terug. Ze hebben me verzekerd dat hij er als niet uit komt te zien en helemaal in orde is, ben benieuwd!

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 13:03

Ben benieuwd inderdaad Viet! Laat je even weten hoe het afgelopen is?