Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Riddikulus schreef:@ Kaatje77: Gelukkig heb je kunnen zien dat het zadel scheef was. Maar vaak zie je het dus ook echt niet! Bij die stalgenoot waar ik over sprak kon je het alleen zien als het zadel op zn kop lag. En laten we eerlijk zien. Hoe vaak kijk je nu echt serieus naar de onderkant van je zadel?

kaatje77 schreef:Om eerlijk te zijn controleer ik dagelijks mijn spullen en poets ik ook alles weer schoon.
En de rug voel ik ook voor het rijden en check ook alles na het rijden, Heb ooit 1 paard zo na de kloten gereden met een verkeerd zadel.
Toen een zadel aan laten meten door Van Triest en gelukkig is alles goed gekomen.
Sindsdien let ik wel beter op mijn dierbaren.
Riddikulus schreef:Niet is je liever dan je eigen paard en alleen het beste is goed genoeg voor je maatje. Met zorg kies je een goed zadel uit en laat je het aanmeten door een "erkend" bedrijf/zadelmaker, zodat jou lieveling nooit last van zn rug zal krijgen. Echter - de werkelijkheid valt vaak vies tegen!
Een klein voorbeeld:
Bij ons op stal is een ware crisis ontstaan naar aanleiding van een stalgenoot wiens paard lang heeft stilgestaan wegens rugproblemen. Dit paard had een splinternieuw hulsebos dressuurzadel: aangemeten op het paard zelf door het bedrijf zelf en herhaaldelijk opgevuld.
Echter, na controlle door een andere erkende zadelmaker, bleek de boom van dit prachtige nieuwe zadel zo scheef als maar kon en was het de oorzaak van alle problemen die de eigenaar met dit paard gehad heeft. De links-rechtsverschillen waren behoorlijk groot en belemmerde het paard in iedere beweging!
Na dit nieuws werd deze zadelmaker door meerdere mensen geraadpleegd en dit euvel bleek vaker voor te komen dan eigenlijk gedacht werd! Ook een spiksplinternieuw euroriding zadel (één week oud) is naar de winkel terug gebracht met een scheve boom.
Mijn eigen Kieffer Wien bleek daarentegen (en godzijdank) keurig in orde.
Zijn er meer mensen die hier al mee in aanmerking zijn gekomen? Wat zijn jullie ervaringen?
Is er een lijst van erkend - goede - zadelmakers ergens op internet? En is het mogelijk om ergens je ervaringen met zadels en zadelmakers uit te wisselen?
Tijd voor een goede discussie!

Viet schreef:Ik heb hetzelfde probleem op dit moment.
Net een nieuw aangepast fryso zadel gekocht. Na een paar keer rijden merkte ik dat er wat niet goed was. Dus zadelmaker gebeld en ja hoor een scheve boom. Gelukkig wordt deze fout wel heel netjes opgelost maar ik baal er wel flink van.
Heb nu in een half jaar 6x op mijn pony gezeten, echt alles wat fout kan gaan gaat fout

Riddikulus schreef:Viet schreef:Ik heb hetzelfde probleem op dit moment.
Net een nieuw aangepast fryso zadel gekocht. Na een paar keer rijden merkte ik dat er wat niet goed was. Dus zadelmaker gebeld en ja hoor een scheve boom. Gelukkig wordt deze fout wel heel netjes opgelost maar ik baal er wel flink van.
Heb nu in een half jaar 6x op mijn pony gezeten, echt alles wat fout kan gaan gaat fout
Hoeveel mensen hebben dit niet door? Hoe merkte jij het dan precies?
@ Smartie: Ik heb daar zelf geen ervaringen mee
@Touchandgo: Kun je wat meer vertellen hoe je erachter kwam, wat je gedaan hebt en hoe het opgelost is? We zijn er tenslotte om ervaringen te delen!
Steph86 schreef:Mijn zadel komt weg bij Koenderink in Haaksbergen ( hij zit overigens niet meer midden in het centrum, en heb nu ook geen parkeerproblemen meer, je kan de auto voor de zaak zetten).
Riddikulus schreef:Viet schreef:Ik heb hetzelfde probleem op dit moment.
Hoeveel mensen hebben dit niet door? Hoe merkte jij het dan precies?
@ Smartie: Ik heb daar zelf geen ervaringen mee
@Touchandgo: Kun je wat meer vertellen hoe je erachter kwam, wat je gedaan hebt en hoe het opgelost is? We zijn er tenslotte om ervaringen te delen!
Fides schreef:Een scheve boom ontstaat meestal pas later. Niet in de laatste plaats door onhandig opstappen (vasthouden aan de boom bij het opstappen) Ook structureel scheef zitten van de ruiter zorgt dat een zadel scheef inzakt, al is dit makkelijker op te sporen en te verhelpen omdat het een probleem is met de vulling en niet met de boom zelf.
Riddikulus schreef:@ Mo_van_dijk: Dit is dus precies wat die stalgenoot van mij ook had. Ze haalde het zadel op, propte het vol maar keken verder niet naar combinatie paard-ruiter. Niet alleen moet een zadel passen op een paard maar ook op een ruiter!
Riddikulus schreef:@ IkbenEllen: Dit is een hele positieve kant. In welke regio woon jij? Misschien dat dat ook nog verschilt?