ander bit of hulpmidel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: ander bit of hulpmidel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 20:17

StalNollie schreef:
heej [naam] dat had ik inderdaad en had er op gereageerd maar is niks aangekomen denk.. mmm raar..

maar nog eens in het kort daarop,
wat je vertelde van wat losser en hooo en het aanvoelen dit gaat allemaal prima maar juist door dit bit krijg ik als ze bijv schrikt met 1 kneepje terug. heb ik er een ander bit inliggen dan is het niet 1 kneepje en rijd ik haar mond echt meer open. en zonder te schrikken wil ze ook weg.( natuurlijk niet constant)

maar juist daarom ligt dit bit erin dat ik haar niet openrijd en dat ze met 1 kneepje terug is waardoor ze geen kans krijgt op kreupheid,

maar mensen wat een reacties ik wil alleen het beste en daarom vraag ik om advies JUIST om haar anders te rijden met een minder zwaar bit.. dus reacties als zielig of gooi er een mes in als het nie tmeer lukt vind ik een beetje raar.. wil juist een vriendelijker bit gebruiken

bijv: een gewone bustrens met eeen martingaal . dus vandaar vraag ik om advies mensen die dit kennen of hebben meegemaakt en die mischien een tip daarover hebbe ??

Hmmm.. ik zit even te denken voor je.. Lastig hé zo'n paardje, zeker als ze echt niet hard mág. Hoe doe je dit op de wei eigenlijk?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 20:18

maarjah gelukkig zijn niet alle paarden hetzelfde Knipoog

vandaar dat oplossingen ook niet voor ieder paard eender zijn(wat soms helaas jammer is )

en waarom het niet gemakkelijk gaat en moeilijk is bij haar me meisje is vroeger mishandelt vandaar dat ik veel moeite in de eerste jaren met haar heb gehad en alleen haar vertrouwen heb moeten winnen, we hebben dus een sterke band en weet echt wel wat ik doe bij haar.. maar helaas ze reageerd niet ze wil gewoon werken..

maar vraag dus ook gewoon om advies om er minder zwaarder bit in te hangen..

kijk net als het advies van dubbel gebroken, lage neusriem daar heb ik wat aan die zijn tenminste vriendelijker Lachen

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 20:20

probeer vooral zelf heel rustig te blijven, mijn pony is echt niet een van de makkelijkste en heeft ook heel wat tijd en geduld gekost voor ik zoveel met haar kon, maar ik zou toch proberen om je stem als extra hulpmiddel te gebruiken

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 20:22

in de wei gaat het prima en rent ze natuurlijk wel eens maarjah is toch anders dan echt werken.

ze gebruikt haar spieren etc lijkt me dan toch anders ik bedoel ik zit op haar rug dus is wel wat mee belasting

@trusthim: stem werkt idd ook wel wat, maar komt ze niet terug van, tenminste niet volledig en ben hier dan ook wel al jaren mee bezig

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 20:22

wat adviseerd je instructeur je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 20:24

Okee, dus op de wei kan ze zich wel uitleven. Lachen Euhm.. dan zou ik het toch idd even met een dubbelgebroken bitje en lage neusriem proberen. Ja Echt jammer dat Boxtel zo ver is. Ik vind dit soort pony's altijd wel interessant.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 20:27

najah heb dan heel af en toe maar les : voor alles duidelijkheid,

heb het hem ( mannelijke) ook gevragen en hij zegt dat ik het eens moet proberen met een gebroken + martingaal
of een dubbel gebroken,

en een man waar k altijd kom die ook veel vestand heeft van paarden die zegt ook gebroken met martingaal en een vriendin die rijdt adviseert dit ook,

en aangezien hun me meisje het beste kennen ga ik dit denk togh proberen ( gebroken + martingaal )

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 20:29

@ Juul vandaar dat ik haar ook wel eens lekker eerst losgooi ( niet aan longeerlijn) en haar energie eruit gooi maarjah ze heeft teveel energie en dit werkt ook niet maarjah kan ze wel ff lekker uitleven vinden ze heerlijk en ze word er sterker van wat de bedoeling is vanwege haar beentjes.

maar lage neusriem is mischien ook handige tip ga het toch eens proberen..( grr net nieuw hoofdstel, maarjah alles voor me meisje dus krijgt ze maar weer een nieuwe *LOL*

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 20:30

je hoeft toch niet een heel hoofdstel te kopen, kan ook gewoon alleen lage neusriem halen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 20:31

Okee! Succes iig!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 20:35

trustHim schreef:
je hoeft toch niet een heel hoofdstel te kopen, kan ook gewoon alleen lage neusriem halen

dat is ook wel zo maarjah moet er wel ongeveer hetzelfd leer en kleur liggen in die neusriem,
dus wil liever als ik het doe gelijk goed doen..

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:44

Ik snap niet zo goed waarom je nog om advies vraagt als degene die jouw pony niet kennen toch geen goed advies kunnen geven.. En je eigenlijk ook al advies hebt gehad... Van mensen die jouw pony duidelijk wel goed kennen...

Doe wat je denkt dat je moet doen en luister vooral naar je instructeur en neem regelmatiger les.

Heb je hele topic doorgelezen en in geen enkele post zit geen taalfout. Misschien moet je daar ook eens naar kijken.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 12:08

psm: wat extra advies of mensen die hetzelfde kennne of hebben megemaakt is nooit fout je word er niet dommer op,

en taalfouten ach heefft maar weinig met het topic te maken, en het is toch goed leesbaar voor iedereen. mischien dat zo nu en dan 1 fout erin staat.

tjah dat niet iedereen zo goed nederlands kan of veel msn taal, het is in ieder geval goed te lezen.

natas_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:27

Als je pony niet reageert wil dat toch niet zeggen dat hij meteen zo'n bit in moet hebben ? volgens miij is dat gewoon een kwestie van goed oefenen en hem terug rijden op je ZIT en niet trekken Knipoog

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:31

Pony van mijn vriendin was ook nooit tehouden, scherper bit dat hielp ook niet. Toen is ze zonder bit gaan rijden, ze rijd nu parelli en er is niks aan de hand. Waarschijnlijk vond het diertje het bit niet prettig in de mond, mischien iets voor jou om ook eens te proberen. Hoe scherper jij het bit maakt hoe sterkter de pony er op een gegeven op gaat reageren lijkt mij, dus dan zul je je pony straks met dit bit ook niet meer houden.... en dan weer een scherper bit?? En ik zou anders een lichter bitje proberen een dubbelgebroken appel bitje ofzo, mischien helpt dat ipv het bit alleen maar scherper te maken:)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 12:34

dat vraag ik dus ook om het lichter te maken guenivere.

maar wat houdt dat appelbitje dan in.. appelsmaak ofsow?

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:36

StalNollie schreef:
dat vraag ik dus ook om het lichter te maken guenivere.

maar wat houdt dat appelbitje dan in.. appelsmaak ofsow?

Volgens mij zit er wel een appelsmaak aan dat is mij altijd verteld. Ik rijd mijn tinker ook met een appelbitje want die was ook heel sterk in de mond. Het is een licht gelig bitje ik heb dan een dubbelgebroken van soort rubber zit soms wel ijzer in het bitje zelf, maar erom heen zit een soort rubber.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 14:36

En probeer eens op twee teugels te rijden, eentje op de bril en de ander gewoon waar je hem nu hebt. Steeds zo lang mogelijk op de brilteugel rijden, daarbij veel oefenen op de zit, maar dan heb je altijd nog je noodrem.

annemijn1010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:05

Een myler bit dan gaat die op het rolletje er in cocentreren dus heb je hem makkelijekr terug en het is een vriendelijk bit

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 22:50

guenivere schreef:
Pony van mijn vriendin was ook nooit tehouden, scherper bit dat hielp ook niet. Toen is ze zonder bit gaan rijden, ze rijd nu parelli en er is niks aan de hand. Waarschijnlijk vond het diertje het bit niet prettig in de mond, mischien iets voor jou om ook eens te proberen.

Er zijn er meer met die ervaring Ja

Paarden die met stang en slof door het bos gingen, tsja lompe Tinker he, kon écht niet zonder bit... Wandelt nu vrolijk door het bos met een touwhalstertje. Vork

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 07:25

dit gaat heus niet voor elke pony/paard op, dat een bitlooshoofdstel DE oplossing is. Mijn pony reageert er goed op totdat meneer het weer in zijn bol krijgt en druk word. Met name in gallop, dan kan ik hem niet meer terug krijgen. Voor hem is bitloos dus duidelijk niet de oplossing en kan me voorstellen dat hij niet de eenigste is die het er juist van neemt als er geen bit meer in het muiltje zit.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 07:43

Jammer dat je niet een bitloos zou willen proberen, er zijn diverse soorten hoofdstellen waar een paard over het algemeen beter op reageerd dan met bit.
Mocht je daar hulp in willen, neem dan even contact op.

Maar je zou ook eens kunnen kijken wat je paardje doet op een leerbit?

Ik ken je probleem maar al te goed en vaak is iets zwaarder maar voor korte duur of het werkt gelijk averechts.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 07:53

woeliej schreef:
dit gaat heus niet voor elke pony/paard op, dat een bitlooshoofdstel DE oplossing is. Mijn pony reageert er goed op totdat meneer het weer in zijn bol krijgt en druk word. Met name in gallop, dan kan ik hem niet meer terug krijgen. Voor hem is bitloos dus duidelijk niet de oplossing en kan me voorstellen dat hij niet de eenigste is die het er juist van neemt als er geen bit meer in het muiltje zit.

Wanneer de situatie zo is, dat je paard nog steeds in paniek er vandoor gaat en dat je een scherp middel nodig hebt om je paard tegen te houden in zijn/haar vlucht, of wanneer jij zelf niet voldoende vertrouwen hebt, dan zijn jullie samen nog niet klaar om te gaan rijden; met of zonder bit! Je hebt dan een paar stappen overgeslagen, stappen die nodig zijn om een sterke en diepe basis te leggen om samen op pad te gaan.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 10:51

arabesk: dat vind ik dus zo'n onzin, sinds het de trend is om bitloos te rijden hoor je niet anders van bitloos dit en dat. en is he dan ook zo ineens dat je niet klaar bent om met je paard te rijden als deze daar niet op reageert,

en zoals je hebt kunnen lezen kan ik het NIET proberen want stel dat ze weg rent, in hemelsnaam hoe krijg je haar dan nog snel terug : LEES: peesblessure???

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 11:17

Ik zeg niet bitloos gaan rijden.
Echt niet ieder paard is het zelfde.
Mijn idee.
Dubbel gebroken bustrens
Lage neusriem
Martingaal
Veel succes
Mocht je tijdens mijn vakantie in boxtel nog steeds problemen hebben wil ik het best eens uitproberen.
Want echt advies kun je pas geven alls je een paard kend.
Dus neem zowiesoo de adviesen niet te zwaar niet dat je denkt het niemands advies op bokt werkt dus het wordt vast een hopeloose zaak.
Veel succes.