Daaleman vs. Hulsebosch

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MoniqueBuu

Re: Daaleman vs. Hulsebosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:47

Voor mij nooit meer een Hulsebosch, en ik ben ook geneigd om rond te toeteren tegen anderen er nooit eentje te kopen. Wat mij betreft heeft Hulsebosch junior er totaal geen verstand van. En hij maakt de zadels niet eens zelf.
Ik had problemen met m'n nieuwe Hulsebosch-zadel, maar hij bleef maar ontkennen dat er iets mis mee was. En dat terwijl hij er nauwelijks naar keek, en hij heeft het zadel al helemaal niet open gehaald ofzo (logisch ook natuurlijk als je later hoort dat hij de zadels ook niet zelf maakt, dan komt bij mij toch de vraag of hij het wel zou kunnen repareren) Uiteindelijk ben ik maar met dat zadel naar een andere zadelmaker gegaan. Zijn eerste reactie 'oh weer zo'n Hulsebosch'. Hij heeft het zadel opengemaakt waar ik bij stond. Bleek een van de kruisbanden in de zitting helemaal niet vast te zitten. Klein probleempje dus, zo opgelost. Maar een hele slechte zaak dat Hulsebosch daar niet zelf toe in staat was. Zeer slechte service en zeer ondeskundig!

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 10:09

Ik denk dat je zowel aan pasvorm voor het paard als aan comfort voor jezelf geen concessies moet doen.
Het kost allemaal nogal wat en je gaat er als het goed is een aantal jaar mee doen. Daarom juist zou ik me door diverse zadelmakers laten adviseren en nu niet de keus beperken tussen OF Daaleman, OF Hulsebos, ze hebben namelijk klaarblijkelijk allebei hun voor- en hun nadelen en je kunt alleen voor jezelf bepalen welke beter voor jou is als je ze allemaal uitgeprobeerd hebt!
Je zou ook bij de MSFC-opleiding naar goede zadelmakers kunnen informeren.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 10:29

Ik heb beide zadels gehad.
Daaleman heeft voor mijn allereerste paard een perfect passend zadel geleverd. Hij kwam met meerdere (kale) bomen en daar zat gelukkig een passende tussen.
Helaas bleek dat hij een 18 inch had gemaakt ipv zoals afgesproken een 17,5 inch. Ik moest wel wennen aan het zadel, vooral in de galop. Maar na een weekje was ik gewend.
Mijn Hulsebos heb ik in 2000 laten maken. Ook een fijn passend zadel, voor zowel mijzelf als voor mijn paard.
De nazorg van Daaleman en Hulsebos was in mijn ogen gelijk, namelijk goed.
De zadels heb ik verkocht na het overlijden van de paarden. Thans heb ik sinds een half jaar weer een Hulsebos, een WB4 van zo'n 6 jaar oud. Ik zit heerlijk te paard en het zadel ligt goed op meerdere merries... tja, wat wil een mens nog meer!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 11:26

Bij mijn hulsebosch waren na een jaar aan de linkerkant alle aanhechtingen van de stijgbeugelbevestiging losgeknapt.. Zo was ik aan t springen, en zo had ik ineens geen beugel meer. nadat dit gerepareerd was lag mijn zadel scheef...

Toch heb ik de eerste paar maanden super kunnen rijden met mijn hulsebos.. Ik was er ook wel tevreden mee, vond het ook wel jammer dat het zo af moest lopen!!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:55

Ik ben 2 weken terug toevallig nog bij Daaleman geweest en ik heb toen met 1 van zijn medewerkers de dressuurzadels bekeken (GPS 1,2 en 3).
Ik weet niet of het zo is hoor, maar kan het niet zijn dat de 'hardere' zittingen bij Daaleman gewoon de 'niet-gelzitting-zadels' zijn?

We hadden het nog over het leer inderdaad, dat het wat dikker en daardoor wat stugger leer is, dat wordt gebruikt. Maar: voor de levensduur van het zadel essentieel.
(Net zoals rundleer en kalfsleer bij laarzen. Kalfsleer is soepeler, maar gaat daardoor minder lang mee)

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 14:01

Ik heb toen het verschil niet heel duidelijk gemerkt, maar nou moet ik er bij zeggen dat hij ook rustig alleen de 2 en de 3 er op gelegd kan hebben. Ik heb alleen maar aangegeven welke het prettigste zat en dat had vooral met de wrong te maken.
Maar ik vind het zacht genoeg met een gelzitting. Maar het is niet echt een zacht kussen waar je je bips in plant.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 14:26

Judje schreef:
Ik ben 2 weken terug toevallig nog bij Daaleman geweest en ik heb toen met 1 van zijn medewerkers de dressuurzadels bekeken (GPS 1,2 en 3).
Ik weet niet of het zo is hoor, maar kan het niet zijn dat de 'hardere' zittingen bij Daaleman gewoon de 'niet-gelzitting-zadels' zijn?

Tuurlijk zijn de zadels zonder gelzitting harder dan die mét gelzitting. Maar dat neemt niet weg dat ik mijn Daaleman met gelzitting ook nog behoorlijk hard vind zitten. Mijn Schumacher zat een stuk zachter. Maarja dat is natuurlijk maar wat je gewoon bent. Ik wil mijn Daaleman in ieder geval niet meer kwijt!

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 14:57

Ik vind de zitting niet zo zeer hard, maar vind het moeilijk de juiste houding in het zadel te vinden. Heb het idee dat de verhoudingen voor mij niet helemaal optimaal zijn, maar ja, dat is natuurlijk persoonlijk Lachen

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 15:02

Ik heb twee hulsebos zadels gehad en wat een drama.... Lange wachttijd, slechte service en naar mijn idee zijn ze qua kwaliteit ook achteruit gegaan (eerste zadel in vergelijking met het tweede zadel (precies hetzelfde model). Daaleman ken ik persoonlijk alleen maar goede verhalen over, maar persoonlijk zou ik gaan voor een goed A-merk als KN, Ainsley, Stubben of Kieffer. Heb nu een stubben en wil niet anders meer Haha!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 16:33

Ja het liefste wilde ik ook een Passier weer terug maar helaas is zulk soort zadels niet voor elke paardenrug weggelegd Knipoog
Dus als de doorsnee zadels niet passend te krijgen zijn dan moet je wel aan een maatzadel.

Ik heb vandaag gebeld met Daaleman en heb besloten voor een Daaleman te gaan...

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 22:41

hmmm wel interessant topic voor mij, heb op moment namelijk een veelzijdigheidzadel van daaleman. Opzich niets mis mee, maar mijn vriend neemt mijn zadel over omdat ik zelf liever een springzadel heb. Nu ben ik op zoek naar een Hulsebos springzadel, maar helaas is hier moeilijk aan te komen tweedehands.

Met mijn daaleman is opzich niets mis mee, vind alleen een hulsebos veel lekkerder zitten dan een daaleman, maar dat is natuurlijk ook persoonlijk.

Dus als iemand nog een bruin springzadel van hulsebos weet te liggen Knipoog Heb hier nog eventueel een zwarte daaleman te koop...

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 21:51

Mijn verzorgpaard heeft een Daaleman, ik vind hem heel fijn zitten, ligt goed op het paard, en krijg van heel veel mensen complimenten dat ze het z'n mooi zadel vinden.

Hulsebosch heb ik geen ervaring mee.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 07:39

MoniqueBuu schreef:
Voor mij nooit meer een Hulsebosch, en ik ben ook geneigd om rond te toeteren tegen anderen er nooit eentje te kopen. Wat mij betreft heeft Hulsebosch junior er totaal geen verstand van. En hij maakt de zadels niet eens zelf.
Ik had problemen met m'n nieuwe Hulsebosch-zadel, maar hij bleef maar ontkennen dat er iets mis mee was. En dat terwijl hij er nauwelijks naar keek, en hij heeft het zadel al helemaal niet open gehaald ofzo (logisch ook natuurlijk als je later hoort dat hij de zadels ook niet zelf maakt, dan komt bij mij toch de vraag of hij het wel zou kunnen repareren) Uiteindelijk ben ik maar met dat zadel naar een andere zadelmaker gegaan. Zijn eerste reactie 'oh weer zo'n Hulsebosch'. Hij heeft het zadel opengemaakt waar ik bij stond. Bleek een van de kruisbanden in de zitting helemaal niet vast te zitten. Klein probleempje dus, zo opgelost. Maar een hele slechte zaak dat Hulsebosch daar niet zelf toe in staat was. Zeer slechte service en zeer ondeskundig!

Hier dezelfde ervaring. Grappig dat hulsebos blijft roepen dat ie een goeie service heeft, maar als er daadwerkelijk iets met je zadel is, zie je hem nergens. En maar blijven ontkennen, terwijl het bewijs wel iets anders aantoonde..

PollyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:23

Wij hebben nu een jaar of 8 denk ik een Daaleman, en haal ik hier 1x keer een doek overheen ziet het zadel er weer super uit. De kwaliteit is gewoon zó goed. Het zadel zit niet verkeerd, maar ik heb ook wel eens op een hulsebos gezeten en tsja dat vond ik toch lekkerder zitten. Nu heb ik ook aso lange benen. Over de kwaliteit van hulsebos kan ik niets zeggen. Maar daaleman kan ik je zeker aan raden.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:24

Imago01 schreef:
Ik weet ook dat mijn paard een maatzadel nodig heeft. Na een hele vervelende ervaring twijfel ik nu dus sterk tussen Hulsebosch en Daaleman waarbij ik wel naar de kant van Daaleman neig.
Het leer van Daaleman mag dan wat 'simpeler' zijn maar het stroeve ervan spreekt me dan wel weer aan (mijn paard zit erg moeilijk).

De Heuvelhoeve is ook een optie, zij is gediplomeerd MSF en levert o.a. Albion. Wij hebben voor onze E destijds bij haar een nieuwe gekocht, mede omdat hij ook last van zijn rug had. Sindsdien geen problemen meer en een super zadel.

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 13:09

Imago01 schreef:
Ja het liefste wilde ik ook een Passier weer terug maar helaas is zulk soort zadels niet voor elke paardenrug weggelegd Knipoog
Dus als de doorsnee zadels niet passend te krijgen zijn dan moet je wel aan een maatzadel.

Ik heb vandaag gebeld met Daaleman en heb besloten voor een Daaleman te gaan...

Ik denk dat je een goede keuze gemaakt hebt, ik heb zelf ook een Daaleman. Op maat laten maken op mijn vorige paard, nu heb ik een 4 jarige en rij nog steeds met dit zadel op hem. Ik moet nog een half jaar wachten totdat de kussens iets minder kunnen. Maar Erik is zelf langsgeweest om even te kijken. Gewoon een super service! Ik heb die met gelzitting, voel er zelf ook weinig van maar denk dat als ik op 1 ga zitten zonder dat ik het wel zou voelen.

Voor mij in ieder geval ook geen andere meer!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 13:30

Ik kan ook even bellen hoor maar dit is goedkoper Haha!

Wat was de garantie ook alweer bij Daaleman? 5 jaar op boom of korter? En het leer?

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 13:34

Imago01 schreef:

Wat was de garantie ook alweer bij Daaleman? 5 jaar op boom of korter? En het leer?

Geen idee, het is zo goed, heb het ook nog niet nodig gehad Knipoog

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:03

Imago01 schreef:

Boom 5 jaar en leer 2 als het goed is.

Ik heb zelf beide zadels in bezit gehad en een bak elende meegemaakt met hulsebosch Ja
Afspraken niet nakomen, slecht werk afleveren etc.(geen kwaad woord over sr trouwens, dat was een prima vakman)
Met daaleman heb ik een zeer positieve ervaring, zadel was zeer netjes in orde gemaakt tot een tijd later het linkerzweetblad naar achteren trok en de wrong bloot kwam te liggen. Dit is keurig netjes opgelost(nieuw blad opgezet) fout lag namelijk bij hun(iets verkeerd gesneden).
Ik weet wel dat dit buiten de garantie periode was maar dat het toch kostenloos voor mij in orde is gemaakt!
Een blad dat verkeerd word gesneden kan ook bij een prestige/passier/kn oid voorkomen dus vond dit erg netjes geregeld en opgelost!

Wat de zit betreft, het zijn vrij open zadels, het is dus voor sommige mensen weer even zoeken naar hij eigen balans.(maardaar wen je snel genoeg aan)
Ik kan trouwens niet zeggen dat ik mijn daaleman hard vond zitten!(Model GPS2) De zitting van mijn Bates Isabell was harder!

PollyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:35

Over die zit kan ik helemaal mee gaan, absoluut geen gedwongen zit. Maar zo leer je jezelf wel een onafhankelijk zit aan. En ik vind het absoluut niet hard. En wij hebben geen gel.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 17:55

Ik ben zelf een Passier GB gewend en die corrigeren je zit wel wat. Heb wel, vanwege de grote en lastig uit te zitten bewegingen van mijn paard, een zadel nodig dat me wel genoeg steun biedt (vooral wat betreft wrong).
Ik vond de Passier nooit echt een zacht zadel, heb wel op zachtere gezeten (stubben, ainsley).

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:22

Ook ik heb gister een Daaleman besteld!

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:28

mijn pony heeft een erg moeilijke rug, en we hebben anderhalf jaar lang aan het zoeken geweest voor een zadel.
uiteindelijk zijn wij bij een hulsebosch zadel uitgekomen, die super past, terwijl er al ong. 20 andere zadels op hebben gelegen.
ook een daaleman die niet paste...

o ja, mijn pony heeft een korte rug en een erg hoge schoft.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:29

o, ik zie nu pas dat je al een beslissing hebt gemaakt Tong uitsteken

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 01:10

Ik heb twee hulsebos zadels en zeer goede ervaring mee. Qua pasvorm (en mijn paard heeft ook geen makkelijke rug) , qua zitting en ook de service is eigenlijk nooit slecht geweest.
Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen ervaringen en ik verbaas me steeds over de slechte verhalen maar ik ben gewoon heel tevreden...
Dat mag ook wel eens gezegd worden Knipoog
Met daaleman heb ik trouwens geen ervaring, heb nog nooit zo'n zadel van dichtbij gezien Bloos