het grote mysterie van het elastiek van een singel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: het grote mysterie van het elastiek van een singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 07:35

Ik vind het juist niet logisch aan de kant waar je singelt.
je singelt heel de rek eruit, want je kunt maar blijven singelen Lachen
Wat heeft het dan voor nut voor het paard als de rek eruit gesingeld is? Lachen

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 07:47

Ik vind al jullie antwoorden een mysterie. Mag dat ook???

Ik heb een singel met in het midden elastiek. Niet vanwege het aansingelen maar vanwege het comfort voor het paard.
Als je de elastiek aan 1 kant hebt, heb je toch kans dat je zo je zadel wat scheef trekt????
Aan een kant zit hij namelijk minder 'vast'.

Ik singel sowiezo nooit strak aan en daar heb ik de elastiek dus zeker niet voor.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 09:22

Ullwinn schreef:
Het mysterie is dat je het beste een singel kunt nemen met aan beide kanten elastiek óf zonder elastiek.
Elastiek aan één kant van de singel is niet aan te raden, omdat het een ongelijke trekkracht geeft.

Inderdaad Haha!
Het raadsel is simpel op te lossen, met een singel met aan een kant elastiek trek je je zadel scheef, dus gewoon singel veranderen naar een met aan twee kant stiek (of zonder stiek, maar ik neem aan dat jullie niet voor niks elastiek genomen hebben) en dan netjes steeds aan beide kanten om en om rustig een stukje aansingelen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 09:41

ik snap niet wat jullie bedoelen? of het elastiek aan de buitenkant moet of binnenkant? hoezo vastmaken? hij zit toch al vast? Bloos

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 09:47

@ Urielle:maar... waarom bestaan deze type singels dan met aan een kant elastiek? er zal toch wel een functie aan zitten dat deze ontworpen is en verkocht wordt?
ik heb dit type singel nu zo'n 5 jaar,maar hij is nog absoluut niet uitgerekt ( geen idee of dit geluk is dan vergeleken met andere verhalen hier)

maar... ik wil voor mijn andere merrie straks ook een singel met elastiek, en dan zijn de voors en tegens toch wel handig of ik er een neem met 1 kant elastiek of aan 2 kanten.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 10:15

ik denk dat het elastiek gewoon is voor het gemakzucht van de mens. eerst dachtik ook dat het juist de druk verbeterde. maar dat elastiek maakt het alleen maar strakker aan 1 kant.

ik heb elastiek aan 2 kanten. voor mijn gevoel toch beter. ik probee de singel ook aan beide kanten even hoog te houden.

(mijn singel is van knight rider trouwens)(ik weet van harry's horse dat ze erg uitrekken)

TouchAndGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 10:32

Ik had het elastiek altijd aan de kant waar ik niet aansingelde ik weet niet waarom eigelijk Haha!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 10:35

TouchAndGo schreef:
Ik had het elastiek altijd aan de kant waar ik niet aansingelde ik weet niet waarom eigelijk Haha!

Clown oftewel.. wederom een mysterie
apart om te zien hoeveel verschillende meningen, ideeen of juist "niet over nagedacht" motieven er zijn voor slechts een singel Ja

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 10:52

pol013 schreef:
Ik vind al jullie antwoorden een mysterie. Mag dat ook???

Ik heb een singel met in het midden elastiek. Niet vanwege het aansingelen maar vanwege het comfort voor het paard.
Als je de elastiek aan 1 kant hebt, heb je toch kans dat je zo je zadel wat scheef trekt????
Aan een kant zit hij namelijk minder 'vast'.

Ik singel sowiezo nooit strak aan en daar heb ik de elastiek dus zeker niet voor.

idd dat bedoelde ik ook. Daarom dat ik gewoon zo'n wintec singel heb. Daar zit de elastiek ook in het midden. Veel confortabeler voor je paard en je trekt je zadel niet scheef.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:52

runningkawa schreef:
Ik vind het juist niet logisch aan de kant waar je singelt.
je singelt heel de rek eruit, want je kunt maar blijven singelen Lachen
Wat heeft het dan voor nut voor het paard als de rek eruit gesingeld is? Lachen

Mee eens, plus dat je je paard de adem afsnijdt als je het stiek hebt aan de kant waar je aansingelt.

Ik wist trouwens niet dat er ook singels bestonden met stiek in het midden, zoals mensen hier schrijven. Die wil ik! Clown

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 00:07

Als je één keer een paard te strak hebt aangesingeld, laat je het wel uit je hoofd om een singel te nemen met het elastiek aan één kant waar je aansingelt. Bloos

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 00:14

Aansingelen doe je aan twee kanten... ik snap dus het probleem niet. Kan aan mij liggen....

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 04:06

Ik heb nooit singels met elastiek... vind het rotdingen Clown
Ik kan daarbij nooit helemaal lekker inschatten wanneer het goed gesingeld is... omdat je voor je gevoel meer kan singelen.
Geef mij er maar gewoon een zonder Tong uitsteken

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 09:18

Ik heb sinds kort een prestige singel, met aan 2 kanten elastiek. En ik denk regelmatig, had ik het maar eerder gedaan.
Mijn merrie is echt veel minder zuur met aansingelen, en singel ligt veel mooier op z'n plek (en het zadel dus ook).
Ik snap alleen niet zo goed, dat je niet goed zou kunnen inschatten wanneer er goed aangesingeld zou zijn..

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 09:21

Ik vind het maar een rare manier van om dat elastiek aan de andere kant te doen. Ik doe hem ook altijd aan de kant dat ik me singel vast maak. Ik heb nog nooit mensen gezien die de singel andersom deden Knipoog

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 09:23

Sall schreef:
Ik heb sinds kort een prestige singel, met aan 2 kanten elastiek. En ik denk regelmatig, had ik het maar eerder gedaan.
Mijn merrie is echt veel minder zuur met aansingelen, en singel ligt veel mooier op z'n plek (en het zadel dus ook).
Ik snap alleen niet zo goed, dat je niet goed zou kunnen inschatten wanneer er goed aangesingeld zou zijn..

Het is moeilijk in te schatten wanneer te te veel aan gaat singelen omdat het elastiek gewoon meerekt. De kans dat je daarmee te strak aansingelt, is zodoende stukken groter dan wanneer er geen elastiek aan de singel zit. In het laatste geval krijg je de singel namelijk gewoon geen gat strakker.
Maar je merkt vanzelf als het te strak is hoor Ja Paard valt dan gewoon flauw Koe Clown
(ja, is me helaas overkomen Bloos fijn, zo'n paard die in de touwen hangt in het gangpad)

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 09:27

Aimee schreef:
Het is moeilijk in te schatten wanneer te te veel aan gaat singelen omdat het elastiek gewoon meerekt. De kans dat je daarmee te strak aansingelt, is zodoende stukken groter dan wanneer er geen elastiek aan de singel zit. In het laatste geval krijg je de singel namelijk gewoon geen gat strakker.
Maar je merkt vanzelf als het te strak is hoor Ja Paard valt dan gewoon flauw Koe Clown
(ja, is me helaas overkomen Bloos fijn, zo'n paard die in de touwen hangt in het gangpad)

Bloos! wow heftig!!!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 09:28

Aimee schreef:
Sall schreef:

zou dat echt kunne.. ik heb het laatst gehad met de praam.. hij kiepte in 1x om

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 09:35

een zeidig elastiek is voor je paard niet zo heel erg prettig
dubbelzeidig wel

het is niet bedoeld om nog harder aan te singgellen
maar dat je paard meer ribkast beweging heeft
(makkeliker kan blijven ademen)

vooral paarden met singelnijd EN een goedpassend zadel
kan dit een hele goede oplossing zijn

als je zadel goed ligt singel je m normaal aan
en is aansnoeren ook echt niet nodig Knipoog

gewoon normaal aansigellen dus ,
en een degelijke singel met degelijk elastiek rekt dus ook niet zomaar uit

laat de mensen hier in de shop altijd hangen aan de singel en dan merken
ze dat het zeer solide is ! heb ook een goedkopere hangen
niet voor de verkoop maar om het verschil te laten voelen Knipoog

zelf rijd ik met een neopreen singel met gel inlage en 2 zijdig elastiek
heb een erg gevoelig paard wat op een net niet 100% goed liggend dekje al drukingen krijgt
of ruim voor die tijd al explodeerd Clown

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 09:39

Ullwinn schreef:
Het mysterie is dat je het beste een singel kunt nemen met aan beide kanten elastiek óf zonder elastiek.
Elastiek aan één kant van de singel is niet aan te raden, omdat het een ongelijke trekkracht geeft.

Eens dat wilde ik ook al gaan posten, maar ik lees eerst even het hele topic door Clown (kan ook wel met twee pagina's), maar dat heb ik ook geleerd van de zadelmakers van Hulsebos, of geen elastiek of aan twee kanten. Helaas heb ik er dus wel 1 met maar aan 1 kant elstiek, maar goed, omdat ik er geen 1 kon vinden in veelzijdigheid met een twee kanten elastiek en hij was 140 euro en ik doe er dus nog even mee. Nog beter zijn die Wintec singels waarbij het elastiek door de hele singel loopt. De theorie erachter is dat ze daardoor dus hun buikspieren aan kunnen spannen en door het elastiek daar dan dus de "ruimte" voor kunnen maken.

Mijn singel met elastiek aan 1 kant heb ik dus ook het elastiek links, omdat mijn merrie drama is met aansingelen.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 09:43

nickyu schreef:
zelf rijd ik met een neopreen singel met gel inlage en 2 zijdig elastiek
heb een erg gevoelig paard wat op een net niet 100% goed liggend dekje al drukingen krijgt
of ruim voor die tijd al explodeerd Clown

Merk? Plaatje?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 09:45

ik heb dus een veelzeidigheid singel van knight rider. met aan 2 kanten elastiek. volgens een andere winkel bestaan ze niet aan 2 kanten hhihh

TouchAndGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 09:46

Ilzas schreef:
Ullwinn schreef:

Eens dat wilde ik ook al gaan posten, maar ik lees eerst even het hele topic door Clown (kan ook wel met twee pagina's), maar dat heb ik ook geleerd van de zadelmakers van Hulsebos, of geen elastiek of aan twee kanten. Helaas heb ik er dus wel 1 met maar aan 1 kant elstiek, maar goed, omdat ik er geen 1 kon vinden in veelzijdigheid met een twee kanten elastiek en hij was 140 euro en ik doe er dus nog even mee. Nog beter zijn die Wintec singels waarbij het elastiek door de hele singel loopt. De theorie erachter is dat ze daardoor dus hun buikspieren aan kunnen spannen en door het elastiek daar dan dus de "ruimte" voor kunnen maken.

Mijn singel met elastiek aan 1 kant heb ik dus ook het elastiek links, omdat mijn merrie drama is met aansingelen.

Heel apart ik heb een hulsebos singel met aan één kant elastiek.. Clown

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 09:47

jolentinus schreef:
zou dat echt kunne.. ik heb het laatst gehad met de praam.. hij kiepte in 1x om

Met een praam heb ik het nooit gehad, maar ja, het kan dus wel. Ze kiepen dan inderdaad gewoon in één keer om.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 09:57

maar.. er wordt een paar keer genoemd dat het zadel met 1 kant elastiek scheef kan trekken. als je ee goed passend zadel hebt, zal dit lijkt mij nooit gebeuren? mijn zadel blijft in ieder geval altijd recht liggen terwijl ik altijd maar aan een kant aansingel.
Wel denk ik inderdaad dat een singel met aan 2 kanten elastiek nog beter zal zijn, denk dat dat de volgende aankoop gaat worden voor mijn andere merrie Ja