heiditjj schreef:Dat verhaal over de hitte en de onvoldoende doorbloedding gaat wel degelijk op. Als jou arm in het gips zit gaat dat tog ook broeien en jeuken? Er is ook onderzoek naar gedaan, kan het zo niet terug vinden, maar ik zal nog even m'n best doen.
Ik gebruik alleen strijklappen bij mijn fjord, die hoor je strijken, zowel met als zonder strijklappen hoor je ze goed en je kon het ook goed zien toen ik nieuwe strijklappen voor het eerst een uurtje om had gedaan. Ik wil geen risico op blessures. Maar IEDEREEN rijdt ermee... (goed neem iedereen met een korreltje zout alsjeblieft) maar echt niet elk paard strijkt of tikt zich aan hoor! De meeste strijklappen, peesbeschermers en bandages waar mee gereden wordt zijn puur voor het plaatje.
Er is ook onderzoek naar gedaan maar ik kan daaruit niet opmaken dat het per definitie voor elk paard slecht is. De topruiters rijden ook allemaal met bandages en peesbeschermers, die paarden presteren op ongekend zwaar niveau....
Ik heb serieus waar nog NOOIT in mijn leven een paard gehad met peesproblemen. De enige keer dat een van mijn paarden (mijn eigen of die ik train voor een andere eigenaar) kreupel waren was omdat 1 een wond had aan zijn been of door een hoefzweer. Verder nog nooit!!
En ik denk ook dat het niet te vergelijken is met gips, peesbeschermers doe je na een uurtje er weer af. Gips blijft weken zitten. En over dat het de bloedsomloop afknijpt, dan moet je ze ook niet strak doen maar gewoon vast = vast. Trouwens dat is ook zo met een neusriem oid, die kun je ook te strak aansnoeren. Moet je die ook verbieden