Peesbeschermers, goed of slecht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Linda_E

Re: Peesbeschermers, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 17:06

heiditjj schreef:
Dat verhaal over de hitte en de onvoldoende doorbloedding gaat wel degelijk op. Als jou arm in het gips zit gaat dat tog ook broeien en jeuken? Er is ook onderzoek naar gedaan, kan het zo niet terug vinden, maar ik zal nog even m'n best doen.

Ik gebruik alleen strijklappen bij mijn fjord, die hoor je strijken, zowel met als zonder strijklappen hoor je ze goed en je kon het ook goed zien toen ik nieuwe strijklappen voor het eerst een uurtje om had gedaan. Ik wil geen risico op blessures. Maar IEDEREEN rijdt ermee... (goed neem iedereen met een korreltje zout alsjeblieft) maar echt niet elk paard strijkt of tikt zich aan hoor! De meeste strijklappen, peesbeschermers en bandages waar mee gereden wordt zijn puur voor het plaatje.

Er is ook onderzoek naar gedaan maar ik kan daaruit niet opmaken dat het per definitie voor elk paard slecht is. De topruiters rijden ook allemaal met bandages en peesbeschermers, die paarden presteren op ongekend zwaar niveau....
Ik heb serieus waar nog NOOIT in mijn leven een paard gehad met peesproblemen. De enige keer dat een van mijn paarden (mijn eigen of die ik train voor een andere eigenaar) kreupel waren was omdat 1 een wond had aan zijn been of door een hoefzweer. Verder nog nooit!!

En ik denk ook dat het niet te vergelijken is met gips, peesbeschermers doe je na een uurtje er weer af. Gips blijft weken zitten. En over dat het de bloedsomloop afknijpt, dan moet je ze ook niet strak doen maar gewoon vast = vast. Trouwens dat is ook zo met een neusriem oid, die kun je ook te strak aansnoeren. Moet je die ook verbieden Knipoog

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 17:09

Linda_E schreef:
Trouwens dat is ook zo met een neusriem oid, die kun je ook te strak aansnoeren. Moet je die ook verbieden Knipoog

Een neusriem dient ook niet ter bescherming maar om het bit beter op z'n plek te houden en in te laten werken. Daarnaast is de neus niet nodig om werk te verrichten en de benen wel, dat is dus ook niet te vergelijken, omdat bij de benen goede doorbloedding dus veel en veel belangrijker is.

lie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 17:12

als je ze te los (of als ze te groot zijn) kan er zand of vuil tussen gaan zitten zodat er wondjes ontstaan.
ook niet zo mooi

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 17:14

heiditjj schreef:
Dat verhaal over de hitte en de onvoldoende doorbloedding gaat wel degelijk op. Als jou arm in het gips zit gaat dat tog ook broeien en jeuken? Er is ook onderzoek naar gedaan, kan het zo niet terug vinden, maar ik zal nog even m'n best doen.

Als je arm in het gips zit zit dat er doorgaans 6 weken om...Weet niet wat jij met je peesbeschermers doet? Nagelbijten / Gniffelen

Als je peesbeschermers goed passen knellen ze niet. En de pezen zelf worden ook niet te heet. Zelf gezien op de thermografie bij mijn dierenarts Knipoog

Bandages is een ander verhaal... dát is pas slecht voor de benen.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 17:15

Malibu schreef:
Je kan ook ff normaal reageren hoor. Mensen blijven ook maar mensen en maken ook wel eens fouten.
Mijn bijrijdster is een keer naar buiten geweest en is er toen heel hard afgevallen toen het paard schrok, haar zusje heeft toen afgezadeld en is de peesjes vergeten.
Vond het echt geen leuk gezicht 's ochtends om die dikke benen te zien en dat ze nu van die witte plekken heeft, maar in zo een situatie kan dat gebeuren.

Ik doe normaal, trouwens normaal is relatief Knipoog Maar dat zijn cruciale fouten!

Maar ik was in de veronderstelling dat er bedoeld werd dat mensen standaard peesbeschermers savond op deden in de stal. Dat is nog veel idioter dan per ongeluk...

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 17:26

Als je paard dermate strijkt zijn peesbeschermers geschikt. Voor de rest blijven ze bij mij er zo veel mogelijk eraf. De warmte die vrij komt is niet veel minder dan onder een bandage.

Daarbij staan mijn paarden altijd buiten, dus zijn ze niet extra fris. Dat zijn de top paarden meestal wel, omdat die meer binnen staan. Die vergelijking vindt ik dus niet opgaan. De hele entourage om het top paard is anders en deze paarden zijn vaak vrolijker doordaat ze meer op stal staan.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 17:30

vrolijker door meer op stal staan?? Ik ben het met de rest van je post eens, maar dat??? Waar denk je dat stalonddeugden vandaan komen? Verveling en te veel energie, wat ze worden ook nog bijgevoerd!! En als ze zo heet zijn als ze veel op stal staan, zijn ze dan tijdens het op stal staan echt gelukkig?

Sorry voor deze off topic reactie.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 17:36

Zoals ik al zei is de hele entourage anders. Ik ben het zeker met je eens dat een paard wat 23 uur binnen staat niet gelukkiger is, maar de toppaarden komen meer buiten dan dat ene uurtje werken hoor......

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 17:58

En toch, je kan mij niet wijs maken dat een paard het fijn vind om op stal te staan en anders in een stapmolen rondjes te lopen of te trainen.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 18:35

heiditjj schreef:
En toch, je kan mij niet wijs maken dat een paard het fijn vind om op stal te staan en anders in een stapmolen rondjes te lopen of te trainen.

als ik dat met mijn paard ga doen word ze echt gek.
maar ik gebruik ook nooit beenbescherming, welke dan ook niet mn tinker heeft bescherming genoeg van zichzelf en tot nu toe spring ik ook niet dus heb ze absoluut niet nodig, ze hebben ze niet eens in de maat van mijn paard volgens mij maar dat is een ander verhaal.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 13:55

Linda_E schreef:
Malibu schreef:
Je kan ook ff normaal reageren hoor. Mensen blijven ook maar mensen en maken ook wel eens fouten.
Mijn bijrijdster is een keer naar buiten geweest en is er toen heel hard afgevallen toen het paard schrok, haar zusje heeft toen afgezadeld en is de peesjes vergeten.
Vond het echt geen leuk gezicht 's ochtends om die dikke benen te zien en dat ze nu van die witte plekken heeft, maar in zo een situatie kan dat gebeuren.

Ik doe normaal, trouwens normaal is relatief Knipoog Maar dat zijn cruciale fouten!

Maar ik was in de veronderstelling dat er bedoeld werd dat mensen standaard peesbeschermers savond op deden in de stal. Dat is nog veel idioter dan per ongeluk...

Daar heb je wel een punt.... Als je mensen vraagt hoe ze auto rijden zeggen ze ook 'ik rij normaal' om ze vervolgens bij blik op de weg te zien Haha! Knipoog

Standaard peesbeschermers om in stal lijkt me inderdaad een slecht plan, heb gezien bij mijn pony wat er dan gebeurt en dat is geen fijn gezicht

Mijn pony is gelukkig erg voorzichtig met zichzelf en hoef dan ook praktisch geen beschermende middelen om te doen.
In de trailer heb ik trouwens ook nooit beenbeschermers om, daar wordt ze alleen maar onrustig van...

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:08

Ik heb ook maar weinig pony's gereden met peesbeschermers. Ik vind dat ze wel heel handig zijn áls het ook écht nodig is. Ik zie ook veel mensen met paarden (en helaas ook op bokt) met peesbeschermers waar het meer voor het plaatje is. Dat vind ik dus echt nutteloos. Ik vind het zelf ook mooi staan, om het plaatje af te maken, maar of het nodig is? Een cap is niet voor het plaatje, die is voor de veiligheid van je eigen HOOFD. Als de cap voor het plaatje was, dan had ik wel gekozen om zonder cap te rijden, vind ze namelijk afschuwelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:11

en peesbeschermers zijn niet voor de veiligheid?
Wat mij wijs gemaakt is wel...en ook mijn ervaring heeft me dat geleerd Lachen

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:39

heiditjj schreef:
Linda_E schreef:
Trouwens dat is ook zo met een neusriem oid, die kun je ook te strak aansnoeren. Moet je die ook verbieden Knipoog

Een neusriem dient ook niet ter bescherming maar om het bit beter op z'n plek te houden en in te laten werken. Daarnaast is de neus niet nodig om werk te verrichten en de benen wel, dat is dus ook niet te vergelijken, omdat bij de benen goede doorbloedding dus veel en veel belangrijker is.

Maar een te strak aangesnoerde neusriem kan wel de zenuw in neus 'afknellen', waardoor er toch wat in de neus kan beschadigen en blessures kan veroorzaken achter de oren.
Ik rijd altijd met beenbescherming, nog nooit een paard meegemaakt die een blessure had door peesbeschermers maar wel paarden die zonder beenbescherming reden.
Voorkomen is beter dan genezen, ik geloof ook niet zo in dat verhaal dat de temperatuur te hoog zou zijn. De temperatuur gaat ongetwijfeld wel wat naar boven, maar niet gevaarlijk hoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:42

Onder het zadel gaat de temp ook omhoog...maar daar hoor je niemand over Lachen

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:45

runningkawa schreef:

Degenen die vinden dat de pezen te warm worden, rijden natuurlijk allemaal zonder zadel Knipoog Slim

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:53

Ik vond dit stukje ergens:

Peesbeschermers beschermen de pezen tegen fysieke klappen van buitenaf. Ze beschermen totaal niet tegen overbelasting. Het is net zoiets als een touw waar je een kokertje omheen doet: Het touw met kokertje knapt nog even snel als je hard aan het touw trekt, alleen is het touw nu beter bestand tegen de inwerking van een mes.
Peesbeschermers hebben veel nadelen:
- Ze verminderen de doorbloeding
- De pezen kunnen de warmte minder goed kwijt
- Er kan zand tussen de beschermer en het been komen (schuurplekken en infecties).

'Een dierenarts vertelde me eens dat ze meer paarden zag met schade opgelopen door peesbeschermers dan paarden die iets hadden wat voorkomen had kunnen worden met peesbeschermers. Met andere woorden, peesbeschermers doen meer kwaad dan goed'.

Ik ben het met dit stukje eens.

Ik gebruik bij mijn paard wel peesbeschermers, maar dat zal wel moeten, anders loopt hij zijn benen kapot.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:38

_Nicky schreef:
Maar een te strak aangesnoerde neusriem kan wel de zenuw in neus 'afknellen', waardoor er toch wat in de neus kan beschadigen en blessures kan veroorzaken achter de oren.
Ik rijd altijd met beenbescherming, nog nooit een paard meegemaakt die een blessure had door peesbeschermers maar wel paarden die zonder beenbescherming reden.
Voorkomen is beter dan genezen, ik geloof ook niet zo in dat verhaal dat de temperatuur te hoog zou zijn. De temperatuur gaat ongetwijfeld wel wat naar boven, maar niet gevaarlijk hoog.

Als 't even kan rijd ik dus ook zonder neusriem, of een losse neusriem zodat m'n bit niet verschuift. Bij mijn bitloze hoofdstel zit de neusriem ook los en werkt die alleen in als ik aan de teugels ga hangen.

En voorkomen is beter dan genezen? Doe dan ook gelijk een neksteun en een niergordel om. Doe dan een bodyprotector aan. Wikkel je paard in bandages , doe hem kniebeschermers om, rijdt hem geheel zonder zadel, hoofdstel of halster, zo kan je nog wel even doorgaan...

lausan schreef:
runningkawa schreef:

Degenen die vinden dat de pezen te warm worden, rijden natuurlijk allemaal zonder zadel Knipoog Slim

Onder het zadel loopt de temp. niet gevaarlijk hoog op omdat de rug meer warmte kan verdragen.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:50

Dit kon wel eens een hele lange discussie gaan worden Knipoog

Ik vraag me nog even het volgende af.... Als ik ga rijden heb ik het volgende om mijn benen: steunkousen (ja echt waar Clown ), lange sokken, rijbroek, chaps of laarzen (leer). Als dat niet warm is?? Ik heb nog nooit gekookte spieren en pezen gehad Haha!

Maar er zijn trouwens een nieuw soort peesbeschermers te verkrijgen, bedacht door Pessoa. Die zijn grotendeels open zodat er veel frisse lucht door kan stromen. Lijkt mij prima alternatief voor de gewone peesbeschermer

Afbeelding

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:54

Linda: Je kunt je eigen been niet vergelijken met dat van het paard
Peesbeschermers zijn echt niet super luchtdoorlatend, vandaar de hoge temperatuur eronder. Steunkouzen voor jezelf zijn wél luchtdoorlatend, en je rijbroek opzich ook wel. Pezen van een paard zit anders in elkaar dan de pees van jezelf.

Die peesbeschermers die je op het plaatje laat zien zijn misschien nog wel een optie. Daar kan tenminste lucht doorheen *LOL*

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:11

heiditjj schreef:
_Nicky schreef:

Als 't even kan rijd ik dus ook zonder neusriem, of een losse neusriem zodat m'n bit niet verschuift. Bij mijn bitloze hoofdstel zit de neusriem ook los en werkt die alleen in als ik aan de teugels ga hangen.

En voorkomen is beter dan genezen? Doe dan ook gelijk een neksteun en een niergordel om. Doe dan een bodyprotector aan. Wikkel je paard in bandages , doe hem kniebeschermers om, rijdt hem geheel zonder zadel, hoofdstel of halster, zo kan je nog wel even doorgaan...

Mijn paard loopt inderdaad vierkant in de bandages met springschoenen. Kniebeschermers lijken me alleen handig op de trailer, met rijden lijken ze me niet echt bevordelijk gezien de bewegingvrijheid. Zonder zadel lijkt me ook niet echt bevordelijk voor een paard met een weke rug, zonder hoofdstel heeft die van mij andere plannen dan ik. Knipoog Ik bedoel maar, ik bescherm echter alleen de meest kwetsbare delen onder het rijden, in dit geval de benen van mijn paard. Mevrouw schrikt tenminste 1x onder het rijden van de bakkabouters, springt daardoor weleens op haar eigen voetjes. Dan maar liever een gat in m'n springschoen, dan in haar voet. Ik weet dat een bandage nooit zoveel bescherming kan geven als een peesbeschermer, paardlief vindt bandages prettiger met haar schimmelhuidje. Buitendat ben ik ook niet fan van de voering van peesbeschermers: neopreen. Neopreen is volgens mij gemaakt voor duikpakken, om warmte vast te houden. Ik heb voor mijn andere paard andere peesbeschermers gekocht, met een andere voering, soort van stof. De benen komen er voor mijn gevoel minder warm onderuit.

Ik wilde toch nog even reageren op de neusriem. Dat heb ik nooit begrepen waarom een neusriem of sperriem een stillere ligging van het bit garandeert als hij loshangt. Kan je hem er net zo goed afhalen, als je een stille hand hebt. Althans, dat is mijn ervaring. Het bit bleef even stil in de mond liggen toen ik mijn paard een keer zonder neusriem reed door omstandigheden. Is geen persoonlijke aanval hoor, alleen iets wat ik nooit goed heb begrepen. Lachen

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:15

over de neusriem: er stond laatst in een Bit een uitgebreid artikel over het vastmaken van het hoofdstel. Tussen de neusriem en de neus van het paard moeten 2 vingers kunnen. De sperriem moet zo vastzitten dat het de neusriem NIET naar beneden trekt. Dus dat zal ook ongeveer 1-2 vingers zijn. De keelriem moet zo vastzitten dat het niet strak zit als het paard aan de teugel loopt. Er moet gewoon een ruime vuist tussen kunnen Lachen

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 18:08

Die luchtdingen lijken me ook wel goed, alleen lijkt mij dat er dan best snel zand tussen komt?

runningkawa schreef:
en peesbeschermers zijn niet voor de veiligheid?
Wat mij wijs gemaakt is wel...en ook mijn ervaring heeft me dat geleerd Lachen

Ik ben het hiermee eens, peesbeschermers zijn voor de veiligheid. Maar het is mijn mening dat ik het alleen noodzakelijk vind als je gaat springen, crossen, of als je paard zn benen aantikt. Een paard dat zn benen niet aantikt zou ik ook niet snel peesbeschermers geven, doet hij het toevallig 1x, dan misschien, pas als hij het echt 'altijd' doet, dan zou ik naar de winkel rennen om ze aan te schaffen. Maar eerder vind ik het niet noodzakelijk. Met de knieen, of bijvoorbeeld de hals kan ook wat gebeuren, en is net zo belangrijk. Maar daar hangen we ook niet vanalles omheen.
Runningkawa, laat ik nog even duidelijk zijn. Ik ben het zeker met je eens dat het voor de veiligheid is, maar ik vind dat ze ook vaak onnodig om worden gedaan, voor het plaatje. (Ik zeg dus niet dat jij, of iemand anders dat hier doet.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:00

Maar je weet nooit van te voren wanneer het die keer is dat je ze nodig hebt.
Idem dito met je cap.

2 jaar terug was ik Kawa aan het longeren. Geen bijzet oid, gewoon zo aan een halster.
Hij tikt zich verder nooit aan. En hij dus alle vrijheid van bewegen.
Hij spurt aan, geeft een paar bokken bij de landing struikelt hij en hij klapt met het achterbeen vol op de pees.
Binnen een seconde stond hij stil met zijn been omhoog...
Dan gaat er héél wat door je heen.
Ik ben hem toen maar in de bak gaan afspuiten, wist het zo snel ook niet wat te doen.
Gelukkig ging hij na een minuutje er weer op staan.
En na 10 min kon hij weer lopen...kreupel maar hij liep erop.
Heeft een paar dagen geduurd en toen was het over....

...stel je eens voor zonder peesbeschermer?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:05

Daar geef je een goed voorbeeld. Clown Ik ben het er ook zeker mee eens, wat als..
Alsnog ben ik gewoon niet iemand die snel voor peesbeschermers kies, je gaat toch ook niet je hele paard bescherming oid. omdoen? Ik heb er ook echt nooit problemen mee als ik mensen met peesbeschermers omzie, een vroegere vzpony deed ik ook altijd peesbeschermers om (die tikte). De pony die ik nu rijd word gereden zonder peesbeschermers. Maar misschien dat als ik een eigen paard heb ik wél met peesbeschermers rijd. Dat weet ik nog niet, zie ik dan wel. Lachen
Maar alsnog ben ik van mening dat het ook veel gebruikt word door die 'penny-meisjes' waarbij het alleen maar de bedoeling is dat het past bij het dekje/rijbroek/weetikveel wat. En dat ze misschien niet eens goed om worden gedaan.