oeps....sorry. Idd niet goed gelezen
Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

oeps....sorry. Idd niet goed gelezen
Cowgirl schreef:sporter schreef:Oke misschien liep ik iets te hard van stapel, maar zult me toch gelijk moeten geven dat als je niet trekt een paard onmogenlijk zijn mond open kan halen.
Daarbij vind ik zolang je je handen niet stil houd (ik weet dat ts zegt dat ze dat wel doet) bitloos gewoon niet vriendelijker is helemaal niet als je denkt dat dat wel zo is en je er daarom niet meer op let.
En ik vind dat net zo zielig en verschrikkelijk als dat jij dat vind voor paarden die 24 uur per dag opstal staan.
Als je nog eens goed dit topic doorleest zul je erachter komen dat de wondjes door een versleten bit zijn ontstaan.
Zo'n bit hoef je dus alleen maar in de mond te hangen om wondjes te krijgen.
TS heeft nu een nieuw bit gekocht en hopelijk zijn de problemen snel voorbij.
patjelisa schreef:sporter hey maar hoe verklaar jij dat mijn paard plekjes krijgt in de mond ook als ik er gewoon longeer?
(zonder bijzet he)

sporter schreef:patjelisa schreef:sporter hey maar hoe verklaar jij dat mijn paard plekjes krijgt in de mond ook als ik er gewoon longeer?
(zonder bijzet he)
waar maak je de longeer lijn aan vast
patjelisa schreef:sporter schreef:waar maak je de longeer lijn aan vast
aan zo'n stukje of door het bit en dan in het midden vast aan de longeerlijn zelf.
Maar kom anders een keertje langs?
Dan kan je het zien

patjelisa schreef:Dus jij denkt dat er alleen maar plekjes in de mond komen door te hard trekken???
Als het goed is staat dierenarts verklaring op de computer...

sporter schreef:sporter schreef:ja dat is inderdaad een goede oplossing omdat ze der handen niet stil houd heeft hij zijn mond kappot en jij vertelt haar nu dat ze het bit er uit moet halen en aan zijn neus moet gaan hangen, goed bezig![]()
Ik vraag me bij jou wel eens af of het wel echt om het welzijn gaat ofdat je gewoon graag met je eigen heksenjacht bezig bent
Oke misschien liep ik iets te hard van stapel, maar zult me toch gelijk moeten geven dat als je niet trekt een paard onmogenlijk zijn mond open kan halen.
Daarbij vind ik zolang je je handen niet stil houd (ik weet dat ts zegt dat ze dat wel doet) bitloos gewoon niet vriendelijker is helemaal niet als je denkt dat dat wel zo is en je er daarom niet meer op let.
En ik vind dat net zo zielig en verschrikkelijk als dat jij dat vind voor paarden die 24 uur per dag opstal staan.
Zolang je blijft denken dat de oplossing schuilt in je optoming ben je niet goed bezig (medische gevallen daar gelaten)

Citaat:Is bitloos niet alleen iets voor recreatieruiters?
Bitloos rijden is niet iets wat slechts leuk en geschikt is voor recreatieruiters. Integendeel. Als je als dressuur- of westernruiter denkt een bit nodig te hebben om je paard goed te gymnastiseren, dan ben je wellicht te veel gefocused op 'het plaatje' van de voorkant van het paard (het zgn. "in de krul lopen").
In principe moet je zonder handen/teugels kunnen paardrijden. Je rijdt je paard dusdanig voor het been en met je zit dat je daar alles mee kunt: overgangen, verruimen, verzamelen, wijken, stelling nemen, keren, alles. Je teugels heb je dan op maat, maar je handen doen eigenlijk niks meer dan iets verfijnen, bijv. de stelling en buiging op de volte. Je handen gebruik je niet om te sturen, dat doen je benen.
Als je zo rijdt, dan kun je je paard nageeflijk over de rug rijden, zonder bit. Lees verder bij de vragen over nageeflijkheid.
Alvast bedankt voor jullie medewerking.Arabesk schreef:Wat een onzin, dat je een stuk staal nodig zou hebben om je paard 'echt' te rijden.
Op http://www.bitloos.nl staan bij de FAQ's ook dat soort vragen uitgelegd.Citaat:Is bitloos niet alleen iets voor recreatieruiters?
Bitloos rijden is niet iets wat slechts leuk en geschikt is voor recreatieruiters. Integendeel. Als je als dressuur- of westernruiter denkt een bit nodig te hebben om je paard goed te gymnastiseren, dan ben je wellicht te veel gefocused op 'het plaatje' van de voorkant van het paard (het zgn. "in de krul lopen").
In principe moet je zonder handen/teugels kunnen paardrijden. Je rijdt je paard dusdanig voor het been en met je zit dat je daar alles mee kunt: overgangen, verruimen, verzamelen, wijken, stelling nemen, keren, alles. Je teugels heb je dan op maat, maar je handen doen eigenlijk niks meer dan iets verfijnen, bijv. de stelling en buiging op de volte. Je handen gebruik je niet om te sturen, dat doen je benen.
Als je zo rijdt, dan kun je je paard nageeflijk over de rug rijden, zonder bit. Lees verder bij de vragen over nageeflijkheid.

Arabesk schreef:Een bit is overbodig én schadelijk voor een paard, dus waarom zou je nog met een staafje staal in de mond van je paard rondjes gaan rijden?
Maroush schreef:Er is geloof ik door Nevzorov een onderzoek gedaan naar schadelijke gevolgen van het bit, dus dat zal Arabesk nu vast gaan aanhalen

sporter schreef:Maroush schreef:Er is geloof ik door Nevzorov een onderzoek gedaan naar schadelijke gevolgen van het bit, dus dat zal Arabesk nu vast gaan aanhalen
Dat hele onderzoek is een aanfluiting