Happy mouth bit of bitloos?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Re: Happy mouth bit of bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:55

Gestoord Gestoord Gestoord oeps....sorry. Idd niet goed gelezen Bloos

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 16:39

Cowgirl schreef:
sporter schreef:
Oke misschien liep ik iets te hard van stapel, maar zult me toch gelijk moeten geven dat als je niet trekt een paard onmogenlijk zijn mond open kan halen.
Daarbij vind ik zolang je je handen niet stil houd (ik weet dat ts zegt dat ze dat wel doet) bitloos gewoon niet vriendelijker is helemaal niet als je denkt dat dat wel zo is en je er daarom niet meer op let.
En ik vind dat net zo zielig en verschrikkelijk als dat jij dat vind voor paarden die 24 uur per dag opstal staan.

Als je nog eens goed dit topic doorleest zul je erachter komen dat de wondjes door een versleten bit zijn ontstaan.
Zo'n bit hoef je dus alleen maar in de mond te hangen om wondjes te krijgen.
TS heeft nu een nieuw bit gekocht en hopelijk zijn de problemen snel voorbij.

misschien zelf eerst lezen Ach gut
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-04-08 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Juiste naam in quote gezet.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 16:40

patjelisa schreef:
sporter hey maar hoe verklaar jij dat mijn paard plekjes krijgt in de mond ook als ik er gewoon longeer?

(zonder bijzet he)

waar maak je de longeer lijn aan vast

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 17:39

sporter schreef:
patjelisa schreef:
sporter hey maar hoe verklaar jij dat mijn paard plekjes krijgt in de mond ook als ik er gewoon longeer?

(zonder bijzet he)

aan zo'n stukje of door het bit en dan in het midden vast aan de longeerlijn zelf.

Maar kom anders een keertje langs?
Dan kan je het zien Knipoog

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 17:48

patjelisa schreef:
sporter schreef:

aan zo'n stukje of door het bit en dan in het midden vast aan de longeerlijn zelf.

Maar kom anders een keertje langs?
Dan kan je het zien Knipoog

haha ja dat is een optie Knipoog
Maar toch ga je mij niet wijs maken dat als je longeerd zonder bijzet en zijn bit zit goed dat je dan plekjes krijgt. Maar daar gaan we het op deze manier toch niet over eens worden Vork
En die tussenstukjes zijn maar voor 1 ding goed en dat is de kliko Haha!

edit: dat quote gaat nog niet helemaal soepel
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-04-08 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quotes gerepareerd.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 17:52

Dus jij denkt dat er alleen maar plekjes in de mond komen door te hard trekken???

Als het goed is staat dierenarts verklaring op de computer...

__Daphnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 18:06

Ik zou eens kijken waar het minder op word.
Rijd een tijdje met happy mouth bit en dan bitloos. Kijk waar je paard het beste op reageert en de wondjes weg gaan/minder worden.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 18:20

patjelisa schreef:
Dus jij denkt dat er alleen maar plekjes in de mond komen door te hard trekken???

Als het goed is staat dierenarts verklaring op de computer...

Ik heb al eerder gezegt medische gevallen daar gelaten Knipoog

Maar nee dat denk ik niet het kan ook zijn dat het bit niet past.
Die dierenarts verklaring zou ik graag zien Lachen

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 20:12

sporter schreef:
sporter schreef:
ja dat is inderdaad een goede oplossing omdat ze der handen niet stil houd heeft hij zijn mond kappot en jij vertelt haar nu dat ze het bit er uit moet halen en aan zijn neus moet gaan hangen, goed bezig Frusty
Ik vraag me bij jou wel eens af of het wel echt om het welzijn gaat ofdat je gewoon graag met je eigen heksenjacht bezig bent
Ach gut

Oke misschien liep ik iets te hard van stapel, maar zult me toch gelijk moeten geven dat als je niet trekt een paard onmogenlijk zijn mond open kan halen.
Daarbij vind ik zolang je je handen niet stil houd (ik weet dat ts zegt dat ze dat wel doet) bitloos gewoon niet vriendelijker is helemaal niet als je denkt dat dat wel zo is en je er daarom niet meer op let.
En ik vind dat net zo zielig en verschrikkelijk als dat jij dat vind voor paarden die 24 uur per dag opstal staan.

Zolang je blijft denken dat de oplossing schuilt in je optoming ben je niet goed bezig (medische gevallen daar gelaten)

Iets te hard van stapel????
Je beschuldigd iemand van hekserij! No Cheer

Marronn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 16:41

Ik had dus weer bitloos gereden en toen kwam mijn instructrice les geven aan iemand anders. Ze was er helemaal op tegen dat ik bitloos reed. Ze zei dat ik hem dan niet goed aan het werk kan zetten en dat ik dan uit moest kijken als ik dan weer met bit rijdt dat ie dan niet weer erger gaat hangen. Nou je moet júist niet met bit rijden om hem 'goed' aan het werk te zetten, maar dat moet je met je zit doen vind ik. Maar nu heb ik zo'n happy mouth bitje gekocht ongebroken. Maar ik kan hem helemaal niet bewegen (want volgens mij kon je zo'n bitje bijna dubbelvouwen?) Is zo'n ongebroken happy mouth bit ook zacht in de mond? En wat vinden jullie dat je met bitloos niet aan het werk kan zetten, terwijl ze dr heel goed op loopt? Ik vind het dus klinklare onzin Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 19:29

Wat een onzin, dat je een stuk staal nodig zou hebben om je paard 'echt' te rijden.

Op http://www.bitloos.nl staan bij de FAQ's ook dat soort vragen uitgelegd. Knipoog

Citaat:
Is bitloos niet alleen iets voor recreatieruiters?
Bitloos rijden is niet iets wat slechts leuk en geschikt is voor recreatieruiters. Integendeel. Als je als dressuur- of westernruiter denkt een bit nodig te hebben om je paard goed te gymnastiseren, dan ben je wellicht te veel gefocused op 'het plaatje' van de voorkant van het paard (het zgn. "in de krul lopen").

In principe moet je zonder handen/teugels kunnen paardrijden. Je rijdt je paard dusdanig voor het been en met je zit dat je daar alles mee kunt: overgangen, verruimen, verzamelen, wijken, stelling nemen, keren, alles. Je teugels heb je dan op maat, maar je handen doen eigenlijk niks meer dan iets verfijnen, bijv. de stelling en buiging op de volte. Je handen gebruik je niet om te sturen, dat doen je benen.
Als je zo rijdt, dan kun je je paard nageeflijk over de rug rijden, zonder bit. Lees verder bij de vragen over nageeflijkheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:28

Moderatoropmerking:
Houden we het hier wel gezellig over en weer? Lachen Alvast bedankt voor jullie medewerking.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 09:26

Arabesk schreef:
Wat een onzin, dat je een stuk staal nodig zou hebben om je paard 'echt' te rijden.

Op http://www.bitloos.nl staan bij de FAQ's ook dat soort vragen uitgelegd. Knipoog

Citaat:
Is bitloos niet alleen iets voor recreatieruiters?
Bitloos rijden is niet iets wat slechts leuk en geschikt is voor recreatieruiters. Integendeel. Als je als dressuur- of westernruiter denkt een bit nodig te hebben om je paard goed te gymnastiseren, dan ben je wellicht te veel gefocused op 'het plaatje' van de voorkant van het paard (het zgn. "in de krul lopen").

In principe moet je zonder handen/teugels kunnen paardrijden. Je rijdt je paard dusdanig voor het been en met je zit dat je daar alles mee kunt: overgangen, verruimen, verzamelen, wijken, stelling nemen, keren, alles. Je teugels heb je dan op maat, maar je handen doen eigenlijk niks meer dan iets verfijnen, bijv. de stelling en buiging op de volte. Je handen gebruik je niet om te sturen, dat doen je benen.
Als je zo rijdt, dan kun je je paard nageeflijk over de rug rijden, zonder bit. Lees verder bij de vragen over nageeflijkheid.

Een leuk stuk maar zeg nu zelf arabesk als mensen zo zouden kunnen rijden dan zouden niet eens op het idee komen om bitloos te rijden.

@ e_horse misschien even lezen ik beschuldig niemand van hekserij Koe
@patjelisa heb je je dierenarts verklaring al gevonden Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:38

Ook mensen die goed kunnen rijden volgens jouw maatstaven stappen soms over op bitloos.
bitloos rijden is niet voor sukkels die niet kunnen rijden en hun handen niet stil kunnen houden. Mensen stappen over op bitloos om verschillende redenen.

Er zijn zelfs 'sukkels' die ZZ oefeningen kunnen rijden zonder een stukje staal in de mond, dát noem ik pas rijden.

En er zijn ook mensen die kunnen rijden zónder optoming.

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto=DCUMPPGO
http://www.mijnalbum.nl/Foto=VGHFSROA

en bekijk de site http://www.bitloos.nl eens, misschien dat je er nog wat van opsteekt

Een bit is overbodig én schadelijk voor een paard, dus waarom zou je nog met een staafje staal in de mond van je paard rondjes gaan rijden?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 22:09

buitenom de vraag of het bit wel of niet versleten zou zijn,past het nog wel?
als je bit iets te smal word of als er haakjes aan de kiezen zitten kan je heel makkelijk de binnenkant van de mondhoeken openrijden. Knipoog

over bitloos,ja r zijn weldegelijk bitloze optomingen te krijgen waar heel goed dressuurmatig mee gereden kan worden,helaas!!! mag het nog steeds niet op wedstrijd. Boos!

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 08:38

Arabesk schreef:
Een bit is overbodig én schadelijk voor een paard, dus waarom zou je nog met een staafje staal in de mond van je paard rondjes gaan rijden?

Complete onzin die nergens op gebaseerd is maar dan ook nergens op

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 09:15

Er is geloof ik door Nevzorov een onderzoek gedaan naar schadelijke gevolgen van het bit, dus dat zal Arabesk nu vast gaan aanhalen Knipoog

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 09:58

Lijkt me een beetje zinloos om de discussie bitloos-niet bitloos in dit topic aan te halen. Als de TS daar meer over wil weten hoeft ze alleen de zoekfunctie maar te gebruiken.
Lijkt me overigens ook geen slim plan om altijd zonder bit te rijden, en er op wedstrijd dan ineens weer een in te doen.
Ik zou een happy mouth proberen

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 10:38

Maroush schreef:
Er is geloof ik door Nevzorov een onderzoek gedaan naar schadelijke gevolgen van het bit, dus dat zal Arabesk nu vast gaan aanhalen Knipoog

Dat hele onderzoek is een aanfluiting

Marronn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 19:01

Weet iemand waar je dit bit kan kopen in de buurt van Den Bosch?
Namelijk erg moeilijk te vinden.
Afbeelding

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 20:00

Zo vandaag bitloos gereden met Norton hoofdstel maar mijn paard werd er helemaal gek van Bloos! Bloos! Bloos!
Rotding zeg helemaal met haar kop in de lucht en weg galopperen was niks mee te beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 07:47

sporter schreef:
Maroush schreef:

Dat hele onderzoek is een aanfluiting

Het is jouw aanname dat het betreffende onderzoek een aanfluiting is. Dat wil niet zeggen dàt het onderzoek ook een aanfluiting is.

Vind je de onderzoeken van Sprenger, Myler, Clayton en Cook ook aanfluitingen?
Over deze onderzoeken kun je lezen op www.bitloos.nl, op de pagina "Artikelen van de NVBP", dan even naar beneden scrollen en klikken op "Het ideale bit? Of toch maar geen bit? - Onderzoeken en artikelen".

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 13:14

Ik ben wel een voorstander van het happy-mouth bit. Ik vind dat hier nogal gediscussieerd wordt over wel/niet bitloos, en daar zijn andere topics genoeg over. De TS vraagt om jullie mening wat ze kan doen in háár situatie.
Omdat ze nog wel dressuurwedstrijden wil rijden, zal ze wel met een bit moeten rijden. De happy-mouth bitten of bitten van rubber zijn een heel stuk minder schadelijk als ijzeren bitten. Bij mijn vorige pony hielp het ook enorm, dressuur reed ik op rubber en springen op ongebroken happy-mouth.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 17:05

@Joviban

Mag ik hier uit opmaken dat je dat onderzoek van Nevzorov een goed, degelijk en betrouwbaar onderzoek vind? Ach gut
Verder zet ik altijd mijn vraagtekens bij onderzoeken die gesponsord worden door een bedrijf en waarbij ook nog eens hun product het beste uit de test komt. toevallig?? Clown
Zou een mooi feestje worden als fabrikanten van bijvoorbeeld medicijnen hun eigen onderzoeken gingen doen.