Geen eigen paard, wel een eigen zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

fere16

Re: Geen eigen paard, wel een eigen zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 11:07

ik zou het ook doen , jij moet ook lekker kunnen rijden. als je niet een te duur zadel wilt kopen zal ik gewoon een wintec kopen oid.. verder zijn hulsebos zadels ook heel fijn langere zweetbladen enz veel succes

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 13:27

Je zou ook eens kunnen kijken naar een Rossner. Past ook op veel paarden Ja

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 16:16

Ik wil het liefst een dressuurzadel met een diepe zit, een redelijke kniewrong en een redelijk lang zweetblad Lachen.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 16:27

mijn eerste zadel was een oude KN symphonie, die op allerlei paarden paste. ik reed er minstens zeven verschillende paarden mee. op vijf paste het goed, op twee heel behoorlijk.

nu heb ik mijn bijrijdpaard ruim twee jaar terug gekocht, en een euroriding luxor gekocht. paste al goed, en heb 'm nu helemaal perfect pas laten maken door de zadelmaker. ik rijd nu dus alleen mijn eigen paard nog.

mijn advies: zoek een zadel wat jou makkelijk past, en waarvan bekend is dat het op veel verschillende paardenruggen past (mits beetje normaal model paard, niet extreem breed/smel/hoge schoft natuurlijk). KN en Kieffer staan daar wel om bekend, Stuebben ook.
succes! enne... tweedehands is er vaak zat goeds te vinden. ik heb nog nooit een nieuw zadel gekocht, en ben altijd prima geslaagd. Knipoog

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 16:37

ik heb heel regelmatig eigen zadels gehad die op veel paarden goed lagen. uiteindelijk steeds een stapje hoger gegaan en bij mijn droomzadel uitgekomen (wat in mijn profiel op Urissa ligt)
dat was een Harry Dabbs en paste op ontzettend veel paarden, heb heb ook gebruikt bij mijn werk op een handelstal.

stubben ligt ook over het algemeen goed op de wat normaal gebouwde paarden. die heb ik ook gehad en zit ook erg lekker

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 16:43

^ Wauw, dat ziet er echt uit als een zadel dat zit als een huis!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 16:45

Toen ik nog een verzorgpaard had heb ik ook een eigen zadel gekocht. Ik ben begonnen met een erg goedkoop wintec zadel. Echter wist ik toen helemaal niet dat die verwisselbare boom hadden. Aangezien deze niet paste op de merrie die ik reed en liever een leren zadel had ben ik gaan sparen. Toen heb ik een nieuwe kieffer veelzijdigheid gekocht en die heb ik nu 15 jaar later nog steeds en is in superstaat. Nu heb ik sinds dit jaar een tweedehands kieffer dressuurzadel gekocht en die ligt ook goed op mijn pony.

Als er nu toch al steeds met een ander zadel gereden word waarom zou je dan zelf niet eentje kopen? Zo kun je tenminste een goed zadel nemen waar jij zelf lekker in zit en als tip geef ik om te zoeken naar een zadel wat bekend staat dat die op meerdere paarden meestal goed liggen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 16:51

Ik heb een stubben en die ligt op bijna alle paarden heel behoorlijk. Ik rij op een handelsstal, en wissel zelf ook behoorlijk vaak van paard, en het zadel wisseld vrolijk mee. Alleen bij de smalle beestjes ligt er zowiezo een bontje onder.
Ze hebben op stal Ainsley en die ligt ook overal goed op.

Voordeel stubben is ook nog eens dat ze bekend staan om de degelijkheid. Ik heb zelf de tristan en deze heeft dikke kniewrongen maar geen heel diepe zit.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 17:15

Mijn vorige zadel was ook een kieffer. Die heb ik helaas met mijn paard meeverkocht. Laatst hoorde ik van de nieuwe eigenaren dat ze een nieuw zadel hadden. Ik bellen of ik mijn oude zadel terug kon kopen, maar die hadden ze al weggedaan Boos!.

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 18:54

BrittKitt schreef:
Ik heb een wintec voor mijn pony met wisselbare boom.
Mijn stalgenootje heeft een Bates, dat is ook een ideaal zadel, zelfde principe als wintec, dus met wisselbare boom, maar wel van leer. Stuk duurder uiteraard, maar wel goed zadel Ja

ik heb ze beide, allebei gekocht voor op mijn verzorgpony Ja
en ja, ik zou dat dus doen (een zadel kopen ook al is het paard niet van jou) mijn reden hiervoor is dat je met verwisselbare boom al een eind komt qua aanpassen aan paarden..

overigens: ik heb een kunststof wintec vzh (wintec 500) en een bates caprilli show dresuuurzadel (leer)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 21:23

Ik zat net een beetje op Marktplaats te kijken... maar ik vind het eigenlijk juist prettig om even heel veel soorten zadels uit te proberen en ermee te rijden. Kan dat alleen met nieuwe zadels? Want het is een beetje sneu om een zadelpasser langs te laten komen, terwijl je van tevoren al weet dat je niks gaat kopen...

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 08:11

Je kunt ook even naar een ruiterzaak gaan en daar op wat zadels gaan zitten.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 11:37

Sheran schreef:
Ik zat net een beetje op Marktplaats te kijken... maar ik vind het eigenlijk juist prettig om even heel veel soorten zadels uit te proberen en ermee te rijden. Kan dat alleen met nieuwe zadels? Want het is een beetje sneu om een zadelpasser langs te laten komen, terwijl je van tevoren al weet dat je niks gaat kopen...

de meeste zadelpassers hebben ook heel wat 2e hands zadels. die kunnen ze ook gewoon meenemen en kan je dus ook gewoon uitproberen op je paard.
op je paard zit je heel anders op een zadel dan als op de bok.
ik heb wel eens gehad dat een zadel op de bok als een huis zat, maar op het paard ging ik alle kanten op en vond ik hem verschrikkelijk

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 11:50

LiSSy schreef:
Sheran schreef:

de meeste zadelpassers hebben ook heel wat 2e hands zadels. die kunnen ze ook gewoon meenemen en kan je dus ook gewoon uitproberen op je paard.
op je paard zit je heel anders op een zadel dan als op de bok.
ik heb wel eens gehad dat een zadel op de bok als een huis zat, maar op het paard ging ik alle kanten op en vond ik hem verschrikkelijk

Dat lijkt me wel een oplossing Lachen. Maar als er niks geschikts tussen zit vind ik het vast heel moeilijk om 'nee' te zeggen Haha!. Bovendien zou ik hem dan toch eigenlijk ook op verschillende paarden moeten leggen?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 14:06

als je die mogelijkheid hebt zou ik het wel doen. nee zeggen kan gerust hoor! je betaalt dan meestal wel voorrijdkosten.
je moet natuurlijk geen zadel kopen wat je niet prettig of mooi vind

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 20:21

Haha, ik werd zojuist gebeld dat het zadel waar ik altijd op rijd weggehaald was *LOL*. Nu heeft het dus allemaal wat meer haast.

Ik was me vandaag aan het orienteren in een ruitersportzaak. Ik zag verschillende kunststof, die wel aantrekkelijk goedkoop waren, maar toch niet zo mooi. En ik zag een heeeeeeeeele mooie. Ik vroeg hoe duur hij was, en blijkbaar heb ik er wel oog voor Tong uitsteken (E 1300,-)

Ik wil me even op nieuwe zadels orienteren, om te kijken wat ik tweedehands zou kunnen nemen. En ik wil ook gewoon iemand met tweedehandszadels langs laten komen en ze dan op verschillende paarden leggen (3 KWPN-ers). Even kijken welke het beste past en welke mij het beste bevalt Lachen.

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 20:28

KN en Kentaur liggen vaak wel goed op de meeste paarden.
Met beide goede ervaringen.
Zou zeggen, als de eigenaren het er mee eens zijn, ga eens passen Knipoog.
Kentaur heb je nieuw onder de 1000,-

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 22:15

Zoek eens naar een Passier Optimum. Op mijn stal worden alle jonge paarden hiermee ingereden (KWPN) en inmiddels heb ik er zelf ook eentje. Is nieuw erg duur, zo'n 2300 Euro, maar wordt al wat langer gemaakt dus er zijn genoeg tweedehands te krijgen.
Je kunt er voor alle zekerheid nog een bontje onder leggen.

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:37

Ik zou dat wel doen. Wanneer je het zadel niet meer gebruikt kun je het weer verkopen. Ik zou alleen niet een peperduur zadel aanschaffen, maar dat is mijn persoonlijke mening.

Wel een goed idee dat je iemand langs laat komen met verschillende zadels, dan kun je wat beter vergelijken.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 13:39

Sheran schreef:
Maar heeft zo'n verwisselbare boom eigenlijk wel effect? Alleen de boom wordt dat toch gewisseld? Ik heb niet de ervaring dat er nou zoveel aan de boom moet gebeuren om de zadels passend te krijgen (ik rij ook wel aldoor op hetzelfde type paard).

wintec cair zadels bv passen zich wel aan aan het paard waar je op dat moment mee rijdt maar gaat zich niet vormen naar het paarden. (er zit lucht in de kussens). Mss moet je wintec eens uitproberen, hoe het voelt. Bates heb je ook met cair, maar die kost tegen de 2000€, boven je budget dus. Ik zou persoonlijk niet voor boomloos gaan. Past trouwens ook niet op elk paard.
Ik zelf heb een kentaur. Maar tjah hij past ook niet op elk paard natuurlijk.

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:29

zitake schreef:
Sheran schreef:
Maar heeft zo'n verwisselbare boom eigenlijk wel effect? Alleen de boom wordt dat toch gewisseld? Ik heb niet de ervaring dat er nou zoveel aan de boom moet gebeuren om de zadels passend te krijgen (ik rij ook wel aldoor op hetzelfde type paard).

wintec cair zadels bv passen zich wel aan aan het paard waar je op dat moment mee rijdt maar gaat zich niet vormen naar het paarden. (er zit lucht in de kussens). Mss moet je wintec eens uitproberen, hoe het voelt. Bates heb je ook met cair, maar die kost tegen de 2000€, boven je budget dus. Ik zou persoonlijk niet voor boomloos gaan. Past trouwens ook niet op elk paard.
Ik zelf heb een kentaur. Maar tjah hij past ook niet op elk paard natuurlijk.

de bates zadels kun je ook 2e hands krijgen, dan ben je er maar een kwart van het geld aan kwijt Clown (ik had wel geluk, maar dan nog Lachen )

chOcodipJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 20:08

ik heb ook een verzorg pony maar ik kon voor geen meter op dat zadel rijden Clown toen ben ik met mijn eigen zadel gaan rijden ( natuurlijk hebben we wel gekeken of het zadel wel goed paste Knipoog ) ik heb een pagony dressuurzadel en ik het zadel paste op bijna alle pony's die ik heb gehad. er zit geen verwisselbare boom bij.

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 09:37

Ik heb zelf een boomloos zadel gekocht voor m'n verzorgpaard (barefoot London). Die heb ik al op meerdere paarden gehad en hij is op bijna elk paard makkelijk passend te krijgen. Je krijgt zo ongeveer nooit drukplekken omdat het allemaal flexibel is. het kan hooguit wat schuiven, maar je kunt bv de pad eronder aanpassen met enkele of dubbele inlages of wat wegknippen bij de schoft zodat he ttoch stevig ligt. Indien nodig kun je ook de pommel voor veranderen zodat het bij de schoft goed past.
Ze zijn er in twee maten en dan zal voor jou maat1 nodig zijn.

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 09:42

Oh ja, de barefoot londen heeft ook een mooi lang zweetblad wat handig is voor jou.
En met booloze zadels kun je voor iets van 15 euro een testzadel proberen voor een week ofzo. Dan weet je of het echt iets voor je is...

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 23:10

Ik heb ook een eigen zadel gekocht voor de bijrijdpaarden die ik beklim.
Ik heb bewust mijn zadel een boommaat groter genomen dan standaard is, zodat ik deze smaller kan maken (dmv. bontje). Breder maken kan niet....
Aangezien ik dit zadel op verschillende paarden heb liggen, "moet" het "verstelbaar" zijn.
Zo past mijn zadel op de (wat) bredere types met een dun schabrak eronder, en met bontje erbij op de wat meer "standaard" gebouwde paarden.
Voor de echt smalle paardjes heb ik een tweede zadel met teruggesneden kamer, smallere boom èn zonder bontje ertussen; slechts een dun shabrak.

(overigens rijd ik altijd met een dun schabrak eronder en is mijn zadel een goed merkzadel met een prima balans en zwaartepunt. In dat opzicht hoef ik dus niet te corrigeren dmv. een bontje.)

Ik ben er inmiddels twee jaar erg tevreden over; ik heb een prestige top dressage. Heerlijk! Niet al te diepe zit, dikke kniewrong... Of het een lang zweetblad heeft, weet ik niet. Ik denk standaard.