met wat voor zadel inrijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

oowie

Re: met wat voor zadel inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 18:32

pmarena schreef:
Hee , twijfelen is goed juist !

Ik twijfel zelf ook vaak hoor , heb zelf ook nog niet een zadel gevonden dat 100% perfect is voor mij en Rena...als je de lat flink hoog legt dan blijf je twijfelen Knipoog

Alleen overweeg je dan elke keer weer alle mogelijkheden , leg je alle voor- en nadelen steeds weer naast elkaar , weeg je af welke punten je het belangrijkst vindt....en dan kies je toch maar weer dat zadel dat op dat moment het meest geschikt is. Waar je het meeste vertrouwen in hebt.

Maar je blijft twijfelen en rondkijken en hopen dat je het PERFECTE zadel tegenkomt...of dat ooit gaat gebeuren is de vraag Tong uitsteken

ach perfekt zal vast niet bestaan,maar ik wil er wel het dichts mogelijk bij in de buurt komen!
aangezien ik toch zeker wel de voordelen van boomloos inzie kiest mijn gevoel voor boomloos,maar mijn verstand kiest voor met boom! Bloos

ik denk dat de bf london misschien wel wat is voor me,hier kan je toch een goede dressuurhouding in vinden en je hebt ook nog wat steun,heeft iemand foto's van de bf london op zijn paard?(zowel met als zonder ruiter) ben wel benieuwd hoe dat toont.

ik ben niet super gek van het uiterlijk van de london,wat dat betrefd vind ik de nevada wel weer super!maar is daar een beetje knap dressuurmatig in te zitten?(foto's van de nevada op het paard,met en zonder ruiter,zijn dus ook welkom) Haha!

als het dus een boomloos wordt,en als t er een van barefoot wordt dan zal het denk ik een van deze 2 worden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 22:21

Zal ik je dan eens wat verklappen Knipoog

Mijn hoofd zegt ook met boom.

Maar ik weet dat dat is omdat dat zo ingebakken zit : boom verdeelt de druk beter. Dus logische keus : boomzadel.

Maar mijn hoofd denkt dan verder en verder :

- ja ho die drukverdeling heb je alleen als die boom en kussens optimaal passen.

- nou goed bekend staande vakman zadelmaker erbij : perfecte boom !

- ja ho , die zadelmaker is ook maar een mens en kan een fout maken !
- en bestaat een perfect passende boom wel...paard is geen standbeeld maar een levend en bewegend wezen

- ja maar zoveel beweging zit er ook weer niet in de rug..en boom ligt niet op de schouder

- Ho-ho , er zit echt wel buiging in hoor , en de rug beweegt omhoog-omlaag : steeds andere boom-ronding
- dus een tijdens de hele rit perfect passende boom bestaat niet , die zekerheid krijg je nooit

- ja maar bij boomloos heb je die zekerheid ook niet...

- dat klopt , maar daarbij is de drukverdeling iets dat je alleen zelf fout kan doen , bij een boom kan jij het fout doen en OOK de boom nog eens problemen geven !

- ik kan mezelf wel in de betrouwbaar in de gaten houden , de boom niet...dus dan toch maar boomloos Ja
- is ook fijner vanwege het zachte zitten : geen tennisbal-effect , geen dromedaris-effect , schouderspieren en -spekjes kunnen vrij onder de zweetbladen door bewegen , beter contact met de rug waardoor je meer een 1-heid vormt met alle positieve effecten van dien , meer om je paard heen en erin zitten dan erbovenop gescheiden door een harde vorm , absoluut geen druk op gevoelige onderrug en rondom de schoft , geen problemen met het bijvullen van kussens en steeds weer laten controleren van de pasvorm waarbij je elke keer weer het risico van een fout loopt die veel erger is dan de dingen die je bij boomloos kunt bedenken....

Nou en zo ga ik nog wel even door en besef ik dat een boomloos zadel de minste risico's en meeste voordelen heeft. Voor MIJ.

Voor jou is dat rijtje misschien wel heel anders en voel je je uiteindelijk toch ECHT beter bij een boomzadel. Dat is de kuxe van een vrije keus Haha!

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:05

Misschien is een startrekk dressuurzadel wat? ik heb ook op zo zadel gezeten en het zit echt heerlijk.
Het enigste waar ik mee zit is mijn gewicht, daardoor ga ik waarschijnlijk toch voor een boom vanwege die betere drukverdeling.

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 10:57

Bodan schreef:
Misschien is een startrekk dressuurzadel wat? ik heb ook op zo zadel gezeten en het zit echt heerlijk.
Het enigste waar ik mee zit is mijn gewicht, daardoor ga ik waarschijnlijk toch voor een boom vanwege die betere drukverdeling.

je gewicht..... dat is bij mij ook nog wel een puntje om rekening mee te houden,maar ik heb nog bijna 2 jaar om daar verandering in te brengen! Bloos (dat zeg ik nu,of ik dat vol ga houden....)
maar waneer ben je nou eigenlijk te zwaar voor een boomloos zadel?

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 11:19

ik denk dat maatje 42/44 wel de max is voor boomloos

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 11:20

Jij 2 jaar ik 2 maaden, hellup hahahh