Zadelbont onderlegger.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: Zadelbont onderlegger.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 14:02

Ruimte tussen de kussens dus ook wat meer.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 14:03

Maar daar ligt geen bontje tussen Nagelbijten / Gniffelen Waarom dat dan meer?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 14:36

Omdat er ook stof tussen zit, dus iets meer, niet veel meer.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 17:45

Mizora schreef:
Ruimte tussen de kussens dus ook wat meer.

Ik merk dat dit per merk heel erg verschilt. Ook is de kamer bij sommige merken (bv Ainsley dressuur) achter en voor wijd en in het midden smal.

En het zadel een halve maat groter? Hoe bedoel je, de boommaat?

Ik denk dat zo'n ruggegraatuitsparing bij bontjes een leuk commercieel gegeven is ("NIEUW-nu nog beter" Tong uitsteken ) want het blijft een opvulling. En een zadel hoort nu eenmaal zelf goed te passen.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 17:56

ik heb toevallig laatst een stukje hierover gelezen. Ik wilde ook een bontje kopen voor mijn paardje, aangezien mij dit goed leek voor de rug.. Nou blijkt dus dat het eigenlijk super slecht is, want je zadel is hier niet op gemaakt (normale zadels dan). Wil je rijden met een bontje dan moet je je zadel hierop aanpassen..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 18:18

HippoLogic schreef:
En het zadel een halve maat groter? Hoe bedoel je, de boommaat?

Halve maat groter bedoel ik inderdaad de boommaat. Hierdoor ontstaat meer ruimte voor het bontje, deze zorgt er dan weer voor dat het zadel niet naar beneden zakt. (vaak bij een te grote boom)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 21:27

Maar de boommaat (een halve maat groter) verandert de kamerbreedte toch niet drastisch?

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:07

Sorry hoor, maat het is echt onzin dat een bontje je zadel krapper maakt. Je moet alleen niet nog eens een sjabrak onder het bontje gebruiken, want dat is dubbelop. Als je het bontje op de goede manier gebruikt, dus direct op de huid dan is dat zeker niet dikker dan bijv. een ankysjabrak. Het bont lijkt misschien wel dik, maar als je het induwt dan zal je zien dat het echt niet dikker is dan de gemiddelde sjabrak. Een ruggengraatuitsparing is wel degelijk nuttig. Het nut van een vrije ruggengraat is ondertussen wel algemeen bekend. De bontonderlegger van Mattes kwam er overigens in een Bit-test heel goed uit en deze heeft ook een vrije ruggengraat. Trouwens heel veel onderleggers zoals bijv. de hafpad hebben ook een vrije ruggengraat, net zoals de onderleggers voor boomloze zadels. Om je zadel een halve boommaat groter te nemen voor een bontje slaat dus echt helemaal nergens op. Welke zadelmaker heeft je dat wijsgemaakt?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 13:28

Dat was dus precies de reden waarom ik door bleef vragen Clown Niet alleen de boommaat is van belang voor een goed passend zadel, en dat stukje van meer ruimte tussen de kussen klopt ook niet, daar komt het bontje niet eens tussen Nagelbijten / Gniffelen

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 15:02

Bontjes worden vrijwel altijd met dekje gebruikt, dan is het dus wel nodig. De keren dat het zonder dekje gebruikt wordt is op één hand te tellen. Maar een enkel bontje heeft ruggegraatvrijheid. Idd die van mattes.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:17

Ik kan de gedachtengang niet helemaal volgen, dat je 2 dekjes op elkaar gaat gebruiken en daarvoor een zadel met ruimere boommaat gaat nemen. Je gaat je zadel toch niet aanpassen op je onderleggers of ben ik zo simpel? Volgens mij is het nog altijd zo dat als je een zadel past dat op de blote rug doet. Met rijden doe je er dan één sjabrak of bontje, whatever onder en dat is het.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:16

wat bedoelen jullie met ruggegraatvrijheid

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 22:36

Ik heb het dus wel bewust gedaan; zadel een boommaat groter nemen, zodat ik deze smaller kan maken (dmv. bontje). Breder maken kan niet....
Aangezien ik dit zadel op verschillende paarden heb liggen, "moet" het "verstelbaar" zijn.
Zo past mijn zadel op de (wat) bredere types, en met bontje op de wat meer "standaard" gebouwde paarden.
Voor de echt smalle paardjes heb ik een tweede zadel met teruggesneden kamer, smallere boom èn zonder bontje ertussen; slechts een dun shabrak.

(overigens rijd ik altijd met een dun schabrak eronder en is mijn zadel een goed merkzadel met een prima balans en zwaartepunt. In dat opzicht hoef ik dus niet te corrigeren dmv. een bontje.)

De tip van het uitscheren van de plek voor de ruggegraat is een goeie: werkt dat ook met de constructie die ik bedacht heb? Of is het dan onnodig? Overigens trek ik de dekjes wel -uteraard- wat op in de kamer, zodat deze niet -strak- op de schoft rusten. Indien het scheren toch nuttig is, ga ik dit alsnog doen, ook al heb ik geen klachten / drukplekken op de ruggen van de paardjes waarop het zadel ligt aangetroffen.

Graag tip!

ellen11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 18:07

Je zadel kan krapper worden als je zadel goed ligt hoeft het volgens mij niet

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 18:17

@Irma_Maandag: bij jou hoeft de kamer er niet uit, want die moet hij juist vullen. Hoogstens de schoft eruit, zodat die extra ruimte heeft.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 20:50

Mizora schreef:
@Irma_Maandag: bij jou hoeft de kamer er niet uit, want die moet hij juist vullen. Hoogstens de schoft eruit, zodat die extra ruimte heeft.

Bedankt! Dan zal ik een streep bij het bontje (dat boven de schoft zit) uitscheren voor extra ruimte.