mijn zadel valt naar voor ..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

itsinmygenes

Re: mijn zadel valt naar voor ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 21:51

Aziza_XX schreef:
ok, maar meestal zie je als een zadel moet opgevuld worden. daarvoor moet je het toch niet passen?

Jawel.. een zadel moet opgevuld worden naar de rug van jou paard Knipoog
Dan kan de zadelmaker toch niet zomaar weten hoe die je zadel moet opvullen..

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 17:23

De ostheopaat is zojuist voor mijn merrie langsgekomen en ik heb ook meteen raad gevraagd ivm met mijn zadel. Qua schoft past het goed, er zijn daar geen drukpunten maar het probleem is dat mijn zadel maar 2 drukpunten heeft (4 als je het langs beide kanten bekijkt Tong uitsteken). Het is een 16.5 inch (wat niet echt groot is) maar het is te lang voor het paard, op zich valt het niet op dus was het moeilijk om het probleem te vinden. Mijn merrie meet 1.65 m, is fijn gebouwd en heeft een redelijk korte rug.
Normaalgezien moeten de drukpunten zich over het hele zadeloppervlak verspreiden wat bij mijn zadel niet het geval is. Tussen de kussens aan de schoft en de kussens achteraan kun je een kleine holte voelen waardoor de druk niet gelijk verdeeld wordt (is heel miniem). Mijn zadel is nog in hele goede staat en moest het niet opgevuld worden. Bij het opvullen zou het probleem alleen maar verergeren, het zadel zou uitzetten in breedte en in hoogte en dat zou de ongelijke druk nog meer bevorderen. Ook zou de boom zich aanpassen aan de opvulling wat de stand van het zadel helemaal veranderd.
Bij mijn ander paard past het zadel perfect dus zit er maar 1 ding op; sparen en zoeken naar een ander zadel ..

bedankt voor de raad mensen!!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:51

Mijn zadel 'viel' ook voorover, de zadelmaker is er bijgeweest en het bleek de boom te zijn. De merrie is in de afgelopen 4 jaar enorm aangekomen en het zadel is uiteraard niet mee gaan groeien.

Je geeft aan dat jouw paard is afgevallen, dit zou het best kunnen zijn denk ik.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:54

voor mijn nu 5-jarige paard is de zadelmaker al 4x gewest om kleine aanpassingen te doen aan de vulling. Een paard veranderd erg door training, of in jou geval dat ie is vermagert.
Ik zou toch nog eens een andere zadelmaker vragen Ja

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 18:55

Aziza_XX schreef:
De ostheopaat is zojuist voor mijn merrie langsgekomen en ik heb ook meteen raad gevraagd ivm met mijn zadel. Qua schoft past het goed, er zijn daar geen drukpunten maar het probleem is dat mijn zadel maar 2 drukpunten heeft (4 als je het langs beide kanten bekijkt Tong uitsteken). Het is een 16.5 inch (wat niet echt groot is) maar het is te lang voor het paard, op zich valt het niet op dus was het moeilijk om het probleem te vinden. Mijn merrie meet 1.65 m, is fijn gebouwd en heeft een redelijk korte rug.
Normaalgezien moeten de drukpunten zich over het hele zadeloppervlak verspreiden wat bij mijn zadel niet het geval is. Tussen de kussens aan de schoft en de kussens achteraan kun je een kleine holte voelen waardoor de druk niet gelijk verdeeld wordt (is heel miniem). Mijn zadel is nog in hele goede staat en moest het niet opgevuld worden. Bij het opvullen zou het probleem alleen maar verergeren, het zadel zou uitzetten in breedte en in hoogte en dat zou de ongelijke druk nog meer bevorderen. Ook zou de boom zich aanpassen aan de opvulling wat de stand van het zadel helemaal veranderd.
Bij mijn ander paard past het zadel perfect dus zit er maar 1 ding op; sparen en zoeken naar een ander zadel ..

Kan het zadel niet meer in het midden opgevuld worden dan? zodat de druk weer gelijk is Verward

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 23:00

xMariekee schreef:
Aziza_XX schreef:

Kan het zadel niet meer in het midden opgevuld worden dan? zodat de druk weer gelijk is Verward

neen, zoals ik al zei verbreedt het zadel zich dan en wordt de hele stand van de boom veranderd. Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 06:56

Ik vind het vreemd dat het zadel niet opgevuld kan worden. Opvullen hoeft niet te zeggen dat je er alleen maar vulling bij propt. Je kan er ook op bepaalde plaatsen vulling uit halen en op andere plaatsen vulling bij doen.
Een boom past nooit helemaal perfect op de rug, door de kussens passend te maken zorg je dat het zadel wel perfect past.

daantjesjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 07:15

Of je hebt een zadel zoals ik heb, een Bates ... daar kan je zelf een boom inzetten die past bij je paard. Je hebt dan een meettabel erbij en die geeft aan welke maat boom erin moet. Verder zit in mijn zadel lucht. Het lucht verplaats zich naar plekken waar meer opvulling nodig is en gaat lucht weg waar minder opvulling nodig is. Zo is mijn zadel altijd passend. Zeker met een jong paard is het gewoon ideaal. Vorige maand heb ik nog een grotere maat boom zelf erin gezet. En zo controleer ik iedere 3mnd of alles nog past...en dan 1x in jaar laat ik iemand met verstand ernaar kijken. Voor mij geen ander zadel meer Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 10:22

Het jammer aan de cair (zoals bij Wintec en Bates) vind ik dat je de kussens niet echt aan kunt passen.
Ik heb een Wintec gehad met dit systeem. De kussens waren iets bol en Anouar z'n rug is vrij recht, waardoor de meeste druk in het midden van de kussens kwam en de voor en achterkant niet voldoende mee droeg.

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 22:28

Een zadel past nooit perfect op je paard (volgens de ostheopaat toch) maar je kan altijd uitkijken naar het beste. Daarme stelde ik de vraag van de luchtkussenstechniek van wintec en Bates maar blijkbaar was het niet goed voor mijn paard. Hij raadde me aan een zadel te zoeken die mbv ostheopaten werden gemaakt, zoals sommige modellen van prestige .. nu ja, ik zie wel, voorlopig gebruik ik een van mijn oude zadels (al 35jr oud Tong uitsteken) die beter past ..