Schuurplekken op de rug op het einde van het chabrak, wat do

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shyla25

Re: Schuurplekken op de rug op het einde van het chabrak, wat do

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 22:26

Mijn merrie heeft er ook last van, vaak is het idd het dekje/pad wat te recht is voor de rug en dus schuurt.
Een zadelvormig dekje wordt niet op de rug getrokken aan de achterkant en geeft dus vaak geen plekken Pling

Tuurlijk kan het ook zijn dat je zadel te lang is maar meestal is het dekje de boosdoener Knipoog

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 22:27

Hoe is de bovenlijn van dat shabrak? Is hij recht of anatomisch gevormd? Rechte dekjes gaan eerder schuren.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 22:35

Het chabrak is anatomisch gevormd.
Ik ga denk ik een stuk molton proberen er onder te doen.
Of uit een flanellen matrasovertrek een stuk knippen en eronder leggen, of een soort zachte dweil wat dan iets uitsteekt en als het chabrak beweegt met rijden het over die stof schuurt en niet over mijn paard zijn rug.

Mijn paard gooit heel erg hoog op, heeft ook een hele bewegelijke rug vergeleken met andere paarden die met lopen hun rug stiller houden en daarbij heel gevoelig.

annemarieke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 22:40

Mijn merrie krijgt ook vaak schuurplekken van dekjes. En dan vooral van dekjes die van die syntetische zooi zijn (zoals bv Anky dekjes of andere soorten pads). Ik heb altijd 100% katoen Stubben dekjes. Deze dekjes zijn gevormd naar de rug en zijn helemaal zacht geen extra stiksels of harde randjes. Jammer genoeg zijn ze redelijk prijzig, maar ze gaan dan ook wel ontzettend lang mee. Ik gebruik niks anders meer.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 22:45

Paashaas schreef:
Alle eieren zijn al verstopt, ben werkeloos! Lachen Lachen

Even serieus, het zadel is op zijn maat gemaakt, en waar het zadel ligt schuurt het ook nergens, het is een paar cm achter het zadel.

Een bontje heb ik vorig jaar geprobeert, maar hij krijgt er allergische reacties op waardoor zijn huid kapot springt..

Nu heb ik een gelpad rechtstreeks op zijn rug liggen, maar dat is net wat korter dan zijn chabrak en als ik het iets meer naar achter leg, dan begint het met rijden naar achter te schuiven tot ik verlies..

Zonder chabrak rijden, lijkt me niet zo goed voor mijn zadel (zweten enz) en hij is een heel gevoelig type, en hem kennende krijgt hij dan weer ergens anders last door het niet op hebben van een chabrak.

Zijn er geen speciale dunne lappen stof of onderleggers die schuurplekken door chabrakken voorkomen?
Een soort grote dweilen ofzo?
Je ziet wel eens op van die grote handelsstallen of hengstenshows enz dat ze van die rare doeken onder hun chabrak hebben liggen, is miss daarvoor?

een (afgeknipt) stuk fleece wil heel goed helpen Ja