HELP! Welk zadel past wel op mijn pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

StableEnable

Re: HELP! Welk zadel past wel op mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 21:45

Ik denk dat je door de bouw van de pony een zadel met ingebouwde voorsingel nodig hebt. John Kool is een erg goede zadelmaker die veel zadels heeft met ingebouwde voorsingel en anders deze ook in veel bestaande zadels kan inbouwen. zijn nummer is: ***
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-03-08 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tel-nr verwijderd, is per pb op te vragen.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 17:40

Dit zadel past inderdaad absoluut niet!

De boom is hoogst waarschijnlijk te smal,het zadel kiept namelijk achterover,waardoor de voorkant heel hoog op je paard komt te liggen, waardoor het dus niet 'om je paard heen valt',zo kan het zadel gemakkelijk naar voren schuiven.

Persoonlijk zou ik dit zadel heel snel weer verkopen en een zadel kopen via een goede zadelmaker!

Bontjes en staarriemen zijn idd niet de oplossing.

Rijden met een te smalle boom kan ervoor zorgen dat er scheurtjes in de boom ontstaan of dat de boom zelfs breekt.

Een voorsingel zou ik ook niet aan beginnen,9 van de 10 keer is een voorsingel helemaal niet nodig!
Een zadelmaker die regelmatig voorsingels inbouwd daar zou ik persoonlijk weinig vertrouwen in hebben

Als je een zadelmaker zoekt die aan huis komt en echt netjes vult kun je me pb-en

Succes Lachen

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 23:22

Oke, bedankt allemaal. Maar veel zeggen de boom is te breed, je moet een smallere. Maar de laatste post staat juist weer dat de boom te smal is.
Wat is het nou?
En, ik rij nu niet meer op het nieuwe zadel ivm beschadiging. We gaan deze weer terugruilen en laten een zadelmaker komen. We zijn alleen nog aan het twijfelen welke. We dachten of aan Jo Viehoff of Drunens ruiterhuis. Iemand misschien ervaring met een van deze twee?

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 23:52

Alleen een goede zadelmaker kan dit echt beoordelen
Als een boom te wijd is kiept het naar voren,als het te smal is kiept het achterover.
Op één van de foto kiept het giga achterover.... (maar dat is vanaf een foto)
Er zijn zeer weinig goede zadelmakers,en vooral veel zadelverkopers dus informeer goed bij wie je een zadel koopt!

Er gaan hier op bokt 'grote' namen voorbij,die zadels gewoon veel te krap aanmeten,scheef vullen ect.
Of zadelmakers die als het zadel niet meer past,de zadels vol gaan proppen(lees bijvullen?),waardoor het alleen maar beroerder gaat liggen

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 16:01

Oke, bedankt voor je informatie Lachen Maar het kan toch ook naar achter kiepen doordat het eerst naar voren schuift zal ik maar zeggen? Dat het bijvoorbeeld eerst naar voren schuift maar dat daardoor de boom krapper is en het dan naar achter kiept of zeg ik dit nu verkeerd?

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:32

Hoe het precies komt dat het zadel schuift kan alleen een echt! goede zadelmaker je vertellen als hij het in de praktijk ziet Lachen

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 16:37

Oke, bedankt Lachen

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:39

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad met mijn paard. Het zadel lag op zich goed zolang het op zn plek lag alleen bleef het tijdens het rijden maar naar voren schuiven.
Dit werd veroorzaakt doordat mijn merrie nogal een bol buikje heeft (kan niet zo goed zien of het bij die van jou ook zo is) en de singel hierdoor naar het smalste punt ging. Naar voren dus.
Ik behoor dus tot die groep die wel gebaat is bij een ingebouwde voorsingel (zadel is door de zadelmaker op maat gemaakt) en sinds ik die heb blijft het zadel keurig op zn plek liggen.
Dus ook ik raad je aan om er een zadelmaker bij te halen.

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:04

ofwel wintec proberen ofwel staartriem

de wintec, met cair , past zich volledig aan de rug van het paard Pling
wieweet past dat wel?

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 09:13

florence123 schreef:
ofwel wintec proberen ofwel staartriem

de wintec, met cair , past zich volledig aan de rug van het paard Pling
wieweet past dat wel?

Cair past zich niet per definitie volledig aan aan de rug.
Er zijn zelfs zadelmakers die het cair eruit halen en het met wol vullen
Flair past zich meer aan dan Cair omdat dat veel zachter en aanpasbaar is

Zelf zou ik trouwens nooit voor een staartriem kiezen,ooit meegereden op een vroegere pony maar dat zit alles behalve fijn voor je paard